Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Базові знання, вміння, навички, необхідні для вивчення теми (міждисциплінарна інтеграція)

Назви попередніх дисциплін Отримані знання
1. Анатомія людини   Демонструвати знання: – Макробудови печінки – Кровопостачання печінки (артеріального, подвійного венозного) – Кава-кавальних та порто-кавальних анастомозів – Будови жовчовивідних шляхів – Судин, які формують v.portae – Топографічного взаємовідношення та проекції печінки, жовчного міхура на передню черевну стінку – Латинських назв основних структур печінки, судин, складових жовчовивідних шляхів
2. Гістологія та ембріологія Володіти знаннями структури та мікробудови часточок печінки, стінки жовчного міхура та жовчовивідних протоків
3. Фізіологія – Основні функції печінки – Роль печінки у травленні – Механізм утворення жовчі, її склад та властивості – Печінкова і міхурова жовч – Регуляція утворення жовчі і виділення її у дванадцятипалу кишку
4. Біохімія – Біохімічний склад жовчі – Механізм активації ферментів під впливом складових жовчі – Обмін білірубіну в нормі та при різних видах жовтяниць
5. Деонтологія в медицині – Демонструвати володіння морально-деонтологічними принципами медичного фахівця та вміння застосовувати їх при спілкуванні із хворим
6.Латинська мова та медична термінологія Застосовувати латинську медичну термінологію при позначенні основних скарг хворого, симптомів та синдромів при захворюваннях печінки і жовчовивідних шляхів

Завдання для самостійної праці під час підготовки до заняття.

1. Навчитися за допомогою розпиту і об'єктивних методів дослідження виявляти патологічні симптоми при захворюваннях печінки, печінкових протоків і жовчного міхура, аналізувати їх взаємозв'язок, на цій основі формувати висновок про характер захворювання, його перебіг та важкість.

2. Ознайомитись з основними методами досліджень при цих
захворюваннях.

3. Навчитися трактувати результати лабораторного дослідження дуоденального вмісту, ультразвукового дослідження гепато-біліарної системи, біохімічних маркерів запалення та дегенеративних змін функції печінки.

4. Навчитися за допомогою раніш вивчених методів клінічного дослідження виявляти симптоми захворювань жовчовивідних шляхів і підшлункової залози, оцінювати їх і групувати за спільними ознаками, аналізувати їх взаємний зв'язок, послідовність появи та формулювати своє заключення.

4.1. Перелік основних термінів, параметрів, характеристик, які повинен засвоїти студент при підготовці до заняття:

Термін Визначення
1. Холецистит – поліетіологічне запальне захворювання жовчного міхура, що поєднується з моторно-тонічними порушеннями жовчновивідних шляхів і змінами фізико-хімічних властивостей і біохімічного складу жовчі.
2. Жовчнокам’яна хвороба   – обмінне захворювання гепатобіліарної системи, що характеризується утворенням жовчних каменів в жовчному міхурі (холецистолітіаз, хр. калькульозний холецитит), в загальному жовчному протоці (холедохолітіаз), в печінкових жовчних протоках (внутріпечінковий холелітіаз).
4. Хронічний гепатит – дифузне запально-дистрофічне ушкодження печінки різної етіології, що триває понад 6 міс.
5. Цироз печінки – хронічне дифузне ушкодження,яке характеризується порушенням архітектоніки часточок печінки внаслідок фіброзу та утворення структурно-аномальних вузлів регенерації, розвитком функціональної недостатності печінки, портальної гіпертензії.
6. Больова точка Боаса – точка кутанної болючості по lin.paravertebralis d. 1Х-Х1 гр. хребці при запаленні жовчного міхура
7. Зони шкіряної чутливості Захарїна-Геда – обширні зони вираженої болісності і гіпер-чутливості у всі сторони від т. Маккензі і Боаса
8. Орбітальна точка Бергмана – точка кутанної болючості по верхньо-внутрішньому краю орбіти при запаленні жовчного міхура
9. Точка Мюссі-Георгієвського – точка кутанної болючості між ніжками m. Sternocleidomastoideus, право-сторонній френікус-симптом
10.Симптом Кера – локальна болючість у зоні розташування ЖМ - місце перетину зовнішнього краю m. rectus d. з правою реберною дугою
11. Симптом Алієва – тиск на т. Маккензі або Боаса викликає не тільки місцеву болісність, але і біль, що йде вглибину по напрямку до ЖМ
12. Симптом Айзенберга I – коротке постукування ребром долоні нижче кута правої лопатки
13. Симптом Мерфі   – біль під правою реберною дугою при вдоху;
14.Симптом Гаусмана   – біль при ударі ребром долоні нижче краю реберної дуги на висоті вдоху
15. Симптом Ортнера-Грекова   – біль при ударі по правій реберній дузі
16. Симптом Айзенберга II   – в положенні стоячи хворий піднімається на носки і швидко опускається на п’ятки (біль в правому підребір’ї)
17. Соляральгія – біль в ділянці пупка з іррадіацією в спину, іноді пекучого характеру
18. Дискінезія – моторно-тонічне порушення жовчовивідних шляхів
19. Дисхолія – зміна фізико-хімічних властивостей і біохімічного складу жовчі
20. Симптом Пекарського – болісність при натискуванні на р.xiphoideus
21. Холецистолітіаз – утворення жовчних каменів в жовчному міхурі
22. Холедохолітіаз – утворення жовчних каменів в загальному жовчному протоці
23. Внутріпечінковий холелітіаз – утворення жовчних каменів в печінкових жовчних протоках
24. Індекс літогенності   – співвідношення між кількістю холестерину, що міститься у жовчі, і максимальною кількістю холестерину, що може розчинитися при даному співвідношенні жовчних кислот і фосфоліпідів

