Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






П л а н

Другої половина XIХ – початку ХХ століть

ЛЕКЦІЯ № 7 (Тема № 9): Державно-правова думка України та Росії

1. Політико-правова ідеологія ліберальних та демократичних рухів в Україні.

2. Інтегральний націоналізм як політична та державницька ідеологія.

3. Державно-правові вчення українських вчених-юристів.

4. Теорії правової держави у ліберальних вченнях Росії кінця ХІХ – початку ХХ століть.

МЕТА:

Освітня (навчальна):

ознайомити курсантів (студентів) з особливостями державно-правових думок періоду перших спроб становлення та руйнації державності в Україні та можливостями їхньої актуалізованої реставрації.

розвиваюча:

формувати у курсантів (студентів) навички критичного аналізу відповідно державно-політичних процесів в історії України з точки зору їхньої відповідності задекларованому напрямку поступу нашої держави.

виховна:

виховувати загально світоглядну позицію, що спирається на розуміння реальної складності втілення ідеї прав людини у нашій країні з точки зору її (складності) історичної обумовленості.

Основні поняття: православ'я, католіцизм, автономія, козацтво, міждержавний союз, незалежна держава, конституція; просвітництво, романтизм, національна ідея; культурна вторинність правосвідомості, монархія, республіка, федерація.

Політико-правова ідеологія ліберальних та демократичних рухів в Україні. Зв’язок із національно-визвольним рухом: значення національної ідеї та відношення до неї (в контексті загальноєвропейських тенденцій становлення та розвитку національної самосвідомості). М.Драгоманов (1841-1895) як засновник вітчизняного лібералізму; основні твори: “Історична Польща та великоруська демократія”, “Досвід української політико-соціальної програми”, “Чудацькі думки про українську національну справу”, конституційний проект “Вольний Союз – Вільна Спілка” (високо цінував Макс Вебер); “українське” та “слав’янське” питання; значення західного політико-правового досвіду; захопленість соціалістичними ідеями на ранньому етапі діяльності; Драгоманов про відставання українських культурно-політичних діячів від європейської думки, про їхню амбіціозність; збірка “Громада”, газета “Вільне слово”, проект федеративної парламентської держави з засадами самоврядування на принципах лібералізму (територіальні громади); розподіл влади на три гілки, силові структури – на двох рівнях; підкреслення значення просвітництва; питання про національну свободу ставив у залежність від політичної свободи та рівня освіти людей; принцип рішення національного питання: “Космополітизм – в цілях, націоналізм – у формах та засобах”. Значення творчості М.П.Драгоманова: розробив конкретну програму державного та політичного реформування Російської імперії з гарантією свободи для України; з перспективою незалежності, порція рівноваги національного та загальнолюдського на правових засадах; великий вплив на українську політико-правову думку.

І.Я.Франко (1856-1916), основні праці: “Формальний та реальний націоналізм”, “Про соціалізм”, “Мислі об еволюції в історії людства”; вплив М.Драгоманова, вплив соціалістичних ідей та марксизму; народна революція як низка культурних, наукових та політичних перетворень; критика деспотизму; еволюція поглядів у бік ліберальних принципів; національне питання як найважливіше у державному будівництві.

М.С.Грушевський (1866-1934), основні праці: “Вільна Україна”, “Українська самостійність та її історична необхідність”; дослідження з історії України, документи УНР (Української Народної Республіки); видатний український історик, державний діяч, мислитель; Грушевський про значення селянства (“селянин” та “українець” для нього майже синоніми); про значення освіти; доктрина національно-територіальної автономії України (національні органи самоврядування); про необхідність перетворення Російської імперії у спілку вільних народів (федерацію); про обмеження впливу бюрократії, про заміну армії міліцією (озброєний народ); модель територіально-адміністративного устрою: округ (1 мільйон населення) на основі природних чинників, самоврядування (освіта, в тому числі вища, економічне та культурне життя), 10 депутатів – у Всенародні збори України.

