МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Методи і моделі фінансового аналізу.Тема 1. Значення і теоретичні основи фінансового аналізу Лекція 2 (2 год.) Мета заняття: ознайомити студентів з методами, прийомами, моделями та факторами фінансового аналізу; привчати творчо оперувати набутими знаннями, розвивати логічне мислення студентів
1. Методи і моделі фінансового аналізу. 2. Прийоми фінансового аналізу. 3. Показники та фактори у фінансовому аналізі, їх класифікації. 4. Суб’єкти і користувачі фінансового аналізу. Дидактична мета заняття: сформувати у студентів сучасне економічне мислення щодо методів, моделей та прийомів фінансового аналізу, ознайомити з основними групами показників та факторів і їх класифікацією та визначити основне коло суб’єктів та користувачів фінансового аналізу.
Виховна мета – виховувати у студентів професійне мислення та інтерес до обраної професії.
Завдання лекції: - визначити методи, моделі і прийоми фінансового аналізу; - охарактеризувати основні групи показників та факторів у фінансовому аналізі; - з”ясувати основне коло суб’єктів та користувачів фінансового аналізу. Рекомендована література: 1. Білик М.Д. Фінансовий аналіз: навч. посібник.- 2-ге вид., без змін. / М. Д. Білик – К.: КНЕУ, 2007. – 592 с. 2. Гадзевич О. І. Основи економічного аналізу і діагностики фінансово-господарської діяльності підприємств: навч. посіб. / О. І. Гадзевич. – К., 2004. – 177 с. 3. Дєєва Н. М. Фінансовий аналіз: навч. посіб. / Н. М. Дєєва, О. І. Дедіков. – К. : ЦУЛ, 2007. – 328 с. 4. Ізмайлова К. В. Фінансовій аналіз: навч. посіб. / К. В. Ізмайлова. – К. : МАУП, 2001. – 146 с. 5. Подольська В.О. Фінансовий аналіз: навч. посібник. / В. О. Подольська, О. В. Яріш – Київ: Центр навчальної літератути, 2007. – 488 с. 6. Цал-Цалко Ю. Фінансова звітність підприємств та її аналіз : навч.посіб. / Ю. Цал-Цалко. – К. : ЦУЛ, 2002. – 360 с.
Для досягнення основної мети аналізу фінансового стану підприємства -його об'єктивної оцінки та впливу можливостей підвищення ефективності функціонування можуть застосовуватись різні методи аналізу. Методи фінансового аналізу – це комплекс науково-методичних інструментів та принципів дослідження фінансового стану підприємства. В економічній теорії та практиці існують різні класифікації методів економічного аналізу взагалі і фінансового аналізу, зокрема. Класифікація розрізняє неформалізовані і формалізовані методи аналізу. Неформалізовані методи аналізу (евристичні методи) ґрунтуються на описуванні аналітичних процедур на логічному рівні, а не на жорстких аналітичних взаємозв'язках та залежностях. До неформалізованих належать такі методи: - експертних оцінок та сценаріїв; - психологічні; - морфологічні; - порівняльні; - побудови системи показників; - побудови системи аналітичних таблиць. Розглянемо більш детально кожен з цих методів: 1. Метод розробки системи показників, який полягає в розробці аналітиком відповідно до певних критеріїв показників, формування з них системи та проведенні аналізу. 2. Метод порівняння полягає у встановленні подібностей або розбіжностей між економічними явищами. 3. Метод побудови аналітичних таблиць в ході якого будуються таблиці з розрахунковими даними, які забезпечують їх наочність. 4. Метод деталізації, який полягає в поділі показників за часовою ознакою, місцем здійснення господарських операцій або іншими ознаками. 5. Метод експертних оцінок передбачає узагальнення оцінок експертів стосовно перспектив розвитку певного явища і розгляд усіх можливих варіантів. 6. Метод ситуаційного аналізу передбачає побудову сценаріїв розвитку подій. Ці методи застосовуються в основному для прогнозування стану об'єкту на перспективу в умовах неповно використаної інформації, неможливості обліку всіх факторів, спрощеної уяви про явища економічної дійсності, тобто в умовах часткової або повної невизначеності. Стан невизначеності характеризує відсутність яких-небудь конкретних даних про можливі напрямки розвитку дій та про вірогідність здійснення кожного з них у майбутньому. Ці методи характеризуються певним суб’єктивізмом, оскільки в них велике значення мають інтуїція, досвід та знання аналітика. До формалізованих методів фінансового аналізу належать ті, в основу яких покладені жорстко формалізовані аналітичні залежності. Основні з них: - арифметичних різниць; - ланцюгових підстановок - відсоткових чисел; - дисконтування; - диференційний; - балансовий; - логарифмічний; - виокремлення ізольованого впливу факторів; - інтегральний; - простих та складних відсотків; - дисконтування та інші. Усі формалізовані методи фінансового аналізу згруповують в такі групи: 1. Класичні методи аналізу господарської діяльності та фінансового аналізу - ланцюгових підстановок, арифметичних різниць, балансовий, відсоткових чисел, диференціальний, логарифмічний, інтегральний, простих та складних відсотків, дисконтування. 