Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Український бароковий театр

Середньовічний театр

12 – 16 століття. Принесення в Україну християнства в значній мірі знайшло своє відображення у відповідних адоптаціях первісних українських традицій та прадавніх ритуалів, тоді як в Західній Європі Римо-Католицька церква практично знищила всі язичницькі традиції.

Літургійний театр поступово усуває форми первісного театру, поєднуючи магію слова з переважно статичними сценічними елементами: а) театральні елементи в церковних обрядах; б) театральні вистави, на зміст яких впливає релігійний аспект.

А) публічність, структура храмів створює алюзії до театрального помешкання, словесна дія (свята, пов’язані з водою та рослинами – Водохреща, Чистий четвер, Трійця тощо.)

Б) містерії, мораліте, міраклі.

 

Кінець 16 – початок 18 ст. Багато фахівців вважають початком розвитку власне українського театру 1619 рік, називають навіть точну дату – 29 серпня 1619 року: «в цей день в містечку Камінці Струмковій, недалеко від Львова, на ярмарку було виставлено дві українські інтермедії, вставлені між діями польської драми Якуба Ґаватовича». Видання цієї драми є першою документальною звісткою про українські твори на сцені (така звістка означає, що це подія звична, отже, далеко не перша).

Основне питання барокової епохи – протистояння світовим стихіям. Фактори впливу епохи на театральне мистецтво: ситуація кордону (територіального, релігійного, мовного, світсько-сакрального, народно-професійного, життєво-мистецького); відкритий тип української культури; барокова видовищність. Періодизація: - шкільний театр; інтермедії; літургійний театр; фольклорна драма; театр балагану.

Шкільний театр. Досвід його був спочатку запозичений українськими культурними діячами з Польщі, проте поступово він зайняв «позицію між світським і сакральним і став першим щаблем у розвитку професійного театру». Більшість драматургічних творів того часу не друкувалося і про них можна дізнатися лише із згадок, які містяться в документах більш пізнього періоду. Основні сюжети:

- п’єси Великоднього і Різдвяного циклу («Різдвяні вірші Памви Беринди», «Слово о збуренню пекла» невідомого автора, «Властотворний образ человеколюбія Божія» М.Довгалевського, «Комедія на день різдва Христова» Д.Тупталенка тощо);

- житійні легенди («Олексій, чоловік Божий»);

- мораліте («Брань чесних добродетелей» Й.Горленка, «Мудрость предвечная» Д.Ростовського тощо);

- історичні п’єси («Володимир» Ф.Прокоповича, «Милість Божа, Україну от неудобоносимих обид лядських через Богдана Хмельницького свободившая» Т.Трофимовича, «Благоутробіє Марка Аврелія» М.Казачинського тощо).

Тексти п’єс створювалися здебільшого викладачами та священиками за виробленими канонами. Відбувалося чітке розрізнення жанрів, особливо наголошувалося на відповідному мовленні. Однією з найранніших форм сценічного мовлення у шкільному театрі були віршовані діалоги. У втіленні шкільної драми юні «актори», на відміну від досить стриманої зовнішньої виразності, активно використовували можливості свого голосу. підписи укладача чи переписувача тексту передавалися в незвичній графічній формі, наприклад, у формі анаграми: «Михайло Мокрієвич – «Ах, мой ли меч крові».

Інтермедії – невеличкі жартівливі сценки, які розігрувалися між актами основної п’єси, або окремі сценки, пов’язані зі змістом драми або (частіше) самостійні, незалежні від сюжету головної п’єси – створювали талановиті учні, дотримуючись лише покликів свого хисту. Інтермедії були обов’язковим компонентом українського барокового театру. Найстарші відомі нам українські інтермедії створювалися при польській шкільній драмі і за рівнем літературних вимог трохи перевищують інтермедії кінця 17 ст., комізм яких більш схожий до карикатури. Основні сюжети:

- картини побуту різних соціальних верств населення (наприклад, інтермедії до драм Гаватовича);

- взаємовідносини українців з іншими народами, особливо часто зустрічаються іронічні описи зіткнень з поляками («Комедія уніатів з православними» тощо);

- «шкільні» сюжети – скраги на шкільне життя, або, навпаки, теми безтурботності школяра («Синаксара», «На пам'ять пиворізам об ізобліченії сивухи» тощо).

Персонажами інтермедій, відповідно до правил шкільної поетики, були звичайні люди, що належали до найрізноманітніших верств населення (дід, баба, шляхтич, шинкар, піп, ксьондз тощо) та різних національностей (українець, москаль, поляк, німець, циган, єврей тощо).

Інтермедія, яка пережила шкільні вистави, заборонені наприкінці вісімнадцятого століття, існувала і поза стінами учбових закладів, поступово стаючи елементом народного театру – необхідним щаблем на шляху до українського професійного театру.


Читайте також:

  1. АНГЛІЙСЬКИЙ ТЕАТР ЕПОХИ РЕНЕСАНСУ
  2. Архітектура Грецького театру
  3. Б. Англо-український глосарій типових конструкцій з військового перекладу 1 страница
  4. Б. Англо-український глосарій типових конструкцій з військового перекладу 2 страница
  5. Б. Англо-український глосарій типових конструкцій з військового перекладу 3 страница
  6. Види театру. Види театрального спектаклю.
  7. Всеукраїнський Центральний Виконавчий Комітет
  8. Громадяни України, український народ
  9. Допрофесійний український театр
  10. Запорізький обласний театр юного глядача
  11. Західноукраїнський економічний район
  12. Західноукраїнський регіон




Переглядів: 1066

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Праукраїнське сценічне мовлення театру княжої доби | Тема 10.Становлення українського професійного театру.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.