Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Методи соціологічних досліджень

Термін «метод» тлумачиться соціологічним словником як «спосіб теоретичного або емпіричного одержання інформації в процесі соціологічного дослідження» [6, с. 213]. Додамо тільки, що метод ще розуміють як основний теоретичний шлях дослідження.

Для чіткого з’ясування діапазону методів в соціології ми звернемося до схеми 10.2 (див.: далі).

Схема 10.2.

Основні методи соціологічних досліджень

 

 


Кожний з методів ми описуємо далі.

Опитування – це метод соціологічного дослідження, в якому отримується первинна інформація «шляхом постановки в усній чи письмовій формі питань до окремої людини або більш чи менш широкої групи людей» [6, с. 254].

Різновидами опитування можна вважати такі форми: інтерв’ю, експертна оцінка, тестування, бесіда.

Опитування, що проводиться в усній формі, називають інтерв’ювання. Той, хто бере інтерв’ю, називається інтерв’юер, а той, хто відповідає – респондент. Опитування, що проводиться у письмовій формі йменується анкетування. Останній засіб збору інформації є анонімним. Анкетування є найбільш розповсюджений спосіб отримання інформації у соціологічному дослідженні.

Існує ще й такий вид опитування, як експертне опитування, під час якого питання ставляться експертам, тобто спеціалістам з певних досліджуваних проблем суспільства.

Бесіда – це збирання потрібної інформації під час вільного (без певної жорсткої схеми-плану) ставлення питань та вислуховування думок респондента.

Тестування в соціології – це «наперед розроблений питальник, відповіді якого служать вихідним матеріалом емпіричного дослідження з виявлення впливу суб’єктивного чинника на ті чи інші соціальні явища та процеси…»; елементарним тестом є набір питань, «з яких респондент вибирає ті, з якими він погоджується чи не погоджується» [6, с. 391].

Експеримент в соціологічній науці – це метод, «який використовується для поглибленого аналітичного вивчення соціальної реальності шляхом збору інформації про чинники, які на неї впливають, про результати та наслідки такого впливу» [6, с. 106].

Аналіз документів – це «сукупність методологічних принципів, які застосовуються для одержання з документальних джерел соціологічної інформації, необхідної для вирішення дослідних завдань» [6, с. 10].

Спостереження – це метод в соціології, який передбачає збір первинної соціологічної інформації, і який «заснований на візуальному і слуховому сприйнятті процесів, явищ об’єкта, що вивчається, і значущих з точки зору мети дослідження і прямої їх реєстрації» [6, с. 371].

Фокус-групи (фокусне групове опитування) – «якісно-кількісний метод збирання соціологічної інформації» [6, с. 409], схожий з інтерв’ю.

Розробив цей метод Р. Мертон у праці «Фокусовані інтерв’ю» (1956). Пізніше таку розробку адаптував П. лазарсфельд та інші для маркетингових досліджень.

Виник метод фокус-груп у середині ХХ ст. у США. Його сутність зводиться до такого:

· заздалегідь задається тема бесіди та певне коло відкритих питань;

· стиль ведення схожий з вільною бесідою;

· тема дискусії, логіка та форма запитань (не більше десяти) фіксуються в інструкції ведучого;

· кожний учасник фокус-групи повинний мати не тільки можливість висловитися, але й можливість відпочити, спостерігати, міркувати;

· збирання інформації відбувається в процесі спостереження за обговоренням пропонованих питань, за невербальною поведінкою відповідаючи та тих, хто ставить питання;

· з однієї теми проводять три-чотири фокус-групи;

· у поєднанні з іншими методами фокус-група може виступати як пілотажне дослідження.

Існують також інші методи соціологічного дослідження, але використовуються вони не так часто і більше у професійній сфері вирішення наукових проблем.

 


Читайте також:

  1. V. Етичні правила психологічних досліджень
  2. Автоматизація водорозподілу на відкритих зрошувальних системах. Методи керування водорозподілом. Вимірювання рівня води. Вимірювання витрати.
  3. Агрегативна стійкість, коагуляція суспензій. Методи отримання.
  4. Адаптовані й специфічні методи дослідження у журналістикознавстві
  5. Адміністративні (прямі) методи регулювання.
  6. Адміністративні методи - це сукупність прийомів, впливів, заснованих на використанні об'єктивних організаційних відносин між людьми та загальноорганізаційних принципів управління.
  7. Адміністративні методи управління
  8. Адміністративні, економічні й інституційні методи.
  9. Адміністративно-правові (організаційно-адміністративні) методи мотивації
  10. Адміністративно-правові методи забезпечення економічного механізму управління охороною довкілля
  11. Аерометоди
  12. Аксіоматизація знань та причинні зв'язки у методології наукових досліджень




Переглядів: 4814

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Які причини виникнення конфлікту? | Конкретно-соціологічне дослідження

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.