МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Соціально-економічна основа змішаної економічної системиТема 8. Змішана економіка та її типи План Поняття і типи змішаної ринкової системи. Соціально-економічна основа змішаної економічної системи. Ринково-державні змішані економічні системи. Державно-ринкові змішані економічні системи. Проблеми формування змішаної економічної системи України. Структура змішаної економічної системи. 2.1. Особливості структури ринково-державних та державно-ринкових змішаних економічних систем. Державний і приватний сектори змішаної економічної системи. Формування структури змішаної економічної системи України. 3. Змішана економічна система і соціально-політична система суспільства. 3.1. Змішана економічна система і капіталізм з елементами соціалізації. Змішана економічна система і соціалізм з елементами капіталізації. Еволюція змішаної постсоціалістичної економічної системи України. Поняття і типи змішаної ринкової системи Соціально-економічна основа змішаної економічної системи Вчені-економісти однозначно стверджують, що в ході розвитку економіки за всю історію людства можна виділити дві основні чисті форми: централізовано керована економіка, в якій господарське життя організує укладальник планів - адміністративний апарат, та ринкове господарство, де підприємства і домогосподарства самостійно розробляють плани і вступають в економічні відносини між собою під впливом автоматизму ринку, що координує їх діяльність. Вимірювальний інструмент, який при цьому використовується - ціна, що вільно встановлюється за взаємною згодою покупця і продавця. Усі реально діючі на сьогодні у світі економічні системи тією чи іншою мірою за характером функціонування притаманних їм механізмів, інституцій та установ слід кваліфікувати як змішані. Еволюція капіталістичного способу виробництва породила могутні економічні організації у формі великих корпорацій і потужних профспілок. Здатність цих могутніх блоків маніпулювати функціями ринкової системи, деформуючи її конкурентну природу, спонукає уряд втручатися в економіку з метою стабілізації та росту останньої. Поєднання в якості координаційного механізму як ринкових методів регулювання економічних процесів в національній економіці, так і централізованого планування, є визначальною ознакою змішаних економічних систем. Змішана (ринково-державна) економічна система є проміжною між чистою ринковою і командною. Уряд тут відіграє активну роль: > сприяє стабілізації і зростанню економіки; > забезпечує економіку деякими товарами і послугами, які виробляються в недостатньому обсязі або й зовсім не постачаються ринковою системою; > модифікує розподіл доходів і ресурсів тощо. Крім того, в Змішаних економічних системах функціонують економічні організації у вигляді великих корпорацій (монополій) та профспілок, тобто змішана економічна система є регульованою ринковою економічною системою, де ринок, як форма організації суспільного виробництва, контролюється і регулюється державою за допомогою адміністративних економічних заходів, через які держава забезпечує ефективність, справедливість і стабільність. У конкурентній ринковій економічній системі, в силу егоїстичної природи ринку, доходи, отримані в результаті конкуренції, не розподіляються таким чином, щоб забезпечити, незалежно від форм і результатів діяльності людини, такий рівень добробуту, який дозволяв би максимізувати споживання матеріальних та духовних благ і послуг для усіх верств населення. У механізм ринкового розподілу не потрапляють громадяни, зайняті у галузі фундаментальної науки, освіти, інших видах гуманітарної діяльності а також в управлінні, перебувають на утриманні державою. Сюди ж відносимо інвалідів, дітей, людей старшого покоління, для яких джерелами існування залишаються або власні заощадження, або благодійні фонди. З метою забезпечення соціальної справедливості держава включається в регулювання ринкових процесів. Ще одна вагома обставина змушує державу здійснювати регулювання: тенденції трансформації конкурентної ринкової економічної системи в монополістичну чи олігополістичну, зріст рівня інфляції зумовлює антиінфляційні та антимонополістичні заходи держави. Необхідність та межі державного втручання в економіку визначаються цілями соціально-економічного розвитку тієї чи іншої країни. Так, у США, Канаді, Великобританії дотримуються концепції економічного лібералізму, що полягає у державній активності через бюджетно-фіскальну та грошово-кредитну системи. У багатьох економіках країн Західної Європи дотримуються концепції економічного дирижизму, що полягає у застосуванні державою індикативного планування з метою координації діяльності суб'єктів національної економіки для визначення пріоритетів соціально-економічного розвитку. Так, зокрема, у Франції у рамках державного сектора економіки застосовується плановий контракт, а в приватному секторі - держзамовлення. Одним із методів державного регулювання національної економіки є також дія законів, що регламентують відповідний рівень соціальних гарантій: мінімальний розмір заробітної плати, виплати по безробіттю, розмір пенсій тощо. Перехідні економічні системи - це різновид змішаної в період трансформації економічної системи з одного в інший функціональний чи функціонально-історичний тип. Сучасна змішана ринкова економічна система характеризується наявністю державної власності поряд з інститутом класичної приватної власності, а також поступовим доповненням ринкового сектора економіки так званим позаринковим, де виготовляються, реалізуються і споживаються суспільні і квазісуспільні блага і послуги. Ці суспільні блага є неподільними. До неринкового сектора економіки відносимо також ті державні підприємства, які займаються підприємницькою діяльністю. Часто державний сектор охоплює підприємства з природною монополією, зумовлену технічними факторами, це - водопостачання, енергопостачання, залізниці, пошта, зв'язок тощо. У реальній практиці господарювання економічна система завжди є тією чи іншою мірою змішаною ринковою економічною системою. У ній органічно доповнюють один одного два механізми регулювання економічних процесів: ринковий і позаринковий (державно-монополістичний ). Рис. 1. Типологізація змішаних економічних систем. За способом організації ринку виділяють такі типи змішаних економічних систем: > ринковий змішаний капіталізм, в якому переважає приватна власність, ринковий механізм виробництва і розподілу модифікований втручанням держави. Приклади охоплюють США, Японію, Канаду, а також більшість країн Західної Європи; > соціальну ринкову економіку, як метод соціальної політики, який поєднує у собі принцип свободи на ринку з принципом соціального урівнювання; > ринковий соціалізм, де засоби виробництва належать державі або трудовим колективам,а виробництво і розподіл регулюються ринковим механізмом. Прикладами слугують колишня Югославія та Угорщина другої половини 80-х pp. (див. рис. 11.1.). Якщо узагальнити, то змішані економічні системи можна поділити на два великих типи: ринково-державні і державно-ринкові.
|
||||||||
|