Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Технологія самовиховання М. Монтессорі у логіко-математичній підготовці дітей старшого дошкільного віку

Педагогічна система М. Монтессорі трактується вченою як система саморозвитку дитини у дидактично підготовленому середовищі. Вчена дотримувалася положення, що для одержання освіти достатньо створити соціального оточення, у якому дитині забезпечується вільний вибір дидактичного матеріалу та способів організації власної діяльності у різних напрямках розвитку культури. Урахування особливостей сенситивних фаз становлення особистості дитини пов’язано, на думку дослідниці, із стимулюванням її потенційних можливостей через опосередковуюче навчання. Чуттєве сприймання та сенсорне виховання складають основу для мисленнєвого розвитку дітей, механізм формування якого можна подати схемою: враження як результат впливу на органи чуття – відчуття – уявлення – асоціації уявлень – запам’ятовування – аналіз – мислення.

М. Монтессорі розглядає сенсорний розвиток як важливу складову частину і основу формування особистості: без розвинутих органів чуття не може бути інтелекту і вихованої людини. Чуттєве сприймання виступає основою розумового і морального життя. Технологія саморозвитку М. Монтессорі не просто вказує дитині на якості предметів і явищ навколишнього світу, а дає можливість самостійно набувати знання і відкривати свій внутрішній світ, що значно важливіше, ніж повідомлення з боку дорослих. У процесі навчання важливо організувати педагогічне “підготовче середовище”, дитина могла виявити можливості власного розвитку через самостійну діяльність. Одним із головних чинників цього середовища виступає дидактичний матеріал для розвитку фізичних і психічних функцій дитини. Матеріал, розроблений М. Монтессорі, побудований так, щоб розвивати окремі сфери відчуттів, вчити слухати тишу і звуки, розрізняти кольори, форму, масу та інше. Цей різноманітний, точно зроблений матеріал фіксує дитячу увагу на певній ізольованій властивості предмета, наприклад: для об'єму – це циліндри, куби і призми; для довжини – палиці, поділені на дециметри; для кольорів – шматочки шовку; для шумів – циліндричні коробочки із різним вмістом тощо. Він не лише розвиває органи чуття дитини, а й спонукає до розумової дії, вчить розрізняти, впорядковувати враження з навколишнього світу, крім того дає дитині можливість повторити вправи, посильні для її віку. Вправи з дидактичним матеріалом сприяють також розвитку самовиховання, бо містять у собі контроль можливих помилок: вправляючись, дитина швидко починає помічати свої помилки і, бажаючи їх виправити, досягає правильного вирішення поставленого завдання. Досить складно для дитини пізнавати просторові відношення, які краще засвоюються у русі, їх не можна обстежити так, як форму і розмір предмета. Ускладнення зустрічаються також у формуванні у дітей уявлень про час, який сприймається не конкретним аналізатором, а завдяки чергуванню явищ життя, що постійно повторюються: день змінюється вечором, заняття – прогулянкою, а прогулянка – обідом і так далі. У формуванні часових уявлень важливе значення має розуміння часової послідовності і тривалості. Для цього слід вести пізнання дитини від розуміння короткого проміжку часу до усвідомлення частин доби, від правильного розуміння понять “вчора", “сьогодні”, “завтра” і до засвоєння послідовності днів тижня, пір року та іншого. Важливе значення має також розвиток слухового сприймання, яке відіграє значну роль у підготовці до школи і подальшого життя. До школи учні вже оволодівають здатністю до звукового аналізу слів. Розвиток тактильної, нюхової та смакової чутливості в процесі сенсорного виховання вимагає спеціальних вправ на порівняння, а також великої роботи в повсякденному житті дітей.

М. Монтессорі складені дидактичні посібники та спеціальні матеріали, за допомогою яких дитина в організованому середовищі самостійно опановувала новим навчально-пізнавальним досвідом. У період сенсорного розвитку дітям пропонувалися завдання для диференціації та акцентуації певних почуттєвих та емоційних станів з метою формування «поглинаючої» свідомості у дітей.

Для розвитку зору на математичному матеріалі вченою пропонувалися блоки циліндрів по 10 предметів (4 блоки: однаковий діаметр, різна висота; однакова висота, різні діаметри; висота, діаметр та глибина отвору в прямій залежності; висота, діаметр та глибина отвору у оберненій залежності). Серед завдань: побудова серіаційних рядів, відшукання предметів за ознаками, ознайомлення із десятковою системою числення та геометричними тілами. Формочки-вкладки (10 штук) різної величини і кольору використовувалися для побудови гармонічного ряду та упорядкування формочок при візуальному контролі з боку дитини. Робота з рожевою баштою (10 дерев’яних кубів з ребром від 1 см до 10 см), коричневою драбиною (10 дерев’яних брусів висотою 20 см та основою – квадратом зі стороною від 1 см до 10 см) та червоними штангами (10 штанг довжиною від 1 см до 10 см) спрямована на розвиток просторово-координаційної діяльності, уміння порівнювати предмети, побудову рядів за інтенсивністю ознаки.

Розвиток тактильних відчуттів здійснюється на мисленнєвому порівнянні дитиною різних поверхонь на дотик. Різноманітність роздавального матеріалу забезпечує глибину та точність узагальнень, сприяє упорядкуванню мисленнєвих процесів при побудові серіаційних рядів (визначати інтенсивність ознаки із закритими очима). Для розвитку тактильної пам’яті вченою запропоновані дощечки для щупання (дерев’яні дощечки з шершавою та гладкою поверхнею, з п’ятьма шершавими смугами), тактильна доріжка, коробка з двома отворами. Для гри «Десять дощечок» використовуються 10 спеціальних дощечок, на одній стороні яких написані числа від 1 до 10, а на інша зроблена шершавою (гладенькою, покритою воском, наклеєною вельветом, з куском мотузки тощо).

Для розвитку відчуття тяжкості пропонуються баричні таблички. Вони поміщені у три коробки по 7 табличок однакової величини, але різних за масою. Колір табличок різний: важчі таблички мають більш темний колір. Завдання дітей полягає у зважуванні табличок на кінчиках пальчиків та визначення однакових за масою. У таких вправах у дітей формується баричне відчуття, координація рухів та зосередженість на одній із якостей предметів. Результатом роботи з баричними табличками є висновок про відмінності у масі тіл, формування уміння розрізняти предмети за масою, порівнювати їх.

Для підготовки до вивчення математики М. Монтессорі використовує матеріали для розвитку стереогностичного відчуття, яке сприяє розвитку швидкості суджень та логіки математичного мислення. Дітям пропонується набір геометричних тіл: куля, куб, конус, трикутна і чотирикутна призми та піраміди, циліндр, еліпсоїд. Діти розрізняють геометричні тіла, вчать їх назви, сортують, знаходять предмети такої форми у своєму оточенні. Кольорові циліндрики (4 коробочки з червоними, синіми, жовтими, зеленими циліндриками різної величини) використовуються для побудови серіаційних рядів за величиною і кольором, побудова паралельних рядів, башти, драбинки. Геометричний комод складає набір сенсорних вкладок та рамок. Робота з матеріалами геометричного комода тренує зорові та тактильні відчуття, коли потрібно порівнювати, аналізувати та добирати пари, упорядковувати предмети.

 




Переглядів: 1523

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.