МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Поняття адміністративного права.4. 3. Державна служба. Методи державного управління. Поняття адміністративного права. План.
Поняття, предмет, метод і структура адміністративного права України Адміністративне право займає особливе місце в механізмі правого регулювання, оскільки виступає необхідним і важливим інструментом управління соціальними процесами у суспільстві. Немає такої галузі державного чи громадського життя, яке б не регулювалося адміністративним правом. Його норми регулюють діяльність структур виконавчої влади всіх рівнів, місцевого самоврядування, державних і недержавних підприємств,установ, організацій. їхній вплив постійно відчувають на собі конкретні люди.
Адміністративне право України - це самостійна галузь права, система правових норм, які регулюють суспільні відносини у сфері державно-управлінської діяльності органів виконавчої влади всіх рівнів. Предметом адміністративного правового регулювання є суспільні відносини, що виникають, змінюються і припиняються у сфері державного управління.
Особливостями відносин, що складають предмет адміністративного права є: 1) виникають в результаті державної владно-управлінської діяльності; 2) суб'єктом таких відносин є виконавчо-розпорядчий орган; 3) їх виникнення, зміна чи припинення є результатом свідомої, вольової, цілеспрямованої діяльності; 4) вони захищені правовими засобами, в тому числі й примусовими. Метод адміністративного права - це засоби, способи та прийоми, з допомогою яких здійснюється правовий вплив на предмет адміністративного права.
Регулювання відносин у сфері державного управління проводиться за допомогою адміністративно-правового методу. Адміністративно-правовий метод - це сукупність прийомів впливу, що містяться в адміністративно-правових нормах, за допомогою яких встановлюється юридично владне і юридично підвладне становище сторін у правовідносинах. Зміст адміністративно-правового методу регулювання складається з трьох компонентів: 1) приписи - покладання прямого юридичного зобов'язання чинити ті чи інші дії за умов, передбачених правовою нормою; 2) заборони- покладання прямих юридичних обов'язків не чинити тих чи інших дій за умов, передбачених правовою нормою; 3) дозволи - юридичний дозвіл чинити ті чи інші дії або утриматися від їх вчинення за своїм бажанням за умов, передбачених правовою нормою.
Отже, наявність власного предмета й методу правового регулювання дає змогу відокремлювати адміністративне право від інших галузей права.
Структура адміністративного права - це внутрішня будова галузі. Існує щонайменше два варіанта визначення структурних складових адміністративного права. У даному випадку в адміністративному праві виділяють: 1) загальну частину, яка розкриває поняття адміністративного права; зміст адміністративно-правових норм і відносини; адміністративно-правовий статус суб'єктів адміністративного права; сутність методів і норм управління; склад адміністративного правопорушення і сутність відповідальності за його вчинення; зміст адміністративного процесу; 2) особливу частину, яка розкриває сутність і зміст регулюючого впливу на економіку, соціально-культурну, адміністративно-політичну та міжгалузеві сфери; 3) спеціальну частину, яка регулює адміністративно-правову діяльність суб'єктів управління. Джерела адміністративного права України - це нормативно-правові акти, що містять адміністративно-правові норми.
Існують різні критерії для класифікації нормативно-правових актів, що являють собою джерела адміністративного права. За юридичною силою найдоцільнішою є така класифікація: 1) Конституція України (Основний Закон); 2) законодавчі акти України (органічні закони, кодекси, звичайні закони); 3) постанови Верховної Ради України; 4) укази і розпорядження Президента України; 5) нормативні акти органів виконавчої влади: — постанови і розпорядження Кабінету Міністрів України; — накази і інструкції керівників центральних органів виконавчої влади; — акти урядових органів управління; — розпорядження місцевих державних адміністрацій (їх голів); 6) нормативні акти місцевих рад, їх виконавчих органів; 7) нормативні накази керівників державних підприємств, об'єднань, органів і установ; 8) міжурядові угоди України з іншими державами і міжнародно-правові акти, ратифіковані та визнані державою; 9) акти судових органів.
До суб'єктів адміністративних правовідносин слід віднести: 1) Президента України; 2) органи виконавчої влади; 3) державних службовців; 4) громадян України, які виступають як приватні особи; 5) іноземців та осіб без громадянства; 6) об'єднання громадян. 7) органи самоорганізації громадян.
