МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Методологічні аспекти визначення дефіциту бюджету.Стан бюджету як фінансового плану держави може визначатися трьома показниками: — рівновагою доходів і видатків бюджету; — бюджетним профіцитом — перевищенням доходів над видатками бюджету; — бюджетним дефіцитом — перевищенням видатків над постійними доходами. Рівновага доходів і видатків бюджету є його найбільш доцільним і обґрунтованим станом. Вона означає, що всі видатки бюджету мають відповідні джерела фінансування. З позицій фінансового забезпечення реалізації функцій держави немає потреби, з одного боку, формувати зайві доходи, а з іншого — передбачати у своєму плані видатки без гарантованих надходжень для їх фінансування. Досягнення врівноваженості бюджету є головним завданням бюджетного планування. Враховуючи розгалужений склад видатків бюджету та різноманітність джерел формування доходів, а головне — систему фінансових інтересів у суспільстві стосовно бюджету, коли кожний суб'єкт заінтересований отримати якомога більше асигнувань і сплатити якнайменше податків та платежів, можна відзначити, що практична реалізація цього завдання є дуже складною. З позицій адміністративного управління фінансами проблеми, начебто, немає. Залежно від конкретної ситуації можна або збільшити податки, або скоротити видатки. З позиції ж оптимізації бюджету та його ролі в суспільстві цього досягти дуже важко, адже будь-яке скорочення видатків чи збільшення рівня оподаткування веде до певних наслідків, які необхідно Бюджетний профіцит є специфічним явищем. По-перше, як уже зазначалося, це досить відносний показник, адже завжди можна знайти певні напрями використання коштів. «Зайвих» грошей взагалі не буває. Так, згідно з Бюджетним кодексом України профіцит має затверджуватись виключно з метою погашення основної суми боргу. Але якщо погашення цього боргу включити у видатки бюджету (а саме до них вони і мають відноситися), то ніякого профіциту в бюджеті не буде. По-друге, слід відрізняти бюджетний профіцит від надлишку коштів, який підлягає вилученню до бюджету вищого рівня і характеризує міжбюджетні відносини. У будь-якому випадку бюджетний профіцит не може розглядатись як позитивний результат фінансової діяльності держави, ідентичний прибутку суб'єктів підприємництва. Підкреслюємо ще раз, державі зайві кошти не потрібні. Бюджетний дефіцит є найбільш складним і водночас досить поширеним явищем. Це — перевищення видатків над постійними доходами бюджету, якими є податки й обов'язкові платежі, що згідно з бюджетною класифікацією віднесені до доходів бюджету. Бюджетний дефіцит не означає незбалансованості бюджету, оскільки при його складанні і затвердженні встановлюються відповідні джерела фінансування. Отже, необхідно чітко розрізняти бюджетний дефіцит і незбалансованість бюджету у зв'язку з невизначеністю у джерелах покриття дефіциту. Відсутність чіткої політики стосовно бюджетного дефіциту і визначення джерел його покриття характеризує стан бюджету, який умовно можна назвати бюджетною пустотою, чи дірою. Тобто в бюджет включається певна сума видатків, що не мають відповідного забезпечення. Таке явище загалом неприпустиме. Однак в Україні на початку 90-х років воно мало місце. Затверджувався неврівноважений бюджет, що значно ускладнювало його виконання. Адже при незабезпеченому перевищенні видатків над доходами неясно, які видатки треба фінансувати, а які не треба. З іншого боку, виходячи із законодавчого характеру бюджету необхідно фінансувати всі затверджені видатки, але за рахунок чого? Бюджетний дефіцит має різні прояви і причини. Його не можна оцінювати однозначно, оскільки завжди необхідно враховувати всі його чинники. Бюджетний дефіцит; причини, наслідки та межі. Бюджетний дефіцит - перевищення видаткової частини бюджету над дохідною. Особливості розвитку економіки України, що зумовлюють бюджетний дефіцит: структурна розбалансоеаність економіки та несвоєчасне й неефективне проведення структурних перетворень; збереження значної кількості планово-збиткових державних підприємств, що отримують бюджетні дотації; значний обсяг тіньового сектору економіки; невідповідна наявним фінансовим можливостям держави структура бюджетних витрат; непродуктивний характер бюджетних асигнувань; втрати, розбазарювання виробленої продукції, що не стало об'єктом ефективного державного фінансового контролю. Бюджетний дефіцит можна класифікувати за певними ознаками: За формою прояву: - відкритий - офіційно визнаний у законі про бюджет; - прихований - офіційно не визнається. Проявляється у вигляді завищення планових обсягів доходів, включення в склад доходів бюджету джерел фінансування його дефіциту. За причинами виникнення: - вимушений - виникає внаслідок низького рівня виробництва ВВП; - свідомий - визначається фінансовою політикою держави. Реалізується За напрямами дефіцитного фінансування: - активний - передбачає спрямування коштів на інвестиції в економіку. - пасивний-зумовлюється покриттям поточних бюджетних витрат. Державні позики, їх використання вимагає: > наявності тимчасово вільних коштів у кредиторів держави; > довіри з боку кредиторів до держави; > зацікавленості кредиторів у наданні позик. Це досягається за рахунок > наявності реальних доходів від використання позичених коштів, що Джерела погашення державних позик: -> додаткові податкові надходження, зумовлені зростанням ВВП, внаслідок ефективного інвестування позичених коштів; -> підвищення рівня оподаткування; -¥ зменшення бюджетних видатків; -> випуск нових позик. Грошова емісія. Повинна супроводжуватися жорстким контролем за використанням випущеної готівки. За світовими стандартами обсяг емісії допускається в межах 2 - 3 % бюджетного дефіциту до ВВП. Головним чинником дефіциту є напрям використання грошової емісії. За умови інвестування емітованих грошей в економіку інфляційний процес амортизується за рахунок реального приросту доходів. У випадку емісійного фінансування поточних видатків, інфляція набирає нових масштабів. Подолання бюджетного дефіциту в Україні передбачає проведення низки заходів: - Удосконалення податкової системи, забезпечення оптимального рівня - Посилення відповідальності суб'єктів господарювання за дотримання - Удосконалення інструментів залучення до інвестиційної сфери - Забезпечення фінансової підтримки малого та середнього бізнесу - Запровадження жорсткого режиму економії бюджетних коштів та - Перехід від бюджетного фінансування до системи надання субсидій, - Запровадження науково обґрунтованої системи прогнозування Читайте також:
|
||||||||
|