В.К.Винниченко (1880-1951), основні праці: “Відродження нації”, “Заповіт борцям за визволення”; проблема людської особистості та людської гідності як основна проблема творчості Винниченка; обстоювання національної незалежності України, вирішення національного питання пов’язував із демократичним розвитком, національне мислив у вимірі загальнолюдського; загроза демократичного на національного розвитку України – у відсутності та згуртованості українського народу; майбутня Україна – федерація на засадах самостійної державності; збереження української мови, активізація національної самосвідомості, розвиток культури. Художня творчість В.Винниченка: соціально-утопічний роман “Сонячна машина”, “Листи до Юнака”, “Конкордизм”: ідеї політичного взаємопорозуміння, екологічного співробітництва, проти воєн; засіб подолання конфліктів – “колектократія”; концепція “конкордизму”; концепція “конкордизму” – аналог конвергенції.

Інтегральний націоналізм як політична та державницька ідеологія. М.Міхновський (1873-1924), політичний діяч, публіцист; основні праці: “Самостійна Україна”, “Справа української інтелігенції у програмі Української Народної партії”, “Націоналізм та космополітизм”; українська національна ідея та європейський націоналізм (спільне та відмінне); вперше заявив про колоніальний статус України у складі Російської імперії; відношення Росії й України – з позицій української державності; завдання національного визволення в контексті: а) всесвітньої історії (боротьба вірменів, кубінців, ін.), справедливо, що кожна нація втілилася у форму самостійної держави; б) історія України (Росія порушує майже всі статті Переяславської угоди 1654 року, який розглядав як союз рівних держав), невиконання умов однієї стороною дозволяє іншій також не виконувати його положення; рушійна сила національної революції – інтелігенція, вона повинна вести боротьбу за свій народ; проти єдиної російської (московської) конституції, оскільки не в інтересах українського народу. М.Міхновський не врахував: відсутність класової стратифікації українського народу, відсутність достатнього рівня національної самосвідомості; космополітизм трактував як розширення ідеї батьківщини на весь світ; але викидав гасло “Україна – для українців”; шлях до незалежності – приклад західноєвропейських країн.

Д.Донцов (1883-1973), публіцист, політичний діяч, обгрунтовував ідеологію «інтегрального» та “чинного” націоналізму, важливіші праці: “Історія розвитку української державної ідеї”, “Українська державна думка і Європа”, “Націоналізм”. Вважав, що початок свідомого націоналізму у Т.Шевченка, М.Гоголя, П.Куліша, М.Міхновського; сам будує новий націоналізм як світогляд українського народу, який визнає ідею нації й бажає бути організованою політичною одиницею за принципом волі (воля – те, що діє само з себе, це визначення А.Шопенгавра); “воля жити й панувати” – це іманентні якості душі (стремління до діяльності, володінню, любові, національному та соціальному), ця воля – найважливіша основа національної ідеології; поняттю нації іманентна й експансія; основи націоналізму: 1) укріплення волі нації до життя, до влади, до експансії (проти М.Драгоманова); 2) стремління до боротьби, яке бажає змінити обличчя світу; інтелекту, знанням (“драгоманівщина”) протиставляє романтизм, ірраціоналізм (базується на ідеях А.Шопенгавра, Н.Гартмана, особливо Ф.Ніцше); експансія – не тільки своя воля до життя, але й відсутність такої у інших; українській національній ідеї потрібен “новий дух”; одна з головних вимог “чинного” націоналізму – “фанатизм” та “аморальність” (не керується загальнолюдськими цінностями); здійснювати аморальну політику повинен фанатик, для якого своя “правда” єдино вірна; право “вищих” націй – панувати над “нижчими”, для цього треба насильство творчої меншості. Націоналізм Д.Донцова як основа ідеології ОУН.

Державно-правові вчення українських вчених-юристів. О.Ф.Кістяківський (1833-1885), професор Київського університету, праці “Елементарний підручних кримінального права”, “Щоденник”; представник ліберального напрямку, розробив юридичний документ XVIII ст. „Права, за якими судиться малоросійський народ“; теорія прогресивного конституціоналізму: конституційна монархія як перший крок до політичної свободи в Росії; ліберально-демократичні засади організації державного життя: загальні вибори, законність, право самоврядування, буржуазні свободи; національне визволення українського народу як юридична рівність усіх національностей, що мешкають у Росії; ідею національності пов’язував із соціальними проблемами та з ідеєю розвитку особистості; справедливість як моральна і як правова категорія; історичність: зміна змісту категорій та законів, в тому числі покарань (у середні віки справедливими вважались страта відьм); актуальність ідей О.Ф.Кістяківського.

