Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Біосоціальна природа людини

 

Серед найбільш важливих проблем, що вирішуються філософ-ською антропологією, у першу чергу слід назвати питання про співвідношення біологічного та соціального в людині. Те, що вона є частиною живої природи, до того ж продуктом біологічної еволюції, тепер, на тлі сучасного природознавства, стало достатньою мірою очевидним і практично беззаперечним уже не тільки для вчених і фахівців, але й для широкого кола освічених людей. Немає сумніву, що кожна людина неповторна вже в силу своїх біологічних особливостей: генетичного коду, ваги, росту, темпераменту, кольору волосся і шкіри, віку та ін. Однак також безумовним є й те, що вона – істота соціальна, що її неповторність, унікальність обумовлені так само її суспільною природою, соціальним середовищем, в якому вона формується, отримує виховання, освіту, культурні, етичні, ціннісні орієнтири. Саме тому людський індивід, крім біологічних особливостей, знаходить свою індивідуальність (наявність поодиноких, неповторних рис) і як соціальна істота, іншими словами, становлення людини, в повному розумінні цього слова, відбувається в суспільстві, і тільки в суспільстві. Будучи відірваною від суспільства, наприклад, у дитячому віці, людська істота розвивається лише як біологічна істота, і практично безповоротно втрачає здатність стати повноцінною людиною, тобто втрачає здатність оволодіти нормальною мовою, навичками спілкування, навчитися праці – колективній спільній діяльності, тощо.

З визнання біологічних і соціальних відмінностей між людьми та їх неповторності виникають два принципових підходи до розуміння цілісності людської природи: дуалістичний і моністичний.

Дуалістичний погляд на людину, що йде ще з доісторичних часів, полягає в тому, що людина розглядається як істота, що складається, з одного боку, з матеріального організму, а з іншого – з нематеріальної душі, яка є самостійною сутністю й управляє цим організмом.

Моністична ж концепція розуміння людини, що підтримується більшістю сучасних учених, виходить з того, що психіка людини, її почуття, думки, емоції і настрій є не що інше, як результат життє-діяльності нервових клітин головного мозку, який, у свою чергу, є лише складовою частиною людського організму. На думку прихильників даного підходу, немає ніяких достатніх підстав вважати, що психічні явища мають у своїй основі щось нематеріальне, тому в поясненні природи психічного немає причини виходити за межі матеріальних процесів, що протікають в організмі людини.

Таким чином, позначена проблема не зводиться до того, чи є людина за своєю природою істотою тільки біологічною або тільки соціальною. Вона, безсумнівно, і те, і інше.

Вже Аристотель називав людину «політичною твариною», відзна-чаючи тим самим її приналежність одночасно до сфери біологічного та сфери соціального. Пізніше перед ученими виникли запитання: які взаємини між цими сферами, яка з них є визначальною у розвитку людини, її здібностей? Гострі дискусії з цих запитань тривають і до сьогодні.

Як частина природи, особливий біологічний вид – homo sapiens, людина характеризується біологічною обумовленістю (за програмо-ваністю) багатьох ознак свого виду, наприклад: середньою тривалістю життя, обдарованістю в тих чи інших видах діяльності, приналежністю до певної раси та ін. Разом із тим дослідження вчених показують, що у людини з самого початку її становлення не було біологічної зумовленості до якогось одного, заздалегідь заданого виду життєдіяльності (як це має місце у тварин). Морфологічна структура людини є такою, що вона дозволяє їй здійснювати будь-який вид діяльності. Це дає їй можливість виступати не як замкнута у собі, а як «відкрита світу» істота, універсальна в своїх творчих можливостях і проявах.

