Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Виникнення етики.

Література

  1. Малахів В. Етика. Навчальний посібник. – К., 2001.
  2. Палеха Ю.І. Ділова етика. – К., 2000.
  3. Психология и этика делового общения. – М., 2001.
  4. Холопова Т., Лебедева М. Протокол и этикет для деловых людей. – М., 1995.
  5. Чмут Т.К., Чайка Г.Л. Етика ділового спілкування. – К., 2003.

 

Етика - наука про мораль: її природу, сутність, специ­фіку, роль і місце в розвитку людини, іншими словами, про правильне (і не­правильне) у поведінці.. Вона вивчає особли­ву сферу людської діяльності, її закономірності та прояви в історичній практиці людей, у моральних поглядах, у структурі моральної свідомості.

Треба розрізняти етику як на­уку, а мораль як реальне явище, яке вона вивчає. Мораль є формою суспільної свідомості, спрямованою на ствердження самоцінності людини, її прав на гідне і щасливе життя. Етика не створює моралі. Остання виникає й розви­вається у співжитті людей як спосіб міжлюдських відно­син. Особливість цих (моральних) відносин полягає в то­му, що в них суспільна сутність людини виражена в потре­бі співпричетності з іншим, суспільством, реалізується без­посередньо у ставленні до іншого як до людини, визначає мету моральних відносин і відповідні їй засоби досягнення. Тому з часів Арістотеля моральні відносини виокремлюю­ться в їхній своєрідності як міжлюдські, визначаються як відносини безпосередньо між людьми на відміну від ви­робничих, правових тощо, в яких відношення людини до іншої, суспільства опосередковане виробництвом продук­ту, законом і т. п.

Слід розрізняти поняття "мораль" і "моральність", хоч певною мірою вони розглядаються як синоніми. Мораль пе­редусім є певною формою свідомості, сукупністю усвідомлю­ваних людьми принципів, правил, норм поведінки, а моральність здебільшого розуміють як втілення цих принципів, правил і норм у реальній поведінці людей та стосунках між ними. Природно, що таке втілення має дещо інший зміст, ніж сукупність абстрактних правил і приписів моралі.

Коли ми розглядаємо мораль, то маємо на увазі її, по-пер­ше, як характеристику особистості, сукупність властивих їй моральних якостей (правдивість, чесність, доброчинність та ін.), по-друге, як характеристику взаємин між людьми, су­купність моральних норм (вимог, правил, заповідей). Ви­являються ці моральні якості та відповідність поведінки людини загальноприйнятим моральним нормам, насамперед у спілкуванні. Л. Фейєрбах писав, що людська сутність про­являється лише у спілкуванні, у єдності людини з людиною, в єдності, що спирається тільки на реальність відмінності між "Я" та "Ти".

Е. Фромм розмірковуючи про моральність людини дійшов висновку, що люди поділяються на два типи:

- на тих, у кого головна мета життя – “бути” (тобто стати значущою, неповторною особистістю)

- на тих, які в основному, прагнуть до того, щоб “мати”

Люди, які живуть, керуючись принципом “мати”, обов’язково хочуть щось дістати від будь-якого спілкування: цікаву роботу, певні знання, грошову винагороду та ін. Такі люди старанно готуються до зустрічі, продумують тему розмови, добирають засоби, за допомогою яких можуть вплинути на іншого й досягти своєї мети. Вони здаються цікавими й приваблюють до себе. Але це нерідко лише результат програвання обраної ролі, прихованого бажання маніпулювати іншими.

Люди, які керуються принципом “бути” за звичай, підходять до конкретної ситуації без спеціальної підготовки, не добираючи засобів для підтримання впевненості в собі. Їхня реакція безпосередня і продуктивна. Залишаючись завжди собою, вони розраховують на те. Що під час спілкування обов’язково з’явиться щось нове. Їх мало турбує те, що вони можуть щось втратити. Такі люди – не суперники, а партнери. Бо намагаються отримати від спілкування з іншими ще й радість, а не перемогу будь-якою ціною.

