Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Західноукраїнська Народна Республіка і Закарпаття 1918—1919 рр.

Розвал Австро-Угорської імперії спричинив боротьбу за її спад­щину на Західній Україні. На Східну Галичину претендувала як Польща, так і українці, які намагалися збудувати тут свою держа­ву. Це було особливістю стану на західноукраїнських землях, де головними були питання державотворення і національні, що ви­рішувалися у боротьбі з іншою державою, а не соціально-економічні, як на сході України. По суті, це було змагання між 3,5 млн укра­їнців та 18 млн поляків.

18-19 жовтня 1918 р. парламентарі, керівники політичних партій, церковні ієрархи Східної Галичини та Буковини утворили Українську Національну Раду, яка мала діяти як представниць­кий орган. У рішенні Національної Ради було записано:

1) всі українські землі у складі Австро-Угорщини є єдиною етні­чною цільністю;

2) вони утворюють окрему Українську державу;

3) всі національні меншини мають вислати до Української На­ціональної Ради своїх делегатів;

4) найближчим часом буде прийнята конституція нової держави;

5) на мирній конференції український народ презентуватимуть його власні представницькі органи, так як австрійська влада не має права говорити від імені незалежної України.

Першою акцією керівництва Ради стало перебазування до Льво­ва легіону Українських січових стрільців з метою створення осно­ви своїх збройних сил.

31 жовтня 1918 р. уряд Австрії теоретично визнав право украї­нського народу на самостійність, але не погодився з демаркацією кордонів новоствореної держави.

28 жовтня 1918 р. у Кракові було створено Польську ліквідацій­ну комісію, яка мала перейняти владу в усій Галичині від Австрій­ської держави і оформити перехід її до Польщі. Офіційна передача влади була призначена на 1 листопада у Львові. За таких умов представники українського Військового комітету вирішили захо­пити владу збройним шляхом. 1 листопада Львів перейшов під контроль Національної ради. Але сили були нерівні, до того ж по­ляків підтримали представники Антанти. 21 листопада Львів було залишено.

9 листопада, після того, як всі українські партії досягли угоди про формування уряду, було призначено тимчасову раду міністрів або Генеральний Секретаріат на чолі з Костем Левицьким. 13 ли­стопада було офіційно проголошено нову державу – Західноукраїн­ську Народну Республіку (ЗУНР). У зв'язку із захопленням поля­ками Львова столицю було перенесено у Станіслав.

ЗУНР займала територію 70 тис. км, близько 71 % населення становили українці, 14 % – євреї, загальна кількість населення складала – 4 млн.

22-26 листопада на підконтрольних українцям землях було про­ведено вибори до Української Народної Ради, куди входило 150 депутатів. За національним складом Рада була майже цілком українською, оскільки поляки, євреї та німці з різних причин бой­котували вибори. Президентом республіки став голова Ради Євген Петрушевич. Швидко було створено досить ефективний адміністра­тивний апарат. Національним меншостям надавалось 30 % місць у майбутньому парламенті.

Гербом ЗУНР проголошувався золотий лев на синьому полі. Основним представником влади у повіті був повітовий комісар, якого призначав державний секретар внутрішніх справ. Він при­значав у села і містечка громадських комісарів, якщо вони ще не були обрані населенням; де були обрані – затверджував кандида­тури. В усіх повітах шляхом виборів слід було утворити повітові національні ради, а у громадах та містах громадські і міські ради.. Вибори до них проводилися на засадах загального і рівного вибо­рчого права.

У квітні 1919 р. було прийнято земельний закон. Він передба­чав ліквідацію великого землеволодіння, але наділення землею планувалося здійснити після війни. Самовільне захоплення землі переслідувалось у кримінальному порядку.

Уряд монополізував продаж основних продуктів, а також сірни­ків, цигарок, спирту. 4 квітня 1919р. була введена в обіг своя валюта – гривні і карбованці. Затверджено державність українсь­кої мови, обов'язковість її вживання в державних установах та громадських організаціях. Разом з тим національні меншини усно і письмово могли спілкуватися з державними органами рідною мовою.

