Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Методичні поради

У період між двома світовими війнами наш народ перебував під владою чотирьох держав-сусідів – більшовицької Росії, Польщі, Румунії та Чехословаччини ( з березня 1939 р.- під владою Угорщини). Очевидно, що жодна з країн цілковито не забезпечувала національно-культурних прав українців, але становище українців протягом цього часу було різним. Найлояльнішу політику щодо національних меншин проводив уряд Чехословаччини на чолі з президентом Т.Масариком, натомість, більшовицька влада розгорнула в Україні «червоний терор».

Необхідно пам’ятати, що національно-визвольна боротьба українського народу у різних формах продовжувалася і після поразки Національної революції 1917 – 1921 рр.. Зауважимо, що відтинок історії України міжвоєнних років, а особливо – під владою більшовицької Росії, належить до мало досліджених, замовчуваних і заідеологізованих у радянський час. Так, розв’язану більшовиками війну проти УНР трактували як громадянську, а встановлення радянської влади в Україні – втіленням «віковічних мрій та тривалої боротьби українського народу». Натомість, переслідування церкви, злочини сталінізму періоду «Розстріляного Відродження», штучний Голодомор 1932 – 1933 рр. не були представлені в офіційній історіографії. На жаль, у роки незалежності певні політичні сили також свідомо перекручували історичне минуле, намагаючись витерти з національної пам’яті злочини комунізму.

! У 1992 р. Європейська Рада засудила злочини нацизму – сталінізму, проголосивши 23 серпня – Європейським Днем пам’яті жертв цих антилюдяних режимів.

У першому питанні підкреслюємо, що :

перша спроба більшовиків поширити радянську владу з диктатурою пролетаріату в Україні у 1918 р. закінчилася невдачею. Але після закінчення Першої світової війни російські більшовики розірвали Брест-Литовський мир і розпочали другу збройну інтервенцію проти УНР. Для прикриття російської агресії наприкінці листопада 1918 р. у залізничному вагоні на вокзалі в Курську(!) більшовики створили «тимчасовий робітничо-селянський уряд України», перейменованої з УНР на УСРР, який очолили громадяни Росії – Г.П’ятаков, а згодом – Х.Раковський. На початку травня 1919 р. значну частину території України в межах колишньої Російської імперії контролювала Червона армія.

- встановлення «диктатури пролетаріату» відбувалося насильними методами – шляхом масових вбивств – «червоного терору» і т.зв. «воєнного комунізму» – намаганнями перебудувати економічні відносини на комуністичний лад.

- «воєнний комунізм» передбачав ліквідацію товарно-грошових відносин і побудову держави з тотальним плануванням розподілу матеріальних благ. Його основою була продрозкладка – масове вилучення сільгосппродукції, санкціоноване ЦК РКП(б) у лютому 1919 р. Через інфляцію селянин фактично віддавав усе ним вирощене за безцінь. Для забезпечення плану продрозкладки більшовики створили т.зв. Продовольчі армії, які зі зброєю вилучали продукцію у селян.

- навесні 1919 р. відповідно до положення «Про соціалістичний землеустрій та заходи переходу до соціалістичного землеробства» розпочалася колективізація. Вона супроводжувалася репресіями проти селян, які володіли землею і не бажали вступати до колгоспів.

- уже влітку 1919 р. в Україні посилилися повстанські загони, які боролися не лише проти продрозкладки, але висловлювали незалежницькі, національні гасла : проти московських комісарів та їхнього терору, за справедливу, дійсно народну владу, за незалежну Україну, владу Рад без комуністів і чекістів.

! Антикомуністичний рух був настільки масштабним, що впродовж літа – осені 1919 р. лише на півдні України відбулося 238 збройних виступи, а загалом у 1919 р. український народ 700 разів зі зброєю виборював свої права. Повстання спалахували майже у кожному селі, його учасниками були як чоловіки, так і жінки. Особливо масовими були повстання на Черкащині (Холодний Яр) та на півдні України, де діяв Н.Махно.

 

- у боротьбі з селянством, яке протестувало проти комунізації, Червона армія застосовувала варварські способи – масові розстріли, тортури, взяття заручників, спалення сіл. У 1921 – 1923 рр. більшовицька влада організувала перший штучний голодомор. Його основною причиною була більшовицька політика «воєнного комунізму», спрямована на відновлення Російської, тепер названої радянською, імперії. Крім того, голодомор мав знищити хвилю селянських повстань, які періодично підіймалися в Україні. Посуха тільки посилила штучний голодомор, який охопив Південну Україну та частину Лівобережжя, де голодувало 4 – 7 млн. чол. Протягом 1921 – 1923 рр. від голоду в Україні померло 1,5 – 2 млн. людей.

