Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Заняття № 42

 

Тема.Постембріональний період. Ріст. Регенерація.

Мета: ознайомитися з процесами, характерними для постембріонального періоду.

Література: л.1. Загальна біологія: ( Підруч. для учнів 10-11-х кл. серед. загальноосвіт. шк.) / М.Є. Кучеренко та ін. –К.: Генеза, 2000. - 464 с. § 36.

 

План

 

1. Типи постембріонального періоду:

- прямий розвиток;

- непрямий розвиток.

2. Ріст організмів.

3. Регенерація.

 

1. Постембріональний розвиток – це період, який триває від народження або виходу із зародкових оболонок, і закінчується , коли організм стає здатним до розмноження. В цей час організм росте, диференціюються деякі його органи. Прямий розвиток може бути прямим і непрямим.

За прямого розвитку народжена тварина загалом нагадує дорослу особину. Прямий розвиток відбувається внаслідок ембріонізації. Ембріонізація – це явище, коли ембріональний період подовжується завдяки живленню ембріона ресурсами материнського організму або запасними поживними речовинами яйця ( плазуни, птахи).

Біологічне значення цього явища полягає в тому, що народжується тварина на вищому ступені розвитку, що зменшує її вразливість зовнішніми чинника ми. Процеси появи на світ такого зародка називають справжнім живонародженням.

Прямий розвиток характерний для деяких кишковопорожнинних, війчастих та малощетинкових червів, ракоподібних, молюсків, хрящових риб, плазунів, птахів, ссавців.

Непрямий розвиток, або метаморфоз – це глибокі зміни структури організму, завдяки яким личинка перетворюється на дорослу особину. Процеси метаморфозу відбуваються в декілька послідовних етапів (фаз), на кожному з яких тварина характеризується певними особливостями будови та життєвих функцій.

Наприклад, у розвитку комах з неповним перетворенням виділяють фази яйця, личинки та дорослої особини ( клопи, таргани, прямокрилі, воші). Під час розвитку з неповним перетворенням у багатьох комах личинка схожа на дорослу комаху; зміни в організації супроводжуються , в основному, поступовим розвитком крил. При розвитку з повним перетворенням розрізняють фази: яйця, личинки, лялечки та імаго (доросла комаха). У фазі лялечки організм комахи зазнає докорінної зміни організації, зокрема процесів розкладу внутрішніх органів личинки та формування тканин й органів дорослої комахи.

2. Ріст організмів – це поступове збільшення їхньої маси та розмірів завдяки переважанню процесів пластичного обміну над енергетичним. Ріст буває обмеженим і необмеженим. Обмежений ріст спостерігають у тих ви-падках, коли особина його припиняє, досягаючи певних розмірів, як правило набуваючи здатності до розмноження ( всі одноклітинні, членистоногі, пта-хи, ссавці) при необмеженому рості збільшення розмірів та біомаси орга-нізмів триває до їхньої смерті (вищі рослини, водорості, молюски, риби, плазуни.

В залежності від будови покривів тіла, особливостей онтогенезу та зовнішніх умов ріст буває безперервним або періодичним. У разі безперервного росту організм поступово збільшується, доки не досягає певних розмірів або не настає його смерть. Періодичний ріст спостерігають у тих випадках, коли періоди збільшення розмірів чергуються з періодами припинення росту. Наприклад, членистоногі ростуть лише у той період, коли скидають старі покриви і ще не затверділі нові (явище линяння). Багато членистоногих у фазі розвитку (лялечки) взагалі не ростуть. Ріст припиняється також у тих тварин, які впадають у сплячку під дією несприятливих чинників (в зимовий час), а також у рослин у наслідок впливу хімічних сполук, які перешкоджають поділу клітин або гальмують пластичний обмін. Період тимчасового фізіологічного спокою в розвитку називається діапаузою. Діапауза характеризується різким зниженням інтенсивності метаболізму клітин.

Ріст особин кожного виду залежить від спадково визначених його закономірностей, регуляційних механізмів організму, зовнішніх чинників. У тварин ріст регулюється насамперед гормонами та нейрогормонами, у рослин – фітогормонами.

3. Дуже важливе значення для реалізації онтогенезу має регенерація. Регенерація – це процеси відновлення організмом втрачених або пошкодже-них частин, а також відтворення цілісного організму з певної її частини. Зав-дяки процесам регенерації постійно замінюються клітини і тканини, термін функціонування яких вичерпаний ( залозисті клітини кишкового епітелію, клітини крові), що необхідно для нормального функціонування організму. Процеси регенерації лежать в основі вегетативного розмноження.

У різних груп тварин спостерігають різний ступінь регенерації. У деяких безхребетних можлива регенерація цілісного організму з незначної його частини. Так, гідра може відновлюватись з 1/200 частини, війчасті черви – 1/100. Серед хребетних регенерацію цілісних органів спостерігають у хвостатих земноводних ( відновлення, кінцівок, хвоста, очей). З підвищенням рівня організації здатність до регенерації зменшується. Так, у птахів і ссавців (в тому числі й людини) зберігається лише здатність до загоєння ран, зростання кісток, поновлення певних клітин і тканин, чий термін життя вичерпаний.




Переглядів: 337

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.