Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Система Є.М. Ільїна, викладання літератури як предмета, що формую людину

Ільїн Євгеній Миколайович - вчитель літератури 84-й школи м. Санкт-Петербург. Створив оригінальну концепцію викладання літератури як мистецтва і морально-етичного курсу, що допомагає кожному учневі сформувати в собі Людину.

Класифікаційні параметри системи Є.М. Ільїна:

За рівнем застосування: однопредметна.

За філософською основою: гуманістична.

За основним фактор розвитку: соціогенна + психогенна.

За концепцією засвоєння: ассоціативно-рефлекторна елементами сугестії.

За орієнтацією на особистісні структури: емоційна сфера .

За характером змісту: навчаюча + виховна, гуманістична, загальноосвітня.

За типом управління: система малих груп.

За організаційною формою: традиційна класно-урочна, групова з елементами індивідуального підходу.

За підходом до дитини: особистісно-орієнтована.

Найбільш використовуваний метод: пояснювально-ілюстративна з елементами діалогу, проблемності, творчості.

За напрямом модернізації: гуманізація і демократизація педагогічних відносин.

За категорією навчання: масова + продвинута.

Цільові орієнтири:

• Моральне і емоційне виховання особистості, в процесі якого відбувається необхідне навчання.

• Викладання літератури як мистецтва.

Концептуальні положення і гіпотези:

• засвоєння основ наук, відображений у змісті навчальних предметів, що дає можливість формувати в учнів наукового світосприйняття, поглядів і переконань, які необхідні сучасній людині;

• принцип гуманізації: моральний потенціал книг пробуджує особливу систему гуманістичних знань, переконань;

• художність: урок літератури будується по законам мистецтва, закон трьох: зачарувати книгою, окрилити героєм, заворожити письменником;

• принцип навчаючого виховання: навчання - не домінанта, а складова частина програми виховання;

• у процесі навчальної діяльності у школярів можуть бути виховані такі найважливіші якості особистості, як патріотизм, пізнавальна активність, потреба в постійному самонавчанні і саморозвитку, емоційна чуттєвість, естетичні смаки, моральні основи, повага і готовність до праці;

• приходити до учнів не тільки з темою уроку, а й цікавою проблемою;

• моральні категорії спілкування з книгою важливіше ніж навчально-теоретичні задачі і вправи;

• знання через спілкування і спілкування через знання - це подвійний процес морального розвитку;

• сама особистість вчителів, класних керівників, керівників школи, їх моральний облік, ідейно-політичне переконання і педагогічна майстерність можуть найбільше вплинути на формування особистості учнів, на виховання в них кращих якостей громадян держави;

• педагогіка словесника - це педагогіка експресії: «слово + відчуття»;

• формула особистісного підходу: любити + розуміти + приймати + співчувати + допомагати;

• метод духовного контакту;

• демократизм: спілкування з учнем як з особистістю, духовно рівною вчителю;

• учитель - предметник, художник, лікар;

• роботу і життя вчителя-словесника неможна розділяти.

Особливості змісту:

Кожен художній твір, вивчення якого входить до програми шкільного курсу літератури, має в собі багато моральних проблем, котрі так чи інакше в ньому ставляться. Питання-проблема є ядром уроку, вчитель Ільїн ставить так, щоб:

а) питання було для сучасних учнів пекучим, злободенним, особистісно значимим;

б) було по можливості звернене не в загальному до учнів, а саме до учня даного класу або до конкретного учня;

в) відповідь на нього, вирішення проблеми, що стоїть в питанні, вимагає ґрунтовного вивчення твору, підручника і додаткової літератури, ознайомлення з історією вивчаємого твору і біографії автора.

Особливості методики:

В навчанні предмета формула розвитку виглядає так: від досвіду особистості - до аналізу художнього твору і від нього - до Книги.

Спосіб введення учня в структуру матеріалу через «деталь» - «питання» -«проблему» універсальне і може бути використано всіма вчителями для створення проблемних ситуацій. Відповідь на поставлену проблему організовують у формі колективного пошуку, жвавого обговорення, дискусії, що організовує й ініціює вчитель.

Урок літератури - це:

- вчитель, що формує процес; урок - спілкування, а не просто робота, це мистецтво, а не тільки навчальне заняття, життя, а не час в розкладі;

- своєрідний одноактний спектакль з багатьма явищами, співтворчість двох моралістів - письменника й вчителя;

- не аргументи і факти, а відкриття;

- спільна діяльність вчителя й учня на творчій основі, духовна рівність і міжособистісне спілкування.

Кожен учень вчиться за двома програмами. Одну з них пропонує школа, а другу, як правило, більш реальну - друзі, інколи проблемний батько. Вчителю потрібно знати обидві ці програми.

Вплив на «другу програму» у Ільїна іде на кожному уроці: це і твори про своїх друзів, рідних і близьких, і індивідуальний вплив на особистість яркими прикладами з літератури, і оригінальні домашні «моральні завдання», бесіди «по душам» на уроці і поза уроком і багато іншого.

В кожному випадку Ільїн керується ціллю допомогти підлітку повірити в свої сили, розбудити в ньому кращі якості особистості, підвести до висот гуманізму і громадянськості.




Переглядів: 3807

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.