МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Завдання 5. Школи індійської філософії. Школа вайшешика.В міркуваннях даної школи провідне місце належало вченню про начала буття, врешті−про субстанцію: "Притаманністю називається таке відношення поміж нерозривно пов'язаними речами, яке постає основою знання про те, що одна з них є підтримкою (субстанцією), а інша − підтриманим (якістю). Особливість (вішеша) визначає стан речей. Сама ж ця особливість воістину є одиничністю і визначається як те, що існує у вічних субстанціях". Спробуйте виділити у цих міркуваннях те цінне, з чим ви ще не зустрічались у міркуваннях попередніх шкіл; поясніть, у чому можна вбачати важливе значення особливого для пізнання? Ознайомтесь із подальшими міркуваннями школи: "...Субстанції бувають дев'яти видів: земля (притхіві), вода (джала), світло (теджас), повітря (ваю), ефір (акаша), час (кала), простір (дік), душа (атма) тарозум (манас). П'ять перших елементів сприймаються зовнішнім чуттям, тому кожне чуття утворене тим фізичним елементом, якості якого воно сприймає. Субстанції цих елементів можуть бути минущими та вічними. Вічні субстанції − це параману (атоми): їх не можна зруйнувати тому, що вони не мають частин і не можуть бути ні створеними, ні зруйнованими, оскільки створювати − це комбінувати частини, а параману не мають частин... Параману бувають чотирьох видів: атоми землі, води, повітря та вогню... Інші субстанції також не мають частин, а тому вони також вічні. Їхні відмінності не встановлюються на основі порівнянь частин, а притаманні їм так само вічно, бо це початкові відмінності". Прокоментуйте наведені твердження; що в них, на вашу думку, є виправданим і доречним? Що саме намагались пояснити вайшешики, коли вводили окреслені вище поняття? Враховуючи те, що за твердженнями представників школи вайшешика, весь світ постає "моральною сферою для вдосконалення та звільнення індивідуальних душ", що світом править великий верховний мудрець (Махешвара), що світ перебуває у вічних циклах створення та руйнування, спробуйте відповісти на питання: А) яке значення для питань моралі мало вчення про вічні субстанції? Б) яким чином вайшешики пов'язували світобудову та людину? В) що у вченні вайшешиків може мати важливе значення для нас, для вирішення гострих сучасних проблем? Завдання 6. Школи індійської філософії. Школа чарвака-локаята. Ця загадкова школа, відомості про яку досить обмежені, засвідчує певну суперечливість давньоіндійського світосприйняття: поруч із духовно-містичними заглибленнями тут існував і стійкий натуралістичний світогляд. Ознайомтесь із певними ідеями представників школи. "Локаята (буквально − "поширений у цьому світі") вважають, що не існує ні бога, ні звільнення, ні дхарми (першої енергії або першого закону), ні не-дхарми, а також немає винагороди ні за доброчинну поведінку, ні за ганебну. Вони стверджують, що існує лише той світ, який сприймається чуттям. А те, про що торочать знавці, нагадує запрошення: "Люба! Піди подивись на вовчі сліди!" (переповідається притча про те, як селянин, що вночі поробив на околиці села вовчі сліди, запросив людей і дружину подивитись на них) ".
|
||||||||
|