Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Слово – найтонше доторкання до серця

КЛАС: 8 клас

ТЕМА: Написання твору в публіцистичному стилі на морально-етичну тему

МЕТА: удосконалити вміння учнів складати монологічні висловлювання відповідно до заданого стилю й типу мовлення, добирати відповідні мовні засоби з метою розкриття теми й основної думки твору; знаходити й виправляти недоліки в змісті власного висловлювання; розвивати вміння аналізувати й оцінювати текст з погляду його змісту, форми, задуму й мовного оформлення; переконати восьмикласників, що творити добро словом і ділом – обов’язок кожної людини, виховувати любов і повагу до рідного слова.

ТИП УРОКУ: розвитку зв’язного мовлення

МЕТОДИ І ПРИЙОМИ: бесіда, слово вчителя, метод вправ, конструювання, аналіз прикладів, словникова робота, аналіз тексту, робота з таблицею, складання плану

ОБЛАДНАННЯ: тексти з художньої літератури, приказки і прислів’я, схема, таблиця.

ЛІТЕРАТУРА:

1. Довга О.М. Як писати твір: Методичний посібник для вчителя-словесника.– К., 1997.

2. Голуб Н.Б. та ін. Технологія сучасного уроку рідної мови.– Черкаси., 1999.

3. Глазова О. Рідне слово. Посібник з розвитку зв’язного мовлення. 9 клас.– К., 1999.

4. Збірники диктантів і переказів.

Хід уроку:

1. Оголошення теми і мети уроку.

Доброго дня! Перевірте, будь ласка, чи у всіх на партах є зошити, ручки, підручники і щоденники. Молодці! Усі добре підготувалися до проведення уроку. Сьогодні на уроці ми працюватимемо над написанням твору в публіцистичному стилі на морально-етичну тему.

2. Вступна розповідь вчителя.

Сьогодні я стала свідком прикрого випадку: у шкільному коридорі спілкувалися кілька старшокласників. Вони ділилися враженнями від перегляду цікавого кінофільму і думали, що ніхто не чує їхньої розмови. Мене вразило те, що серед більшості слів, які вони використовували, приблизно 15% було нормативної лексики. А коли повз них пройшла прибиральниця і зробила їм зауваження, вони СЛОВОМ образили її так, як не можна образити вчинком. Мені стало боляче, бо зараз багато говориться про гуманність, доброту, любов і пошану до рідної мови.

3. Запитання для бесіди.

1. Як ви розумієте поняття мораль і етика?

2. Які, на вашу думку, одвічні людські якості є ознаками моральної поведінки?

3. Чи спирається мораль на традиції і звичаї, які вироблялися народом протягом багатьох століть?

4. Як ви гадаєте, чи може високоморальна людина використовувати в мовленні лайливі слова, ображати словом?

Отже, ви правильно визначили (і це є підтвердженнями ваших ґрунтовних знань з історії), що мораль – це система поглядів, уявлень, норм і оцінок, які регулюють поведінку людей, а етика – наука, що вивчає мораль. Так, я погоджуюсь з вами в тому, що високоморальна людина, яка зважає на духовний досвід своїх пращурів, ніколи не використає у своєму мовленні ненормативних і лайливих слів, адже словом, як говорить народна мудрість, можна образити сильніше, ніж ділом.

Пригадайте з уроків української літератури, хто з українських письменників проповідував ідеї високої моральності? Давайте пригадаємо їх вислови.

Молодці! Але ви не згадали висловлювання Г.С.Сковороди “Добросердечне слово лиш може врятувати”. Саме воно і стане темою вашого твору в публіцистичному стилі.

4. Виконання підготовчих вправ.

Завдання 1. У зв’язку з тим, що ми будемо писати твір публіцистичного стилю, давайте пригадаємо його основні ознаки.

Отже, ми з’ясували особливості публіцистичного стилю. А тепер скажіть, чим тексти публіцистичного стилю відрізняються від текстів художнього стилю?

Завдання 2. Твір публіцистичного стилю може бути написаний у формі розповіді або роздуму. Давайте пригадаємо особливості побудови твору-розповіді і твору-роздуму.

Завдання 3. Прослухайте приказки і прислів’я. Визначте, які з них відповідають темі твору й можуть бути використані як цитати.

1. Не хочеш почути поганих слів, не кажи їх сам. 2. Краще недоговорити, ніж переговорити. 3. Умій сказати, умій і змовчати. 4. Шабля ранить голову, а слово – душу. 5. Рана загоїться, але слово – ніколи. 5. Слово не горобець: випустиш – не впіймаєш. 6. Слово – не стріла, а глибше ранить. 7. Удар забувається, а слово пам’ятається. 8. Гостре словечко коле сердечко. 9. Від теплого слова і лід розмерзає. 11. Добре слово варто завдатку (Народна мудрість).

Завдання 4. Прослухайте текст. Визначте в ньому головну думку. Запишіть слова і словосполучення, які б ви використали під час написання твору.

