Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Методичні рекомендації.

1.Пригадайте терміни: соматичні та генеративні клітини, диплоїдні та гаплоїдні клітини, партеногенез.

2.Прочитайте рекомендовану літературу та зробіть конспект простого та складного життєвих циклів.

 

Усі організми мають певний життєвий цикл, який повинен забезпечити неперервність існування виду.

Життєвий цикл - це період між однаковими фазами розвитку двох чи більшої кількості послідовних поколінь.

Тривалість життєвого циклу в різних організмів може бути різна. Наприклад, у бактерій проміжок між двома поділами клітини складає 30 хвилин, тоді як у багатьох вищих рослин і хребетних тварин він триває багато років. Так, сосна звичайна розмножується лише на 30 році життя. А риба білуга – на 12 році. Тривалість життєвого циклу залежить від кількості поколінь, які послідовно змінюють одне одного протягом одного року, або кількості років, протягом яких розвивається одне покоління.

Розрізняють прості та складні життєві цикли.

За простого життєвого циклу всі покоління не відрізняються одне від одного. Прості життєві цикли характерні для гідри, молочно- білої планарії, річкового раку, павука - хрестовика, плазунів, птахів, ссавців.

Складні життєві цикли супроводжуються закономірним чергуванням різних поколінь, або складними перетвореннями організму під час розвитку. Так, у бурих та червоних водоростей чергується статеве покоління, переважно гаплоїдне, з нестатевим, переважно диплоїдним. Серед вищих рослин лише в мохоподібних переважає статеве покоління, тим часом як у папоротеподібних, хвощеподібних, плауноподібних, голо-насінних, покритонасінних – нестатеве.

У тварин складні життєві цикли теж не є рідкісними. Так, у життєвому циклі багатьох найпростіших ( форамініфери, споровики) і кишковопо-рожнинних відбувається закономірне чергування поколінь, які розмножуються статевим і нестатевим способами. Наприклад, нестатеве покоління медузи аурелії – поліпи – розмножуються брунькуванням, утворюючи нові поліпи. За допомогою поперечного поділу поліпи дають початок особинам статевого покоління – медузам. Чоловічі і жіночі особини медуз розмножуються статевим шляхом. Із заплідненої яйцеклітини розвивається лічинка, що деякий час за допомогою війок плаває, а згодом осідає на дно і перетворюється на поліп.

В інших тварин наприклад, у плоских червів – сисунів, у деяких членистоногих – попелиць, дафній у життєвому циклі чергуються поко-ління, які розмножуються статевим способом і партеногенетично

Чергування поколінь, які розмножуються статевим способом і партеногенетично, має важливе біологічне значення для тих організмів, які мешкають у мінливих умовах довкілля і не можуть переживати несприятливі умови в активному стані. Статеве розмноження забезпечує безперервність існування виду, а партеногенез дає змогу повною мірою використовувати сприятливі періоди для швидкого зростання чисельності виду.

У життєвому циклі деяких тварин чергуються роздільностатеве та гермафродитне покоління.

Чергування поколінь, що розмножуються різними способами, під-силює комбінативну мінливість, яка забезпечує здатність виду до існу-вання в різних умовах довкілля і швидкого реагування на зміни цих умов.

Патеногенез – розвиток організму з незаплідненої яйцеклітини, коли нове покоління має батьківський незмінений генотип.

Гермафродитизм – явище коли жіночі і чоловічі статеві клітини й , відповідно, залози утворюються в одному організмі.

Роздільностатеві організми – це організми, які мають тільки один тип статевих залоз й утворюють лише один вид статевих клітин.

 

Питання для самоконтролю:

1.Що таке життєвий цикл?

2. Які види чергування поколінь спостерігають у життєвих циклах рослин ?

3. Які види чергування поколінь спостерігають у життєвих циклах тварин ?

 

 

Контроль знань з теми:

 

1.Період між однаковими фазами розвитку двох чи більшої кількості послідовних поколінь:

а ) ембріональний розвиток; в ) онтогенез;

б ) постембріональний розвиток; г ) регенерація.

 

2.Розвиток організму з незаплідненої яйцеклітини:

а ) гермафродитизм; в ) партеногенез;

б ) онтогенез; г ) регенерація.

 

3.Медуза аурелія має в життєвому циклі чергування поколінь, які розмножуються:

а) статевим і нестатевим шляхом;

б) статево і партеногенетично;

в) роздільностатево і гермафродитично;

б) нестатево і партеногенетично.

 

4. Чергування поколінь, які розмножуються статевим способом і пар-

теногенетично має важливе значення для організмів, які:

а) мешкають у стабільних умовах середовища;

б) легко переживають зміни умов довкілля;

в) мають адаптації до змін умов довкілля;

г) мешкають у мінливих умовах і не можуть переживати несприят-

ливі умови в активному стані.

 

5.Оберіть групу особин, для яких характерний простий життєвий цикл:

а ) плазуни, птахи, ссавці; в ) хвощеподібні, птахи, ссавці;

б) голонасінні, гриби, ссавці; б) плазуни, плауноподібні, гідра.

 

6. В життєвому циклі рослин диплоїдним поколінням є:

а ) гаметофіт; в ) спорофіт;

б ) гомозигота; г) спорангій.

 

 

Тема №6. Пристосування організмів до чинників середовища.

Мета: розглянути адаптації живих організмів до умов існування.

 

Після вивчення теми студенти повинні

знати: основні характеристики типів середовища існування.

уміти: пояснювати шляхи пристосування організмів до умов існування.

 

План

1.Поняття адаптації.

2.Адаптації живих організмів, які існують в наземно - повітряному середовищі.

3.Адаптація гідробіонтів до пересихання водойм.

4.Адаптація організмів до існування у грунті.

 

Література: Загальна біологія: Підручник для учнів 10-11 кл. серед. Загальноосвіт. шк. М.Є. Кучеренко та інш. – К.: Генеза, 2000.- 464.: іл. § 57, 58, 59.

 




Переглядів: 516

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.