МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Поняття політичного режимуТема 4. Політичні режими. Демократія Лекція 4. Література 1. Брецко Ф.Ф. Основи держави і права. У 2-х кн. – Кн. .1. – Ужгород: Закарпаття, 1998. 2. Волинка К.Г. Теорія держави і права – Київ: Міжрегіональна Академія управління персоналом (МАУП), 2003. 3. Загальна теорія держави і права: Навчальний посібник За редакцією В.В. Копєйчикова. – К.: Юрінком. 1997. 4. Колодій А.М., Копєйчиков В.В., Лисенко С.Л. Теорія держави і права – Київ: Юрінком Інтер 2003. План: 1. Поняття політичного режиму 2. Тоталітаризм як історичний і політичний феномен 3. Авторитарний політичний режим 4. Теорії і моделі демократії. Демократичний режим Політичний режим – це впорядкована взаємодія структур політичної системи, а також сукупність методів здійснення влади і досягнення політичних цілей. Поняття політичного режиму розкриває динамічний, функціональний характер політичної системи. Якісними характеристиками політичного режиму є: об'єм має рацію і свобод громадян, методи здійснення державної влади, характер взаємин між державою і суспільством, наявність або відсутність можливостей суспільства впливати на ухвалення політичних рішень, способи формування політичних рішень, способи формування політичних інститутів, методи переробки політичних рішень. Існують різні класифікації і типологизации політичних режимів. Найбільш частим є підрозділ режимів на диктатури і демократії (схема 1). Термін «диктатура» (лат. необмежена влада) дає змістовну характеристику режимів, в яких влада однієї особи або невеликої групи практично не обмежена. Більшість сучасних політологів підрозділяють диктатури на тоталітаризм і авторитаризм. Демократичні режими (греч.demos – народ і cratos – влада) виникли декілька пізніше за диктатури, хоча і існували вже в Стародавній Греції. Сучасна демократія відрізняється від античної. Її головними ознаками є: 1) наявність представницьких органів влади, формованих на основі загальних виборів; 2) визнання політичних прав і свобод громадян в такому об'ємі, який дозволяє легально діяти не тільки партіям і організаціям, що підтримують політику уряду, але і паріям і організаціям опозиційним; 3) побудова державного апарату за принципом «розділення властей», причому єдиним законодавчим органом вважається парламент; 4) політичний плюралізм; 5) публічність влади. Серед багатообразних класифікацій політичних систем виділяються типології Р. Даля і Ж. Блонделя. Р. Далечінь використовує два основні критерії, за допомогою яких він будує свої ідеальні типи політичних систем. Перший критерій має відношення до допустимої опозиції або політичної конкуренції. Другий – стосується участі населення в процесі публічного суперництва за владу. Відповідно до запропонованих критеріїв і їх вимірювання виділяються чотири типи політичних систем. У типології Ж. Блонделя підставою розділення режимів на групи служить відношення три змінних: політична конкуренція, структур еліти і політична участь населення. Політична конкуренція – оцінюється з погляду того, чи є вона відкритою або закритою. Структура еліти – показує, чи є в структурі еліт субгрупи і який рівень їх автономії. У цьому сенсі розрізняються монолітні і диференційовані еліти. Політична участь – характеризується ступенем включення населення в політичне життя. Як приклади політичних систем відповідних типів можна назвати сучасні і історичні системи. До традиційних систем можуть бути віднесені монархії в країнах третього світу. Проте не всі сучасні монархічні режими є традиційними. Неподільна влада монархів залишилася лише в шести країнах – Бахрейні, Брунеї, Омані, Катарі, Саудівській Аравії, Об'єднаних Арабських Еміратах. У Свазіленде існує «парламент», що частково обирається племінними радами і що частково призначається королем. Авторитарно-бюрократичні системи можуть бути представлені військовими режимами країн Латинської Америки періоду 70–80 рр. (Чилі, Аргентина, Уругвай). Сьогодні система конкуруючої олігархії існує в тих країнах, де населення фактично не робить вплив на результати боротьби за владу між різними групами еліт. До егалітарно–авторитарних систем в даний час можна віднести Китай, Північну Корею, Кубу. Що стосується авторитарно-неегалітарних систем, то вони існували в країнах, де були встановлені фашистські режими (Німеччина, Іспанія, Італія). Нарешті, ліберальні демократії існують в сучасних європейських країнах – Великобританії, Швеції, Франції і так далі, в США і Канаді, Австралії, Японії, Новій Зеландії. Читайте також:
|
||||||||
|