Духовний характер моральної діяльності розкривається і в її продукті — моральних цінностях, які не мають ре­чового вираження й не піддаються моделюванню, змінам (подібно до правових законів) іззовні. Моральні цінності охоплюють внутрішній світ людини, виражений у суспіль­ному житті, визначаються як неписані закони, виникають безпосередньо в моральній діяльності людей як її про­дукт — справжня спільність — людяність. Спадкоємне роз­виваючись, моральні цінності становлять основу моральної діяльності в її загальнолюдському змісті.

Таким чином, у моральних цінностях виражена специфі­ка моральної діяльності, її смисл для людського розвит­ку, всеісторичний характер моралі. Все це свідчить, що мо­раль е родовою діяльністю людини, внутрішньо властивою процесові еволюційного розвитку людства. Сьогодні ця роль моралі дедалі більше осмислюється людьми й закріплюється в розумінні її доленосного значення. Водночас іс­торично конкретні етапи розвитку моральної діяльності суттєво розрізняються між собою. В залежності від соціально-історичних умов змінюються й зміст моральної свідомос­ті, функціонування вироблених людством моральних цінно­стей.

Етика визначається як наука, в якій осмислюються, узагальнюються, систематизуються історичні форми мо­ральності, формуються етичні доктрини, теорії, що пояс­нюють природу, функції моральності, закономірності її розвитку. Отже, етика звернена до складного світу людини, її родової суспільної сутності, котра реалізується в мораль­ній діяльності живих, конкретних, цілісних індивідів.

Нетотожність моральності етиці, розроблюваним остан­ньою доктринам проявляється багатоаспектно й становить окрему галузь дослідження. Так, при вивченні внутрішніх, глибинних процесів морального розвитку людини етика ви­ступає в союзі з психологією, розкриваючи своєрідність моральних почуттів, моральної свідомості, механізм її виникнення та реалізації в життєдіяльності людей. Разом із тим буде помилкою гадати, що здобуті знання — резуль­тат дзеркального відбиття безпристрасно спостережуваних процесів. Етичний аналіз є пізнанням «невловимого», що не піддається кількісному вимірові. Цей аналіз не вияв­ляється безпосередньо в предметно (речево) відчутному продукті, є результатом духовного, морального відношення. Предмет, мотиви, способи здійснення й результат цього аналізу становлять галузь духовної діяльності людей. Етичні знання й процес осмислення моральності передба­чають розуміння останньої. Досягти розуміння своєрід­ності моральності через узагальнення кількісних, зовніш­ніх, предметно виражених проявів не можна. Почуття любові, сорому, гідності, обов'язку відкриваються розумін­ню лише в контексті моральних відносин, що породили їх, і як переживання закріплені наукою в понятті «співпере­живання».

Та чи інша наукова інтерпретація моралі значною мі­рою залежить від такого розуміння. За ставленням до нього ми визначаємо істинність або неістинність етичних знань, стверджуємо, що специфіка моральної діяльності визначає особливості етики як науки.

Розглядаючи моральність у її практичному значенні для людського способу ставлення до світу в цілому, вира­жену в моральному спілкуванні здатність людини співвід­носити себе з іншими людьми, керуючись поняттями ганеб­ного або гідного людини, ми покладаємо в основу аналізу уявлення про міру людяності, маючи на увазі міру суспіль­ного розвитку людини. Прояви моральності в життєдіяль­ності конкретних індивідів визначаються як доброчесність, порядність, людяність. Тобто критерієм нашої оцінки є судження про природу людини та своєрідність її прояву в моральній діяльності.

