Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Перелік основних термінів, параметрів, характеристик і т.п., які повинен освоїти студент при підготовці до лабораторної роботи № 27

№ з/п Терміни базових питань Відповіді, визначення, рисунки, малюнки приладів, пояснення тощо
1. Модель атома Резерфорда-Бора. Електронні рівні. Ці вчені на початку ХХ ст. запропонували таку модель атома: в центрі атома знаходиться позитивно заряджене ядро, в якому зосереджена майже вся маса атома, а навколо нього на певних орбітах рухаються електрони. Цю модель у фізиці називають: планетарна модель атома. Наприклад, найпростіший атом – атом водню складається з протона в центрі і одного електрона, який обертається навколо цього ядра. Ядро атома водню має позитивний заряд, рівний по абсолютній величині заряду електрона і масу, приблизно в 1836 разів більшу за масу електрона. Орбіти, на яких рухаються електрони в атомі називаються електронними або енергетичнимирівнями. Електрон на різних орбітах в атомі має різні енергії.
2. Постулати Бора Вивчаючи явища мікросвіту, Нільс Бор в 1913 році сформулював два постулати (закони), які по суті стали початком створення нової теорії руху мікрочастинок – квантової механіки. а) Перший постулат Бора стверджує: атомна система може знаходитися тільки в особливих стаціонарних станах, кожному з яких відповідає певна енергія Е. В стаціонарному стані атом не випромінює енергію. Математично перший постулат записується так: Р = = nh (1), де Р – момент кількості руху електрона; n – додатнє ціле число; h – постійна Планка, h = 6,626 · 10-34 Дж·с h = = 1,055 · 10-34 Дж·с б) Другий постулат: кожній орбіті атома відповідає певний енергетичний рівень. Випромінювання світла атомом відбувається при скачкоподібному переході електрона з дальше віддаленої орбіти від ядра на ближчу орбіту, або: випромінювання світла відбувається при скачкоподібному переході атома з одного стаціонарного стану на другий. Енергія випроміненого фотона рівна різниці енер-гій стаціонарних станів: hν = Em – En (2), звідси частота ν випромінювання дорівнює: ν = (3), де Em – енергія при одному стаціонарному стані атома; En – енергія при іншому стані атома; m i n – головні квантові числа. При збудженні атома енергією, що діє на нього ззовні, при певній умові відбувається протилежний процес: перехід електрона з нижньої електронної орбіти на вищу.
3. Що таке спектр світла? При розкладанні білого світла,тобто світла у видимому діапазоні, який складається з багатьох довжин хвиль, виникає кольорова полоса, яку називають спектром. Окремі кольори цієї полоси називаються спектральними кольорами або спектральними лініями. Зміна кольору відбу-вається безперервно (поступово) і має багато по-лутонів. Розділення спектра на вказані вище кольори є умовним. Зрозуміло, що певному кольору відповідає певний діапазон довжин хвиль, а не одна хвиля. Кожний елемент (атомна система) таблиці Мендєлєєва (їх більше 110) випромінює свої довжини хвиль, властиві тільки йому. Спектри речовин, які знаходяться в газовому стані – лінійчасті. А спектри рідин і твердих тіл – полосаті.
4. Спектри випроміню-вання і спектри поглинання Спектри світла, які утворюються внаслідок переходу електронів в атомних системах з вищих (дальших від ядра) орбіт на нижчі, називаються спектрами випромінювання.Згідноз другим постулатом Бора, при збудженні атома, він при певних умовах, поглинає енергію і електрон переходить з нижчої орбіти на вищу. Таким чином, виникають спектри, які називаються спектрами поглинання. Якщо, наприклад, пропустити на екран крізь холодний газ спектр білого світла, то на ньому побачимо сім темних (замість кольорових) ліній, які є лініями поглинання. Всі ці лінії разом утворюють спектр поглинання. Якраз, завдяки цим спектрам, спочатку гелій був виявлений на Сонці, а потім вже – на Землі.
5. Серії випро-мінювання атома водню Як виявилося, атомні системи випромінюють енергію у вигляді електромагнітних хвиль і поза межами видимого діапазону спектра. Так, за червоним випромінюванням відбувається так зване інфрачервоне або теплове випромінювання, а за фіолетовим світлом відбувається ультрафіолетове випромінювання. Усі діапазони випромінювання атома водню непогано вивчені. Так, Бальмер вивчав в основному серію видимого діапазону електромагнітного випромінювання і встановив, що червоне світло виникає при переході електрона з 3-ї орбіти на другу; блакитне – при переході з 4-ї орбіти на 2-гу; синє – при переході електрона з 5-ї орбіти на 2-гу; фіолетове – при переході з 6-ї орбіти на 2-гу. Ним встановлена формула, яка названа на його честь – формулою Бальмера: = R - ) (4), де λ – довжина хвилі світла, що випромінюється; R – постійна Рідберга; R =1,097·10-7м-1 nk, ni – головні квантові числа, що означають номера орбіт. За формулою (4) можна визначити довжину хвилі світла, яке випромінюється атомом водню. Серією хвиль ультрафіолетового випромінюван- ня займався фізик Лайман. Він встановив, що ці випромінювання відбуваються при переходах електронів з вищих енергетичних рівнів (орбіт) на перший. Близькою до червоного світла серією інфрачервоного випромінювання займався дослід-ник Пашен. Він доказав, що ця серія утворюється при переходах електронів з верхніх орбіт атома на третю. Ще дальшими серіями інфрачервоного випромінювання , що виникають при переходах електрона з вищих орбіталей на 4-ту і 5-ту займалися відповідно Брекет і Пфунд.
6. Дисперсія світла При пропусканні білого світла через призму він розкладається на 7 складових (кольорів) з різними довжинами хвиль (рис. 1.)   Рис. 1   Причина цього явища полягає в тому, що воно залежить від довжини світлаі показника заломлення скла (з якого виготовлена призма). Отже, можна стверджувати, що явище залежності показника заломлення речовини від довжини світлової хвилі, називається дисперсією світла.
7. Спектральний аналіз Лінійчасті спектри в науці відіграють особливу роль, бо їх характер прямо залежить від будови атомів, руху в них електронів. Спостерігаючи спектри, вчені отримали можливість “заглянути в середину” атома, взнати його будову. З другого боку, оскільки атом кожної речовини має свій індивідуальний спектр, можна проводити аналіз невідомих речовин. Для цього потрібно тільки сфотографувати спектр речовини і порівняти його з відомими спектрами. Співпадання спектральних ліній дасть можливість визначити які елементи (атоми) входять до складу речовини. За допомогою спектральних ліній можна провести як якісний так і кількісний аналізи. За допомогою якісного аналізу взнають якіречовини (атоми) входять до складу якогось тіла. Але чим більше таких атомів входять до складу якоїсь речовини, тим яскравіші будуть спектральні лінії. Виходячи з цього, можна проводити і кількісний спектральний аналіз. Таким чином, спектральний аналіз – це метод визначення якісного і кількісного складу речовини за її спектром. Спектральний аналіз дуже чутливий. З його допомогою можна виявити даний елемент в складній суміші речовин, якщо маса цього елемента навіть дуже мала (10-10 г). За допомогою спектрального аналізу дізнались про хімічний склад Сонця і багатьох зірок. За допомогою спектрального аналізу ще в минулому столітті детально вивчили які мікроелементивходять до складу організму людини. Використовують цей метод в медицині для діагнозу захворювань та динаміки їх протікання. З успіхом використовують його судові медики при проведенні судмедекспертиз. Молекулярні структури, взаємодію між ними, процеси обміну речовин в живих організмах вивчають за допомогою спектрального аналізу, основаному на спектрах поглинання. Для проведення спектрального аналізу створені спеціальні довідники, в яких зазначені усі відомі хімічні елементи, їх спектри і, з великою точністю, – довжини хвиль, що утворюють ті чи інші спектральні лінії. До спектральних приладів, що використовуються в сучасній науці і медицинівідносяться: спектроскопи різних модифікацій, спектрографи, спектрофотометри, спектрофлуориметри, пламенні фотометри та інші, в яких використовується випромінювання в усіх трьох діапазонах світла (ультрафіолетове, видиме та інфрачервоне).
8. Будова спектроскопа і хід променів в ньому Опис приладу і хід променів у ньому дивись на рисунках 1, 2 і [Джерело [6], стор. 219, 220, 221]
9. Градуювання спектроскопа Градуювання спектроскопа в даній лабораторній роботі проводиться з метою отримання графіка, за яким визначають довжини світлових хвиль досліджуваних речовин. Градуювання здійснюється за допомогою спектра відомої речовини, наприклад неону чи гелію і полягає в наступному: при подачі від гелієвої чи неонової лампи світло паралельним пучком падає на призму. В полі зору зорової труби одержимо спектр. Суміщаючи візирну лінію зорової труби, за допомогою мікрометричного гвинта з лініями в спектрі, кожний раз фіксують це суміщення за показниками мікрометричного гвинта. За даними значень довжин хвиль і показниками мікрогвинта будують градуювальний графік спектроскопа. Для цього по осі ординат відкладають покази мікрогвинта, а по осі абсцис – відповідні їм довжини хвиль спектральних ліній невідомих (досліджуваних) речовин. Цей графік потрібний для визначення довжин хвиль спектральних ліній невідомих (досліджуваних) речовин.