4.2. Теоретичні питання до заняття:

Перед початком вивчення теми заняття студенту слід повторити відповідні дані з анатомії, фізіології, гістології, біохімії (див. п.3) та занотувати наступні питання та схеми до конспекту:

1. Назвати частки печінки (занотувати українською мовою та латиною).

2. Які артеріальні судини кровопостачають печінку? Які венозні кола формуються у печінці?

3. Вказати відомі Вам кава-кавальні та порто-кавальні анастомози, чому вони утворюються?

4. Який нормальний тиск у воротній вені? Що таке портальна гіпертензія?

5. Схематично зобразити печінкову часточку та позначити основні її складові елементи.

6. Яка фізіологічна роль жовчі та її основні біохімічні складові ?

7. Яким чином відбувається відтік жовчі? Які структури жовчовивідних шляхів його регулюють?

8. Схематично зобразити обмін білірубіну. Що таке прямий та непрямий білірубін? За яких умов у крові підвищується їх вміст?

 

Питання, які слід засвоїти при підготовці до теми заняття:

1. Етіологія і патогенез хронічних холециститів

2. Основні симптоми хворих на холецистит. Що таке симптоми першої, другої та третьої групи?

3. Больові точки при виявленні уражень жовчного міхура.

4. Які синдроми характерні для холециститу?

5. Що таке дискінезія жовчовивідних шляхів та її різновиди?

6. Що таке холангіт (ангіохоліт)?

7. Основні клінічні ознаки холангіту.

8. Чим клінічно відрізняється холецистит від холангіту?

9. Методика проведення многомоментного дуоденального зондування. Основні порції дуоденального вмісту.

10. Аналіз результатів дослідження дуоденального вмісту.

11. Визначення та етіо–патогенез жовчокам'яної хвороби. Механізм утворення камінців у жовчовивідних шляхах.

12. Основні клінічні ознаки жовчокам'яної хвороби.

13. Стадії розвитку жовчокам'яної хвороби.

14. Методи інструментально та лабораторної діагностики жовчокам'яної хвороби.

15. Етіологія гострих та хронічних гепатитів.

16. Основні клінічні синдроми гепатиту.

17. Етіологія та патогенез цирозів печінки.

18. Основні скарги хворих на цироз печінки та механізми їх виникнення.

19. Діагностичні ознаки цирозу печінки, виявлені при загальному огляді.

20. Які синдроми розвиваютьтся у хворих із ураженням печінки?

21. Лабораторна та інструментальна діагностика захворювань печінки.

 

4.3. Практичні роботи (завдання), які виконуються на занятті:

1. Провести фізикальне обстеження хворого із захворюванням печінки та жовчного міхура.

2. Провести перкуторне та пальпаторне дослідження печінки хворого та зробити висновок щодо виявлених змін.

3. Визначити візуальні ознаки ураження гепато-біліарної системи у показового хворого.

4. Визначити вісцеро-кутанні та кутанно-вісцеральні симптоми у хворого на холецистит.

5. Проаналізувати дані загального та біохімічного аналізів крові пацієнта із захворюванням печінки.

6. Провести аналіз результатів дуоденального зондування хворого на патологію жовчо-вивідних шляхів.

5. Зміст теми:

Холецистит –це поліетіологічне запальне захворювання жовчного міхура, що поєднується з моторно-тонічними порушеннями жовчновивідних шляхів і змінами фізико-хімічних властивостей і біохімічного складу жовчі.

Етіологія і патогенез: інфекція, аутолітичні ураження слизової оболонки жовчного міхура при попаданні у нього соку підшлункової залози, глисна інвазія. Інфекція може потрапляти в жовчні шляхи ентерогенним (з кишківника), гематогенним (з віддалених джерел: миндалики, каріозні зуби та інше) та лімфогенним шляхом.

До виникнення холециститу схиляє також застій жовчі в жовчному міхурі.

 




Переглядів: 263

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.