Такі знання здобуваються з моральної діяльності та вироблюваних у ній цінностей. Наприклад, прагнення ста­ти доброчесним, яке виникло в результаті умовиводів, не­достатнє ні для його здійснення, ні для розуміння того, що і як слід досягти. Потяг стати доброчесним залишається потягом і спроможний служити лише сентенції про те, що добрими намірами вимощена дорога в пекло. Тільки реалізуючись у ставленні до іншого як до людини, здатність до такого акту є сутнісною силою людини, силою, завдяки якій можливість, виражена в прагненні, стає реальністю. В цьому можна переконатися й на такому прикладі. Всі прагнуть любові. Та головною умовою для здійснення праг­нення є становлення певних моральних відносин. Побачити в іншому особистість, людину в її індивідуально-неповтор­ному прояві і є способом формування сутнісної, творчої сили, що породжує почуття любові.

Ці міркування мають однобічний характер і не перед­бачають розкриття генезису любові, їхня мета полягає в тому, щоб підкреслити, що етичні знання здобуваються з живої тканини моральних відносин, залежать від розумін­ня, яке своїми коренями сягає основи внутрішнього світу людини, її почуттів і переживань і відкривається в мо­ральній діяльності. При розв'язанні таких завдань учені здобувають знання про моральність. Отже, етика не просто відображає свій предмет, а через характер згадуваного розуміння є вираженням і продовженням моральної діяль­ності.

Вчений мусить розуміти моральність і осмислювати її, розкривати її загальнолюдський сенс і конкретно-історич­ний зміст, прагнути до істини про моральність і розпізна­вати її через умонастрої своєї епохи, спиратися на знання про природу, сутність людини та відтворювати історично-конкретні періоди розвитку й прояву моральності у внутрішньому світі індивіда через його ставлення до інших лю­дей. Таким є складний об'єкт, що обертається то однією, то іншою гранню в процесі історичного розвитку мораль­ності й розгортається в предмет вивчення етичної науки.

Етимологічно слово «етика» виникає зі слова «ethos», яке виступає як термін, що спершу означав звичне місце існування (ethos людини, ethos звіра), котрий уточнювався з часом за смислом для позначення сталого характеру явищ. Стосовно людини смисл сталого характеру її існу­вання — ethos'a людини — визначається через побут, звичаї, характер.

У такому ж значенні пізніше у римлян зі слова mos (mores), яке означало нрав, звичай, характер, утворюється термін moralitas — мораль. Уживання цих термінів для відображення одного й того самого змісту в давні часи вказує, по-перше, на те, що нрави і звичаї, вироблені без­посередньо в практичному житті людей, виражали стійкий характер ethos'a людини, по-друге, що моральність як по­хідне від побуту словоутворення означає те ж саме, що й мораль. Не менш істотним є й те, що в нравах та звичаях охоплюються дві сторони взаємин між членами спільності: психологічна, внутрішня, звернена до характеру, й зовніш­ня, пластично виражена у звичаях.

У єдності цих двох сторін і закладені підвалини мо­ральності: її суспільна сутність, що охоплює своїм пере­творюючим змістом внутрішній світ людини, спільноти й становить стійкий характер ethos'a людини, зовнішнє плас­тичне вираження моральності у звичаях, котрі змінюються в різних умовах побуту.

Ретроспективний погляд уловлює вже на цьому рівні розвитку моральності прихований у нравах та звичаях зв'язок між тим, що виділяється в сталому характері etho­s'a людини як суттєве для людини, належне людині, і тим, у чому суттєве виражене, конкретизоване в житті згідно з нравами і звичаями. За всієї відмінності останніх у різних племен, вони у своїй основі покладають спільне, в силу якого виступають як неписані закони. Вивчаючи моральність, ми також звертаємося до цієї основи, знахо­димо в ній джерело виникнення моральності й багатоманіт­ності форм ЇЇ історичного вираження.

Виділяючи в побуті та звичаях те, що закріплюється як належне людині, тобто певну специфіку, яка тлумачить­ся древніми як вічні закони богів, ми інтерпретуємо її як виражену в моральній формі зв'язку людей суспільну сут­ність людини. Моральність як неписані закони виступала єдиним, регулятором життя спільності.

Позначена мовою сучасної науки в понятті «спільність» основа моральності за своєю суттю не заперечує давньочасне позначення її як сталого характеру ethos'a людини, а лише поглиблює.

