МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||||||||
Становлення національних систем освіти і відкриття експериментальних шкіл у країнах Західної Європи і СШАПЛАН ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XX СТОЛІТТЯ Лекція 9: ШКОЛА І ПЕДАГОГІЧНА ДУМКА 1. Становлення національних систем освіти і відкриття експериментальних шкіл у країнах Західної Європи та США. 2. Становлення національної школи України в 1917-1919 роках. Сподвижники української освіти І.Стешенко, С.Русова, І.Огієнко. 3. Розвиток освіти та педагогічної думки України в 20-40 роки XX ст. 4. Оцінка педагогічної практики і теорії А С Макаренка.
Література: 1. Фіцула М.М. Педагогіка. – К.: Академія, 2000. – С. 480 – 489; 528 – 540. 2. Волкова Н.П. Педагогіка – К.: Академія, 2001. – С. 521 –526; 566 – 575. 3. Джуринський А.Н. История зарубежной педагогики. – М., 1999. – С.230 – 239. 4. Любар О.О. Історія української педагогіки. – К., 1999. – С. 237- 292. 5. Розвиток народної освіти і педагогічної думки на Україні. ( за ред. М.Д.Ярмаченка) – К.,1994. 6. Пискунов А.И. Хрестоматия по истории зарубежной педагогики. – М.: Просвещение,1981. 7. Антология педагогической мысли Украинской ССР (под ред. Калениченко М.Н. ) – М., 1985.
Додаткова література: 1. Ступарик Б. Національна школа: витоки становлення. – Івано-Франківськ, 1992.- С.116 – 146. 2. Майборода В.К. Школа України: історія, розвиток, уроки. // Рідна школа,19993, №7. 3. Майборода В.К. Організатор рідної школи в Україні // Початкова школа,1992. - № 11- 12. 4. Калениченко М.Н. педагогічні ідеї С.Русової. // Рідна школа - 1991- №12. 5. Хілліг Г. Подряпини на образі “видатного педагога” // Радянська школа – 1991. - №3. 6. Ярмаченко Н.Д. Педагогическая деятельность и творческое наследие А.С.Макаренко. К.; Радянська школа, 1989.
У п.п. XX ст відбувається подальший розвиток національних систем освіти, становлення яких почалось у кінці XIX ст. Для них характерно утвердження масової початкової ланки освіти і небагаточислених середніх навчальних закладів. Початкова освіта на Заході в цей період мала багато спільних і відмінних ознак. Передусім склалась система обов’язкового і безкоштовного початкового навчання. Першою країною, в якій було введено обов’язкове безкоштовне навчання, була Німеччина (1794 рік). У США безкоштовне навчання було закріплене законами в середині 1850-их років. В Англії закон про безкоштовну обов’язкову освіту був прийнятий у 1870 році, у Франції - у 1880 році. У початкових класах Західної Європи і США був введений поділ учнів за віковими групами У Західній Європі навчання для дівчаток і хлопчиків було окремим, а у США – сумісним. Відбуваються зміни у змісті початкової освіти - збільшується навчальне навантаження. До предметів елементарної освіти (читання, письмо і арифметика) додаються предмети природничого і гуманітарних циклів (природознавство, історія, географія, фізика), що поєднуються з трудовою підготовкою (ручна праця, діловодство, ремесло), і обов’язковим вивченням державної моралі. У зв’язку із збільшенням змісту початкової освіти та необхідністю підвищення рівня масової освіти виникає новий тип навчальних закладів - вища початкова школа. В Англії створення таких шкіл відноситься до 1870 р У їх програму входило, крім елементарної освіти вивчення математики, фізики, історії, латині, французької мови. У Німеччині крім загальноосвітньої програми, вивчали право, діловиробництво і бухгалтерію. У США з поглибленою елементарною освітою вводилось вивчення іноземних мов. Вищі початкові школи були проміжними між початковою і середньою освітою. Таким чином, у п.п. XX ст. зростала кількість початкових шкіл. Особливо інтенсивно цей процес відбувався у Німеччині і США, повільніше - в Англії і Франції. Збільшення початкових шкіл сприяло зростанню кількості освіченого населення. Але забезпечити все населення початковою освітою не було змоги, та і її рівень і якість були низькими. У XIX ст. відбувалась становленнясистеми середньої освіти. Особливістю шкіл Заходу було те, що не існувало тісного зв’язку між масовою початковою школою і небагаточисленними середніми навчальними закладами. Доступу в середню школу заважала плата за навчання, неоднакова програма початкової і середньої школи, існування спеціальних початкових класів при середніх школах. Характерними ознаками середньої ланки освіти були її становість і платність (крім США і Франції). Розвиток середньої освіти виявляється в становленні класичної і сучасної освіти. У класичних навчальних закладах велику увагу надавали вивченню давніх мов, у сучасних - новітнім мовам і літературі та природничим і фізико-математичним наукам. На початку XX ст. у середній освіті збільшується об’єм природничо-наукового змісту, розвивається середня професійно-технічна освіта. Середня освіта була представлена:
Крім державних навчальних закладів, існували і приватні як початкові, так і середні школи. Для застосування ідеї реформаторської педагогіки на практиці створюються експериментальні (дослідницькі) школи. Ідеї вільного виховання були широко застосовані в діяльності “нових шкіл”, в яких робота базувалась на таких педагогічних принципах: · всебічного розвитку особистості; · вільної діяльності дитини; · врахування потреб та інтересів дитини, що вимагає вивчення психології; · особливого значення надається трудовому вихованню і праці як методу засвоєння знань і центру навчального процесу; · розвиненого самоуправління, співдружності учнів та учителів. Перша нова шкода була створена у 1889 році у сільській місцевості Англії Сесілем Редді. У ній переважала природничо-наукова підготовка, праця в майстернях. Багато уваги надавалось спорту, естетичному вихованню. Вводилось шкільне самоуправління. За її прикладом у Західній Європі відкривались інші школи, яких було більше 25. У Франції найбільш відомою була школаДе Рош. У Німеччині, Австрії та Швейцарії вони носили назву сільських виховних будинків. Найбільш відоме шкільне самоуправління в школі вільної шкільної общиниВікерсдорфі. У 20 – З0 роки в Західній Європі та США. виникають нові типи експериментальних шкіл. Це передусім школи, які за основу діяльності брали естетичне виховання і спільні переживання дітей. Широкого поширення набувають вальдорські школи Штайнера. Першу школу було відрито в 1919 році у Штутгарті для дітей робітників тютюнової фабрикн “Вальдорф – Асторія”. У 1990 році у світі налічувалось близько 500 вальдорфських шкіл. Це приватні установи, які дають повну середню освіту (12 років навчання, а для тих, хто вступає до університету, - 13-й клас). Ідеал вльдорфської педагогіки - виховання духовно вільної особистості, мистецтво пробуджувати приховані в людині природні задатки, велика увага надається естетичному розвитку і трудовому навчанню. Ідеї прагматичної педагогіки реалізувались в лабораторній школі Чїкагського університету при організації навчання заДальтон-планом (Е.Паркхерст), заметодом проектів (У. Кілпатрік). У Франції широкого застосування набули ідеї Селестена Френе, який у 1920 році організував власну школу. В її основі ідея створення розвиваючого і навчального середовища та організованої вільної діяльності учнів у ньому. Читайте також:
|
||||||||||||||||
|