МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Здібності і задатки. Можливості розвитку і саморозвитку особистості.Здібності —індивідуальні особливості, які забезпечують успіх у діяльності та легкість оволодіння нею. Здібності — це такі психологічні особливості людини від яких залежить успішність отримання знань, умінь, навичок, але які самі до наявності цих знань, умінь і навичок не зводяться. Стосовно них здібностівиступають як можливості і необхідний рівень майстерності в тій чи іншій діяльності — це дійсність. Заперечуючи тотожність здібностей і суттєво важливих компонентів діяльності — знань, умінь і навичок, у психології наголошується на їх єдності. Здібності виявляються лише в діяльності, яка не може здійснюватися без наявності цих здібностей. Здібносгі виявляються не в знаннях, уміннях і навичках, як таких, а в динаміці їх набуття, тобто в тому, наскільки при інших рівних умовах швидко, глибоко, легко і міцно здійснюється процес оволодіння знаннями й уміннями суттєво важливими для даної діяльності. Отже, здібності — це індивідуально-психологічні особливості особистості, що є умовами успішного здійснення даної діяльності і що виявляють відмінності в динаміці оволодіння необхідності для цієї діяльності знаннями, уміннями і навичками. Як особливості, здібності не можуть бути протиставними іншим якостям і властивостям особистості — якостям розуму, рисам характеру, емоційним властивостям і т. д., але мають бути поставленими з ними до одного ряду. Відмінності в здібностях між людьми можуть визначатися кількісно і якісно. Здібносгі виступають як складний комплекс психологічних властивостей людини, що забезпечує успіх діяльності, як набір «змінних величин», який дозволяє досягнути мети різними шляхами. Зазначена обставина відкриває важливий аспект здібностей: широкі можливості компенсації одних властивостей іншими, які людина розвиває в процесі певної діяльності. Зрештою, якісна характеристика здібностей дає змогу відповісти на питання, в якій сфері діяльності людині ліпше проявити себе. Здібності виявляються в діяльності, яка не може здійснюватися при їх відсутності. Не можна стати хорошим поетом або математиком, не маючи певних здібностей. Виявляючись в діяльності, здібності в ній же удосконалюються і формуються. Можна розвинути навіть порівняно слабкі здібності шляхом наполегливого тренування і систематичних занять. Часто говорять: ця людина — природжений музикант, льотчик, педагог, маючи на увазі під цим, що люди можуть від народження мати здатності до певної діяльності. Це неправильно. Природженими можуть бути лише психофізіологічні особливості, тобто з задатки, які лежать в основі здібностей. Самі ж здібності, навіть за наявності дуже хороших завдатків, можуть і не розвинутися при несприятливих життєвих обставинах. Риси вдачі виявляються в різних життєвих ситуаціях, здібності ж спів належать з певною діяльністю. Наприклад, самовладання шофера у важкій дорожній обстановці — це результат здатності. Але це не значить, що він буде таким же холоднокровним поза професійною діяльністю («хворіючи» за улюблену команду, зіткнувшись з поганим обслуговуванням в магазині). Здібності не слід протиставляти решті психічних якостей особистості — властивостям розуму, особливостям пам'яті, уваги і ін. Якщо яка-небудь з цих якостей відповідає вимогам діяльності або формується під їх впливом, то його можна розглядати як здатність. Успіх же діяльності в цілому забезпечує не якась одна здатність, а їх поєднання. Розрізняють загальні здібності,притаманні більшості людей, які займаються різноманітною діяльністю (організаційні, мовні, товариські), і спеціальні, що виявляються лише у певній професійній діяльності (педагога, водія, продавця, повара та ін.). Здібності не даються людині природою, вони формуються впродовж її життя та діяльності. Основу здібностей становлять задатки,тобто природжені анатомо-фізіологічні особливості, які залежно від життєвих обставин і спрямованості діяльності можуть розвинутися в здібності. Задатками є особливості будови та діяльності органів чуття людини, її мозку, м'язів тощо. Наприклад, деякі особливості рухового апарату є умовою розвитку хореографічних, спортивних та інших здібностей. Якщо людина обирає професію, в якій притаманні їй задатки зможуть розвинутися, то вона оволодіє нею швидше за тих, у кого таких задатків немає. Для роботи в будь-якій професійній сфері потрібна певна сукупність якостей та здібностей, адже тільки якась одна здібність не може забезпечити успіх в оволодінні професією. Так, для роботи продавцем потрібні такі загальні здібності: охайність, товариськість, доброта; спеціальні здібності: витримка, ввічливість, уважність, кмітливість, Доброзичливість, чуйність. Бажаними є також певні особливості мови, мислення, пам'яті, уяви (рис. 14). Отже, професійні здібності— це сукупність здібностей, що забезпечують успіх у виконанні професійних завдань і вдосконаленні фахових умінь і навичок. Професійні здібності краще за все розвиваються у діяльності, для виконання якої вони потрібні, в такій роботі, де вони переростуть у талант. Щоб досягти високого рівня розвитку здібностей у будь-якій діяльності, треба наполегливо оволодівати новими знаннями, новітніми технологіями і досягненнями в цій галузі.
Читайте також:
|
||||||||
|