Відповідно до чинних законодавчих нормативних актів іноземні громадяни й особи без громадянства, як правило, в Україні користуються правами і несуть обов’язок нарівні з громадянами нашої держави, крім випадків, установлених окремими законами і міжнародними договорами. При цьому вони зобов’язані дотримуватись чинного законодавства незалежно від того, проживають вони в державі постійно чи тимчасово.
Управління - це діяльність з керівництва чимось. Управління слід розглядати як цілісну систему, яка складається із взаємодіючих компонентів. Головною ланкою і носієм усіх складових і ознак управління є управлінська система. Управлінська система - це єдине ціле, що існує і розвивається внаслідок взаємодії його компонентів.
До основних компонентів управлінської системи належать: 1) суб'єкт управління, тобто джерело управлінського впливу, той, хто управляє, виконує функції керівництва і впливає на об'єкт з метою переведення його у новий стан; 2) об'єкт управління, тобто те, на що спрямовано управлінський вплив суб'єкта, що функціонує під цим впливом; 3) управлінський вплив, тобто комплекс цілеспрямованих і організуючих команд, заходів, прийомів, методів, за допомогою яких здійснюється вплив на об'єкт і досягаються реальні зміни у ньому; 4) зворотні зв'язки, тобто інформація для суб'єкта щодо результативності управлінського впливу та змін в об'єкті.
Управлінський процес як багатоманітне явище здійснюється у природі, техніці та суспільстві (соціальне управління). За змістом структурних елементів, управлінських взаємозв'язків та взаємозумовленостей найскладнішим визнається соціальне управління, тобто управління людьми та їх колективами.
Одним з видів соціального управління є державне управління.
У широкому значені державне управління розглядається як діяльність органів держави, що належать до усіх гілок влади та діяльність органів місцевого самоврядування по реалізації ними делегованих державою повноважень. Кожна з гілок державної влади (законодавча, виконавча, судова), зберігаючи загальні ознаки соціального й державного управління, має специфічні керівні структури, форми та методи, прийоми, способи й засоби керівного впливу на об'єкт управління.
Звідси можна виділити наступні види державного управління: 1) законодавче (законотворче); 2) виконавче-розпорядче (власне управлінське); 3) судове (правосудне); 4) контрольно-наглядове.
Причому в кожному із зазначених видів державного управління існує внутрішня та зовнішня сторони. Внутрішня сторона характеризується управлінською діяльністю всередині системи, а зовнішня - спрямована на структурні елементи всього суспільства.
Структура адміністративно-нравової норми - це її внутрішня будова, визначений порядок взаємозв'язку, взаємозумовленості та взаємозалежності складових частин норми. Дана структура складається з трьох компонентів: гіпотези, диспозиції і санкції. Разом з тим норми адміністративного права як третій компонент можуть містити заохочення або зовсім його не мати. Гіпотеза вказує на фактичні умови, за наявності яких слід керуватися цією нормою.
Диспозиція - це сформульоване у вигляді приписів, заборон, дозволів правило поведінки. Диспозиція часто формулюється у вигляді вказівок або опису діяння, що тягне за собою накладання стягнення.
Санкціявказує на зміст реагування держави у разі порушення тих чи інших правил, передбачених нормою. Слід зазначити, що не всі норми містять санкції. Так, норми, що регулюють управлінську діяльність, виходять з того, що взаємовідносини між вище-стоячими і нижчими адміністративно-управлінськими працівниками будуються на засадах дисциплінарної влади. Санкції у цьому випадку містяться у нормах загального характеру, що належать інституту державної служби.
Заохочення - це публічне визначення заслуг юридичної або фізичної особи за виконання адміністративно-правових чи громадських обов'язків. Такі заслуги формулюються, як правило, в диспозиції норми. Підставою для заохочення є визначені нормою права дії (поведінка), що стимулюються державою.
У зв'язку з тим, що адміністративно-правові норми різняться за своєю регулюючою спрямованістю, своїм юридичним змістом, їх класифікують за видами.
За спрямованістю змісту: 1) такі, що закріплюють порядок утворення і правовий стан суб'єктів; 2) такі, що визначають форми і методи управлінської діяльності; 3) такі, що встановлюють порядок проходження державної служби, права та обов'язки державних службовців; 4) такі, що визначають способи і порядок забезпечення законності в державному управлінні; 5) такі, що регулюють управління окремими галузями, державними функціями і територіями;
Читайте також:
|
||||||||
|