Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






MAN AND BIOSPHERE

Interrelations between man and the biosphere are of a fairly complex nature. Man, like every other living organism, depends for his life on what the biosphere provides: water, oxygen, food and shelter. On the other hand, the biosphere is strongly affected by all sorts of human activity.

About 200 years ago man lived in greater harmony with his environment because industry was not developed. Pre­historic man withdrew from atmosphere only the oxygen he required for respiration. Today the situation is quite different. Modern man consumes a far greater amount of oxygen to support fires, power plants and chemical processes. The carbon dioxide produced by technological processes has greatly changed the carbon dioxide concentra­tion in the atmosphere. The technology has introduced into the biosphere man-made radio-isotopes and a wide variety of synthetic materials such as plastics, insecticides, herbicides and numerous, industrial materials. These sub­stances and materials alter the biosphere.

The problem of the environmental crisis has recently assumed global proportions. Scientists say, that unless some radical steps are taken, life on our planet may be irrevo­cably damaged, if not destroyed altogether.

 

Text-based exercises

Exercise III. Underline the correct item and translate the sentences:

 

1. This dispute undertakes/assumes at once reasonableness and an importance.

…………………………………………………………………..………………….............

2. This is a fairly/rather easy problem.

…………………………………………………………………..………………….............

3. I remained firmly and irrevocably/permanently fixed in my first resolution.

…………………………………………………………………..………………….............

4. The students leave/withdrewfrom his pocket a folded paper.

…………………………………………………………………..………………….............

5. No amount/number of fire or freshness can challenge what a man can store up in his ghostly heart.

…………………………………………………………………..………………….............

 

Exercise IV. Match the words with the descriptions:

 

a).water 1. Relatively thin life-supporting stratum of the earth's surface, extending from a few miles into the atmosphere to the deep-sea vents of the oceans.
b).biosphere 2. Gaseous envelope that surrounds the Earth.
c).oxygen 3. Inorganic compound, a colourless gas with a faint, sharp odour and a sour taste when dissolved in water.
d).atmosphere 4. Gaseous chemical element.
e).carbon dioxide 5. Inorganic compound composed of hydrogen and oxygen, existing in liquid, gas, and solid states.

 

1.   2.   3.   4.   5.  

 

Exercise V. Answer the following questions to check your understanding of the text:

 

1. What is happening in the biosphere?

…………………………………………………………………..………………….............

2. Man's influence on the biosphere is highly uneven, isn't it? Why do you think so?

…………………………………………………………………..………………….............

3. Why did man live in a greater harmony with his environment about 200 years ago?

…………………………………………………………………..………………….............

4. What are the conflicts that arise?

…………………………………………………………………..………………….............

5. Who was the first to realize the necessity for a new approach to the biosphere?

…………………………………………………………………..………………….............

 

Grammar exercises

 

Exercise VI. Define the tense-forms used in the following sentences and translate them:

1. At that time spherical joint was becoming more and more useful in the construction of glass equipment.

…………………………………………………………………..………………….............

2. I see a man. He is coming here.

…………………………………………………………………..………………….............

3. The discussion of the problem was going on from 2 till 3 o’clock.

…………………………………………………………………..………………….............

4. Are you beginning the experiment on Saturday?

…………………………………………………………………..………………….............

5. The reaction was running smoothly.

…………………………………………………………………..………………….............

Exercise VII. Put the verbs in brackets into Present Simple, Future Simple or use “going to”:

 

1. Let’s clean the room. I ……….. (see) my friends tonight.

2. In the year 2020 people ………... (drive) electric cars.

3. I know that she ………… (hold) a meeting.

4. The plane from Brussels ………… (arrive) at 8:30.

5. His house is very small. He ……….. (move) to a bigger house next year.

Exercise VIII. Find the English equivalents for the words in brackets. Translate the sentences:

 

1. …………… (спочатку) try, then trust.

…………………………………………………………………..………………….............

2. This substance precipitates …………. (на одну третю) as fast as the other one.

…………………………………………………………………..………………….............

3. …………… (одна мільйонна) of the second is required for the process to take place.

…………………………………………………………………..………………….............

4. ………. (по-перше) we describe the management process. ……… (по-друге), the formal structures of the simulation model. ………. (по-третє), we will present selected simulation results.

…………………………………………………………………..………………….............

5. The results of this experiment were (потрійний) ………….

…………………………………………………………………..………………….............

6. …………… (сто тридцять п’ять) representatives of different social organizations attended the symposium.

…………………………………………………………………..………………….............

7. We read the devise …………. (двічі) a day.

…………………………………………………………………..………………….............

8. He was born in (тисяча дев’ятсот сімнадцятому) …………...

…………………………………………………………………..………………….............

 

Speaking task

Exercise IX. Look at the Picture 1 and try to describe the picture layer after layer. You can work in groups, in pairs or alone.

 

Picture 1. The atmosphere of the Earth




Переглядів: 565

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.