Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Методи доходного підходу до оцінки вартості бізнесу

 

На відміну від методів витратної природи алгоритми доходного (результатного) підходу реалізують протилежні постулати, що визначають вартість бізнесу залежно від можливості отримання фінансових чи інших економічних результатів.

Яскравим при­кладом такої оцінки може служити методика прямої капіталі­зації, суть якої концентровано виражається формулою:

 

(12.4)

 

Даний метод використовується у процесі експрес-діагностики ринкової вартості бізнесу та передбачає виявлення дже­рел і розмірів чистого доходу, визначення ставки капіталізації, оцінка вартості бізнесу.

Розрахунки за даним методом передбачають послідовну реалізацію наступних етапів:

Етап 1. Аналіз фінансової звітності, її нормалізацію та трансформа­цію в міру необхідності. Бажано використовувати звітність хоча б за останні три роки функціонування бізнесу, особливо звертаю­чи увагу на суми чистої дебіторської заборгованості, товарно-матеріальних запасів, нараховану амортизацію, кредиторську за­боргованість тощо.

Етап 2. Оцінка величини прибутку (чистого прибутку, неоподатко­ваного прибутку чи грошового потоку), що підлягає капіталізації. Даний етап фактично зводиться до визначення періоду, чисті фі­нансові результати діяльності за який підлягають капіталізації: прибуток останнього року, прибуток першого року, середній роз­мір прибутку за аналізований період.

Етап 3. Визначення адекватної ставки капіталізації, як правило, ви­рахуванням зі ставки дисконтування очікуваних середньорічних темпів зростання прибутків (грошового потоку).

Етап 4. Визначення попередньої величини вартості бізнесу на базі наведеної вище формули, а також внесення поправок у розрахун­кову величину залежно від наявності не функціонуючих активів на балансі підприємства, недостач, ліквідності, рівня контролю за майном тощо.

Метод дисконтування грошового потоку дає змогу оцінити вартість бізнесу з огляду на перспективи його розвитку. Він базу­ється на постулаті, що потенційний інвестор платить не за набір засобів праці, команду працівників, сукупність прав на інтелек­туальну власність та інше, а за кінцевий потік коштів (капіталу). Такий метод оцінки не використовується за умови систематичної збитковості діяльності підприємства, а також під час оцінювання нових видів бізнесу (підприємства).

Основні етапи оцінки вартості бізнесу методом дисконтування грошових потоків:

Етап 1. Моніторинг сфери бізнесу, визначення її специфіки та оцінка рівня системного ризику.

Етап 2. Обґрунтування моделі формування грошового пото­ку бізнесу. Заведено виділяти дві моделі формування грошових потоків: для власного капіталу та для сукупного інвестованого капіталу.

Етап 3. Визначення періоду оцінки. Як правило, за період оцінки бізнесу береться термін, за який стабілізуються грошові потоки, генеровані ним.

Етап 4. Прогнозування внутрішніх та зовнішніх факторів, що визначають грошовий потік: частки ринку підприємства та тем­пів її зміни; ринкових цін на емітовані акції підприємства та тем­пи їх зміни; валового виторгу та динаміки; рівень інфляції та її динаміку тощо.

Етап 5. Розрахунок грошових потоків по кожному виду дія­льності за кожен рік періоду оцінки.

Етап 6. Визначення ставок дисконту у розрізі видів діяльнос­ті, що дасть змогу адекватно врахувати рівень ризику щодо кож­ного припливу та відпливу капіталу. За умови формування гро­шового потоку для власного капіталу дисконт встановлюється згідно з моделлю оцінки капітальних активів чи кумулятивної моделі. Під час формування грошового потоку для всього інвес­тованого капіталу найчастіше використовується модель серед­ньозваженої вартості капіталу.

Етап 7. Визначення грошових потоків у постпрогнозний пе­ріод, що дасть можливість оцінити вартість бізнесу до кінця його життєвого циклу. Залежно від перспектив розвитку бізнесу вико­ристовують такі методи встановлення постпрогнозного дисконту: метод ліквідаційної вартості, метод чистих активів, метод очіку­ваних продаж, модель Гордона.

Етап 8. Оцінка вартості бізнесу та внесення підсумкових по­правок. При розрахунках грошових потоків враховуються лише ті активи, які брали участь у процесі виробництва, але слід від­значити, що навіть нефункціонуючі активи мають вартість. Друга суттєва поправка вноситься у розрахункову величину вартості бізнесу з метою коректного обліку суми власного оборотного ка­піталу підприємства, надлишок якого додається, а нестача - від­німається.