Нрави і звичаї відображали вироблені в процесі роз­витку спільності форми суспільного зв'язку людей, висту­пали нормами людяності. Таким чином, нрави і звичаї міс­тили в собі своєрідний зміст і в той же час його розуміння як належного членам спільності (гідного людини). В пам'ят­ках, що дійшли до нас, знаходимо підтвердження цього у виразі: «міра компетенції людини» й т. п. Зі сказаного випливає, що норми, котрі складали моральність у старо­давні часи, існували в єдності вираженої в них своєрідності взаємозв'язку членів спільності й усвідомлення його в обгрунтуваннях притаманного людині, належного. Подібні підтверджений доносять до нас міфи, пам'ятки стародав­ньої культури. Вони показують, що єдині етимологічні корені термінів моральність і етика, котрі виникають зі слова ethos в одному й тому ж значенні, свідчать не тільки про .синкретизм свідомості, її нерозчленованість на різні форми суспільної свідомості. Для розуміння феномена мо­рального та особливостей його пізнання наукою етикою надзвичайно важливо наголосити на тому, що в тлумачен­ні древніми нравів і звичаїв у контексті єдності змісту мо­ральності та як його обгрунтування — певного тлумачення моральності — був схоплений її глибинний зв'язок з ети­кою, що найчіткіше проявилося на емпіричному рівні функціонування моральності.

Заслуговує на увагу й такий факт. Термін «етика» в значенні вчення про моральність вводиться Арістотелем, який у той же час неодноразово підкреслював залежність виховної дії етики на людину від моральності. Арістотель уводить етику в систему філософських наук як самостійну дисципліну, котра вивчає сферу міжлюдських відносин, діяльність індивіда як розумної й суспільної істоти, і міститься між психологією (наукою про душу) й політи­кою (наукою про державу).

Розглядаючи моральне не як приречене людині, а як таке, що виникає в діяльності й визначає її розвиток, Арістотель підкреслює: «...не можна бути практичним, не бу­дучи моральним». Арістотель виводить цей зв'язок із то­го, що «моральний характер мети допускає лише моральні засоби», й підводить до розуміння універсального значення моральності для людської діяльності. Керуючись тим, що моральність формується у відповідності з життям людей і що вплив на моральний розвиток здійснюється через ор­ганізацію діяльності людей, Арістотель висловлює важли­ву думку про те, що коли «натовп не звик підкорятися соромові, а тільки страхові, й стримується від лихого не через те, що це ганебно, а лише внаслідок покарань... Не­можливо, або принаймні нелегко змінити під впливом на­уки те, що здавна вкоренилося в побуті».

Отже, моральність, виражена у звичаях і нравах і ви­никла здавна, не є тотожною етиці — вченню про неї. Мо­ральність виникла як особлива діяльність, міжлюдські відносини з життєвої практики людей, підвладна вихован­ню, специфіка якого вимагає впливу на людину через змі­ну умов життя, характеру діяльності та законів, що забез­печують суспільне виховання людей. У цих межах можна говорити й про виховне значення етичних знань. Ця думка Арістотеля багато важить для розуміння співвідношення етики й моральності. Виділившись із моральності як мо­мент, присутній в акті усвідомлення її людиною, етика перетворюється на вчення про сутність моральності, її при­значення, а теоретичні концепції, що виражають її, з ряду причин розвиваються в бік їхньої нетотожності моральній свідомості людей.

 

2. "Етика ділового спілкування" як навчальна дисципліна та її завдання

Об'єкт дисципліни — ділове спілкування, а її предмет — його моральний та психологічний аспекти, етичні та психо­логічні механізми.

Етика ділового спілкування — це нова навчальна дис­ципліна, становленню і розвитку якої сприяли різні галузі науки (етика, психологія, філософія, соціологія) та практики (управління, менеджмент, маркетинг тощо). Проте найсуттєві­ший вплив на неї, звичайно, справили етика і психологія — науки, що займаються людинознавством і вивчають одну і ту ж природу людської поведінки (але під різними кутами зору) і чинники, що впливають на життєдіяльність людей та їхню взаємодію. Як самостіна дисципліна етика ділового спілкування оформлюється в ХХ ст.

