Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Суспільне виробництво, його основні риси та складові елементи.

План лекції

Франческо Петрарка

Тема: форми організації суспільного виробництва

 

Для людини немає нічого природнішого за

працю, людина народжена для неї, як

пташка для польоту і риба для плавання.

Мета:

· засвоїти, поглибити та систематизувати знання по темі;

· розвивати, використовувати та набувати в прикладному плані набуті знання по темі;

· сприяти формуванню знань та виробленню практичних навичок по темі.

1. Суспільне виробництво, його основні риси та складові елементи..

2. Натуральна (традиційна) форма організації виробництва.

3. Товарна форма виробництва. Проста і розвинута форми товарного виробництва.

4. Товар і його властивості.

5. Альтернативні теорії вартості. Закон вартості.

Час: 2 год.

Вид заняття : лекція

Тип заняття: засвоєння нових знань

Місце проведення: аудиторія

Матеріально-технічне забезпечення: підручник, наочний посібник, методична розробка.

Джерела інформації:(1) с. 113 – 152.

Основні категорії і поняття: натуральне виробництво, товарне виробництво, суспільний поділ праці, товар, споживча вартість(корисність), вартість, продуктивність праці, інтенсивність праці, суспільно необхідний робочий час, закон вартості.

Студенти повинні знати:

- основні поняття теми;

- форми організації суспільного виробництва;

- поняття товару та його властивості;

- закон вартості;

- альтернативні теорії вартості

Студенти повинні уміти:

- аналізувати економічні факти;

- пояснювати взаємозв’язок між економічними фактами;

- розрізняти термінологію предмету;

- використовувати інструменти економічних досліджень на практиці.

Домашнє завдання: В.Д . Базилевич/ Економічна теорія /Політекономія с. 113 – 152,

1. Підготуватись до опитування за питаннями на с.150.,

2. Дати письмово визначення термінам навчального тренінга на

с. 150.

 

РОЗГОРНУТИЙ КОНСПЕКТ ЛЕКЦІЇ

Суспільне виробництво — це сукупна організована діяльність людей із перетворювання речовин і сил природи з метою створення матеріальних і нематеріальних благ, необхідних для їх існування та розвитку.

Будь-якому виробництву, незалежно від його соціальної форми, притаманні певні загальні ознаки:

§ Виробництво завжди є суспільним;

§ Має безперервний характер розвитку, постійно повторюється, тобто відтворюється;

§ У процесі виробництва виникають економічні відносини між людьми;

§ Виробництво є важливою складовою частиною тієї чи іншої соціально-економічної системи

Найважливішими елементами процесу виробництва у будь- якому суспільстві є:

Ø праця,

Ø предмети праці,

Ø засоби праці .

 

Праця — свідома доцільна діяльність людини, яка спрямована на створення тих чи інших благ з метою задоволення потреб.

Праця виступає як процес функціонування робочої сили.

Робоча сила — це сукупність фізичних та інтелектуальних здібностей людини, які вона використовує у процесі праці.

Іншими словами, робоча сила — це здатність до праці, а праця є процесом функціонування робочої сили.

Предмети праці — всі речовини природи, на які спрямована праця людини і які становлять матеріальну основу майбутнього продукту.

Засоби праці — це річ або комплекс речей, якими людина діє на предмети праці.

Сукупність предметів і засобів праці складають засоби виробництва, які є одним з елементів продуктивних сил.

Оскільки результатом процесу суспільного виробництва є створення матеріальних і нематеріальних благ, то структурно воно поділяється на дві великі сфери:

ü Матеріальне виробництво – сукупність галузей і сфер, які виробляють матеріально-речові блага й надають матеріальні послуги. Його галузева структура:

– промисловість, сільське та лісове господарство, будівництво, особисте, ремісниче господарство;

– комунальне господарство і побутове обслуговування, які надають матеріальні послуги;

– транспорт, зв'язок, торгівля ( в частині обслуговування процесу виробництва

ü Нематеріальне виробництво - сукупність галузей і сфер, що виробляють нематеріальні блага і нематеріальні послуги, які задовольняють духовні і соціальні проблеми людей. Його галузева структура:

– охорона здоровя;

– освіта;

– культура, мистецтво;

– спорт, туризм;

– духовне виробництво

Продукт сфери нематеріального виробництва набуває форми "товару-послуги", яка має ряд характерних ознак, що відрізняють її від продукту сфери матеріального виробництва.

Ознаки товару-послуги:

· сутність послуги, як правило, полягає не в матеріально-речовій формі, а в корисному ефекті певної трудової діяльності;

· процес виробництва послуги збігається з моментом її споживання в часі і просторі ( послуга лікаря, вчителя, музиканта, тренера, перукаря тощо);

· послуга, як правило, не може накопичуватись і транспортуватись.