 

! Вперше застосувати голод як зброю, як засіб упокорення народу вирішив лідер комуністів В.Ленін. Він разом із Л.Троцьким «винайшов» голодомори і концтабори проти власних громадян.

 

- характерно, що більшовики замовчували голод і планували зібрати у 1921 р. 200 – 300 млн. пудів хліба з України. Єдиною інституцією, яка надала голодуючим допомогу, була Православна Церква.

- Ленін використав пропозицію Церкви про допомогу для того, щоб конфіскувати її багатства та збільшити золотий запас. Саме тоді розпочалося пограбування пам’яток української культури, адже комісії комуністів забирали дорогі хрести, чаші, ікони у золотих оправах, митри тощо. Золоті і срібні вироби переплавляли, а також нелегально переправляли за кордон, де продавали за півціни.

! Лише у Києво-Печерській лаврі комуністи конфіскували 12 000 кг срібла, 70 кг золота, 18 кг коштовного каміння ! Обдираючи золоті оправи, новітні московські варвари рубали на дрова безцінні ікони часів Київської Русі ...

 

- Спротив більшовицькій політиці «воєнного комунізму» зростав не лише серед селянства, активізувалися страйки робітників і військовослужбовців. Навіть масовий терор не міг здолати народні протести. Тому Ленін проголосив т.зв. «танго – крок назад, а потім – два вперед», зауваживши, що нова політика не поклала край терору.

 

Відповідаючи на друге питання, варто наголосити на тому, що :

політика непу та «українізації» не означали зміни більшовицького курсу на встановлення тотального контролю над усіма сферами життя, а були поспішною реакцією керівництва ВКП(б) на масові повстання. Тримаючись за владу, намагаючись уникнути нової хвилі повстань, Ленін заявив про необхідність змін у внутрішній політиці. Задекларовані комуністами зміни мали чітку пропагандистську мету – нейтралізація національно-визвольних рухів і збільшення підтримки радянської влади.

- у березні 1921 р. на з’їзді РКП(б) було ухвалене рішення про перехід до нової економічної політики (абревіатура «неп» вперше з’явилася у травні 1921 р.). Тепер селянин мав сплачувати державі натуральний продподаток, який був менший від продрозкладки і, до певної міри, враховував майновий стан селянського господарства. Сплативши продподаток, селян міг продавали решту продукції на ринку. Також поверталася приватна власність на малі підприємства, дозволялася наймана праця, відновлювалася вільна торгівля і товарно-грошові відносини загалом.

- попри те, що великі підприємства, банки, транспорт і зовнішня торгівля залишалися у власності більшовиків, частковий перехід до ринкових відносин мав позитивний ефект. До 1926 р. промисловість України досягнула рівня довоєнного 1914 р., а це покращило рівень життя людей.

 

- щодо національно-культурної політики російських більшовиків у керівництві РКП(б) точилися гострі дебати : ліберальніша група (Ленін, Троцький) пропонувала утворити федерацію республік і гарантувати неросійським народам широкі права, принаймні на певний час; друга група (Сталін, Дзержинський, Орджонікідзе) виходила з унітарних позицій, погоджуючись на входження всіх неросійських республік до Росії на правах автономій.

- врешті, 30 грудня 1922 р. було проголошено утворення СРСР – модифіковану форму Російської імперії, де головні повноваження належали Москві, а право народів на самовизначення було лише формальним.

- після юридичного оформлення більшовицької держави, у квітні 1923 р. була проголошена нова національна політика, в основі якої лежав принцип так званої «коренізації». Тепер більшовицька влада взялася сприяти розвитку національних мов, культур, національних кадрів, гармонізації міжнаціональних відносин.

- у КП(б)У і державному апараті, до складу якого входили не українці, а росіяни, євреї, поляки та ін., рішення московського центру зустріли опір. Так, один із керівників компартії України Д.Лебідь заявив, що російська мова пов’язана з «найпрогресивнішим» у суспільстві робітничим класом, а українська мова і культура – з «відсталим» селянством. Чи не переносить нас це «твердження» у валуєвський 1863 рік ?!

- лише зі зміцненням у керівництві партії й уряду позицій націонал-комуністів – Г.Гринька, О.Шумського, М.Скрипника, В.Чубара. У результаті «українізація» охопила не тільки освіту, але й держапарат і військо, з 1925 р. спавочинство було переведено на українську мову.

- «українізація» ішла паралельно з ліквідацією неписьменності : у 1925 р. було запроваджено обов’язкове чотирирічне навчання дітей, а у 1931 р. – семирічне. Україна досягнула рекордного за свою історію рівня шкіл з українською мовою навчання – 97 % ! Протягом кількох років українська культура пережила справжнє відродження, піднесення національної гідності.

