МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Пізній (V-VI ст).Середній (І тис. до н.е. – ІІІ-V ст.). Ранній (IV-III тис. до н.е. – кінець І тис. до н.е). Лекція 2. Історична фонетика. Фонетичні процеси праслов’янської епохи План 1. Коротка характеристика праслов’янської фонетичної системи найдавнішого періоду. 2. Голосні, їхня якість і часокількість. 3. Приголосні проривні, фрикативні, сонорні. 4. Можливі сполуки приголосних. Література а) основна: Леута О.І. Старослов’янська мова: Підручник. – К., 2001. – С. 27-45. Майборода А.В. Старослов’янська мова. – К., 1975. Моренець В.В. Старослов’янська мова. Історична фонетика. – К., 1973. Станівський М.Ф. Старослов’янська мова. – К., 1983. Хабургаєв Г.А. Старославянский язык. – М., 1974. – С. 20-55. Леута О.І., Гончаров В.І. Старослов’янська мова.Збірник вправ і практичних завдань. – К.: ВШ, 2004. Юсип-Якимович Ю.В., Шимко О.В. Старослов’янська мова: Навч. Посібник. Модульний курс. – К.: Знання, 2009.
Слов’янські мови утворилися внаслідок розпаду праслов’янської мови-основи. Це означає, що всі слов’янські мови успадкували ту мовну систему, у тому числі й фонетичну, яка сформувалася в пр.-сл. мові на час її розпаду. Оскільки генетично вона (звукова система) є спільною для всіх слов’янських мов, то її можна вважати спільнослов’янською. Склалася спільнослов’янська звукова система в процесі розвитку праслов’янської мови під впливом своєрідних тенденцій, що діяли в рп.-сл. епоху, а отже, вона суттєво відрізнялася від звукової системи спільнослов’янської мови початкового періоду її існування. У свою чергу праслов’янська мова сформувалася на основі одного чи декількох діалектів індоєвропейської мови-основи, а тому в період свого утворення (ранній етап) мала мовну систему, близьку до систем балтійських, германських, італійських, давньогрецьких діалектів. Зіставляючи спільнослов’янські звуки, які постали внаслідок праслов’янських мовних змін з відповідними звуками інших індоєвропейських мов, можна встановити систему фонем, що характеризували те індоєвропейські діалекти, з яких утворилася праслов’янська мовна єдність. Спільнослов’янський мовний період поділяють на такі етапи: З огляду на те, що зміни, внаслідок яких рання фонетико-фонологічна система перетворилася в пізню (власне спільнослов’янську), можна встановити за допомогою порівняльно-історичного методу (їх не можна простежити за допомогою писемних пам’яток) їхню абсолютну хронологію не завжди можна визначити. У цьому разі важливішу роль відіграє відносна хронологія, тобто визначення часу розвитку тієї чи тієї риси стосовно інших мовних особливостей. Так, наприклад, установлено, що /ĕ/ у пр.-сл. мові розвинувся з дифтонга пізніше, ніж утворилися м’які шиплячі, /ц’/ зявився після того, як розвинувся /ĕ/ дифтонгічного походження. Голосні звуки праіндоєвропейської мови. Найсуттєвішою особливістю індоєвропейських голосних було те, що вони протиставлялися не тільки за своєю, а й за часокількістю, тобто за ознакою витраченого часу на їх вимову, ступеня їх подовженості. І якісні, і кількісні ознаки всіх одиниць, що входили до системи голосних, виконували в мові фонематичну функцію – слугували засобом розрізнення лексичних і граматичних значень слів, отже, ці одиниці складали фонологічну систему праіндоєвропейського вокалізму. У системі голосних праіндоєвропейської мови пізньої доби розрізнялися короткі і довгі звуки, а саме: [ĭ] –[ī] [ĕ] – [ē] [ă] – [ā] [ŏ] – [ō] [ŭ] – [ū]. У функції голосних вживалися в праіндоевропейській мові також складотворчі сонанти – плавні [r], [l] і носові [n], [m], тому й вони належали до її системи вокалізму. Склади в праіндоєвропейській мові-основі могли бути як відкритими, так і закритими. Це зумовило можливість існування дифтонгів і дифтонгічних сполук, у яких перша частина була складовою, а друга нескладовою. Роль складових виконували довгі й короткі а, о, е, а нескладових – і, u. Отже, дифтонги теж були короткими й довгими: а) короткі — ĕі, ĕu, ăі, ău, ŏі, ŏu; б) довгі — ēі, ēu, āі, āu, ōі, ōu До складу дифтонгічних сполук входили довгі й короткі голосні а, о, е, i, u(вони були складовою частиною дифтонга), а нескладовими були n, m, r, l. Отже, у праіндоєвропейській мові були такі дифтонгічні сполуки довгих і коротких голосних з носовими і плавними приголосними: ăm, ăn ām, ān ăr, ăl ār, āl ŏm, ŏn, ōm, ōn,ōr, ōl, ŏr, ŏl ĭm, ĭn, īm, īn, ĭr, īl ĭr, īl ĕm, ĕn, ēm, ēn, ĕr, ĕl, ēr, ēlта ін. Саме ця система зазнала подальших змін і перетворилася в спільнослов’янську систему голосних звуків. Читайте також:
|
||||||||
|