Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Тема. Сучасна система рослин і тварин

Мета: продовжувати знайомство з доказами макроеволюції на прикладі сучасної системи рослин і тварин; систематизувати знання учнів про еволюцію живого світу на Землі, її результати й значення для розвитку біологічної науки; перевірити сформованість умінь визначати мінливість у рослин і тварин, їхні таксономічні категорії, риси пристосованості до певних умов існування, пояснювати причини й результати еволюції.

Матеріали й обладнання:таблиця «Система живої природи», схема «Еволюційне дерево», портрет К. Ліннея.

Поняття: систематика, класифікація.

Тип уроку:урок засвоєння наукових знань і знань про способи діяльності.

Хід уроку

n I. Організаційний момент

n II. Актуалізація опорних знань

ü Робота біля дошки

Складіть схему сучасної систематики організмів. У чому полягає відмінність систематики тварин і рослин?

ü Бесіда

1. Чому сучасну класифікацію організмів називають природною?

2. Чому сучасна система органічного світу є відображенням еволюції?

3. Чому сучасна класифікація є еволюційною?

4. Визначте систематичне положення лисиці звичайної, розташувавши в правильному порядку: тварини, ссавці, лисиця, хребетні, хижі, хордові, вовчі, лисиця звичайна.

n III. Мотивація навчальної діяльності

ü Обговорюємо разом

— Чому видів тварин більше, ніж видів рослин і грибів, разом узятих?

— Чому типи тварин виникли подібно до «еволюційного вибуху» за відносно короткий період часу, а не поступово один за одним?

 

 

n IV. Вивчення нового матеріалу

Систематичні групи

ü Розповідь учителя

Дані систематики використовують для доказу еволюції, оскільки вони встановлюють споріднення між таксонами.

У сучасній систематиці організми поділяють на кілька систематичних категорій: вид, рід, родина, ряд (порядок — для рослин), клас, тип (відділ — для рослин) тощо.

Кожна вища систематична категорія, починаючи від роду, об’єднує групи, що стоять за рангом нижче й мають спільного предка. Рід об’єднує види, що походять від одного предка й виявилися в результаті боротьби за існування та природного добору здатними існувати й успішно розмножуватися в різних географічних та екологічних умовах.

Ознаки (критерії), на підставі яких близькі види об’єднують у роди, добре видно на прикладі дарвінівських в’юрків. На Галапагоських островах поширені в’юрки трьох родів: земляні, деревні й кропив’янкові. Земляні в’юрки гніздяться в посушливій зоні й живляться здебільшого на відкритих місцях, деревні гніздяться в посушливій зоні й живляться на деревах; кропив’янкові займають різне місцеіснування.

Головна ознака, за якою розрізняють види в’юрків, будова дзьоба, тісно пов’язана з особливостями живлення. На квітках кактуса здобуває собі їжу кактусовий земляний в’юрок, який має довгий дзьоб і розщеплений язик. У великого земляного в’юрка товстий, масивний дзьоб, що допомагає птахові легко впоратися з великим насінням. Дятловий, деревний, в’юрок отримав таку назву через свій прямий, як у дятла, дзьоб, яким він довбає деревну кору, пересуваючись угору й униз по стовбуру. За довгий язик йому служить кактусова голка або гілочка, якою він, тримаючи її в дзьобі, виколупує комах з видовбаного в корі отвору. Усі види дарвінівських в’юрків не схрещуються; деякі види утворюють підвиди — отже, видоутворення триває. Усі види в’юрків походять від одного початкового виду.

ü Бесіда

1. Як ви вважаєте, для чого необхідні кодекси біологічної номенклатури?

2. Що вам відомо про групу протистів?

3. Чому більшість учених залишаються прихильниками традиційної системи еукаріотів, у якій виокремлено три царства, не підтримуючи виокремлення протистів?

4. Чому штучних систем можна створити скільки завгодно, а природна може бути тільки одна?

