Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Вплив сім'ї на розвиток дитини

Процес формування і розвиток особистості починається з мо­менту народження дитини. Тому особливо велике значення сім'ї, яка є одночасно і середовищем для дитини, і першим вихователем, і виконує функції відтворення населення, передачі духовного ба­гатства, культурних традицій народу, сім'ї. Сім'я багато в чому пе­редбачає те, якою стане людина в майбутньому. Саме сім'я закла­дає фундамент розвитку нахилів, здібностей дитини, формування її моральних якостей, здоров'я і т.ін. Саме через сім'ю дитина опосе­реднює норми людських стосунків, засвоює моральні відносини.

Отже, сім'я виконує функцію соціалізаціїдитини, яка відбува­ється як у результаті об'єктивного впливу того середовища, в яко­му вона живе (характер і умови життя сім'ї, професійної діяльно­сті батьків, кола їхніх інтересів; відношення між членами сім'ї, сім'ї і школи та ін.), так і виховання, яке здійснює сім'я.

За даними багатьох дослідників, виховний вплив різних фак­торів на розвиток особистості розподіляється в такій послідовно­сті: сім'я, школа, засоби масової інформації; суспільні організації, трудові колективи, товариші, друзі; література та мистецтво1.

Є всі підстави говорити про прямий взаємозв'язок сім'ї і особи-стісних якостей дитини. Згідно з даними дослідників проблеми, атмосфера в сім'ї складається з двох типів факторів: перший — ста­влення батьків до дітей, їх особистісних якостей, стосунків між со­бою та ін. Другий тип — матеріальне положення сім'ї, житлові умо­ви, структура сім'ї. Звичайно, фактори другого типу не є вирішаль­ними2 , але вони теж впливають на формування особистості дитини.

Так, шкільна успішність дітей, за даними соціологів, багато в чому визначається освітою батьків(доля учнів з високою успіш­ністю втричі більша в сім'ях батьків, які мають вищу освіту). При цьому вплив освітнього рівня батьків сильніше виявляється на успішності хлопців, ніж дівчат). Важливе місце відіграє і конкрет­ний вид праці батьків.Якщо, наприклад, батько і мати є працівни­ками розумової праці з вищою освітою, то краще вчаться діти бать­ків, зайнятих у закладах науки, культури, освіти, охорони здоро­в'я, і слабкіше — батьків, зайнятих у промисловості, на транспорті, в управлінні, сфері обслуговування.

Вища успішність і в сім'ях, де виховується дитина батьком і матір'ю. Такі наслідки пов'язані перш за все з кращою організаці­єю побуту, уважнішим і мудрішим ставленням до виховання дітей.

Цікаві в цьому плані дослідження, представлені К.Н. Вол-

Харчев А.Г. Семья й культура // Советская педагогика. — 1982. — № 1. Психологические основьі формирования личности в педагогическом процессе. - М., 1981. - С. 183. Волков К.Н. «Психологи о педагогических проблемах». — М., 1981. — С. 22.



Розділ 1. Предмет педагогіки та питання теорії виховання


 


Вченими було проведено експеримент. Групу 6—7-річних дошкіль­нят разом із матерями запросили для співбесіди, їх залишили на півго­дини в експериментальній кімнаті, яка заповнена різними цікавими речами: машинами, книгами, картинами. Експериментатор вийшов з кімнати, заявивши, що йому потрібно дещо підготувати для бесіди з дітьми і що діти і батьки можуть поводити себе вільно. Після цього за батьками і дітьми непомітно для них проводилось спостереження.

Батьки тримали себе по-різному. Одні починали разом з дити­ною роздивлятись книжки, прилади, незнайомі предмети, обгово­рювали ці предмети, визначали їх призначення, якості. Інші лише роздивлялися все, що було в кімнаті. Треті півгодини сиділи і чекали

— і більше нічого.

Наступна перевірка показала, що пізнавальна активність дітей майже повністю відповідала поведінці їх батьків. Діти цікавих були також цікавими.

Вчені на основі досліджень називають такі фактори, які впли­вають на навчальну діяльність дітей:

— ставлення батьків до праці, до школи;

— єдність вимог у сім'ї;

— характер стосунків батьків і дітей;

— гармонійність сімейного життя.

Сімейні неприємності викликають у дитини невпевненість, сором'язливість, почуття неповноцінності, що відбивається на її успішності і поведінці в школі. Позитивне середовище позитивно і слушно впливає на дитину: вона активна, ініціативна, вчиться з інтересом, дружелюбна, готова допомагати іншим, з радістю ви­конує бажання батьків і вихователів.

Істотний вплив спричиняє сім'я і на вибір професії.Так, за даними соціологів, серед дітей робітників і службовців-нефахівців 57 % зайняті фізичною працею, — а в групі, де батьки є фахівцями вищої кваліфікації, 26 % молоді є робітниками. Сім'я впливає і на вибір сфери діяльності. Якщо усі члени сім'ї зайняті у машино-будівництві, то 50 % молоді працює теж там.

Звичайно, не освіта, професія самі по собі впливають на вихо­вання, а духовні цінності сім'ї, ідеали, прагнення. Вони і визнача­ють потреби дітей.

