Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Характерні риси моделей бухгалтерського обліку

Британо-амернканська модель (Велика Британія, США, Нідерланди) зорієнтована на інформаційні запити інвес­торів і кредиторів, завдання інформаційного забезпечення по­треб держави (податкових органів) винесено за межі фінансово­го обліку га івітності. Застосовується професійне, а не державне регулювання бухгалтерського обліку, значна увага приділяєть­ся визначенню реального фінансового результату діяльності. Розвиненість ринків цінних паперів зумовила високий професі­оналізм не тільки бухгалтерів, а й користувачів облікової інфо­рмації

Континеніальна модель застосовується у більшості країн Європи та в Японії. Бухгалтерська звітність орієнтована у першу чергу на задоволення потреб податкових та інших органів держа­вної влади, а потім — на запити інвесторів і кредиторів. Бухгал-


терський облік регламентується законодавчо, відрізняється кон­сервативністю та високим ступенем втручання держави в обліко­ву практику. Характерним є тісні зв'язки бізнесу з банками та відмінності практики обліку в різних країнах.

Південноамериканська модельзастосовується у країнах, які об'єднує спільне минуле та іспанська мова (за винятком Бразилії, де державною є португальська мова). В цілому облік орієнтова­ний на потреби державних і податкових органів, регламентова­ний законодавчо, уніфікований. Особливістю організації обліку за цією моделлю є коригування даних бухгалтерської звітності відповідно до темпів інфляції.

Різні підходи до формування систем обліку ускладнюють ро­боту міжнародних аналітиків та спілкування національних під­приємств на міжнародному рівні, вихід на .світові ринки капіта­лів, спільну діяльність компаній різних країн, створюють проблеми на шляху міжнародних інвестицій.

Засобом нівелювання відмінностей різних систем бухгалтер­ського обліку є його гармонізація і стандартизація.

Спроби міжнародної координації обліку ведуться вже більше ста років. Одним із її засобів є проведення міжнародних конгре­сів бухгалтерів, перший із яких відбувся у 1904 році у місті Луїс (США). Від 1952 року ці конгреси проходять кожні п'ять років, останній відбувся у 2002 році Конгреси Європейської асоціації бухгалтерів проводяться щороку.

Все більшого поширення набувають Міжнародні стандарти бухгалтерського обліку і звітності. У багатьох країнах вони вико­ристані як основа побудови національних положень. Це відно­ситься у першу чергу до країн, що розвиваються або «нових ін­дустріальних країн», таких як Малайзія, Пакистан, Уругвай, Таїланд тощо. Використовуючи для формування облікових та звітних даних міжнародні підходи, ці країни намагаються бути привабливими для інвесторів шляхом максимальної адаптації своїх бухгалтерських систем міжнародним вимогам.

Аналогічні причини спонукали країни соціалістичного табору до прийняття МСБО чи розробки на їх основі національних стан­дартів з метою прискореного переходу на ринкову модель роз­витку.

Вплив МСБО на бухгалтерські системи розвинених капіталіс­тичних систем є менш значним. Так, незначний вплив МСБО на облік у США, Канаді і Великій Британії пов'язаний з тим, що міжнародні стандарти містять у собі велику кількість ідей, закла­дених у національних стандартах цих країн. Незважаючи на все


більше поширення МСБО, ці країни не поспішають на них пере­ходити.

США посідають домінуючі позиції у сфері економіки, у т. ч. й бухгалтерського обліку завдяки:

• економічній значимості американських ТНК;

• впливу на ділове життя міжнародних компаній, в яких домі­нуюче місце займають бізнесмени США;

• високій технічній якості, яку забезпечують американські промислові стандарти;

• високому науковому рівню американських публікацій з про­блем бухгалтерського обліку та звітності;

• високому професійному потенціалу американських фахівців з бухгалтерського обліку.

Саме з цих причин у підручнику викладено методологічні за­сади обліку і звітності відповідно до міжнародних стандартів, а також розглядаються особливості організації обліку і побудови звітності англомовних країн.