В.Ф. Володимирський-Буданов (1838-1916), професор Київського університету, спеціаліст у галузі історії держави та права, основні праці „Огляд історії російського права“ (навчальний посібник для студентів юрфаку), „Маєтністне право у давню добу Літовсько-Руської держави“ („Поместное право в древнюю эпоху Литовско-Русского государства“); вчення про національні форми права (не існує держави і права взагалі); вплив ідей слов’янофілів; подолання відсталості Росії від Західної Європи як у загальнокультурному відношенні, так і державно-правовому не у наслідуванні („подражании“) правових ідей і політико-державних зразків, а в оновлені давньої російської системи представницьких органів: дума, собор, рада, сенат; принципова позиція вченого: державно-правові та політичні теорії, доктрини та концепції, які розроблені в інших національно-історичних умовах, не можуть використовуватись у слов’янських народів, оскільки не мають культурно-історичних засад; це фактично протистояння ліберальній позиції, а також марксизму; право – продукт надії народної свідомості і волі, а не держави; держава – це національна спілка особ, які займають визначну територію і які управляються однією владою, це політична форма, що втілює єдність верховної влади та нації; концепція історії національного (слов’янського) право, загальнолюдське можна тільки мислити в ідеалі; основні джерела права – закон та звичай, договір – тільки один з “пам’яток права”; ідея існування слов’янського права, його риси: “народоправство”, громадська землевласність, договірні засади у сімейному праві, двоїстий характер батьківської влади, оцінка злочину за кількістю злої волі злочинця, ін. Відмітити: ідеологізацію слов’янського права, по деяким пунктам – неадекватність (ненауковість).

Б.О.Кістяківський (1868-1920), видатний вчений-юрист, син О.Ф.Кістяківського; основні праці: “На захист права” (стаття у відомій збірці “Віхи”), “Права людини та громадянина”, “Сутність державної влади”, “Соціальні науки і право: Нариси з методології соціальних наук та загальної теорії права”, “Держава правова і соціалістична”; багатогранність пошуків: і засновник марксизму в Україні, і діяч національного руху, але головне – видатний теоретик лібералізму; розробив концепцію правової держави, невід’ємною частиною якої є теорія прав людини; держава – це правова організація народу, у якого вся влада, що не залежить не від кого; держава і людина – два взаємопоновлюючих поняття, культурна людина не мислиться без держави; головне завдання держави – здійснення солідарних інтересів людей: таким чином держава звеличує людину, надає йому можливості розвинути найкращі якості й здійснити ідеальні цілі. В цьому – істинна природа держави. Правова держава – найвища форма державного побуту, головні принципи її – обмеження та підзвітність влади й недоторканість особистості. Права людини (свобода совісті, слова, спілкування, пересування, інші громадянські свободи) не створюються державою, а належать особистості, вони абсолютні. Своєрідність теорії правової держави Б.Кістяківського: це держава не тільки буржуазна, але (і перш за все) – соціалістична, оскільки саме там буде втілюватися в життя право людини на достойне існування; лібералізм і демократичний соціалізм – дві стадії сучасної правової держави. Необхідна семе юридична розробка соціалістичних прав особистості. Суть позиції Б.О.Кістяківскього: установи соціалістичної держави мають бути створеними аналогічно установам правової держави, а організованість та подолання анархії буде досягнуто засобами, якими досягаються організованість та побудова правового політичного та державного життя у правових державах. Це такі засоби: розширення суб’єктивного публічного права (сюди додається категорія прав на достойне існування); участь народу у законотворчому процесі та управлінні державою; демократизація державних установ із паралельним створенням нових закладів, які організують життя соціалістичної держави. Кістяківський про рівень правосвідомості (стаття “На захист права”): низький рівень правосвідомості у Російській імперії, відсутність мислителів-правознавців, як у Західній Європі, відсутність творів, присвячених праву; загальнолюдські, особливо правознавчі ідеї неможна просто перенести на інший грунт, треба їх пережити; головне завдання інтелігенції: перетворити владу сили у владу права, правова регламентація держави.

