Студопедия
Контакти
 


Тлумачний словник

Реклама: Настойка восковой моли




Авто | Автоматизація | Архітектура | Астрономія | Аудит | Біологія | Будівництво | Бухгалтерія | Винахідництво | Виробництво | Військова справа | Генетика | Географія | Геологія | Господарство | Держава | Дім | Екологія | Економетрика | Економіка | Електроніка | Журналістика та ЗМІ | Зв'язок | Іноземні мови | Інформатика | Історія | Комп'ютери | Креслення | Кулінарія | Культура | Лексикологія | Література | Логіка | Маркетинг | Математика | Машинобудування | Медицина | Менеджмент | Метали і Зварювання | Механіка | Мистецтво | Музика | Населення | Освіта | Охорона безпеки життя | Охорона Праці | Педагогіка | Політика | Право | Програмування | Промисловість | Психологія | Радіо | Регилия | Соціологія | Спорт | Стандартизація | Технології | Торгівля | Туризм | Фізика | Фізіологія | Філософія | Фінанси | Хімія | Юриспунденкция

Роль i функції ціни в народному господарстві.Загальна характеристика цін, види цін

В ринкових умовах господарювання ключовим важелем, що активно впливає на розвиток суспільного виробництва і рівень життя населення, є ціна, т. е, грошовий вираз вартості товару (продукції, послуг), Вона завжди коливається навкруги ціни виробництва (перетвореної форми вартості одиниці товару, рівній сумі витрат виробництва і середнього прибутку) і відображає рівень суспільно необхідних витрат праці.
Вживані в ринковій економіці ціни виконують три основні функції: обліково-вимірювальну, розподільну і стимулюючу.

Обліково-вимірювальна функція ціни полягає в тому, що вона виступає як засіб обліку і вимірювання витрат суспільної праці на виробництво окремих видів продукції або надання різноманітних послуг.

Розподільна функція ціни полягає в тому, що за допомогою цін, що відхиляються від вартості, здійснюється перерозподіл частини доходів первинних суб'єктів господарювання і населення.

Стимулююча функція ціни використовується для мотивації підвищення ефективності господарювання, забезпечення необхідної дохідності (прибутковості) кожному нормально працюючому продуценту, посереднику і безпосередньому продавцю товарів виробничого і споживацького призначення.

Ціна одиниці продукції (окремої послуги) формується з відповідних складових, що характеризують структуру тих або інших видів цін, які використовуються різними суб'єктами господарювання. Типові структури ціни показані на рис. 5.1.

Подпись: Собівартість, СіПодпись: Прибуток, ПіПодпись: Податок на додану вартість (ПДВ), SпдвПодпись: Акцизний збір, SазПодпись: Оптово-збутова надбавка  (витрати і прибуток  постачальницько-збутових організацій),  ?Нозб  Подпись: Торгова  надбавка  (витрати і прибуток торгових організацій) ?Нтрг

Рис. 5.1. Типові структурні елементи ціни продукції

В системі господарювання застосовуються багато видів цін, що виділяються по різних класифікаційних ознаках або без таких ознак. Основні види цін і тарифів, які групуються по різних класифікаційних ознаках, представлені на рис. 5.2.

По класифікаційній ознаці «Рівень встановлення і регулювання» розрізняють централізовано-фіксовані, договірні і вільні ціни.

Централізовано-фіксовані ціни встановлює держава: на ресурси, що впливають на загальний рівень і динаміку цін; на товари і послуги, що мають вирішальне соціальне значення; на продукцію, виробництво якої зосереджено на підприємствах (в організаціях), що займають монопольне положення на ринку.

Рівень договірних цін формується на основі домовленості між виробником (продавцем) і споживачем (покупцем) і торкається конкретної партії товару.

Подпись: Види цін і таріфів  Подпись: Класіфікаційні признаки

Рис. 5.2. Основні види цін і тарифів  по кваліфікаційним признакам

Вільні ціни - це ціни, визначувані підприємством (організацією) самостійно. Проте держава до певної міри впливає на договірні і вільні ціни, проводячи антимонопольну політику, регулюючи умови оподаткування і кредитування для окремих груп суб'єктів підприємницької діяльності.
Залежно від особливостей процесу купівлі-продажу і сфери економіки існують світові, оптові, заготовчі і роздрібні ціни, а також тарифи на перевезення вантажів і пасажирів, надання різноманітних платних послуг.

Світові ціни — цей грошовий вираз міжнародної вартості товарів, які реалізовані на світовому ринку. Вони визначаються: для одних товарів — рівнем цін країни-експортера; для інших — цінами бірж і аукціонів; для виробів багато кого — цінами провідних фірм миру;
Оптові (відпускні) ціни на продукцію виробничо-технічного призначення і товарів народного споживання встановлюються виходячи з: фактичних витрат на виробництво (тобто собівартості) продукції; прибутки підприємства (організації); величини податку на додану вартість (ПДВ); суми акцизів (для товарів, оподатковуваних акцизним збором); суми ліцензійного збору (для алкогольної продукції);
Заготовчі ціни застосовуються постачальницько-збутовими, заготовчими організаціями, оптово-посередницькими фірмами, підприємствами (організаціями) оптової торгівлі і іншими юридичними особами, що здійснюють торгову діяльність відповідно до свого статуту. Вони включають оптову (відпускну) ціну підприємства-виробника, ПДВ, акцизний і ліцензійний збори, витрати вказаних підприємств (організацій) на закупівлю, зберігання, транспортування і реалізацію, а також прибуток, необхідний для нормальної діяльності;
Роздрібні ціни визначаються самостійно торговими підприємствами, підприємствами громадського харчування і іншими юридичними особами, що здійснюють продаж товарів або які надають послуги населенню, відповідно до кон'юнктури ринку, якості товарів (послуг) і рівнем оптових цін;
Окрему групу цін складають різноманітні тарифи, таки, як:  
Тарифи вантажного і пасажирського транспорту — це плата за перевезення вантажів і пасажирів, яка стягується транспортними підприємствами з вантажовідправників і населення.

Тарифи наплатні послуги, які характеризують розмір оплати послуг у сфері побутового обслуговування, банків і зв'язку, юридичних послуг і т.п.

В сучасній практиці господарювання застосовуються також ринкові ціни, які виділяються без певної класифікаційної ознаки. Основні з них (з короткою сутнісною характеристикою) є представлені на рис. 5.3.

Сучасне ціноутворення передбачає систему франкувати цін. Франко (итал. franko, букв. — вільний) — це вид зовнішньоторговельної угоди купівлі-продажу, коли в ціну товару включають витрати на його страхування і доставку в місце, вказане в договорі.

Прийнято розрізняти ціни «франко-станція відправлення» і «франко-станція призначення». В умовах встановлення оптової ціни «франко-станція відправлення» витрати на доставку продукції від станції відправлення до місця споживання несе покупець товару; тому транспортні витрати продавець не включає в ціну.

Оптова ціна «франко-станція призначення» включає транспортні витрати, які відшкодовує оптово-збутова організація або виробник продукції.

Переглядів: 2309

Повернутися до змісту: Економіка будівництва

Загрузка...


 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.