Реформувалась освіта. Публічні школи оголошувались держав­ними, а вчителі — державними службовцями. Українська мова стала основною в державних, школах, проте національні меншини мали право на школу на рідній мові. Особлива увага приділялась вивченню української мови, математики, історії, географії Украї­ни. Учителі державних шкіл складали присягу на вірність україн­ській республіці.

22 січня 1919 р. у Києві було проголошено Акт злуки, тобто об'­єднання, соборності України, за яким ЗУНР гарантувалася авто­номність. Об'єднання УНР і ЗУНР багато в чому мало формально-політичний, а не державно-правовий характер. Соборна Україна існувала формально тільки 9 місяців – до 16 листопада 1919 р. Між урядами українських республік виникли певні розбіжності, пов'я­зані з різними зовнішньополітичними пріоритетами. Директорія УНР в основному боролася з Радянською Росією, а ЗУНР – із Польщею, і отут свони не могли допомогти один одному. Ускладнювали відно­сини й ідеологічні розбіжності. У Директорії переважали соціаліс­тичні партії, а в уряді ЗУНР – помірно-ліберальні.

Уряд УНР виділив для відбудови прикарпатської економік-и 500 млн гривень. У березні 1919 р. з Наддніпрянщини надійшло до ЗУНР 730 вагонів цукру, 213 борошна, 223 збіжжя, 127 вагонів інших продуктів.

Керівництву республіки вдалося створити майже стотисячну Галицьку армію, яка у січні-липні 1919 р. вела боротьбу з польсь­кою армією. У загальному підсумку Галицька армія зазнала пора­зки і змушена була перейти на Східну Україну, де взяла участь у громадянській війні.

Закарпаття після проголошення незалежності Угорщини (16 листопада 1918 р.) увійшло до її складу. Проте на початку 1919 р. Чехо-Словаччина захоплює західну частину краю, а Руму­нія – південно-західну.

21 січня 1919 р. у м. Хуст, окупованому чеськими військами, було скликано Закарпатські всенародні збори. У них взяли участь 420 представників від 175 міських і сільських громад. Обговорю­вались 4 пропозиції щодо перспектив приналежності краю:

1) залишити у складі Закарпаття;

2) передати Чехо-Словаччині;

3) передати ЗУНР;

4) приєднати до Радянської України.

Більшість висловилася за четвертий варіант. Цьому сприяли гасла більшовиків про націоналізацію землі і її зрівняльний поділ.

Після встановлення у березні 1919 р. радянської влади в Угор­щині на Закарпатті почалося формування Русинської червоної диві­зії (0 тис. бійців), яка воювала з чеськими та румунськими інтерве­нтами. Радянський уряд Угорщини надав краю територіальну автономію і не заперечував проти приєднання його у майбутньому до УСРР.

Проте інші політичні сили виступили проти цього і Центральна Руська Народна Рада в Ужгороді 8 травня 1919 р. схвалила таке об'єднання, як Чесько-Словецько-Руська федерація. У листопаді 1919 р. чехословацький уряд видав Генеральний статут Підкар-паття і створив управлінський орган краю – Директорію. За Сен-Жерменським мирним договором 1919 р. Закарпаття перейшло до Чехо-Словаччини.


Читайте також:

  1. VII. ТЕСТИ З ДИСЦИПЛІНИ «МІЖНАРОДНА
  2. А. Галичина, Буковина, Закарпаття.
  3. Автономна Республіка Крим, регіональні та місцеві органи державної влади.
  4. Буковина і Закарпаття
  5. Валютні курси, платіжний баланс і міжнародна система валютних курсів.
  6. Веймарська республіка
  7. Веймарська республіка.
  8. Закарпаття у складі Чехословаччини. Карпатська Україна
  9. Західне Закарпаття
  10. Західно-Українська Народна Республіка
  11. Західноукраїнська Народна Республіка
  12. Західноукраїнська Народна республіка




Переглядів: 1089

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Директорія. Відновлення УНР | Відновлення радянської влади в Україні. Денікінщина

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.