Між сферами матеріального та нематеріального виробництва існує тісний взаємозв'язок та взаємодія :

Ø матеріальне виробництво створює матеріально- технічну базу для функціонування і відтворення як самого себе, так і сфери нематеріального виробництва;

Ø нематеріальне виробництво задовольняє потреби людей в освіті, лікуванні, спорті, туризмі, культурному, естетичному, моральному піднесенні, забезпечуючи тим самим умови для нормального відтворення всіх працівників, у тому числі і сфери матеріального виробництва.

Для здійснення процесу виробництва необхідні певні умови —

фактори виробництва.

Фактори виробництва — це всі необхідні елементи, які використовуються для виробництва матеріальних і духовних благ.

В економічній науці поряд з поняттям "фактори виробництва" використовується і така категорія як "ресурси виробництва".

Ресурси виробництва - це сукупність природних, капітальних і людських сил, які потенційно можуть бути використані в процесі виробництва.

Фактори виробництва, на відміну від ресурсів, це вже реально використані в процесі виробництва ресурси. Інакше кажучи, фактори виробництва — це "працюючіресурси".

В економічній науці є різні підходи до класифікації факторів виробництва.

І. марксистська теорія поділяла всі фактори виробництва на дві великі групи: особистий фактор виробництва та речовий фактор виробництва. Під особистим фактором виробництва розуміють робочу силу як сукупність фізичних та інтелектуальних здібностей людини до праці. Під речовим фактором виробництва розуміють сукупність засобів праці, предметів праці та природних умов.

ІІ. У другій половині XIX ст. ряд західних економістів всупереч марксистській класифікації ввели в науковий обіг три фактори виробництва: працю, капітал, землю.

ІІІ. На початку XX ст. засновник неокласичної теорії А. Маршалл поряд з названими трьома факторами визначив четвертий — підприємницькі здібності щодо організації та управління виробництва.

ІV. Сучасна вітчизняна і світова економічна наука доскладу факторів виробництва відносить: працю, капітал, землю, підприємницькі здібності, науку, інформацію, екологію

В економічній науці протягом останнього часу сформувалася концепція "людського капіталу", згідно з якою праця освіченого та кваліфікованого працівника розглядається як головний фактор економічного і соціального прогресу суспільства.

Людський капітал — сформований у результаті інвестицій і накопичений людиною певний запас знань, навичок, здібностей, мотивацій і стан здоров'я, які доцільно й ефективно використовуються в тій чи іншій сфері суспільного виробництва.

Капітал — це економічний ресурс, що визначається як сукупність усіх технічних, матеріальних і грошових засобів, використовуваних для виробництва товарів та послуг.

 

Співвідношення між будь-яким набором факторів виробництва і максимально можливим обсягом продукції, що виробляється за допомогою цього набору факторів, характеризує виробничу функцію.

Виробнича функція — це технологічне співвідношення, що відображає залежність між сукупними витратами факторів виробництва, з одного боку, і максимальним обсягом випуску продукції — з іншого.

 

 

2. Натуральна (традиційна) форма організації виробництва.

Форма суспільного виробництва — це певний спосіб організації господарської діяльності.

Людство пройшло довгий історичний шлях розвитку і знало дві основні форми організації суспільного виробництва: натуральну і товарну.

Історично першою формою суспільного виробництва було натуральне господарство.

Натуральне господарство — такий тип організації виробництва, при якому люди виробляють продукти для задоволення своїх власних потреб, тобто продукти праці не набувають товарної форми і призначені для особистого та внутрішнього господарського споживання безпосередніми виробниками.

Основні риси натурального господарства:

1) замкнутість економічної діяльності. Кожна господарська одиниця відокремлена від інших, спирається на власні виробничі і природні ресурси, забезпечує себе всім необхідним для життя, тобто є самодостатньою;

2) ґрунтується на ручній праці, примітивних засобах виробництва та найпростішій організації праці. Законом його розвитку є, як правило, просте відтворення;

3) відсутність обміну. Продукція розподіляється між учасниками господарства і безпосередньо надходить до їх виробничого і особистого споживання без зворотних зв’язків ;

4) панівна форма суспільного виробництва в усіх докапіталістичних формаціях ( первісна община, латифундія рабовласника, маєток феодала);


Читайте також:

  1. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  2. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  3. Адміністративне правопорушення як підстава юридичної відповідальності: ознаки і елементи.
  4. Амортизація основних засобів, основні методи амортизації
  5. Артеріальний пульс, основні параметри
  6. Банківська система та її основні функції
  7. Бізнес-план підприємства: сутність та складові
  8. Біосфера, її складові, взаємозв’язок між ними.
  9. Біржові товари і основні види товарних бірж. Принципи товарних бірж.
  10. Будова й основні елементи машини
  11. Будова оптоволокна та основні фізичні явища в оптоволокні.
  12. Бюджет як економічна категорія та його складові




Переглядів: 4860

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Економічні відносини як суспільна форма і спосіб організації економічної системи. | Які причини зумовили виникнення і функціонування товарного виробництва, товарних відносин?

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.