Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Ways of rendering the meaning of nationally biased units of lexicon.

 

2.1. By transcription or transliteration exclusively. The units, whose meanings are rendered at the phonological level, usually belong to genuine internationalisms. For example: New rates per word for ads in hryvnias in the Kiev Post. –

Нові тарифи на рекламу в гривнях за слово в газеті "Київ Пост".

Andrew put out some bottled beer and asked to prepare sandwiches –

Ендрю дістав кілька пляшок пива і попросив приготувати йому сендвічі.

 

2.2. By transcription or transliteration and explication of their genuine nationally specific meaning.

The explanation may be given either in the translated passage/speech flow or in a footnote when a lengthy explication becomes necessary:

They took her to the Tower of London - Вони показали їй стародавню лондонську фортецю Тауер.

A single policeman guards outside Downing Street -Резиденцію прем'єр-міністра Великобританії охороняє один полісмен.

But a frequent usage of footnotes should be avoided, since footnotes may divert the reader's attention from the content of the passage.

2. 3. By descriptive explaining (explication only).

A considerable number of nationally biased units cannot be rendered into the TL by means of transcription, or might bring about an ambiguity in the TL narration/text. The Tommieswere numbered, formed four, right turned and marched away. -Рядових солдатів порахували, вишикували по 4, повернули праворуч і відвели геть, shepherd's pie - картопляна запіканка з м'ясом і цибулею, Union Jack - прапор Великої Британії.

2.4.By translating of componental parts and additional explication of units of the nationally biased lexicon.

The proper meaning of some specific units of the national lexicon can be rendered by way of regular translation of all or some componental parts and explication of the denotative meaning pertaining to the SL units (regular t-n of componental parts + exhaustive explanation of the essence of the specific national element). When translating at 1anguage level (out of context) the explanation may be unrestricted: bull's eyes -бичаче око (круглий великий різноколірний м'ятний льодяник), ginger ale - імбирний ель/ситро (безалкогольний (сильно) газований напій). But in the text of a translation explanations are usually given in the footnotes.

Long and very detailed explanation is not desirable .Students should not unnecessarily enlarge the explanation. Laconism should be the prevailing principle.

2.5.By ways of word- for-word or loan translation. Translated word - for - word are the specific national units of lexicon as: first reading - перше читання, secondary grammar school – середня граматична школа, щоденник учнівський - student's everyday record book, etc.

The denotative meaning may be rendered by way of loan translating as well. Thus: Salvation Army (USA, Gr. Britain) -Армія порятунку, Fan club - клуб прихильників, орден Ярослава Мудрого - the Order of Yaroslav the Wise.

The number of English genuine translation loans in Ukrainian, as well as Ukrainian in English, is considerable. So there is the number of word - for - word translations, as can be seen from some of the examples below: cornflakes - кукурудзяні пластівці; skyscraper - хмарочос; super-market - універсам; brain washing - промивання мізків; медаль за трудову доблесть -the Medal for Labor Distinction.

2.6.Translating by means of semantic analogies.

Some peculiar notions in SL and TL may be identical or analogous in their meaning and functioning. It happens due to the existence of common occupations, social services, food, etc. Sometimes they may appear as a result of direct or indirect borrowings. The City/Town Board of Education - міський відділ освіти, дипломна робота - graduation essay / project, курсова робота – term/yearly essay/project, курси вдосконалення- refresher course, підвищення кваліфікації - in - service training course, консультація - tutorial.

Sometimes translation of analogous units can be achieved only with the help of additional explications: summer school - літня школа (курс лекцій, семінарів, практичних занять для підвищення кваліфікації іноземних вчителів та студентів), caravanning - проводити літній час/відпустку, подорожуючи в будиночку - причепі).

 

 


Читайте також:

  1. Analyze the meanings of the italicized words. Identify the result of the changes of the connotational aspect of lexical meaning in the given words.
  2. Arrange the following units into two lexical and two terminological sets. I Give them corresponding names.
  3. Classification of phraseological units and their structural types.
  4. Classification of word meaning
  5. CLASSIFICATIONS OF PHRASEOLOGICAL UNITS
  6. Compare the meanings of the given words. Define what semantic features are shared by all the members of the group and what semantic properties distinguish them from each other.
  7. Derivational analysis and basic units of derivational system.
  8. Free Word-Groups Versus Phraseological Units Versus Words
  9. Grammatical meaning.
  10. Grammatical meaning.
  11. Lesson 10 Branches, Services and Units of the US Armed Forces
  12. Lexical meaning and its structure.




Переглядів: 2407

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Ways of conveying the lexical meaning of genuine internationalisms. | Literature used and recommended

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.