Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Взаємодія попиту та пропозиції: ринкова рівновага.

Цінова еластичність пропозиції

Цінова еластичність пропозиції показує, на скільки відсотків зміниться кількість товару, що пропонується, при зміні його ціни на 1%. При цьому мова може йти про еластичність пропозиції як окремого підприємства, так і галузі в цілому, тобто в основі її визначення може бути як крива пропозиції окремого підприємства, так і крива галузевої пропозиції.

Пропозиція еластична, коли коефіцієнт еластичності більший за 1, і нееластична, коли коефіцієнт еластичності менший за 1. Оскільки при цьому і ціна, і кількість змінюються в одному напрямку, то еластичність пропозиції завжди більша 0.

Окрім фактору часу на еластичність пропозиції впливають також такі фактори:

1. Ціни на інші товари. Мова йде про перехресну еластичність пропозиції. У випадку підвищення цін на ресурси пропозиція основного товару зменшиться. Еластичність пропозиції товару буде залежати від того, як його виробництво реагує на підвищення цін на ресурси.

2. Рівень досягнутого використання ресурсів. У випадку відсутності резервів можливості реагування пропозиції на зміну цін обмежені, тобто еластичність пропозиції товару буде меншою.

3. Ступінь монополізованості галузі і можливості переливу капіталу з

інших галузей робить пропозицію товару менш еластичною.

4. Технологічні особливості виробництва певного товару. Складніші технології роблять пропозицію товару менш еластичною. Наприклад, побудова літаків та хлібопекарня. Безперечно, що пропозиція хліба буде більш еластичною.

 

Послідовно розглядаючи поняття попиту та пропозиції, ми умовно вважали, що і споживач, і фірма приймають свої рішення ізольовано, орієнтуючись на ціну (за інших рівних умов). Але споживач хоче купити товар, а фірма - його продати. Для того, щоб це відбулося, має існувати якийсь певний рівень цін, який задовольнив би обох. Ринковий механізм передбачає, що кожен акт обміну здійснюється в результаті добровільної згоди покупця з продавцем по ціні, яка влаштовує обох, і ведуть вони себе раціонально, намагаючись отримати максимальну вигоду. Якщо порівняти рішення, які приймають споживач і фірма, то, очевидно, існує лише одна ціна (Ре), коли ці рішення збігаються. Тоді на ринку реалізується (купується) продукція в обсязі Qе.

Для детальнішого розгляду вищеназваних положень візьмемо умовні дані про попит та пропозицію на якусь продукцію.(табл. 2.2.3.)

Таблиця 2.2.3

Попит та пропозиція.

Величина попиту, тис. тонн Ціна за тонну, тис. гр. од. Величина пропозиції, тис. т. Надлишок (+) або нестача (-)
-4
+4

 

Проаналізувавши таблицю, ми бачимо, що саме при ціні на ринку, яка дорівнює 4 тис. грош. од., величина попиту та величина пропозиції рівні між собою. Тобто можна зробити висновок, що це і буде ціна рівноваги, а рівноважна кількість продукції дорівнюватиме 6 тис. тонн.

Побудуємо графік на основі табличних даних та визначимо рівноважну ціну. (рис. 2.2.3)

Рис. 2.2.3. Рівноважна ціна.

Зображені на рисунку 2.2.3 ціна Ре та кількість Qе відповідають рівновазі на ринку, тобто стану ринку, коли для продажу пропонується саме така кількість товару, яку споживач готовий купити. Ціна Pе, яка встановлюється на ринку, називається ціною ринкової рівноваги, а кількість одиниць реалізованого (придбаного) товару Qе - рівноважним обсягом продукції.

Ре – ціна рівноваги - це та ціна, за якою продавці готові запропонувати певну кількість товару, а покупці за цією ціною - купити цю ж саму кількість товару на протязі якогось часу.

 

4. Виникнення надлишку та дефіциту на ринку.

Ціни на ринку перебувають в постійному русі внаслідок змін попиту і пропозиції на товари. За умов вільної конкуренції ціна вирівнюється до рівноважного рівня автоматично. Проте механізм вільного ринкового ціноутворення може бути порушений діяльністю монополій або втручанням держави.

Внаслідок змін попиту і пропозиції на ринку формується нова рівноважна ціна і новий обсяг виробництва. Якщо ринкова ціна перевищить рівноважну, то в такому разі частина покупців не зможе придбати товар, адже вони обмежені власним доходом. Відповідно частина продавців не зможе продати товар. Величина пропозиції перевищить величину попиту, і, як наслідок, на ринку виникає надлишок товару.

Якщо ринкова ціна буде встановлена нижче рівноважної, величина попиту перевищить величину пропозиції, і, як наслідок, на ринку виникне дефіцит товару. Механізм вільної ринкової конкуренції в його "чистому" вигляді, не зважаючи на періодичні відхилення ціни від рівноважної, повертає ціну до рівня, який урівноважує попит і пропозицію, а отже узгоджує інтереси виробників і споживачів.

Висновки за темою:

• Термін "попит" в економічній теорії означає бажання та можливість споживача купувати товари та послуги протягом певного часу по різних цінах.