Моди­фікацією стандартного методу дисконтування грошових потоків, але з урахуванням можливості зміни стратегічних орієнтирів та ухвалення нових управлінських рішень у міру надходження до­даткової інформації є метод оцінки вартості опціонів. Особливо корисною така технологія оцінки є у випадку, коли необхідно визначити вартість стратегічної та оперативної гнучкості виробничо-комерційної системи. Слід пам'ятати, що опціони можуть бути включені до балансу підпри­ємства як у вигляді активів, так і у вигляді пасивів. Опціони на стороні активів забезпечують гнучкість та створюють додаткову вартість бізнесу тільки за умови перевищення їхніх економічних результатів над витратами щодо укладення та виконання. Опціо­ни на стороні пасивів справляють істотний вплив на показник се­редньозважених витрат на капітал.

Розглянуті вище методи умовно можна охарактеризувати як методи, засновані на прогнозах грошових потоків. Методи цієї групи засновані на припущенні про невизначену тривалість життя оцінюваного підприємства, яку умовно можна розділити на прогнозний і постпрогнозний періоди. За таких умов, загальна формула для розрахунку вартості підприємства за допомогою методів, заснованих на прогнозах грошових потоків, має вигляд:

 

ВП = ДГП+ДГП, (12.5)

або

ВП = + В, (12.6)

 

де ВП - вартість підприємства (бізнесу);

ДГП- вартість дисконтованих грошових потоків у прогнозний період;

ДГП, В- вартість дисконтованих грошових потоків по завершенні прогнозного періоду (у постпрогнозному періоді) або «продовжена вартість»;

ГП- грошовий потік і-го прогнозного року;

- кількість років прогнозного періоду.

 

Вартість грошових потоків підприємства в постпрогнозному періоді (продовжена вартість) за умов, що грошовий потік підприємства зростатиме постійними темпами в «продовжений» період, може визначатися за формулою безстроково зростаючого грошового потоку (аналогічно моделі Гордона для оцінки вартості реверсії):

В прод = , (12.7)

 

де ГП- грошовий потік у перший рік після завершення прогнозного періоду;

q - очікувані темпи зростання грошового потоку в безстроковій перспективі.

 

Формула має сенс тільки тоді, коли q менше r.

Інформаційною основою групи методів, заснованих на прогнозування доходів, є прогнози грошових потоків, що створюються або всім інвестованим капіталом, або власним капіталом.

Грошовий потік, який генерується всім інвестованим капіталом, визначається за формулою:

 

ГПК = П (1 - ПП) + А – І - ∆ВОК +∆Зд, (12.8)

 

де ГПК - грошовий потік для всього інвестованого капіталу підприємства;

П - прибуток до виплати процентів по зобов'язаннях і до виплати податків;

ПП – ставка податку на прибуток;

І – інвестиції;

А – амортизація;

∆ВОК – зміна величини власного оборотного капіталу;

∆Зд – зміна довгострокових зобов’язань.

 

При цьому якщо оцінка вартості бізнесу здійснюється за допомогою моделі (12.8), то для одержання остаточної величини вартості із суми вартостей дисконтованих грошових потоків у прогнозному періоді повинна бути виключена вартість його зобов’язань.

Грошовий потік, що генерується власним капіталом, розраховується за формулою:

 

ГП = (П – Пз) (1 – ПП) + А – І- ∆ВОК + ∆Зд, (12.9)

 

де ГП – грошовий потік для власного капіталу підприємства;

Пз – виплати процентів по зобов’язаннях.

 

Крім зазначеної вище групи методів, вартісна оцінка бізнесу відповідно до результатного підходу може також здійснюватися за допомогою методів, заснованих на аналізі надприбутку.,Дана група методів базується на використанні не традиційного грошового потоку, а моделі економічної доданої вартості, величина якої надає уявлення про результати діяльності підприємства в будь-якому окремо взятому році, і бухгалтерської вартості всіх активів або власного капіталу.

Дана група включає два основних методи:

- метод економічного прибутку (ЕVА);

- метод додаткових прибутків.

