Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Lecture 1.4 Stylistic Colouring and Stylistic Neutrality. Neutrality and

Norm in Stylistics. Paradigmatic and Syntagmatic Stylistics

The essence of stylistic perception of any utterance or text consists in mental confrontation of what one hears or reads with what one knows, that is with one’s previous linguistic experience. To understand a message adequately does not only mean to decipher the senses of separate linguistic units, such as words, morphemes and their combinations, and to put these senses together. It also means to undertake an immediate evaluation of such units from the standpoint of their belonging to either the neutral sphere or stylistically marked/stylistically coloured sphere of the language. The stylistic colouring means the knowledge where, i.e. in what particular type of communication, this or that unit is current. Besides, both the stylistic colouring and neutrality of units may be viewed as a result of their distributional capacities. Under the distributional capacities of the units we mean the possibilities of the given unit to naturally enter combinations with its immediate environment. For example, the form haven’t has nearly a universal distribution while the form ain’t belongs to colloquial, uncultivated speech. This fact is proved by other breaches of well-established rules of grammar such as the use of several negations in one sentence. For example, I ain’t never done nothing.

Stylistically coloured units can be further subdivided into:

o bookish;

o solemn;

o poetic;

o official.

And, on the other hand:

o colloquial;

o rustic;

o dialectal;

o vulgar.

The colouring shows where the unit was coined, where it is being used and where it should not. Does this mean that unlike stylistically coloured units those stylistically neutral are devoid of any connotations? The answer should be no. However the connotations of the stylistically neutral units are innumerable and manifold because such units are used in practically every sphere of possible combinations. For example, the words water, land, husband and many others are stylistically neutral. As a result the connotation of such words becomes indefinite or neutral.




Переглядів: 770

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.013 сек.