Цариною людської моральності один із сучасних україн­ських етиків В. Малахов називає спілкування. Він наголо­шує, що людська моральність виявляється не у свідомості й ннвіть не у діяльності людини, а саме в її спілкуванні з інши­ми. Оскільки у повноцінному спілкуванні людина постає саме як суб'єкт, то завжди актуальною є проблема морального са­мовизначення партнерів один відносно одного. Залежно від цього вибору й самовизначення спілкування може виявитися для людини найвищою, найжаданішою розкішшю (А. де Сент-Екзюпері) і справжнім пеклом (Ж.П. Сартр).

Моральна свідомість, що лежить в основі такого спілку­вання, є відображенням моральної практики і моральних відносин. Вона випливає із сукупності певних норм, мораль­них принципів, мотивів і ціннісних орієнтацій. Під останні­ми найчастіше розуміють суб'єктивну значущість певних явищ реальності для конкретної людини й суспільства. До­слідження ціннісних орієнтацій молоді свідчать, що за останні 10 років домінуючими стали не цінності прогресу й розвитку суспільства, а ті, що визначають духовний і матеріальний добробут. Але розвиток нашої держави можливий лише за умови формування у молоді інтегруючих, а не тільки особис­тих цінностей. Ієрархічна піраміда цінностей останнім ча­сом немовби перевернулася. Тому важливо, щоб молодий спеціаліст був не тільки підготовлений до майбутнього як знавець своєї спеціальності, а й сприйняв загальнолюдську моральність, закономірності як загальної, так і соціальної пси­хології.

Спілкування є однією з центральних проблем, крізь при­зму якої вивчаються питання сприймання й розуміння людь­ми одне одного, лідерство й керівництво, згуртованість і конфліктність, міжособистісні взаємини та ін. Спілкування допомагає глибше розглянути процес міжособистісної взає­модії та міжособистісних взаємин.

 


Цікаво, що в основному із розуміння ролі й знання ме­ханізмів спілкування виник менеджмент як функція керів­ництва людьми і галузь людського знання, що допомагає здійснити цю функцію. Менеджер, керівник витрачає на спілкування до 80 % робочого часу, аби реалізувати свою роль у міжособистісних взаєминах, інформаційному обміні та процесі прийняття рішень і виконання управлінських функцій планування, організації та контролю. Тому спілку­вання для них процес, який пов'язує всі основні види управ­ління. 75 % американських, 63 % англійських та 85 % япон­ських підприємців вважають, що неефективне спілкування є основною перешкодою на шляху позитивного результату в їхній діяльності, тобто нерезультативне спілкування — одна з основних причин виникнення проблем у їхній роботі. Відо­мо, що американський мільйонер Дж. Д. Рокфеллер ствер­джував: спілкування з людьми — це товар, за який він гото­вий заплатити більше, ніж за щось інше.

  1. Моральна культура як етична основа спілкування. Рівні моральної культури спілкування

Моральна культура спілкування – це зіставлення наших почуттів, мислення, поведінки, мовлення, слухання з вічними моральними цінностями й установками, принципами й нормами. Це культура, що пов’язана з утвердженням у суспільстві гуманістичних справедливих взаємин між людьми. Це здатність людини до вибору в спілкуванні необхідних форм і засобів, що сприйнятті й трансформовані людиною в процесі виховання і самовдосконалення.

Виділяють наступні рівні моральної культури спілкування:

- ритуальний, коли люди спілкуються в буденному житті, дотримуються загальноприйнятих норм етикету

- маніпулятивний, коли люди спілкуються з метою досягнення своїх цілей, нерідко за рахунок інших

- гуманістичний, коли люди спілкуються, поважаючи одне одного, спільно вирішуючи проблеми і враховуючи при цьому інтереси усіх учасників спілкування

Основою гуманістичного рівня постають моральні цінності. Цінність – це суб’єктивна значущість певних явищ реальності, що пов’язана із задоволенням потреб суб’єкта, чи суспільства загалом.