Метод економічного прибутку (економічної доданої вартості) (ЕVА – Есоnomiс Value Added) розроблений С. Стюартом на початку 1990 х років і зареєстрований компанією Stern Stewart & Со, хоча основні положення концепції економічної доданої вартості були закладені ще в дослідженнях Альфреда Маршалла, який ще в 1890 р. написав: «Те, що залишається від його (власника або керуючого) прибутків після відрахування процента на капітал за діючою ставкою, можна назвати його підприємницьким або управлінським прибутком». Це означає, що при визначенні вартості, яка створюється підприємством в будь-який період часу (тобто її економічного прибутку або економічної доданої вартості), потрібно враховувати не тільки витрати, які фік­суються на бухгалтерських рахунках, але також і альтернативні витрати залучення капіталу, інвестованого вбізнес.

Економічна додана вартість підприємства визначається за формулою:

 

ЕДВ = (РА – СВК) × К, (12.10)

 

де ЕДВ – економічна додана вартість (ЕVА);

РА – рентабельність активів (усього капіталу);

К – інвестований капітал (вартість активів підприємства).

 

Основні етапи оцінки вартості бізнесу відповідно до методу економічного прибутку:

Етап 1. Аналіз результатів минулої діяльності з метою визна­чення реальної вартості інвестованого капіталу, факторів, що її зумовлюють, визначення системи цільових орієнтирів фірми.

Етап 2. Прогнозування майбутньої діяльності, що передбачає визначення поточного стратегічного положення, розробка ймовір­них сценаріїв розвитку, абл.оментй прогноз усіх сфер діяльнос­ті та використання у них усіх видів майна, перевірка достовірності сформованих прогнозів, встановлення періоду оцінки та тривалос­ті життєвого циклу фірми.

Етап 3. Оцінка витрат на капітал включає визначення цільо­вої структури капіталу, визначення вартості акціонерного (влас­ного) та позикового (залученого) капіталу, визначення середньо­зважених витрат на використання капіталу.

Етап 4. Визначення вартості економічного прибутку за кожен рік періоду оцінки (враховуючи зміни у дисконтних ставках), підбір методики та визначення вартості економічного прибутку поза періодом оцінки.

Етап 5. Визначення вартості бізнесу підсумовуванням приве­деної вартості потоку економічного прибутку протягом періоду оцінки та поза його межами.

Метод додаткових прибутків визначає вартість бізнесу на основі порівняння середньої дохідності (прибутковос­ті) в окремій галузі та дохідності участі капіталу у конкретному бізнес-проекті. Розрахункова вартість бізнесу дорівнює сумі рин­кової приведеної вартості середньорічного капіталу та приведе­ної вартості капіталізованого за певний період надлишкового до­ходу від діяльності підприємства.

На практиці досить часто вартість активів прирівнюється до їхнього балансового еквівале­нта, що неприпустимо.

Практична реалізація даного методу може спиратися на такі етапи:

Етап 1. Визначається попередня вартість бізнесу, використовуючи методику регулювання балансу чи мето­дику чистих активів.

Етап 2. Оцінюються додаткові витрати покупця бізнесу, пов’язані з його придбанням, що відтворюють вартість вибору.

Етап 3. На основі середньорічних показників визначається приведена вартість річних грошових потоків.

Етап 4. Визначаються можливі додаткові грошові надходження як різниця між прогнозованими чистими припливами капіталу та додатковими витратами на купівлю бізнесу, а також визначається остаточна вартість бізнесу.

 


Читайте також:

  1. ERP і управління можливостями бізнесу
  2. Автоматизація водорозподілу на відкритих зрошувальних системах. Методи керування водорозподілом. Вимірювання рівня води. Вимірювання витрати.
  3. Агрегативна стійкість, коагуляція суспензій. Методи отримання.
  4. Адаптовані й специфічні методи дослідження у журналістикознавстві
  5. Адміністративні (прямі) методи регулювання.
  6. Адміністративні методи - це сукупність прийомів, впливів, заснованих на використанні об'єктивних організаційних відносин між людьми та загальноорганізаційних принципів управління.
  7. Адміністративні методи управління
  8. Адміністративні, економічні й інституційні методи.
  9. Адміністративно-правові (організаційно-адміністративні) методи мотивації
  10. Адміністративно-правові методи забезпечення економічного механізму управління охороною довкілля
  11. Аерометоди
  12. Активні групові методи




Переглядів: 969

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Методи витратного підходу до оцінки вартості бізнесу | Порівняльний підхід при оцінці вартості бізнесу

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.