МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Форми абстрактного мислення (логічного пізнання): поняття, судження, умовивід.Пізнання як процес Складний і суперечливий процес пізнання можна подати так: пізнання починається з такого рівня, як чуттєвість, потім переходить на рівень абстрактності, потім знання виявляється на предмет істини чи хиби і, нарешті, завершальним етапом циклу пізнання є вчення про необхідність і межі можливої реалізації істини в реальній дійсності, на практиці. Іншими словами, шлях пізнання починається з чуттєво-предметного до абстрактно-опрацьованого думкою, мисленням і до визначення цього знання на предмет істинності чи хибності, а закінчується застосуванням знання в діяльності людини. Чуттєве пізнання має такі форми: відчуття, сприйняття., уявлення. Відчуття – це відтворення окремих властивостей речей об’єктивного світу, які безпосередньо впливають на органи чуття. Сприйняття –цілісний образ речі як синтез відчуттів, пов’язаних одне з одним відповідно до того, як пов’язані між собою властивості тієї чи іншої речі Уявлення виникають у людській голові на основі минулих впливів речей на людину, які збереглися в її пам’яті, або ж на основі розповіді про речі інших людей, опису речей чи явищ. На відміну від попередніх форм, уявлення відображують речі і явища без індивідуальних особливостей у вигляді загальних типових рис. Тому це своєрідний місток між чуттєвим пізнанням і абстрактним мисленням. Різновидами уявлення є уява і фантазія. Поняття – думка, яка відображає речі та явища в їх загальних і суттєвих ознаках. Існує в граматичній формі. Є початковою формою мислення і водночас його результатом. Судження – думка, що має вираження у формі розповідного речення, в якому щось стверджується про річ, явище і яка є об’єктивною, істинною або хибною. Тобто судження – це взаємозв’язок понять. Умовивід є процесом мислення, в результаті якого з двох або кількох суджень виводиться нове судження. Характерними особливостями абстрактного мислення є відтворення внутрішніх, суттєвих сторін, закономірних зв’язків дійсності, тобто пізнання сутності; узагальненість та опосередкованість відображення речей, їх властивостей та зв’язків. В процесі пізнання ми маємо чітко керуватися певними вимогами, принципами, без яких нам не отримати істинних знань. Такими принципами пізнання є: - об’єктивність: речі потрібно пізнавати такими, якими вони є; - пізнаванність: людина здатна адекватно з достатньою повнотою пізнавати природне і суспільне буття; - відображення: за своєю суттю пізнання є процесом відображення речей, явищ світу в голові людини; - визначальної ролі практики, яка є основою, кінцевою метою пізнання і критерієм його істинності4 - творчої активності суб’єкта в пізнанні. Дотримуючись зазначених принципів, йдучи сходинками чуттєвого та раціонального пізнання, ми отримуємо в підсумку знання емпіричні (досвідні) та теоретичні. На емпіричному рівні ставиться завдання отримати необхідні практичні дані про окремі властивості й відношення речей, явищ світу, відповідно впорядкувати, систематизувати та описати їх. Для теоретичного рівня характерні поглиблений аналіз емпіричних даних, проникнення в сутність явищ, що вивчаються, пізнання причинно-наслідкових зв’язків, внутрішніх тенденцій розвитку, відкриття законів. Ф.Бекон порівнював емпірика з працелюбною мурашкою, котра невтомно збирає та складає до купи факти, беручи їх усі підряд, але в змозі встановити закономірні зв’язки речей, явищ, процесів, та з працелюбною бджолою, яка збирає пилок з різних квітів, перероблює його і створює солодкий мед. Саме останню він образно вважав тим, чому має наслідувати справжній філософ, вчений і загаллом – кожна мисляча людина.
Читайте також:
|
||||||||
|