1.7. Система фінансового обліку та техніка рахівництва

Реєстрація та зберігання інформації

Інформація, необхідна для прийняття управлінських рішень повинна накопичуватися, зберігатися і бути готовою для використання. Для цього й існує облікова система.Функціями її є:

— збір, реєстрація та зберігання інформації;

— її систематизація;

— виконання математичних дій та узагальнення даних;

— підготовка фінансових звітів.

Ці процедури повторюються у кожному звітному періоді. Збір та опрацювання облікової інформації протягом звітного періоду називають циклом опрацювання облікової інформації.

Початковою фазою цього циклу є збір первинної інформації про кожну операцію на підприємстві. Добре організована система збору має істотне значення, від її оперативності залежить якість інформації на виході з облікової системи.

Кожна господарська операція звичайно оформлюється пер­винним документом, що містить важливі дані щодо цієї операції. Такими документами можуть бути рахунки постачальників, кви­танції про сплату, касові ордери та ін. Документи також можуть


4431



відображати використання на підприємстві товарно-матеріальних запасів, нарахування амортизації основних засобів тощо. Різно­манітна інформація породжується різними оперативними функ­ціями підприємства. Реєстрація та зберігання первинної інформа­ції здійснюється в три етапи:

1) складання первинного документа на кожну господарську операцію;

2) аналіз кожної господарської операції;

3) запис економічних наслідків кожної операції в хронологіч­ному порядку (протоколювання).

Фахівцям необхідно бути обізнаними з деякими особливостя­ми, що склалися у світовій практиці в оформленні первинних до­кументів:

/. Записи цифр. При запису цифр на нерозграфленому аркуші для відмежування тисяч використовуються коми, а для деся­тих — крапки.

2. Знак грошової одиниці (доларів, фунтів та ін.) ставиться перед числом.Наприклад, число 5875,96 дол., відповідно до за­хідної практики, буде записане яке $5875,96. Коли використову­ються розграфлені бланки, коми та крапки не обов'язкові.

3. Виділення підсумків. Число, після якого вказується підсу­мок, підкреслюється однією лінією. Це вказує, що наступне за підкресленим числом є результатом додавання або віднімання. Кінцевий підсумок підкреслюється двома лініями.

Наприклад: $180 120 $300

4. Позначення грошових одиниць у таблицях. Грошова оди­
ниця позначається перед першою сумою в кожній колонці, а та­
кож перед останньою підсумковою сумою. Позначення грошової
одиниці не використовується в регістрах бухгалтерського облі­
ку — журналах та Головній книзі.

Документування господарських операцій — це перший крокв реєстрації та зберіганні інформації. Другим кроком є аналіз операції.Кожна господарська операція змінює відповідні показ­ники Балансу і складові його рівняння. Під час такого аналізу з'ясовується вплив операції на активи, зобов'язання і капітал підприємства. В результаті аналізу приймається рішення — який рахунок дебетується, а який кредитується. При цьому мають збе­рігатися дві основні балансові тотожності.

Третім етапом реєстрації є запис у хронологічному поряд­ку кожної операції та її економічних наслідків.Відомості про


кожну операцію заносяться в Журнал.Журнал — це бухгалтер­ський реєстр початкового запису (всі операції реєструються в ньому відразу після оформлення та аналізу первинних докумен­тів). Процедура опису операції в Журналі називається протоко­люванням.

Існує декілька видів Журналів. Вибір одного з них залежить від обсягу і характеру господарських операцій підприємства. Са­мим простим і гнучким є Головний Журнал,який використову­ється на більшості підприємств (табл. 1.15).

Правила заповнення Журналу:

1. Сторінки Журналу нумеруються. У Головній книзі, куди потім розносяться операції, вказують сторінку Журналу, на якій вони записані.

2. На початку кожної сторінки Журналу в колонці «Дата» за­писується рік.

3. Після року вказується місяць. Наступний запис місяця на сторінці здійснюється тільки після його зміни.

