Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Ключові терміни та поняття

НАПРИКІНЦІ 40-х— НА ПОЧ. 50-х РР.


· відродження

· „жданівщина”

· космополітизм

· „холодна війна”

· „справа лікарів”

· русифікація

· „лисенківщина”

· депортації

· рересії

· ООН

· національна символіка


Перемога над нацистською Німеччиною породила ве­ликі сподівання на майбутнє поліпшення життя. Невдовзі після війни поет В. Сосюра закликав любити Україну і зробити її такою, якою вона ще ніколи не була.

Однак це прагнення до оновлення суперечило самій суті сталінізму, який у повоєнний час переходив в останню фазу свого існування.

Зміст суспільно-політичного життя в к. 40-х — на початку 50-х років визначався перехідним (від війни до миру)| станом суспільства та виходом України на міжнародну арену:

- відродженням партійних та державних органів влади;

- відбудовою зруйнованого війною народного господарства;

- наступом на ідеологічному фронті;

- иасовими репресіями та депортаціями населення.

На чолі всього суспільно-політичного життя в цей період стояла Компартія України, яка проводила в життя директиви партійного центру. КП(б)У швидко відновлювала свої лави: з 1945 до 1950 рр. вона зросла на 0,5 млн., щоправда непропорційно великий відсоток на найвищих керівних посадах припадав на росіян. Партійну організацію республіки та її уряд очолював М. С. Хру­щов. В житті партійних осередків в республіці фактично повністю були відсутні демократичні засади.

Відбулися перші післявоєнні вибори до Рад народних депутатів різних рівнів (1946—1948 рр.). В них, як пра­вило, прийняли участь майже всі виборці, а за кандида­тів блоку комуністів-безпартійних голосувало не мен­ше, як 99%. Хоча міф про народовладдя настирливо пропагувався повсюди, фактично влада належала партій­но-радянській верхівці. Виборчі кампанії наочно свідчи­ли про деформуючий вплив сталінщини на політичну сис­тему суспільства. Діяльність депутатів, партійних та профспілкових активістів носила формальний характер.

Сталін та його оточення тримали під пильним нагля­дом політичний розвиток в Україні, вони були невдоволені «повільною» відбудовою народного господарст­ва, катастрофічним становищем в сільськогосподарсь­кому секторі; їх надзвичайно хвилювало те, що на За­хідній Україні лишався ще далеко невикоріненим наці­оналізм. Тому у березні 1946 р. Сталін знову послав на Україну свого «аварійного монтера» Кагановича Л. за­мінити М. Хрущова на посаді першого секретаря КП)б)У. Під час його перебування в Україні (березень — грудень 1947 р.) посилилася боротьба з «українським буржуаз­ним націоналізмом», а фактично був роздутий небачений фізичний і моральний терор проти кадрів України. Каганович розпочав активно «виховувати» самого М. Хру­щова. Як наслідок такого «виховання» Хрущов наголо-шував на виключно позитивне значення стосунків між Україною і Росією, всіляко вихваляв Сталіна. «Вдячність» з боку центру не затрималася: за сталінською ре-комендацією М. Хрущов зайняв пост секретаря ЦК ВКП(б) і водночас першого секретаря Московського обкому партії. Парторганізацію України Сталін боявся довірити етнічному українцеві: замість росіянина М. Хрущова з грудня 1949 р. її очолив інший росіянин Л. Мельников, який повів жорстку руси­фікаторську лінію, особливо щодо Західної України.

Політичного життя України торкнулася й т. зв. сфаб­рикована у Москві «справа лікарів», учасники якої ніби­то були завербовані міжнародною єврейською буржу­азно-націоналістичною організацією «Джойнт». Л. Мельников наказав працівникам МДБ УРСР викрити «єв­рейське націоналістичне підпілля» в Україні. Під час арештів від єврейських діячів «вимагали» зізнання про зв'язки з українськими «націоналістами». Так виробля­лася версія про еврейсько-український антирадянський «заколот».

Ідеологічний наступ сталінізму, «жданівщина». Ку­льтурне життя в Україні в к. 40-х — на поч. 50-х рр. характеризувалося процесами відродження: відбудовували­ся зруйновані в роки війни школи, здійснюється перехід до обов'язкової семирічної освіти, відновлюється робо­та Київського, Харківського, Одеського університетів, відкрито університет в Ужгороді (вперше в історії цьо­го краю), відновила свою діяльність АН УРСР. Але вкрай негативно на розвиткові науки сказалося неком­петентне керівництво нею, звинувачення в «низькопок­лонстві перед Заходом», некритичні оцінки «буржуазної культури».

Керівництво в сфері культури здійснювалося адмі­ністративно-командними методами, на кожному кроці нагнічувалися підозри, закривалися видавництва тощо. Сталін дав завдання своєму найближчому помічникові А. Жданову відновити «ідеологічну чистоту». Влітку 1946 р. Жданов пішов у наступ проти тих, хто добивав­ся лібералізації культурного клімату і захоплювався до­сягненнями західної цивілізації. Оспівувалася руська культура, принижувалися досягнення інших культур.

Відтворенням жданівської репресивної політики про­ти інтелігенції в Україні була серія постанов ЦК КП(б)У про викривлення та помилки вчених суспільст-вознавців, літераторів.