При багатоманітності сімей умовно їх можна поділити на кілька груп,які по-різному впливають на розвиток і формування дитини:

1. Сім'ї, в яких дружні стосункиміж батьками і дітьми. Батьки
знають, чим цікавляться їх діти, що їх турбує. Поважають їх пере­
живання, намагаються тактовно допомагати. Це найбільш сприят­
лива сім'я для дитини. Діти в таких сім'ях, як правило, ініціатив­
ні, Незалежні, Дружелюбні. ;М>>.г,*-^.л;;-«ді.<-» міг -1'



1.5. Дитина та сім'я

 


 


2. Сім'ї, в яких доброзичливі стосунки.Батьки впливають на інтереси, потреби дітей, але існує певна дистанція між ними. Діти здебільшого, ввічливі, дружелюбні, але дещо сковані у поведінці, менше незалежні.

3. Батьки багато уваги приділяють матеріальному благополуччю дітей,результатам успішності. Головна мета виховання— дитина по­винна вступити до вищого навчального закладу і вдягатись не гірше за інших. Духовний світ дітей у таких сім'ях схований від батьків.

4. Сім'ї, в яких мають місце непедагогічні дії батьків:неповага до дитини, стеження, недовіра, тілесні покарання. Діти в таких сім'ях частіше недружелюбно ставляться до батьків, важко спілку­ються з ровесниками.

5. Неупорядковані сім'ї,в яких батьки конфліктують, часто бу­вають п'янки, погрози один одному та дітям, проявляється жорс­токість. Вплив таких сімей негативний. У ЗО % випадків це веде до антисуспільних вчинків.

У цих сім'ях різний стиль стосунківміж батьками і їх дітьми: авторитарний, ліберальний, демократичний.

Любити свою дитину — це теж мистецтво.

Авторитарний стильхарак­теризується суворістю по ._____________________. відношенню до дітей, погро­зливим тоном, вимогою без­відмовного підпорядкування. Це викликає у дітей віддален­ня від батьків,почуття стра­ху, незахищеності. Тому авторитарний стиль веде до внутрішньо­го опору дитини, яка на примушення і загрози відповідає лице­мірством, брехнею, грубістю. Але навіть «якщо опір зломлено, — пише психолог А.В. Петровський, — перемога виявляється пірро-вою перемогою. Разом зі зломленою упертістю виявляються зло­мленими, розтоптаними цінні якості особистості: самостійність, відчуття власної гідності, ініціативність, віра в себе і свої можли­вості». Батьківські вимоги в цьому випадку викликають або про­тест і агресивність, або звичну апатію і пасивність.

За ліберального стилюпанує терпимість, всепрощення батьків, демонстрація любові до дітей. Цей надлишок любові з часом по­чинає дратувати дітей і веде до формування егоїзму, недисциплі­нованості, безвідповідальності.

Найкращі стосунки у дітей з батьками складаються за демок­ратичного стиля відносин.Батьки, гнучко мотивуючи свої дії і вимоги, твердо досягають позитивних вчинків дітей, у дитини цінують не лише слухняність, а й незалежність, почуття власної гідності, ініціативу; прислухаються до думки дітей, аналізують їх аргументацію.



Розділ 1. Предмет педагогіки та питання теорії виховання


 


Стиль стосунків у сім'ї впливає не тільки на формування тих чи інших якостей дитини, але і на її місце в колективі. Так, серед лідерів 86 % школярів із сімей з демократичним і лише 8,4 % — із сімей із авторитарним стилем стосунків.

За спостереженням американського вченого Урі Бронфенб-реннера, на дитину істотний вплив має і такий факт, як першість у сім'ї. «У сім'ях, де панує мати, діти малоініціативні, чекають вказівок і рішень інших. Слід зазначити, що асиметрична струк­тура сім'ї' впливає на хлопчиків і дівчаток по-різному. У дитини формується самостійність і почуття відповідальності у тому ви­падку, якщо у сім'ї керує хтось із батьків тієї ж статі, що і дити­на. Хлопчики більш відповідальні, якщо за дисципліною в сім'ї слідкує батько, дівчата більш активні, якщо авторитет матері силь­ніший.

Подальші дослідження показали, що найбільш самостійні діти обох статей виходять не з патріархальних або матріархальних сі­мей і не із сімей, де батько і мати рівноправні, частіше такі діти ростуть у сім'ях, де батьки активно беруть участь у вихованні ди­тини, але ведуть себе по-різному, тобто один бере на себе підтри­муючу функцію, інший — дисциплінарну»'.

Отже, вплив сім'ї на розвиток дитини в тому, що вона формує сприйняття дітьми людей оточуючої дійсності, самих себе, досвід сімейного життя. Саме в сім'ї закладаються основи моральної, ес­тетичної, політичної культури, визначається фізичний розвиток дитини, ставлення до праці, відбувається професійне самовизна­чення.

Значне місце у формуванні духовності дитини посідає родин­но-побутова культура,в якій найбільш повно закладені норми сто­сунків у сім'ї, виховання шанобливого ставлення до батьків, жін-ки-матері, дідуся, бабусі. Зміст її сприяє збереженню рідної мови, традицій, історії родоводу, забезпечує духовну єдність поколінь2.




Переглядів: 4353

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Словник теми | Зміст виховання в сім'ї

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.