4. Назву рахунку, що дебетується, вказують відразу після дати з самого початку рядка в колонці «Назви рахунків і пояснення».

5. Назву кредитованого рахунку розміщують під назвою дебе­тованого рахунку із зміщенням вправо.

6. Коротке пояснення починається в наступному після креди­тованого рахунку рядку. В ньому має бути посилання на первин­ний документ.

7. Графа «Фоліо» залишається не заповненою на момент, коли здійснюється запис у Журнал. Ця колонка використовується під час перенесення даних до Головної книги для зображення, що відповідне перенесення вже зроблено, та надання можливості простежити, куди саме перенесені дані.

8. Після кожної операції повинен залишатися вільний рядок. Його наявність виділяє в окремий блок кожну операцію і полег­шує прочитання Журналу.

Розглянуті процедури чітко відображають проміжну роль Журналу між первинним документом і Головною книгою. Може виникнути запитання: «Навіщо потрібний Журнал, якщо опера­ція може бути записана безпосередньо з первинного документа у Головну книгу?» Відповідь дають переваги застосування Журналу:

1. Журнал це збірка записів прогосподарські операції,в тойчас як Головна книга збірка рахунків.

2. Журнал забезпечує хронологічну реєстрацію усіх господар­ських операцій підприємства. Якщо виникає потреба знайти дані


4"



про господарську операцію, що відбулася кілька місяців чи років тому, необхідно знайти дату операції в Журналі.

3. В журнальному записі міститься повна інформація про гос­
подарську операцію, дебет і кредит зареєстровані разом, а в Го­
ловній книзі — на різних рахунках. Оскільки Головна книга мо­
же мати значну кількість рахунків, в ній важко знайти дані про
конкретну операцію.

4. Використання Журналу допомагає попередити помилки,
пропуски дебета чи кредита або їх запис двічі.

Таким чином, запис у Журналі — це спосіб аналізу, реєстрації та зберігання інформації про господарські операції, що мали міс­це на підприємстві.

Систематизація інформації

Для підготовки фінансових звітів необхідне розуміння значення кожного їх елементу, тому для кожної статті Балансу та Звіту про прибутки та збитки ведеться окремий рахунок. Всі ра­хунки зібрані у Головній книзі.За умов комп'ютеризованої фо­рми бухгалтерського обліку дані Головної книги знаходяться в електронній пам'яті. В цьому випадку також розрізняють окремі бухгалтерські рахунки.

Рахунки відкривають на кожний вид активів, зобов'язань і власного капіталу фірми, а також на кожний вид доходів і витрат. Інформація, записана в Журналі у хронологічній послідовності, при перенесенні у Головну книгу систематизується за її видами. на рахунках. Застосування рахунків дає можливість накопичува­ти інформацію, згруповану за економічно однорідними групами, контролювати її, зберігати і використовувати для подальшого опрацювання з метою підготовки фінансової звітності. Рахунки розміщують у Головній книзі в послідовності наведення відпові­дних статей у фінансових звітах, тобто: активи, зобов'яз*ання, власний капітал, доходи і витрати. Кількість рахунків, необхід­них підприємству, залежить від його розмірів, характеру опера­цій і від того, наскільки і для яких органів управління і контролю потрібна детальна класифікація інформації. Підприємства, вихо­дячи зі своїх потреб, розробляють власні плани рахунків. Кожний рахунок має назву і номер. Як правило, перша цифра номера ра­хунку означає належність його до одного із головних розділів Ба­лансу чи Звіту про прибутки та збитки.

Наприклад, рахунки, номери яких починаються з цифри 1, за­стосовуються для обліку активів, з цифри 2 — для обліку зо-


бов'язань і т. д. Розглянемо систему фінансового обліку та техні­ку рахівництва на умовному прикладі майстерні по ремонту ав­томобілів, план рахунків якої наведено у табл. 1.7.


