Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Роль i функції ціни в народному господарстві.Загальна характеристика цін, види цін

В ринкових умовах господарювання ключовим важелем, що активно впливає на розвиток суспільного виробництва і рівень життя населення, є ціна, т. е, грошовий вираз вартості товару (продукції, послуг), Вона завжди коливається навкруги ціни виробництва (перетвореної форми вартості одиниці товару, рівній сумі витрат виробництва і середнього прибутку) і відображає рівень суспільно необхідних витрат праці.
Вживані в ринковій економіці ціни виконують три основні функції: обліково-вимірювальну, розподільну і стимулюючу.

Обліково-вимірювальна функція ціни полягає в тому, що вона виступає як засіб обліку і вимірювання витрат суспільної праці на виробництво окремих видів продукції або надання різноманітних послуг.

Розподільна функція ціни полягає в тому, що за допомогою цін, що відхиляються від вартості, здійснюється перерозподіл частини доходів первинних суб'єктів господарювання і населення.

Стимулююча функція ціни використовується для мотивації підвищення ефективності господарювання, забезпечення необхідної дохідності (прибутковості) кожному нормально працюючому продуценту, посереднику і безпосередньому продавцю товарів виробничого і споживацького призначення.

Ціна одиниці продукції (окремої послуги) формується з відповідних складових, що характеризують структуру тих або інших видів цін, які використовуються різними суб'єктами господарювання. Типові структури ціни показані на рис. 5.1.

Подпись: Собівартість, СіПодпись: Прибуток, ПіПодпись: Податок на додану вартість (ПДВ), SпдвПодпись: Акцизний збір, SазПодпись: Оптово-збутова надбавка  (витрати і прибуток  постачальницько-збутових організацій),  ?Нозб  Подпись: Торгова  надбавка  (витрати і прибуток торгових організацій) ?Нтрг

Рис. 5.1. Типові структурні елементи ціни продукції

В системі господарювання застосовуються багато видів цін, що виділяються по різних класифікаційних ознаках або без таких ознак. Основні види цін і тарифів, які групуються по різних класифікаційних ознаках, представлені на рис. 5.2.

По класифікаційній ознаці «Рівень встановлення і регулювання» розрізняють централізовано-фіксовані, договірні і вільні ціни.

Централізовано-фіксовані ціни встановлює держава: на ресурси, що впливають на загальний рівень і динаміку цін; на товари і послуги, що мають вирішальне соціальне значення; на продукцію, виробництво якої зосереджено на підприємствах (в організаціях), що займають монопольне положення на ринку.

Рівень договірних цін формується на основі домовленості між виробником (продавцем) і споживачем (покупцем) і торкається конкретної партії товару.

Подпись: Види цін і таріфів  Подпись: Класіфікаційні признаки

Рис. 5.2. Основні види цін і тарифів  по кваліфікаційним признакам

Вільні ціни - це ціни, визначувані підприємством (організацією) самостійно. Проте держава до певної міри впливає на договірні і вільні ціни, проводячи антимонопольну політику, регулюючи умови оподаткування і кредитування для окремих груп суб'єктів підприємницької діяльності.
Залежно від особливостей процесу купівлі-продажу і сфери економіки існують світові, оптові, заготовчі і роздрібні ціни, а також тарифи на перевезення вантажів і пасажирів, надання різноманітних платних послуг.

Світові ціни — цей грошовий вираз міжнародної вартості товарів, які реалізовані на світовому ринку. Вони визначаються: для одних товарів — рівнем цін країни-експортера; для інших — цінами бірж і аукціонів; для виробів багато кого — цінами провідних фірм миру;
Оптові (відпускні) ціни на продукцію виробничо-технічного призначення і товарів народного споживання встановлюються виходячи з: фактичних витрат на виробництво (тобто собівартості) продукції; прибутки підприємства (організації); величини податку на додану вартість (ПДВ); суми акцизів (для товарів, оподатковуваних акцизним збором); суми ліцензійного збору (для алкогольної продукції);
Заготовчі ціни застосовуються постачальницько-збутовими, заготовчими організаціями, оптово-посередницькими фірмами, підприємствами (організаціями) оптової торгівлі і іншими юридичними особами, що здійснюють торгову діяльність відповідно до свого статуту. Вони включають оптову (відпускну) ціну підприємства-виробника, ПДВ, акцизний і ліцензійний збори, витрати вказаних підприємств (організацій) на закупівлю, зберігання, транспортування і реалізацію, а також прибуток, необхідний для нормальної діяльності;
Роздрібні ціни визначаються самостійно торговими підприємствами, підприємствами громадського харчування і іншими юридичними особами, що здійснюють продаж товарів або які надають послуги населенню, відповідно до кон'юнктури ринку, якості товарів (послуг) і рівнем оптових цін;
Окрему групу цін складають різноманітні тарифи, таки, як:  
Тарифи вантажного і пасажирського транспорту — це плата за перевезення вантажів і пасажирів, яка стягується транспортними підприємствами з вантажовідправників і населення.

Тарифи наплатні послуги, які характеризують розмір оплати послуг у сфері побутового обслуговування, банків і зв'язку, юридичних послуг і т.п.

В сучасній практиці господарювання застосовуються також ринкові ціни, які виділяються без певної класифікаційної ознаки. Основні з них (з короткою сутнісною характеристикою) є представлені на рис. 5.3.

Сучасне ціноутворення передбачає систему франкувати цін. Франко (итал. franko, букв. — вільний) — це вид зовнішньоторговельної угоди купівлі-продажу, коли в ціну товару включають витрати на його страхування і доставку в місце, вказане в договорі.

Прийнято розрізняти ціни «франко-станція відправлення» і «франко-станція призначення». В умовах встановлення оптової ціни «франко-станція відправлення» витрати на доставку продукції від станції відправлення до місця споживання несе покупець товару; тому транспортні витрати продавець не включає в ціну.

Оптова ціна «франко-станція призначення» включає транспортні витрати, які відшкодовує оптово-збутова організація або виробник продукції.

Переглядів: 7569

Повернутися до змісту: Економіка будівництва



 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.