Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






А) Геологічні дослідження

Лекція № 3

ГЕОГРАФО-КРАЄЗНАВЧІ ДОСЛІДЖЕННЯ

 

 

План:

Фізико-географічні краєзнавчі дослідження.

Економіко-географічні краєзнавчі дослідження.

Топографічні краєзнавчі дослідження.

Фізико-географічні краєзнавчі дослідження.

а) Геологічні дослідження

Дослідження проводяться з метою вивчення геологічної будови і корисних копалин території, де мешкає учень. Для проведення польових геологічних досліджень учні повинні мати елементарні знання з основ геології, та отримати відомості про типи порід, умови їх залягання, вміти працювати з гірським компасом. Вивчати правила опису гірських порід та відбору зразків. Здобувши початкову геологічну підготовку учні можуть проводити прості геологічні дослідження, збирати зразки гірських порід, мінералів та окам’янілостей. Учитель ознайомлює учнів з геологічною будовою та корисними копалинами району дослідження.

Перед виходом у поле рекомендовано вчителю ознайомитись з геологорозвідними роботами. Така підготовка полегшує геологічні дослідження і зорієнтовує на що потрібно в першу чергу звернути увагу. Геологічні дослідження в поході, мають характер маршрутного геологічного знімання. За ходом маршруту опис відслонення, реєструють водні джерела, відбирають зразки порід і проб води.

Якщо під час туристичної подорожі група може зробити екскурсії на геологічні пам’ятки родовищ корисних копалин та ін. всі геологічні об’єкти наносяться на карту.

Геологічна будова вивчається за типовою схемою:

1. Положення території яка досліджується відносно великих геоструктурних елементів.

2. Історія розвитку території.

3. Дочетвертичні відклади (вік, склад, потужність, походження окам’янілостей, умови залягання, народногосподарське значення).

4. Четвертичні відкладення.

5. Корисні копалини та їх використання.

При вивченні геологічної будови території особливу увагу звертають на дослідження відслонення.

Геологічні відслонення вивчаються за типовим планом:

1. Визначення достовірності коріного відслонення.

2. Визначення адреси відслонення (точне місце знаходження та номер. Адресу і номер записується в щоденник польових досліджень).

3. Розчищення відслонення лопатою.

4. Вимір за допомогою рулетки або шнура загальну висоту відслонення.

5. Вимірюється довжина відслонення по горизонтальній лінії.

6. Розмір кожного шару вивчається і описується окремо (починаючи з верхнього).

Опис відслонення повинен включати відомості про наступне: 1)літературне або цифрове позначення; 2)порода з якої складається шар; 3)наявність у породі мінеральних включень або окам’янілостей; 4)реакція породи на дію соляної кислоти (закіпає чи ні).

Кожне геологічне відслонення після детального обстеження рекомендується при камеральній обробці описувати в такій послідовності:

1. Відслонення наносяться на географічну і геологічну карту, позначаються з порядковим номером;

2. В альбомі чи записнику, схематично замальовуються відслонення з позначенням на схему шарів і потужності відслонення;

3. Коротко описуються відслонення з позначенням порядкового номеру як на карті. Відслонення описуються з верху в низ. При обстежині відслонень знайдені окам’янілості і відбитки тварин і рослин, обережно збираються і акуратно загортаються в папір;

4. Окремо відмічаються знахідки корисних копалин, всі записи проводять на місці відслонення;

5. Обстеження відслонення проводяться відбором зразків гірських порід і мінералів, які умовно можна поділити на три групи: 1)гірські породи що характеризують геологічний розріз; 2)окам’янілості і відбитки; 3)корисні копалини.

Під час збирання геологічних колекцій необхіжно дотримуватись певних правил. Найдоцільніше збирати колекції за групами:

- Осадові;

- Вулканічні;

- Метаморфічні;

Спеціалісти геологи рекомендують збиратизразки гірських порід розміром 6 – 9 або 9 – 12 см., і завтовшки 2 – 3 см.

На місці збирання до кожного зразка гірської породи обов’язково додається етикетка, де вказується намер відслонення, намер шару, номер і назва зразка, адреса відслонення, дата, прізвище ім’я по батькові особи яка взяла зразок. Пишуть простим олівцем, згинають в 2 або 4 рази в середину і загортають, в край аркуша в який вкладено зразок.

Під час опису геологічних відслонень учитель звертає увагу дітей на процес руйнуваня гірських порід, такі дослідження проводяться з метою поглибленого вивчення учнями матеріалу шкільної програми.

Корисні копалини досліджуються за таким планом:

- Назва корисної копалини;

- Адреса;

- Форма залягання;

- Потужність розкриття та породи з яких воно складається;

- Цінність знайдених корисних копалин;

- Ранні можливості для розробки родовищ;

- Вид можливої розробки: кар’єрний чи шахтний;

- Наявність населених пунктів з яких можна залучити робочу силу;

- Наявність транспортних сполучень.

Обладнання для проведення геологічних досліджень:

· Звичайний або гірський компас;

· Геологічний молоток;

· Саперна лопатка;

· Зубило;

· Рулетка;

· Лупа;

· Фарфорову пластинку з неглазурованою поверхнею (для кольору риски);

· Соляну або оцтову кислоту 5 – 10 %;

· Газети або папір для пакування;

· Записник (щоденник).

 

б) Геоморфологічні дослідження

Це вивчення рельєфу певної території та процесів що його формують і змінюють, перед учнями постають завдання в ході походу, експедиції, екскурсії – уважно спостерігати форми рельєфу, в результаті спостерігаючи учні отримують конкретні відомості про розміри будову окремих форм рельєфу та їх елементів і з’ясовують зв’язки між геологічною будовою і рельєфом.

Для геоморфологічних досліджень об’єкти визначаються заздалегідь. На першому етапі учні вивчають теорію, отримують консультацію вчителя та спеціалістів, а також детально вивчають топографічну карту території. З початку учні дають характеристику за картою, а потім більш конкретно.

Рельєф вивчають за схемою:

1. історія розвитку, вплив геологічної будови і тектонічних умов;

2. екзогенні процеси та їх вплив на формування рельєфу;

3. найбільші форми рельєфу та їх взаємне розташування;

4. негативні геоморфологічні процеси, ерозія, зсуви, та методи боротьби з ними;

5. вплив рельєфу на господарську діяльність.

Обладнання для геоморфологічних досліджень:


1. планшет з компасом;

2. геологічний молоток;

3. рулетка;

4. альтиметр;

5. мішечки для зразків;

6. папір, етикетки;

7. альбом для замальовок;

8. кольорові олівці;

9. бінокль;

10. польовий щоденник;

11. відео та фотоапарат;

12. карта місцевості.


 




Переглядів: 892

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.