Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Види та методи конкуренції

Суть конкуренції та її види

Суть конкуренції

Відносини між суб'єктами ринкової економіки характеризуються економічною змагальністю, або конкуренцією.

Конкуренція — це суперництво між фірмами за вигідніші умови виробництва і збуту товарів та послуг, за отримання най­вищих прибутків. Зародження і розвиток конкуренції історично пов'язані з товарним господарством. Основою конкуренції є сво­бода вибору, прагнення виробника отриму­вати прибуток.

У ринковому господарстві XVIII ст. панувала вільна конкуренція між власниками невеликих підприємств, які виробляли товари на абстрактний ринок. Її детально дослідив А. Сміт, сформулювавши принцип "невидимої руки". Згідно з цим принципом, кожною осо­бою, яка прагне задовольнити лише власні егоїстичні інтереси, керує якась невидима рука, що спрямовує всіх до забезпечення інтересів суспільства загалом. Доктрина Сміта пояснює, чому результати діяльності ринкової економіки є такими впорядкованими. Унаслідок поділу праці кожен із виробників пов'язаний і взаємодіє з іншими виробниками Тому виграють як окремі індивіди, так і суспільство в цілому.

У ринковій економіці конкуренція виконує низку функцій:

1) розподіляє ресурси;

2) зрівнює попит і пропозицію,

3) формує ринковіціни,

4) стимулює зниження витрат виробництва і запровадження новихвидівпродукції;

5) забезпечує суверенітет споживача, гарантуючи захиствіддиктату виробників.

Водночас конкуренція має і деякі негативні риси:

- спричиняє безробіття;

- нерівномірний розподіл доходів між різними групами населення;

- може призвести до надвиробництва товарів, а відтак до економічних спадів,

- породжує монополію з усіма її негативними наслідками.

Проте ці вади менш вагомі порівняно з позитивними сторонами конкуренції.

Загалом вона сприяє підвищенню ефектив­ності виробництва, стимулює науково-технічний прогрес, веде до поліпшення якості та асортименту продукції.

 

Види та методи конкуренції

Розрізняють внутрішньогалузеву та міжгалузеву конкуренцію.

Внутрішньогалузева конкуренція — це конкуренція між виробниками певної галузі за найвигідніші умови виробництва і збуту продук­ції, за отримання максимального прибутку. Вона сприяє розвиткові галузі, підвищенню її результативності.

Міжгалу­зева конкуренція відбувається між виробниками різних галузей за вищі прибутки та вигідніше застосування капіталу. Вона переміщує капітали й ресурси з однієї галузі в іншу, забезпечує найраціональніше їх використання.

Конкуренція відбувається й на національному і міжнародному рівнях. У цьому разі вона охоплює внутрішньогалузеву і міжгалузеву форми, сприяє зниженню національних і світових витрат вироб­ництва, збалансовує розвиток національної та світової економіки.

Залежно від методів конкурентної боротьби розрізняють цінову і нецінову конкуренцію.

Цінова конкуренція — це форма суперництва, яка здійснюється за допомогою цін. Цінова конкуренція досить прос­та. Вона полягає в тому, що виробник установлює нижчі ціни на свій товар чи послугу, а конкуренти не можуть знизити ціну внаслідок високих витрат, тому зазнають збитків, розорюються і виходять з галузі.

Цінова конкуренція доцільна тоді, коли її ініціатор має міцніші позиції порівняно з конкурентами. За рівних умов "війна цін", як правило, безрезультатна.

Цінова конкуренція здійснюється також у формах надання покупцям різних знижок цін, таємного зниження цін проти офіційно оголошених, установлення однакових цін на продукцію різної якості, продовження строку продажу в кредит.

Нецінова конкуренція - це суперництво, яке ведеться між конку­рентами за покупця наданням продуктам неповторних особливостей - якісних, технічних тощо. Методи нецінової конкуренції поділяють на дві групи: 1) конкуренція якості й асортименту продукції; 2) конкурен­ція умов продажу.

Конкуренція може відбуватися у добросовісній і недобросовісній формах.

Недобросовісна конкуренція - це конкуренція, спрямована на отримання комерційної вигоди й забезпечення панівного становища фірми на ринку через обман споживачів, партнерів чи державних органів.

Найпоширенішими методами недобросовісної конкуренції є:

- дезінформація споживачів про товар або послугу (наприклад, пода­ються недостовірні відомості про якість, сорт, споживчі цінності продукту або ж використовуються товарний знак, назва фірми чи марка продукту без дозволу фірми, на ім'я якої вони зареєстровані);

- поширення компрометуючої інформації про вироби конкурентів;

- економічне шпигунство;

- підкуп, установлення вищих окладів і пільг з метою пере-манювання фахівців від фірм-конкурентів;

- різні засоби тиску на постачальників ресурсів для відмови конкурентам у наданні кредитів та постачанні їм сировини і матеріалів.

 




Переглядів: 3259

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.