Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Заняття № 2

Тема. Елементний склад живих організмів. Неорганічні речовини:вода і мінеральні солі.

Мета: ознайомити учнів з особливостями хімічного складу живих організмів.

Література:л. 1 Загальна біологія: (підруч. Для учнів 10-11 кл серед. загальноосвіт.шк.) М. Є. Кучеренко, Ю.Г.Верес – К.: Генеза, 2000._ 464 с.: іл. §1.

л.2. Тагліна О.В. Біологія. 10 кл. (рівень стандарту, академічний рівень). Підруч. для загальноосв. навч. закл. – Х.: Вид-во «Ранок», 2010. – 256с.: іл. § 4-7.

План

1. Елементи, які входять до складу живих організмів.

2. Значення води для існування життя.

3. Мінеральні солі.

 

1. Життя на планеті різноманітне: тварин налічується понад 2 млн. видів, рослин понад 500 тис. видів. Крім цього вони займають різні типи середовища : повітряне, водне, ґрунтове.

Біологічні науки вивчають живі організми, а розділ, який дає розуміння того як працюють біологічні системи, називається біохімія.

В земній корі зустрічається більше 100 хімічних елементів, але для життя необхідні лише 16 з них. Найбільш необхідніші з них чотири: водень, вуглець, кисень, азот. Їх називають органогенними елементами. На їх долю припадає більше 98% як маси, так і кількості атомів, які входять до складу всіх живих організмів. Біологічне значення цих елементів пов’язано з їх валентністю : 1, 2, 3, 4, а також з їх здатністю утворювати більш міцні кова-лентні зв’язки ніж інші елементи з тією ж валентністю. Крім цих елементів, до складу живих організмів входять: фосфор, сірка, калій, хлор, кальцій, магній, натрій, залізо, йод, цинк, мідь, фтор - макроелементи.

Мікроелементи містяться в організмах від 0,001- 0,000001% маси тіла. Вони входять до складу ферментів, гормонів і ряду інших важливих сполук. Наприклад, йод входить до складу ферментів щитовидної залози, а ферум – до складу гемоглобіну.

Ультрамікроелементи також мають важливий вплив на організм. Їх маса становить менше 0,000001% маси тіла. До цієї групи входять срібло, золото, свинець, бром, тощо.

Проблеми, пов’язані з порушенням умісту елементів. Порушення вмісту елементів у живих організмах досить часто призводить до негативних для них наслідків. Причиною негативних наслідків може бути як нестача, так і надлишок елемента. Так, нестача йоду призводить у людини до порушення роботи щитовидної залози, а надлишок важких елементів ( ртуті, свинцю) викликає важкі отруєння та порушує роботу печінки та нирок. Нестача феруму у людини викликає анемію, нестача фосфору підвищує ламкість кісток, а його надлишок викликає ураження нервової системи.

У рослин дефіцит натрію пригнічує їхній ріст, викликає пожовтіння й опадіння листя та зменшує врожайність. Дефіцит фосфору також викликає пригнічення росту і зміну забарвлення листків. Надлишок марганцю викликає пожовтіння листків, а надлишок бору призводить до відмирання країв листків. В таблиці 1 наведено вміст та значення основних хімічних елементів для організму.

 

Таблиця 1

 

Елемент і його символ Вміст від маси клітини,% Значення
Кисень (О) 65-70 Входить до складу води та біомолекул
Карбон (С) 15-18 Входить до складу біомолекул
Гідроген (Н) 8-10 Входить до складу води та біомолекул
Азот 1,5-3,0 Структурний компонент білків, нуклеїнових кислот (НК), АТФ
Фосфор (Р) 0,2-1,0 Входить до складу кісток, білків, НК, АТФ
Калій (К) 0,15-0,4 Основний позитивно заряджений іон в організмі, підтримує потенціал клітинних мембран
Сірка 0,15-0,2 Входить до складу білків та інших біомолекул
Хлор 0,05-0,1 Негативно заряджений іон в організмі, бере участь у регуляції тургору в рослинах
Кальцій 0,04-2.0 Компонент кісток і черепашок, бере участь у регуляції метаболічних процесів, передачі нервових імпульсів
Магній 0,02-0,03 Активує діяльність ферментів, структурний компонент хлорофілу
Натрій 0,02-0,03 Основний внутрішньоклітинний позитивно заряджений іон, забезпечує постійність осмотичного тиску в організмі
Ферум 0,01-0,015 Входить до складу біомолекул, до складу гемоглобіну
Цинк 0,0003 Компонент деяких гормонів, ферментів
Мідь 0,0002 Входить до складу деяких ферментів
Йод 0,0001 Входить до складу гормонів щитовидної залози
Фтор 0,0001 Входить до складу емалі зубів

 

 

2. Значення води. Без води життя на планеті не могло б існувати. Вода для організмів має подвійне значення: це необхідний компонент клітин, а також ще й середо-вище існування багатьох організмів. Тому зупинимось на властивостях води.