 

4.2. Завдання для самостійної роботи та самоконтролю

Ці завдання сформульовані в “теоретичних питаннях п. 5.1 до заняття”. Відповіді на поставлені питання знайдете в попередньому параграфі (п.4.1.). вони повністю відповідають змісту теоретичних питань п. 5.1. (Див. нижче).

Методичні поради (вказівки) до виконання завдання:

Згідно базових питань спочатку вивчіть матеріал цієї теми в правій колонці таблиці № 2 (п.4.1). Потім закрийте листом паперу праву колонку і спробуйте коротко письмово відповісти на вказані питання (п 4.1). Після цього звірте Ваші відповіді з відповідями на базові питання, що були закриті листком в правій частині таблиці. З цього порівняння (звіряння) дізнаєтесь, як Ви підготувалися до заняття.

Примітка: Базові питання таблиці № 2 повністю корегують з теоретичними питаннями, що в п. 5.1. (див. нижче).




Переглядів: 466

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
БАЗОВІ ЗНАННЯ, ВМІННЯ ТА НАВИЧКИ, НЕОБХІДНІ ДЛЯ ВИВ-ЧЕННЯ ТЕМИ. | САМОСТІЙНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ДО ВИКОНАННЯ ЛАБОРАТОРНОЇ РОБОТИ № 27

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.