Теорії правової держави у ліберальних вченнях Росії кінця ХІХ – початку ХХ століть. Б.М.Чичерін (1828-1904), юрист, був професором Московського університету (1861-1867), потім в опалі, ліберальний мислитель, неогегельянського напрямку, основні праці: “Історія політичних учень” (5 томів), “Курс державної науки” (3 частини), “Філософія права”; держава – союз народу, який зв’язаний в одне ціле, яке керується верховною владою для загального блага – це ціль держави; приватне благо – ціль громадянського суспільства; держава забезпечує безопасність і моральний порядок, захищає права і свободи; сфера природного права –сфера вимог правди, справедливості, це система юридичних норм, що витікають із людського розуму і які повинні бути зразком для позитивного законодавства; міра розмеження свободи індивіда та вимог закону – справедливість; ціль соціально-політичного розвитку – запобігання крайнощів індивідуалістичного анархізму та механічного етатизму, гармонізація індивідуальної свободи та загального закону; право – не користь чи інтерес, це зовнішня свобода людини, яка визначається зовнішніми законами; закон та свобода: закон визначає права та обов’язки, тобто свободу з її кордонами, межами і відношенням, що витікають з цього, тому ці кордони (межі) – саме той початок права як ідеї, як норми свободи. Сутність лібералізму, за Б.Чичеріним, в уявленні про людину як істоту вільну, яка у такій якості вступає у суспільство; вона вільна і тоді, коли обмежує свою волю загальною волею інших, коли підкоряється владі і виконує громадянські обов­’язки; напрямки лібералізму: “вуличний”, “опозиційний”, “охоронний”. В історії політичних вчень знаходить повторення однакових ідей та переконань, новіші вчення про державу – у розвиткові вихідних принципів, методах досліджень. Оцінка реального стану у сучасній йому Російській імперії – деспотизм, засилля бюрократії, незважаючи на реформи; вихід – виборна система самоврядування.

Муромцев С.А. (1850-1910), професор Московського університету, лідер конституційно-демократичної партії Росії, голова І Державної думи, основні праці: «Визначення та основний розподіл права“, “Суд і закон у громадянському праві”; право – відношення на основі інтересу (вплив Р.Ієринга), правові відношення – це система, визначав право як порядок відношень, які захищені організованим (юридичним) засобом; правовий порядок – елемент суспільного порядку; Муромцев обгрунтував соціалістичний підхід до вивчення права (нове те, що право, за Муромцевим, не сукупність юридичних норм, а сукупність юридичних відношень – правовий порядок); юриспруденція має вивчати не тільки догми права (техніко-прикладної дисципліни, що займається описом, систематизацією, класифікацією та коментуванням діючого права), теорія права повинна прагнути відкривати соціологічні закони розвитку та наслідування права як частини соціальних явищ; завдання юриста не тільки в узагальненні діючого права, а й у реформі існуючого та створенні нового права, тому, крім догми права, він виділяє (як частину юриспруденції) об’єктивно-наукове дослідження права (право “як воно є”), а також політику права (право “як воно повинно бути”).

Новгородцев П.І. (1866-1924), професор Московського університету, теоретик правової держави, голова школи відродженого природного права, основні праці: “Вступ до філософії права. Криза сучасної правосвідомості”, “Про суспільний ідеал”, “Лекції з історії філософії права”, “Кант і Гегель в їхньому вченні про право та державу”. “Історична школа юристі”; критика історизму (позитивізму); природне право не як просте продовження теорій XVII- XVIII століть, а як вічне невід’ємне право особистості, яке має моральну природу, це сукупність моральних уявлень про право (не в позитивному, а як повинно бути), як ідеальна побудова майбутнього та моральний критерій для оцінки, який існує незалежно від фактичних умов правостворення; але право та моральність неможна зводити одне до одного; з цих позицій – критика позитивного права; правові норми мають бути над державою; головне – моральна автономія особистості; право на достойне існування; в ім’я охорони свободи право повинно взяти на себе заботу про матеріальні умови її здійснення (це – початок неолібералізму). Проблема кризису сучасної правосвідомості як загибель ідеї земного раю, це утопія, як і ідеальне поєднання свободи та рівності в межах держави (це – конфлікт лібералізму та демократії, неможлива досконала державна організація); вихід із кризи правосвідомості – неминуча заміна кінцевої досконалості принципом безкінечного удосконалювання; але це подолання віри у побудову раю на землі не відміняє реальної цінності права і держави, скоріше навпаки; релігійність П.Новгородцева в останній період життя, соборна єдність на принципах християнської любові як ідеал суспільного життя; тема історії становлення правової держави у “Лекціях з історії філософії права”.




Переглядів: 587

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
П л а н | П л а н

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.