Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Основні етапи розвитку цивілізацій.

Цивілізація, що виникла після епохи варварства, у своєму розвитку пройшла ряд історичних періодів і етапів. Їх можна класифікувати за двома аспектами — горизонтальним і вертикальним.

Горизонтальнийзріз характеризує співіснування і взаємодію неоднорідних за своїм змістом типів одиничних та особливих ло­кальних цивілізацій окремих країн та народів, що розвивалися в істо­рично визначені відрізки часу. Мається на увазі розвиток цивілізацій у вузько специфічному розумінні цього поняття. Такими цивілізаціями були давньогрецька, давньоримська, візантійська, цивілізації азійських народів, англійська, північногерманська, цивілізація інків тощо. Вони відрізнялися одна від одної своєю неповторністю, унікальністю та соціально-історичною індивідуальністю. Окремі фахівці вважають, що можливе визначення і феномена російської цивілізації.

На противагу цьому вертикальний зріз характеризує розвиток цивілізації у широкому розумінні цього поняття. Він відображує істо­ричну еволюцію суспільства, його поступальний рух від одного сту­пеня зрілості до іншого — більш високого. У цьому розвитку уза­гальнюється логіка суспільно-історичного прогресу людства, що відбивається у всесвітньому масштабі.

Перехід від одного рівня світової цивілізації до іншого здійсню­ється через глобальні за своїм змістом технологічні революції,що відбивають якісні стрибки у розвитку суспільно-продуктивної сили праці людини, способи її взаємодії з природою.

Першою в історії людства технологічною революцією, яка діста­ла назву неолітичної, стала революція, що забезпечила перехід від варварства до цивілізації. Поняття «неолітична революція» походить від грецького litos — камінь. Завдяки цій революції у сільському господарстві почали широко використовувати відповідним чином оброблені камінні знаряддя праці. Саме цим було забезпечено перехід від збирального до виробничого та переробно-го господарства. Рево­люція, про яку йдеться, відкрила аграрну (сільського-подарську) цивілізацію, для якої головною формою багатства і по суті голов-ним знаряддям виробництва стала оброблювана земля. Аграрна цивілі­зація, що значно прискорила розвиток суспільного виробництва, зай­няла значний відрізок історії людства — 8-10 тис. років. Вона була панівною до середини XVIII ст. (рис. 65).

 

 

Промислова революція другої половини XVIII ст. — першої тре­тини XIX ст. поклала початок індустріальній цивілізації, що розви­вається і в наш час. Ґрунтуючись на застосуванні системи машин і механізації виробничих процесів, індустріальна цивілізація зробила новий велетенський крок у подальшому зростанні продуктивної сили праці людини, забезпеченні її панування над силами природи. Впер­ше в історії людства створені працею людини засоби виробництва, передусім механічні знаряддя праці, стали головною формою багат­ства суспільства.

Індустріальна цивілізація забезпечила не лише механізацію ви­робничих процесів, а й якісно новий крок вперед у розвитку суспіль­ного поділу праці, спеціалізації та кооперування виробництва. Вона розірвала натуральну структуру господарювання, що існувала про­тягом тисячоліть, та зробила панівною товарну форму виробництва та обігу.

У зв'язку зцим слід звернути увагу на те, що товарне виробниц­тво та ринок, економічна демократія та плюралізм власності притаманні за своїм змістом не суто капіталістичному устрою, як це вважалося до недавнього часу. Вони є невід'ємною прерогативою індустріальної цивілізації.

Саме з огляду на це стає зрозумілим, що багато з того, що до недавньо-го часу економічна теорія відносила лише до категорій капіталістичної сус-пільної формації, тепер цілком природно оцінюється як загально цивілізацій-не надбання.

Водночас, забезпечивши небачені до цього можливості розвитку про-дуктивних сил та матеріального багатства суспільства, індустріальна цивілі-зація породила й власні економічні межі свого розвитку. Важливо зрозуміти, що таким лімітуючим порогом її подальшого прогресу є розвиток людської особистості, свободи її дії та самореалізації. Йдеться ось про що. Раніше на-голошувалося на тому, що за умов розвитку індустріальної цивілізації впер-ше в історії людства основним засобом виробництва й головною формою ба-гатства суспільства є створені людиною механічні знаряддя праці — маши-на. Відповідно до цього втілена у машині минула (уречевлена) праця набува-ла панівного положення над безпосередньо живою працею людини. Це приз-вело до того, що виробник перетворився на придаток до машини, на частко-вого робітника, на лише один з чинників виробничого процесу. Зведення лю-дини праці до функції чинника виробництва визначило (та і визначає зараз) діапазон можливих меж її виробничої діяльності. Відповідним чином обме-жувалися і обмежуються й так звані соціальні інвестиції — без посередні вкладення капіталу у відтворення людини, розвиток багатства її особистості.

Отже, сформувалося об'єктивне протиріччя між загальною логі­кою історичного прогресу, який вимагає підпорядкування всього виробничого процесу розвитку людини, її потреб та здібностей, і метою індустріального розвитку. Формою вирішення цієї супереч­ності стало зародження і нагромадження, розпочинаючи з середини XX ст. в межах індустріальної цивілізації, нових якісних елементів постіндустріального розвитку. Особливий імпульс цьому процесу на­дав сучасний етап науково-технічної революції, що почав інтенсив­но розвиватися з кінця 70-х — початку 80-х років. Специфічність його полягає в тому, що за своїм змістом він несе на собі ознаки но­вої технологічної революції.

Відповідно до цього період, що нині переживає людство, класи­фікується як перехідний: зберігаючи виробничі структури індустрі­альної цивілізації, він водночас знаменує собою вступ суспільства у принципово нову постіндустріальну цивілізацію.

Природно, що у цьому разі йдеться, з одного боку, про виробничі структури найбільш розвинених країн, а з іншого — про формування лише початкових форм постіндустріального суспільства, які ще тільки зароджуються. На жаль, ми не маємо змоги проаналізувати їх, виходячи з досвіду розвитку нашої країни. Однак у західній суспільно-економічній літературі надруковано ряд фундаментальних наукових досліджень, які дають можливість визначити найважливіші процеси, що нині інтенсивно розвиваються.


Читайте також:

  1. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  2. III. Етапи розробки програмного забезпечення
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. III.Цілі розвитку особистості
  5. III.Цілі розвитку особистості
  6. Iсторiя розвитку геодезичного приладознавства
  7. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  8. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  9. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  10. Агроекологічні проблеми розвитку і шляхи їх розв'язання
  11. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  12. Альтернативність у реалізації стратегії розвитку підприємства




Переглядів: 3319

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Гуманістична спрямованість цивілізаційного процесу. | Які ж основні риси нових економічних структур слід розглядати як елементи постіндустріальної цивілізації?

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.