МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Методи соціологічних дослідженьТермін «метод» тлумачиться соціологічним словником як «спосіб теоретичного або емпіричного одержання інформації в процесі соціологічного дослідження» [6, с. 213]. Додамо тільки, що метод ще розуміють як основний теоретичний шлях дослідження. Для чіткого з’ясування діапазону методів в соціології ми звернемося до схеми 10.2 (див.: далі). Схема 10.2. Основні методи соціологічних досліджень
Кожний з методів ми описуємо далі. Опитування – це метод соціологічного дослідження, в якому отримується первинна інформація «шляхом постановки в усній чи письмовій формі питань до окремої людини або більш чи менш широкої групи людей» [6, с. 254]. Різновидами опитування можна вважати такі форми: інтерв’ю, експертна оцінка, тестування, бесіда. Опитування, що проводиться в усній формі, називають інтерв’ювання. Той, хто бере інтерв’ю, називається інтерв’юер, а той, хто відповідає – респондент. Опитування, що проводиться у письмовій формі йменується анкетування. Останній засіб збору інформації є анонімним. Анкетування є найбільш розповсюджений спосіб отримання інформації у соціологічному дослідженні. Існує ще й такий вид опитування, як експертне опитування, під час якого питання ставляться експертам, тобто спеціалістам з певних досліджуваних проблем суспільства. Бесіда – це збирання потрібної інформації під час вільного (без певної жорсткої схеми-плану) ставлення питань та вислуховування думок респондента. Тестування в соціології – це «наперед розроблений питальник, відповіді якого служать вихідним матеріалом емпіричного дослідження з виявлення впливу суб’єктивного чинника на ті чи інші соціальні явища та процеси…»; елементарним тестом є набір питань, «з яких респондент вибирає ті, з якими він погоджується чи не погоджується» [6, с. 391]. Експеримент в соціологічній науці – це метод, «який використовується для поглибленого аналітичного вивчення соціальної реальності шляхом збору інформації про чинники, які на неї впливають, про результати та наслідки такого впливу» [6, с. 106]. Аналіз документів – це «сукупність методологічних принципів, які застосовуються для одержання з документальних джерел соціологічної інформації, необхідної для вирішення дослідних завдань» [6, с. 10]. Спостереження – це метод в соціології, який передбачає збір первинної соціологічної інформації, і який «заснований на візуальному і слуховому сприйнятті процесів, явищ об’єкта, що вивчається, і значущих з точки зору мети дослідження і прямої їх реєстрації» [6, с. 371]. Фокус-групи (фокусне групове опитування) – «якісно-кількісний метод збирання соціологічної інформації» [6, с. 409], схожий з інтерв’ю. Розробив цей метод Р. Мертон у праці «Фокусовані інтерв’ю» (1956). Пізніше таку розробку адаптував П. лазарсфельд та інші для маркетингових досліджень. Виник метод фокус-груп у середині ХХ ст. у США. Його сутність зводиться до такого: · заздалегідь задається тема бесіди та певне коло відкритих питань; · стиль ведення схожий з вільною бесідою; · тема дискусії, логіка та форма запитань (не більше десяти) фіксуються в інструкції ведучого; · кожний учасник фокус-групи повинний мати не тільки можливість висловитися, але й можливість відпочити, спостерігати, міркувати; · збирання інформації відбувається в процесі спостереження за обговоренням пропонованих питань, за невербальною поведінкою відповідаючи та тих, хто ставить питання; · з однієї теми проводять три-чотири фокус-групи; · у поєднанні з іншими методами фокус-група може виступати як пілотажне дослідження. Існують також інші методи соціологічного дослідження, але використовуються вони не так часто і більше у професійній сфері вирішення наукових проблем.
Читайте також:
|
||||||||
|