Таблиця 1.7

 

20-29 2. ЗОБОВ'ЯЗАННЯ (LIABILITIES)
20 Рахунки до сплати 21 Заборгованість по заробітній платі (Accounts Payable) (Liabilities for Employee compensation)
30-39 3. КАПІТАЛ ВЛАСНИКА (OWNER'S CAPITAL)
30 М-р Адамс, капітал 31 М-р Адамс, вилучення капіталу (Mr. Adams, capital) (Drawings; Withdrawals)
40-49 4. ДОХОДИ (REVENUES)
40 Виручка від реалізації 41 Зведений рахунок фінансових результатів (Revenues from sales) (Income Summaty)
50-59 5. ВИТРАТИ (EXPENSES)


На великих підприємствах з більшою кількістью рахунків ви­користовують восьми- або десятицифрову нумерацію, де кожна цифра має певне значення. План рахунків складається на початку побудови облікової системи і вказує перелік статей, з яких необ­хідно організувати облік на підприємстві. Він обов'язково пови­нен мати резервні номери.

Рахунки, які ведуться у Головній книзі для обліку статей Ба­лансу, називаються постійними. По них в кінці кожного звітно­го періоду визначається сальдо. Суми цих сальдо будуть відо­бражені у Балансі, з них починатимуться записи на рахунках в новому обліковому періоді.

Рахунки, що ведуться для обліку статей Звіту про прибутки та збитки, часто називають транзитними (номінальними), оскіль­ки вони використовуються для накопичення даних тільки за по­точний обліковий період. В кінці кожного облікового періоду їх кінцеве сальдо переноситься до рахунку «Нерозподілений прибу­ток» (рахунки закриваються). Якщо доходи та витрати, що вини­кають в процесі господарювання, відразу відносити на рахунок «Нерозподілений прибуток», це призведе до змішування різних специфічних статей, необхідних для складання Звіту про прибут­ки та збитки, і втрати наочності відображення джерел формуван­ня доходів та напрямів здійснення витрат.

Таким чином, рахунок Головної книги— це спосіб система­тизації інформації про зміни конкретного активу, зобов'язання, певного виду капіталу, доходу чи витрат.

Форма рахунку, що застосовується на практиці, відрізняється від звичної двосторонньої Т-форми. Т-рахунок, на якому всі збі­льшення відображаються з одного боку, а зменшення — з іншого, застосовується в міжнародній практиці тільки для навчальних ці­лей. У діючих системах бухгалтерського обліку використовуєть­ся комп'ютерна форма рахунку (рис. 1.1).

Комп'ютерна форма рахунка


Дата господарської операції фіксується, як і в Журналі (назва місяця вказується лише при його зміні). Колонка «Зміст» — по­яснення операції потрібна лише для надзвичайних випадків і в багатьох компаніях використовується рідко. Застосування колон­ки «Фоліо» полегшує на пошуки джерела інформації і другої час­тини подвійного запису. В цій колонці проти кожного запису вказується номер сторінки Журналу, на якій знаходяться дані про певну господарську операцію. Наведена форма наочно відобра­жає поточний залишок рахунку на будь-яку дату, що допомагає в оперативному використанні інформації.

Процедура перенесення інформації із Журналу до Головної книги (posting) виконується у такій послідовності (її можна від-стежити, використавши матеріал навчального прикладу, наведе­ного нижче):

1. Знаходять у Головній книзі рахунок, що дебетується.

2. На рахунку проставляють дату здійснення господарської операції, у графі «Фоліо» — номер сторінки Журналу, із якої пе­ренесено запис, у графі «Дебет» — записують суму, відображену в Журналі.

3. У графі «Фоліо» проставляють номер рахунка, на який було перенесено запис за дебетом.

4. Аналогічна процедура здійснюється для рахунка, що креди­тується.

Після того, як всі операції, зафіксовані в Журналі, перенесено до Головної книги, складається перелік усіх рахунків Головної книгиз відображенням кінцевого сальдо по кожному рахунку. Цей перелік має назву первинного пробного балансу.

Первинний пробний баланс, складений за даними Головної кни­ги навчального прикладу, матиме вигляд, наведений у табл. 1.8.

Таблиця 1.8




Переглядів: 324

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.