5. Систематику часто називають початком науки, але тоді чому багато вчених вважають її одночасно початком і кінцем будь-якої науки?

 

ü Організація групової роботи із запропонованим учителем роздавальним матеріалом, зошитом і підручником

Група № 1. Завдання за темою «Сучасна систематика рослин»:

— покажіть різноманітність рослин і виокремте ознаки їхньої класифікації;

— назвіть основні таксономічні категорії систематики рослин;

— визначте систематичне положення виданих гербарних екземплярів рослин різних місць існування;

— обґрунтуйте їхню пристосованість до даних умов існування, показавши її відносність;

— обґрунтуйте це пристосування з погляду Дарвіна, Ламарка.

Група № 2. Завдання за темою «Головні напрямки еволюції у світі рослин»:

— назвіть головні напрямки еволюції у світі рослин;

— наведіть 1–2 приклади рослин кожного напрямку, використовуючи роздавальний матеріал (гербарій, рисунки, таблиці тощо);

— укажіть таксономічну категорію кожного названого прикладу;

— зробіть висновок про значення даного напрямку в еволюції рослин.

Група № 3. Завдання за темою «Сучасна систематика тварин»:

— покажіть різноманітність тварин і виокремте принципи їхньої класифікації;

— назвіть основні таксономічні категорії систематики тварин;

— визначте систематичне положення двох тварин різних місць існування (наприклад: комахи — жук-плавунець і хрущ; ссавці — миша-полівка й кріт звичайний) на роздавальному матеріалі (рисунки, колекції);

— обґрунтуйте їхню пристосованість до даних умов існування, покажіть її відносність;

— обґрунтуйте це пристосування з погляду Дарвіна, Ламарка.

Група № 4. Завдання за темою «Головні напрямки еволюції у світі тварин»:

— назвіть головні напрямки еволюції у світі тварин;

— наведіть 1–2 приклади тварин кожного напрямку, використовуючи роздавальний матеріал (колекції, опудала, рисунки, таблиці тощо);

— укажіть таксономічну категорію кожного названого прикладу тварин;

— зробіть висновок про значення даного напрямку в еволюції тварин.

Група № 5. Завдання за темою «Правила еволюції».

— Прочитайте наведений нижче текст.

Правило незворотності еволюції

«Еволюція — процес незворотний. У процесі історичного розвитку неможливе повернення групи організмів до колишнього стану, що був властивий їхнім предкам» (Л. Долло, 1893).

Правило прогресуючої спеціалізації

«Подальший розвиток групи, яка стала на шлях спеціалізації, як правило, йтиме шляхом усе більш глибокого пристосування до більш вузьких умов існування» (Ш. Депере, 1876).

— Наведіть приклади, що обґрунтовують кожне правило; придумайте зображення кожного правила на аркуші паперу.

Група № 6. Завдання за темою «Класифікація живих організмів»:

— визначте основи сучасної класифікації;

— дайте визначення виду, сорту, популяції;

— з’ясуйте їхню подібність та відмінності;

— покажіть відображення в сучасній класифікації ходу еволюції (на конкретному прикладі).

ü Обговорення підсумків самостійної роботи й формулювання висновків

• Сучасний органічний світ — результат тривалого незворотного історичного розвитку, рушійною силою якого є природний добір.

• Саме природний добір є причиною існування різних рівнів організації життя, різноманітності видів та їхньої пристосованості до умов середовища.

• Макро- і мікроеволюція — єдиний процес, що відбувається в часі.

• Сучасна система рослин і тварин є відображенням макроеволюції.

n V. Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу

ü Узагальнювальна бесіда

Як ви вважаєте, яке практичне значення має систематика? Які проблеми вона допомагає розв’язати?

n VI. Домашнє завдання

Прочитати відповідний параграф у підручнику.

Написати есе на тему «Яким я бачу третє тисячоліття», охарактеризувавши соціально-економічні, екологічні особливості XXI століття. Обсяг роботи — не більше ніж 3 сторінки зошита.




Переглядів: 1658

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.