2. Традиційні методи економічної статистики - середніх та відносних величин, групування, графічний, індексний, елементарні методи обробки показників у динаміці. 3. Методи математичної статистики вивчення зв’язків - аналізи кореляційний, регресивний, дискримінантний, дисперсійний, факторний, коваріаційний та ін. 4. Методи фінансових обчислень – дисконтування та компаундування. 5. Методи теорії прийняття рішень – дерево рішень та лінійне програмування. В процесі фінансового аналізу також широко застосовуються і традиційні методи економічної статистики (середніх та відносних величин, групування, графічний, індексний, елементарні методи обробки рядів динаміки), а також математико-статистичні методи (кореляційний аналіз, дисперсійний аналіз, метод головних компонентів). Використання видів, прийомів та методів фінансового аналізу для конкретних цілей вивчення фінансового аналізу підприємства в сукупності становить методологію та методику аналізу. Фінансовий аналіз здійснюється за допомогою різних моделей, які дають змогу структурувати та ідентифікувати взаємозв’язки між основними показниками. Модель – це матеріальний або уявний об’єкт, який у процесі дослідження замінює об’єкт-оригінал так, що його безпосереднє вивчення надає нових знань про об’єкт-оригінал. Для цілей фінансового аналізу основною є економіко-математична модель, яка являє собою формалізований опис. Економіко-математична модель – формалізований опис економічного об’єкта або процесу, який досліджується. Застосовуються на всіх рівнях управління. Дозволяють проводити кількісний і якісний аналіз економічних процесів, знаходити найкраще управлінське рішення. Серед них виділяють три основні три типи моделей, які застосовуються в процесі аналізу фінансового стану підприємства: 1) Дескриптивні 2) Предикативні 3) Нормативні Дескриптивні моделі (описового характеру) є основними для оцінки фінансового стану підприємства. До них належать: побудова системи звітних балансів, подання фінансових звітів в різноманітних аналітичних розрізах; вертикальний і горизонтальний аналіз звітності, трендовий аналіз, аналіз відносних показників і коефіцієнтів, порівняльний або просторовий аналіз, факторний аналіз, система аналітичних коефіцієнтів. Дескриптивні моделі засновані на використанні інформації з бухгалтерської звітності. Предикативні моделі - це моделі прогностичного характеру. Вони використовуються для прогнозування доходів та прибутків підприємства, його майбутнього фінансового стану. Найбільш поширені з них: 1) розрахунки точки критичного обсягу продаж (аналіз беззбитковості); 2) побудова прогностичних фінансових звітів; 3) моделі динамічного аналізу (жорстко-факторні моделі, що детермінувалися і регресивні моделі); 4) моделі ситуаційного аналізу. Нормативні моделі – це моделі, які уможливлюють порівняння фактичних результатів діяльності підприємства із нормативними. Ці моделі використовуються, як правило, у внутрішньому фінансовому аналізі. Їх сутність полягає у встановленні нормативів на кожну статтю витрат стосовно технологічних процесів, видів виробів та у розгляді і з’ясуванні причин відхилень фактичних даних від цих нормативів. Фінансовий аналіз значною мірою базується на застосуванні жорстко детермінованих факторних моделей. Таким чином, в ході аналізу фінансового стану підприємства можуть використовуватись найрізноманітніші прийоми, методи та моделі аналізу. Їхня кількість та широта застосовування залежать від конкретних цілей аналізу та визначаються його завданнями в кожному конкретному випадку. Для забезпечення виживання підприємства в сучасних умовах, управлінському персоналу необхідно перш за все вміти реально оцінювати фінансовий стан як свого підприємства, так і його існуючих та потенційних конкурентів. Для цього необхідно: => володіти методикою оцінки фінансового стану підприємства; => мати відповідне інформаційне забезпечення; =>мати кваліфікований персонал, який має можливість реалізувати цю методику на практиці.
Читайте також:
|
||||||||
|