Своїми особливими властивостями вода завдячує свої будові. Властивості води пов’язані з головним чином з невеликими розмiрами молекул, з їх здатністю сполучатися одна з одною за допомогою водневих зв’язків, полярністю молекул. Під полярністю розуміють нерівномірне розподілення зарядів в молекулі. В молекулі води один кінець несе неве-ликий позитивний заряд, а інший – негативний. Таку молекулу називають диполем. Більш електронегативний атом кисню притягує електрони атомів водню. В результаті між молекулами води виникає електростатична взаємодія, і оскільки, протилежні заряди притягуються, молекули наче склеюються. Ці зв’язки слабші ніж іонні і ковалентні і називаються водневими зв’язками.

Коли вода перебуває у рідкому стані, її молекули безперервно рухаються і водневі зв’язки постійно то розриваються, то виникають знову. Ось чому вода становить собою не в’язку, а текучу рідину.

Біологічна роль води :

- Добрий розчинник полярних речовин. До них відносяться солі, які дисоціюють на іони, а також неіонні сполуки( цукрові речовини, прості спирти) , молекули яких мають полярні групи.

- Вода виконує транспортну функцію : перенос поживних речовин по організму.

- Вода має велику теплоємкість це зводить до мінімуму температурні зміни , які відбуваються в ній. Завдяки цьому, біохімічні процеси відбуваються з постійною швидкістю.

- Вода – це середовище існування багатьох живих організмів.

- Велика теплота випаровування води. Це явище використовується у тварин при потовиділенні .

- Для води характерна велика теплота плавлення. Вода – єдина речовина, густина якої у рідкому стані більша ніж у твердому. Густина води від + 4 до 0 С понижується, тому крига у воді не тоне. Це важливо в умовах холодного клімату.

- Вода як реагент. Значення води визначається тим, що вона є одним з найнеобхіднішім метаболітом( як джерело водню при фотосинтезі, приймає участь в реакціях гідролізу.

- Вода визначає фізичні властивості клітин – їхній об’єм, внутрішньоклітинний тиск (тургор).

3. Неорганічні солі.

До складу клітин живих організмів входять деякі неорганічні солі. Для процесів життєдіяльності з катіонів, що входять до складу солей . найбільш важливі калій, натрій, кальцій, з аніонів – гідро фосфат-іон, дигідрофосфат-іон, хлорид-іон, гідрокарбонат-іон. Концентрація катіонів і аніонів у клітині й у її життєвому середовищі, як правило дуже різняться. Так, усередині клітини завжди досить висока концентрація іонів калію і дуже мала іонів натрію. Навпаки, в середовищі, яке оточує клітину, у плазмі крові, у морській воді – мало іонів калію і багато іонів натрію. Поки клітина жива, це співвідношення стійко тримається. Після смерті клітини вміст іонів у клітині і середовищі швидко вирівнюється. Різна концентрація іонів калію та натрію зовні й всередині клітини призводить до появи різниці електричних потенціалів на зовнішній та внутрішній поверхнях плазматичних мембран, що зумовлює передачу збудження по нервах або у м'язах, а також забезпечує транспорт речовин у клітину. Іони кальцію та магнію виконують регуляторну функцію, активують багато ферментів. Сполуки кальцію та фосфору відкладаються у кістках, даючи їм міцності.

Іони в клітині мають важливе значення для її нормального функціонування, а також для підтримки всередині клітини сталої реакції. Незважаючи на те, що в процесі життєдіяльності безперервно утворюються кислоти і луги, у нормі реакція клітини слаболужна, майже нейтральна . Це забезпечують аніони слабких кислот( НСО3, НРО4 ) і слабкі кислоти (Н2СО3). Неорганічні речовини містяться в клітині не тільки в розчиненому стані , а й твердому стані. Зокрема, міцність і твердість кісткової тканини забезпечується фосфатом калію.

Загальний вміст неорганічних речовин у клітині варіює у межах від одного до кількох відсотків.

 

 




Переглядів: 313

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.