Бюджетний устрій в зарубіжних країнах. Організація бюджетного процесу
Тема 9. СВІТОВИЙ ДОСВІД БЮДЖЕТНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
1. Бюджетний устрій в зарубіжних країнах. Організація бюджетного процесу.
2. Міжбюджетні відносини.
3. Бюджетпо-податкова політика.
4. Бюджетні відносини в розвинених зарубіжних країнах.
Залежно від організації політико-адміністративної структури розрізняють унітарні, федеративні, конфедеративні держави, яким притаманний відповідний бюджетний устрій (рис. 9.1).
Тривалість бюджетного періоду та інші бюджетні процедури в окремих країнах наведені в табл. 9.1.
Таблиця 9.1Бюджетний процес у зарубіжних країнах
Країна
Положення про бюджетний період і багаторічне планування
Загальні
бюджетні
обмеження
Австрія
Бюджетний рік триває з 01.07 до 30.06. Багаторічне планування згідно із законом не вимагається, але разом з бюджетним законопроектом подається кошторис на 2 наступні роки
У законі відсутні
будь-які
обмеження
Франція
Бюджетний рік співпадає з календарним. Згідно із законом здійснюється багаторічне планування на 3 роки
Встановлюють конкретні контрольні показники щодо обмеження зростання видатків і дефіциту бюджету у % до внутрішнього європейського продукту
Німеччина
Бюджетний і календарний рік збігаються. Обов'язковим є багаторічне планування на 5 років без затвердження парламентом. Перспективні оцінки готуються і подаються до парламенту разом із щорічним бюджетом
Можуть
встановлювати
граничні розміри
бюджету
Швеція
Бюджетний рік триває з 1 квітня до 31 березня. Багаторічне планування на 5 років є обов'язковим, але не затверджується парламентом. Перспективні оцінки готуються і подаються до парламенту на 3 наступні роки
Обмеження відсутні, однак згідно
з поточним се-редньостроковим планом протягом 3-х річного періоду необхідно проводити скорочення видатків
закінчення табл. 9.1
Вели-коб-
рита-нія
Бюджетний рік триває з 1 квітня до 31 березня. Багаторічне планування не обов'язкове. Разом з річним бюджетом готуються і подаються! до парламенту перспективні оцінки на 3 наступні роки
Поточний се-редньостроковий
план повинен підтримувати величину дефіциту в межах, передбачених складеними на 3 роки перспективними оцінками
США
Бюджетний рік триває з 1 жовтня до ЗО вересня. Вимагається здійснення багаторічного планування -на бюджетний рік плюс 4 наступні роки
Встановлюється контрольний показник скорочення бюджетного дефіциту. При недотриманні контрольного показника розпочинається процес секвестрування
Вирішальний вплив на організацію бюджетного законодавства справляє правове забезпечення бюджетної політики (табл. 9.2).
Таблиця 9.2.Рівні правового забезпечення бюджетної політики в країнах ОЕСР
Конституційнийрівень
Управлінський рівень
Спеціалізований рівень
Більшість конституцій має положення щодо управління фінансовою діяльністю за трьома напрямами:
1) вимоги про те,
1) Закон про управління бюджетно-фінансовою діяльністю, що може набути форми окремого закону (наприклад, Закон
1) Спеціальні закони, що забезпечують спеціальні або постійні асигнування для задоволення різних потреб, тобто закони,
закінчення табл. 9.2
щоб всі державні кошти проходили через спеціальні рахунки і витрачалися тільки на підставі повноважень, передбачених законом;
2) визначення фі нансових відносин між загальнодержав ним рівнем управлін ня і субнаціональни- ми рівнями;
3) положення, по в'язані з відповідними повноваженнями за конодавчої та вико навчої гілок влади стосовно державних фінансів
про державний бюджет, аудит) або кількох загальних законів, що охоплюють певні напрями;
2) Закон про річний бюджет ухвалюється на підставі конституції або закону про управління бюджетно-фінансовою діяльністю з метою отримання санкції на витрачання державних коштів для виконання програм уряду, так званих щорічних асигнувань
що санкціонують виплати по лінії соціального забезпечення, державні позики, обслуговування боргу;
2) Для бюджетів багатьох країн ОЕСР притаманна також висока частка (до 70 -80 %) щорічних витрат, санкціонованих на підставі інших, відмінних від закону про бюджет на поточний рік,законодавчих актів