Зауваження Сталіна про те, що він виселив би всіх українців, якби їх не було так багато, не передвіщало в Україні нічого доброго. Невдовзі московським керів­ництвом були звинувачені: Остап Вишня в «ідеологіч­ній розхлябаності»; М. Рильський в «прояві буржуазно­го націоналізму»; Данькевич з його оперою «Богдан Хмельницький» за те, що в ній мало місця відведено руським; українські літературні журнали за те, що во­ни зосереджувалися на «вузьких» українських темах. Апогеєм закручування «ідеологічних гайок» стало від­ношення Центру до вірша В. Сосюри «Любіть Україну». Автора звинуватили в націоналізмі — й примусили опуб­лікувати принизливе покаяння.

Але, незважаючи на політичну кон'юнктуру, багато художників високо несли прапор української культури. В к. 40-х — на поч. 50-х рр. з'явилися твори, що здобу­ли визнання народу: поетів П. Тичини, В. Сосюри; про­заїків Ю. Яновського, О. Вишні; образотворчого мис­тецтва О. Шовкуненко, Т. Яблонська; опера Данькевича «Богдан Хмельницький», симфонія Клебанова «Бабин Яр»; майстрів сцени Б. Гмирі, Н. Ужвій; фільми «Сільська вчителька», «Педагогічна поема», «Весна на Заріч­ній вулиці» тощо.

Масові репресії і депортації населення в 1944—на поч. 50-х рр. В повоєнні роки в Україні відбулися корін­ні зміни в її етнічному складі. Такі народи, як поляки, (євреї, кримські татари, які протягом тривалого часу ві­дігравали важливу роль в історії України, урізноманіт­нювали її етнічну та культурну мозаїку, внаслідок реп­ресій і депортацій втратили своє значення або фактич­но зникли. Різко зменшилася присутність на Україні та­кої етнічної спільності як поляки. Врегульовуючи тери­торіальне питання з Польщею в повоєнний період (1945— 1947 рр.), радянські власті дозволили переселитися у Польшу з Галичини та Волині близько 800 тис. поляків, а також українців та євреїв, які визнали себе поляками. Натомість у Радянський Союз добровільно чи під при­мусом («операція «Вісла») іммігрувало понад 500 тис. чол.

До 1939 р. в Україні проживало близько 350 тис. нім­ців, переважно нащадків колоністів XVIII ст. Майже всі вони були депортовані в 1941 р. в Середню Азію.

В травні 1944 р. Сталін, який вважав, що кримські та­тари активно співпрацювали з німцями, віддав наказ провести масове виселення їх з Криму. З 200 тис. татар, брутально викинутих з їх осель і як скотина за одну до­бу вивезених з Криму, «подорож» до Середньої Азії ви­тримали лише близько половини. Кримська АРСР в 1945 р. Була перетворена в Кримську область.

В 1944—1945 рр. з Криму були також депортовані греки, болгари, вірмени, що впродовж століть і тисячо­літь проживали на терені українських земель.

Така ж доля за т.зв. „колабораціонізм” настигла до к. 40-х років і чеченців, кал­миків, карачаївців, балкарців, турок-месхетинців та ін­ші народи СРСР.

Трагічною була й доля українських євреїв. Репре­сіям з боку Радянського уряду та депортаціям вони не піддавалися, та внаслідок нацистської політики в роки війни, а також масових евакуацій та обмінів населення з 2,7 млн. євреїв, що мешкали в Україні в 30-х роках, на поч. 50-х залишилося лише 800 тис.

На місце виселених і депортованих народів на укра­їнські землі заселялися в основному росіяни. Якщо в 20-х роках їх проживало в Україні 2,6 млн. чол., в 1939 р.— 4 млн., то в 1959 р.— вже 7 млн.

Наслідки депортацій 40-х років надто відчутні в Ук­раїні сьогодні. Молода Українська держава зіткнулася не лише з необхідністю величезних фінансовий витрат, пов'язаних з облаштуванням кримських татар, німців та інших народів, що повертаються на Украї­ну, а й з необхідністю врегулювання правового статусу осіб, що повертаються, їх адаптацією до суспільного життя на теренах України.

 

З а п и т а н н я:

1. Чому Центр тримав під пильним наглядом політичні проце­си, які відбувалися в Україні?

2. Якими ознаками характеризувалося суспільно-політичне жит­тя України к. 40-х років?

4. Якими адміністративно-командними методами здійснювалося керівництво розвитком культурних процесів в Україні?

5. Яку «спадщину» для сучасної незалежної України залишило таке явище як депортації населення в др. пол. 40-х років?


Читайте також:

  1. II. Поняття соціального процесу.
  2. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  3. А/. Поняття про судовий процес.
  4. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  5. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  6. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.
  7. Аналіз ступеня вільності механізму. Наведемо визначення механізму, враховуючи нові поняття.
  8. АРХІВНЕ ОПИСУВАННЯ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ, ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ
  9. Аудиторські докази: поняття та процедури отримання
  10. Базове поняття земле оціночної діяльності.
  11. Базові (ключові) цінності.
  12. Базові поняття




Переглядів: 624

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНЕ ЖИТТЯ В УКРАЇНІ | Ключові терміни та поняття

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.