Біологічне в людині існує не як рядоположене з соціальним, а в самій сфері соціального. Під впливом людської діяльності біологічне значною мірою (але не повністю) модифікувалося і досягло певною мірою більш високого рівня розвитку, ніж у інших представників тваринного світу. Хоча біологічні структури та функції людського організму виявляють спільне з вищими тваринами, разом із тим у них міститься і суттєво нове, що сформувалося в результаті трудової діяльності людини. Якщо тварини тотожні своїй біологічно обумовленій життєдіяльності, то перевага людини в тому, що її життєдіяльність перебуває під контролем її свідомості та волі, що вона навчилася виробляти не тільки для задоволення своїх безпосередніх фізіологічних потреб, але й для інших людей. Тому створений людиною предмет набуває суспільно значущих властивостей, а потреби і чуттєвість все більш розвиваються, «олюднюються».

Цей момент слід мати на увазі при розгляді концепцій, що абсолютизують роль біологічного чинника в житті людини і вважають можливим поліпшення людини за допомогою використання генетичних методів. Сама по собі реальна можливість втручання в механізм спадковості людини відкриває перспективи лікування спадкових хвороб. Разом із тим багато вчених підкреслюють небезпеку втручання в спадковість людини, коли воно здійснюється без належного наукового та експериментального обґрунтування, без оцінки всіх його потенційних не тільки природних, а й соціальних наслідків.

Біологізаторські погляди характерні для послідовників Т. Мальтуса, який наприкінці XVIII ст. запропонував розглядати суспільне життя як арену боротьби окремих людей за своє існування, де перемагають найсильніші, а слабкі приречені на загибель, і соціал-дарвіністів, які здобули популярність на зламі ХІХ і ХХ ст. тим, що абсолютизували вчення Дарвіна про природний відбір і еволюцію й з цих позицій намагалися пояснити не тільки походження людини, але й її сутність, а в кінцевому рахунку – і всю природу суспільних відносин. Цю ж лінію продовжує тепер соціобіологія, що робить акцент на генетичній спадковості, що однаково властива і людям, і тваринам. На думку соціобіологів, поведінка людини так само, як і тварини, генетично детермінована, і ніхто не може подолати вплив своєї спадковості, якою б вона не була – поганою або доброю.

Подібні погляди на природу людини можна виявити і в расистських концепціях, що проголошують перевагу одних людей над іншими виключно за ознакою їх приналежності до «вищих» або «нижчих» рас. Це яскраво проявилося, зокрема, у фашистській ідеології, що виступала за «расову гігієну» і здійснення «расового відбору». Значною мірою ці ідеї спиралися на євгеніку, що отримала розвиток наприкінці ХІХ – початку ХХ ст., – вчення про те, якими засобами і яким чином можна досягати «вищої якості спадковості людини». Певний час євгеніка стала настільки популярною, що в ряді країн виявилася тісно пов’язаною з державною політикою. Так, у 1920-ті – 1930-ті роки в Данії, Швеції, Норвегії навіть були прийняти расові закони, що соціально закріплювали природний відбір у суспільстві.

Таким чином, людина становить складну біосоціальну структуру, що охоплює широкий спектр її життєдіяльності – від фізіологічної до соціальної. Біологічне та соціальне – це два класи стійких компонентів (підструктур), що складають структуру людини як цілісної системи. Органічне ціле (структура) виникає лише тоді, коли між висхідними компонентами утворюється система стійких внутрішніх зв’язків, і на цій основі вся система набуває цілісний характер і нові якості. Співвідношення біологічного та соціального слід розуміти не як рядоположеність, а як супідрядність, у рамках якої соціальне відіграє пріоритетну, інтегративно-перетворюючу роль.

З формуванням мислення і мови почалося становлення виробничих, соціально-економічних відносин як особливого рівня організації матерії – соціального життя. Своєрідність соціального виду матеріальності полягає в тому, що вона, на відміну від природної матерії, не може існувати без свідомості. Тому суспільне буття, на відміну від природного, носить не просто об’єктивний, а суб’єктно-об’єктний характер. Людина – це вищий рівень організації того виду матерії, яка усвідомлює саму себе.




Переглядів: 7938

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.018 сек.