Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Здібності і задатки. Можливості розвитку і саморозвитку особистості.

Здібності —індивідуальні особливості, які забезпечують успіх у діяльності та легкість оволодіння нею.

Здібності — це такі психологічні особливості людини від яких за­лежить успішність отримання знань, умінь, навичок, але які самі до наяв­ності цих знань, умінь і навичок не зводяться. Стосовно них здібностівиступають як можливості і необхідний рівень майстерності в тій чи іншій діяльності — це дійсність. Заперечуючи тотожність здібностей і суттєво важливих компонентів діяльності — знань, умінь і навичок, у психології наголошується на їх єдності. Здібності виявляються лише в діяльності, яка не може здійснюватися без наявності цих здібностей. Здібносгі виявляються не в знаннях, уміннях і навичках, як таких, а в динаміці їх набуття, тобто в тому, наскільки при інших рівних умовах швидко, глибоко, легко і міцно здійснюється процес оволодіння знан­нями й уміннями суттєво важливими для даної діяльності.

Отже, здібності — це індивідуально-психологічні особливості осо­бистості, що є умовами успішного здійснення даної діяльності і що вияв­ляють відмінності в динаміці оволодіння необхідності для цієї діяльності знаннями, уміннями і навичками. Як особливості, здібності не можуть бути протиставними іншим якостям і властивостям особистості — якос­тям розуму, рисам характеру, емоційним властивостям і т. д., але мають бути поставленими з ними до одного ряду. Від­мінності в здібностях між людьми можуть визначатися кількісно і якісно. Здібносгі виступають як складний комплекс психологічних властивос­тей людини, що забезпечує успіх діяльності, як набір «змінних величин», який дозволяє досягнути мети різними шляхами. Зазначена обставина відкриває важливий аспект здібностей: широкі можливості компенсації одних властивостей іншими, які людина розвиває в процесі певної діяль­ності. Зрештою, якісна характеристика здібностей дає змогу відповісти на питання, в якій сфері діяльності людині ліпше проявити себе.

Здібності виявляються в діяльності, яка не може здійснюватися при їх відсутності. Не можна стати хорошим поетом або математиком, не ма­ючи певних здібностей. Виявляючись в діяльності, здібності в ній же удо­сконалюються і формуються. Можна розвинути навіть порівняно слаб­кі здібності шляхом наполегливого тренування і систематичних занять. Часто говорять: ця людина — природжений музикант, льотчик, педагог, маючи на увазі під цим, що люди можуть від народження мати здатності до певної діяльності. Це неправильно. Природженими можуть бути лише психофізіологічні особливості, тобто з задатки, які лежать в основі зді­бностей. Самі ж здібності, навіть за наявності дуже хороших завдатків, можуть і не розвинутися при несприятливих життєвих обставинах.

Риси вдачі виявляються в різних життєвих ситуаціях, здібності ж спів належать з певною діяльністю. Наприклад, самовладання шофе­ра у важкій дорожній обстановці — це результат здатності. Але це не значить, що він буде таким же холоднокровним поза професійною ді­яльністю («хворіючи» за улюблену команду, зіткнувшись з поганим об­слуговуванням в магазині).

Здібності не слід протиставляти решті психічних якостей особис­тості — властивостям розуму, особливостям пам'яті, уваги і ін. Якщо яка-небудь з цих якостей відповідає вимогам діяльності або формується під їх впливом, то його можна розглядати як здатність. Успіх же діяль­ності в цілому забезпечує не якась одна здатність, а їх поєднання.

Розрізняють загальні здібності,притаманні більшості людей, які займаються різноманітною діяльністю (органі­заційні, мовні, товариські), і спеціальні, що виявляються лише у певній професійній діяльності (педагога, водія, про­давця, повара та ін.). Здібності не даються людині приро­дою, вони формуються впродовж її життя та діяльності. Основу здібностей становлять задатки,тобто природжені анатомо-фізіологічні особливості, які залежно від життє­вих обставин і спрямованості діяльності можуть розвину­тися в здібності. Задатками є особливості будови та діяль­ності органів чуття людини, її мозку, м'язів тощо. Напри­клад, деякі особливості рухового апарату є умовою роз­витку хореографічних, спортивних та інших здібностей.

Якщо людина обирає професію, в якій притаманні їй задатки зможуть розвинутися, то вона оволодіє нею швид­ше за тих, у кого таких задатків немає.

Для роботи в будь-якій професійній сфері потрібна певна сукупність якостей та здібностей, адже тільки якась одна здібність не може забезпечити успіх в оволодінні професією. Так, для роботи продавцем потрібні такі загаль­ні здібності: охайність, товариськість, доброта; спеціальні здібності: витримка, ввічливість, уважність, кмітливість, Доброзичливість, чуйність. Бажаними є також певні особ­ливості мови, мислення, пам'яті, уяви (рис. 14).

Отже, професійні здібності— це сукупність здібнос­тей, що забезпечують успіх у виконанні професійних за­вдань і вдосконаленні фахових умінь і навичок.

Професійні здібності краще за все розвиваються у діяль­ності, для виконання якої вони потрібні, в такій роботі, де вони переростуть у талант. Щоб досягти високого рівня розвитку здібностей у будь-якій діяльності, треба наполег­ливо оволодівати новими знаннями, новітніми техноло­гіями і досягненнями в цій галузі.

 


Читайте також:

  1. III.Цілі розвитку особистості
  2. III.Цілі розвитку особистості
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. Iсторiя розвитку геодезичного приладознавства
  5. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  6. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  7. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  8. Агроекологічні проблеми розвитку і шляхи їх розв'язання
  9. Альтернативні можливості виробництва масла і тракторів
  10. Альтернативні можливості виробництва масла та гармат.
  11. Альтернативні можливості виробництва масла та гармат.
  12. Альтернативність у реалізації стратегії розвитку підприємства




Переглядів: 2881

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Характер, його структура та формування. | Прояв здібностей

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.