Слово – найтонше доторкання до серця, воно може стати і ніжною запашною квіткою, і живою водою, що повертає віру в добро, і гострим ножем, і розжареним залізом, і брудом. Мудре і добре слово дає радість, нерозумне і зле, необдумане і нетактовне – приносить біду. Словом можна вбити і оживити, поранити і вилікувати, посіяти тривогу і безнадію і одухотворити, розсіяти сумнів і засмутити, викликати посмішку і сльозу, породити віру в людину і заронити невіру, надихнути на працю і скувати сили душі... Зле, невдале, нетактовне, просто кажучи, нерозумне слово може образити, приголомшити людину (В.Сухомлинський).

1. Поясніть написання слів нерозумний, необдуманий, нетактовний, невіра, приголомшити, безнадія.

2. Наведіть кілька прикладів з власного життя, коли добре слово допомогло оживити, вилікувати або одухотворити людину.

Молодці! Ви добре попрацювали і тепер, я впевнена, можете почати складати власні твори. Але перед тим давайте запишемо орієнтовний план.

5. Складання плану.

Чому я кажу орієнтовний план? Адже скільки тут у класі працює учнів, стільки буде думок, стільки й буде різних творів. Тому я не буду наполягати на тому, щоб ви під час написання твору користувалися цим планом, можете скласти власний.

Орієнтовний план твору

1. “Ну що б, здавалося, слова... Слова та голос – більш нічого. А серце б’ється-ожива, Як їх почує!” (Т.Шевченко).

2. Доброзичливе слово – найкраща підтримка.

1. “Нема просто слова. Воно або привітання, або краса, або біль, або бруд, або світло, або темрява” (Р.Гамзатов).

2. Уміння відчути чужий біль і допомогти словом.

3. Чи дійсно слово може врятувати?

3. Добре слово – один із шляхів врятування від хвороб суспільства.

Давайте охарактеризуємо пропонований план. Правильно, він цитатний і складний. Мені хотілося б, щоб і плани, які ви, можливо, складете самостійно були цитатними і складними, адже ви учні 8 класу, і це для вас нескладне завдання.

6. Написання твору в публіцистичному стилі на морально-етичну тему.

Завдання виконані, план складений, певні нотатки для майбутнього твору ви вже зробили. Отже, починайте працювати над вашими творами.

7. Редагування творчої роботи.

Я бачу, що більшість із вам уже закінчили працювати над орієнтовним змістом твору. Тому пропоную вам зачитати уривки своїх творів для того, щоб ми змогли їх проаналізувати і відредагувати.

(Учні зачитують уривки власних творів, аналізують їх щодо наявності стилістичних, мовленнєвих, орфографічних та інших помилок)

Звичайно, я теж, як і ви, працювала над написанням такого твору-роздуму. Ось тепер, коли ви прочитали свої уривки, я зачитаю уривок із власного твору, а саме із основної частини.

Я розкажу про випадок з власного життя, який переконав мене в тому, що добре слово, сказане людині у важку хвилину її життя, дійсно може підтримати й допомогти. Це сталося, коли я тільки-но розпочала працювати вчителем. У класі була дуже гарна, вихована й принципова дівчина. На жаль, її інтереси не збігалися з інтересами “лідерів” класу (звичайних двієчників і хуліганів). Вони постійно її ображали не лише вчинками, а найболючішими і найгіршими словами. Я не втручалася, а тільки спостерігала. Але тоді, коли дівчину довели до нервового зриву і вона вирішила забирати документи зі школи й перейти до іншого навчального закладу, я почала діяти. Перше, що зробила, – це переговорила з дівчиною. Під час розмови підтримала її звичайними словами, сказала, що вона непохитна, принципова і впевнена в собі, і це не до вподоби, бо вона завжди має про все власну думку і, найголовніше, не соромиться її висловлювати. Я сказала їй: “Якщо ти підеш, то ці хулігани зрозуміють, що словом можна роздавити людину”. Це подіяло. “Лідери”, побачивши, що їхні образи не діють, почали прислухатися до думок цієї дівчини і з часом стали її поважати.

Цей випадок на все життя переконав мене в тому, що добре слово, сказане в потрібну хвилину, завжди допомагатиме людині.

Ви можете продовжувати роботу над написанням твору.

8. Підсумок уроку.

Закінчуйте, будь ласка, свою роботу і здавайте зошити. Отже, тепер пригадаємо:

1. Над написанням якого твору ми сьогодні працювали?

2. Назвіть особливості тексту публіцистичного стилю.

3. Які морально-етичні цінності ви можете назвати?

4. Чи дійсно добре і мудре слово, сказане людині в складну хвилину її життя, може допомогти і врятувати?

5. Чи будете ви тепер думати над тим, що говорите своїм близьким людям або навіть і незнайомим?


Читайте також:

  1. Адгезиви на основі латексів у взуттєвій промисловості
  2. Аналіз словосполучення
  3. Аналізоване слово.
  4. Англійський сад - нове слово в європейській парковій культурі.
  5. Безруслового стоку
  6. Будова серця і судин
  7. Будова системи синхронічного словотворення
  8. Будова стінок серця
  9. Варіанти проведення промислової політики для України
  10. Вибір тривалості бюджетного періоду. Типи бюджетів по ступеню тривалості. Поточне і стратегічне бюджетування в промисловості
  11. Види виробничої структури промислового підприємства
  12. Види молочнокислих бактерій, які мають важливе значення для промисловості




Переглядів: 5165

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ІІІ варіант проведення цього структурного компонента. | Урок аудіювання в 9 класі

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.