МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Бюджетна система і бюджетний устрійБюджет - бюджетна політика - бюджетний механізм -соціально-економічні процеси Через бюджетний механізм реалізуються кількісні та якісні методи регулювання розвитку соціально-економічної сфери. Серед факторів формування та використання бюджету можна виділити: 1. Економічні: · ВВП; · національний дохід; · економічне зростання або спад виробництва; · продуктивність суспільної праці; · співвідношення обсягів споживання і нагромадження; · розвиток пріоритетних галузей економіки; · фінансова політика. 2. Соціальні: · рівень заробітної плати працівників невиробничої сфери; · розмір споживчого кошика; · товарооборот; · мережа бюджетних установ. 3. Політичні: · обороноздатність країни; · внутрішній правопорядок; · державне управління. Бюджетна політика- сукупність заходів держави з організації та використання бюджетних ресурсів для забезпечення її економічного та соціального розвитку. Суть бюджетної політики проявляється в двох аспектах: · у статтях доходів і видатків бюджету, джерелах їх формування, напрямах використання; · у формах і методах мобілізації бюджетних потоків та їх використанні на державні потреби.
Напрями бюджетної політики: 1. макроекономічна стабілізація, стримування інфляції, сприяння структурній перебудові; 2. реформування системи оподаткування в контексті стимулю вання підприємницької діяльності та зменшення податкового тиску на суб'єкти підприємницької діяльності; 3. забезпечення економічного зростання і підвищення рівня розвитку економіки; 4. реформування міжбюджетних відносин в напрямі забезпечення самостійності місцевих бюджетів; 5. оптимізація рівня бюджетного дефіциту, державного боргу, пошук джерел їх фінансування; 6. пошук додаткових джерел доходів бюджету.
За характером заходів і терміном дії бюджетна політика поділяється на: 1) бюджетну стратегію - довгостроковий курс бюджетної політики; 2) бюджетну тактику - методи реалізації бюджетної політики в короткостроковому періоді. Бюджетна політика реалізується через бюджетний механізм.
Бюджетна система - об'єднання всіх ланок бюджету на єдиних принципах. Вертикальна структура бюджетної системи визначається бюджетним устроєм (рис. 2.2). Рис.2.2 Структура бюджетної системи України
Бюджетний устрій - організація і принципи побудови бюджетної системи. Бюджетний устрій визначається державним устроєм та адміністративно-територіальним поділом.
Основні засади бюджетного устрою: · Встановлення принципів побудови бюджетної системи. · Виділення видів бюджетів. · Розмежування доходів і видатків між: ланками бюджетної системи. · Організація взаємовідносин між: бюджетами. Принципи побудови бюджетної системи України визначені Бюджетним кодексом (рис. 2.3).
Рис. 2.3 Принципи бюджетного устрою Можливі три підходи до структурної побудови бюджету: 1. Створення єдиного для всієї країни бюджету. 2. Формування регіональних бюджетів. 3. Поєднання централізованих і децентралізованих ланок. В Україні застосовується третій підхід. Важливим елементом бюджетного устрою є розмежування доходів і видатків між окремими автономними бюджетами. Розмежування доходів може проводитися двома методами: 1. Закріплення доходів за кожним бюджетом у повній сумі чи за твердо фіксованими нормативами в умовах автономності кожного бюджету; 2. Встановлення системи бюджетного регулювання в умовах єдності бюджету, тобто проведення відрахувань до бюджетів нижчих рівнів, виходячи з їх потреб. Відповідно всі доходи поділяються на закріплені та регульовані. Загальні принципи розмежування доходів визначені Бюджетним кодексом, а фактичний їх склад затверджується при прийнятті Закону "Про державний бюджет на поточний рік" (рис. 2.4). Розмежування видатків ґрунтується на призначенні того чи іншого бюджету: з центрального бюджету фінансуються видатки загальнодержавного характеру, а з відповідних місцевих бюджетів -видатки регіонального значення. При цьому можуть застосовуватися два підходи: 1. Розподіл за територіальною ознакою. 2. Розподіл, виходячи з відомчого підпорядкування. Між окремими рівнями бюджетної системи виникають вертикальні міжбюджетні взаємовідносини. Чинним бюджетним законодавством передбачено такі форми міжбюджетних відносин: 1. Прямі бюджетні трансферти або субсидіювання- виділення коштів з бюджету вищого рівня до бюджету нижчого рівня: · субсидія- не пов'язується з фінансовим станом бюджету,який її отримує. Буває цільовою і знеособленою; · субвенція- різновид цільової субсидії, що передбачає участьу фінансуванні певних заходів і програм бюджету, що її видає, та бюджету, що її отримує; · дотація вирівнювання- фінансова допомога на покриття дефіциту відповідного місцевого бюджету.
2. Вилучення коштів- передача коштів з бюджету-донора нижчого рівня до державного бюджету. 3. Взаємні розрахунки- передача коштів з одного бюджету до іншого у зв 'язку з перерозподілом між: ними доходів чи видатків після затвердження бюджету. 4. Бюджетні позички- запозичення для фінансування тимчасових касових розривів при виконанні бюджету (незбігання в часі фінансування видатків і джерел надходження коштів). Рис. 2.4. Розподіл податкових надходжень між ланками бюджетної системи
З метою нейтралізації дії непередбачуваних факторів у бюджеті створюються бюджетні резерви: 1) Резервний фонд. Призначений для фінансування непередбачуваних обставин, які неможливо врахувати при затвердженні бюджету - стихійні, екологічні лиха тощо. Розмір резервного фонду не може перевищувати 1 % обсягу видатків бюджету. 2) Оборотна касова готівка. Призначена для фінансування тимчасових касових розривів між доходною та видатковою частинами бюджету. Окремо в бюджеті не планується, а встановлюється в розмірі не більше 2 % видаткової частини бюджету при формуванні розпису надходження доходів і здійснення видатків. Читайте також:
|
||||||||
|