• Попит змінюється під дією змінних факторів, головним з яких є ціна товару. Коли змінюється ціновий фактор, на графіку відбувається рух вздовж постійної кривої попиту.

• Закон попиту говорить про те, що із збільшенням ціни величина попиту зменшується і навпаки.

• Зміни в попиті, які графічно відображаються у зсуві кривої попиту, виникають в результаті впливу нецінових факторів.

• Реакцію зміни величини попиту на зміну ціни відображає цінова еластичність попиту, яку можна розрахувати за допомогою коефіцієнта цінової еластичності.

• Еластичність попиту впливає на розмір загальної виручки від реалізації. При нееластичному попиті цей зв'язок прямий, а при еластичному попиті обернений. Одинична еластичність залишає виручку від реалізації незмінною.

• Пропозиція являє собою ту кількість товару, яку виробники готові запропонувати до продажу на ринку при тому чи іншому рівні цін.

• Пропозиція змінюється під впливом змінних факторів, головним з яких є ціна. Коли змінюється ціновий фактор, на графіку відбувається зміна вздовж постійної кривої пропозиції.

• Зсуви кривої пропозиції відбуваються під впливом нецінових факторів.

• До основних нецінових факторів, які впливають на пропозицію, відносяться:

- ціни на ресурси;

- ціни на інші товари;

- кількість виробників;

- зміни в технологіях виробництва;

- податки та субсидії;

- природно-кліматичні умови;

- очікування виробників.

• Реакцію виробників на коливання цін відображає поняття еластичності. Пропозиція товару може бути еластичною, нееластичною та мати значення одиничної еластичності.

• Основним фактором, який визначає еластичність пропозиції за ціною, є час.

• Фактори, які також впливають на еластичність пропозиції, наступні:

- ціни на інші товари;

- рівень досягнутого використання ресурсів;

- ступінь монополізованості галузі;

- технологічні особливості виробництва певного товару.

• На основі взаємодії попиту і пропозиції складається ринкова рівновага, яка має тенденцію до стійкості.

• Параметри ринкової рівноваги можуть змінюватись під впливом нецінових чинників попиту та пропозиції.

• Рух цін та обсягів продукції може відбуватись шляхом рівномірних коливань навколо положення рівноваги. При цьому, якщо ціна на ринку буде вищою за ціну рівноваги, то на ринку буде утворюватись надлишок продукції, а якщо ж ціна на ринку буде нижчою за ціну рівноваги, то на ринку буде утворюватись дефіцит продукції.

• Для підтримання стійкої рівноваги держава може застосовувати фіксування цін. Встановлення фіксованих цін приводить до утворення стійкого надлишку або ж дефіциту.

• Зміна параметрів на одному з ринків викликає відповідні зміни рівноважного стану на взаємопов'язаних ринках.

Питання для самоперевірки:

1. Що таке попит та пропозиція як економічні категорії?

2. Величина та ціна попиту і пропозиції.

3. Охарактеризуйте ефект Гіффена та Веблена.

4. Як визначається цінова еластичність попиту та пропозиції?

5. Що таке ринкова рівновага?

6. Як проявляється надлишок та дефіцит?

Література:

1. Уразов А.У., Саух І.В., Маслак П.В. Основи економічної теорії: навчальний посібник для студентів неекономічних спеціальностей вищих навчальних засобів ІІІ-ІV рівнів акредитації. – Житомир, 2004. – 314 с.

Домашнє завдання:

1. Уразов А.У., Саух І.В., Маслак П.В. Основи економічної теорії: навчальний посібник для студентів неекономічних спеціальностей вищих навчальних засобів ІІІ-ІV рівнів акредитації. – Житомир, 2004. – 81-103 с.

2. Розв’язання задачі:

2.1. Визначити еластичність пропозиції товару за умови, що ціна на нього зросла з 17 до 20 грош. од., а величина пропозиції збільшилась із 15 до 20 одиниць.

2.2. Визначити еластичність пропозиції товару за умови, що ціна на нього зросла з 5 до 15 грош. од., а величина пропозиції збільшилась із 120 до 125 одиниць.

 


Читайте також:

  1. Активно взаємодіяти з навколишнім світом
  2. Аналіз попиту
  3. Аналіз попиту
  4. Багатоманітність і взаємодія культур
  5. Валовий внутрішній продукт — це сукупна ринкова вартість кінцевої продукції та послуг, що вироблені резиден­тами країни за рік.
  6. Вдавані виключення із закону попиту
  7. Взаємодія
  8. Взаємодія +Це єдність В. і в-ця.
  9. Взаємодія алельних генів
  10. Взаємодія важелів. Оцінка сукупного ризику, зв'язаного з підприємством.
  11. Взаємодія гамма квантів з речовиною
  12. Взаємодія гамма-квантів з речовиною




Переглядів: 1528

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Пропозиція та фактори, що її визначають. Закон пропозиції. Цінова еластичність пропозиції. | Конкуренція і монополія. Типи конкурентних ринків.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.