Обираючи певні моральні цінності, людина підтверджує свідоме ставлення до норм і принципів моралі, дієвість своїх мотивів, цілісність моральної свідомості загалом.

М. Рокіч поділяє моральні цінності на

- термінальні (вони представляють мету або стан, якого бажано досягти, наприклад, мирне, комфортне життя, злагода в родині, щира дружба, внутрішня гармонія, щастя, кохання, мудрість, громадське визнання, свобода та ін.).

- інструментальні (вони представляють метод або засіб досягнення мети, наприклад, широкий кругозір, честолюбство, здібності, хоробрість, вміння прощати, чесність творча уява, розум, відповідальність та ін.).

В залежності від ставлення до моральних цінностей виділяють наступні типи особистостей.

- “Споживацький” тип. Мораль у його уяві – це утвердження себе серед інших. Мотивом поведінки чи спілкування у нього є та користь, яку він матиме від усього, що робить. Найбільша цінність для нього – потяг до особистого щастя. Він індивідуаліст, спочатку має бути добре йому, а потім іншим, довіряє лише собі.

- “Конформістський” тип. Така людина дуже поєднана з середовищем, з оточенням. Її прагнення мають колективістський характер. Головний мотив поведінки – “бути як усі”. Спілкування з такою людиною досить легке, але вона не терпить біля себе людей несхожих на неї. Людина цього типу може порушувати правила, але дуже рідко загальноприйняті норми.

- “Аристократичний” тип. Це яскрава особистість, яка плекає почуття власної гідності й підкреслює це під час спілкування з іншими. Її мораль не завжди схожа із загальноприйнятою. Люди цього типу обожнюють створений ними власний світ і діють відповідно до своїх уявлень, не думаючи про наслідки, дбають лише про себе і зверхньо ставляться до інших. Спілкуватися з такими людьми нелегко.

- “Героїчний” тип. Людина цього типу завжди з чимось бореться. Веде себе у спілкуванні активно і наступально, не сприймає світу та інших людей такими, якими вони є, і хоче їх змінити. Як правило “герої” – соціально орієнтовані, у них розвинене почуття обов’язку, справедливості, але вони не характеризуються терпимістю до інших і не завжди використовують моральні засоби для досягнення мети.

- “Релігійний” тип. Це люди для яких головна цінність сенс життя, а джерело моралі не в людині й суспільстві, а поза ними. Мотивом поведінки й спілкування з іншими є любов до ближнього та почуття єдності з людьми та світом. Дії людини такого типу не спрямовані на досягнення своїх вузьких інтересів.

Вміння розпізнати моральний тип людини допомагає зорієнтуватися і вибрати відповідну лінію поведінки для досягнення успіху.

 

 


Читайте також:

  1. XVII ст.). Виникнення козацтва.
  2. Адреноміметики.
  3. Адреноміметики.
  4. Безпосередньо збутові ризики та причини їх виникнення
  5. Біохімічна гіпотеза виникнення життя.
  6. Біохімічні чинники виникнення втоми при виконанні короткочасних вправ максимальної і субмаксимальної потужності
  7. Бюджетний дефіцит як економічне явище та причини його виникнення
  8. Бюджетний дефіцит, його суть, причини виникнення та джерела фінансування
  9. Бюджетний дефіцит: причини виникнення та можливі джерела покриття
  10. Велика депресія 1929–1933 рр. і економічний розвиток країн у 30-х рр. ХХ ст. Виникнення кейнсіанства
  11. Види і теорії сну. Повільний і швидкий сон. Механізм виникнення сну.
  12. Види та причини виникнення надзвичайних ситуацій техногенного характеру




Переглядів: 1706

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Два класи ЕОМ | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.