- окремої уваги вартує церковне відродження України. У жовтні 1921 р. було проголошено створення Української автокефальної православної церкви на чолі з видатним богословом митрополитом Василем Липківським. Новостворена церкви стала справді національною, опікувалася відродженням духовних традицій українського народу і, звичайно ж, викликала різко негативну реакцію з боку московської РПЦ.

! Комуністична влада, не зважаючи на проголошену політику атеїзму, дозволила легально діяти російській православній церкві. Вона ще у царській Росії була перетворена на покірну прислужницю режиму, таку ж роль відвели їй і більшовики. Взамін на «співпрацю» з органами КГБ «духівництво» РПЦ без проблем «лікувало душі». Всі інші конфесії були заборонені, духівництво і вірні переслідувалися. СРСР був єдиною країною у світі, де за віру в Бога кидали до тюрем, концтаборів, вбивали.

 

- звичайно, що такий розмах «українізації» був неприпустимим для Москви, у ньому вона вбачала пряму загрозу. Тому зі зміцненням у 1927 – 1929 рр. диктатури Сталіна розпочався процес повернення до «воєнного комунізму» і згортання «українізації».

- безперечно, неп та «українізація» мали багато позитивних наслідків – піднесення економіки і сільського господарства, зниження рівня неграмотності, запровадження української мови у державному апараті тощо. Але жоден із цих позитивів не применшує масштабів комуністичних репресій, що забрали мільйони життів.

 

 

При підготовці до третього питання треба пам’ятати, що :

репресії проти нашого народу комуністична влада здійснювала безперервно, з 1917 до 1991 рр., з тією заувагою, що у різні роки вони були більш чи менш масштабними. Дослідники наводять різні цифри жертв радянського режиму, усі вони є страшними – половина українських чоловіків у ХХ ст. померла насильною смертю, за роки радянської влади було знищено майже 70 млн. українців, щоденно комуністи вбивали 832 людини ... Виникає запитання чому, для чого, невже було стільки ворогів? Відповідь є дуже простою : комунізм, так само як нацизм і фашизм, є антигуманною, людиноненависницькою ідеологією, системою, що знищувала свої та чужі народи, не думаючи про кількість жертв. Варто також додати і великоросійський шовінізм, що його перейняли більшовики з імперських часів і який проявлявся у ненависті до всього українського. Комуністичні репресії мали на меті вбити не лише будь-які прояви інакодумства, а перетворити людину на «нову біологічну істоту з людського матеріалу», вони знищували цілі соціальні групи, окремі інституції, спотворюючи структуру українського суспільства, руйнували національну пам’ять.

За кількістю жертв комуністичного режиму найстрашнішими у нашій історії є 20 – 30-і рр. 20 ст. – «Розстріляне Відродження» і штучний Голодомор.

- зміцнивши свою диктатуру, Сталін на початку 1929 р. посилив репресивну політику, розпочалася кампанія залякування суспільства, цькування і знищення цілих верств українського народу. ГПУ (КГБ) перейшло до відвертих фальсифікацій, оголошуючи невинних людей ворогами народу, керівниками якихось антирадянських центрів, агентами іноземних розвідок. Так розпочалася перша хвиля масових репресій – знищення української інтелектуальної еліти.

- найчорнішим став т.зв. процес СВУ (Спілки визволення України), який проходив у Харкові у 1929 – 1930 рр.. Процес відбувався над 45 керівниками і головними діячами вигаданої «спілки», а всього до судового процесу у 1930 р. було залучено 474 особи, з них до розстрілу засуджено 15, до концтаборів – 192, вислано за межі України – 87, засуджені умовно – 3, звільнені від покарання – 124 особи. Живими з в’язниць повернулося лише троє.

- загалом у зв’язку зі «справою СВУ» радянська влада заарештувала, знищила або заслала понад 30 тис. осіб. За звинуваченням в «українському націоналізмі» та «шовінізмі» були заарештовані вчителі української мови, викладачі, письменники, науковці. Відкритий судовий процес став вирішальним етапом дискредитації політики «українізації» і засобом залякування активної частини суспільства.

- відкриті з розпадом СРСР архівні дані засвідчили, що СВУ, як і ряд інших організацій, були вигадані ГПУ для легітимізації репресій над українською інтелігенцією. У 1989 р. засуджені у «справі СВУ» були посмертно реабілітовані.

 

! Віце-президент Всеукраїнської Академії Наук, академік Сергій Єфремов за день до свого арешту – 20 липня 1929 р. відвідав могилу Т.Шевченка в Каневі та написав у своєму щоденнику, що «раптово відчув потребу поговорити з Тарасом» ... Зі встановленням радянської влади С.Єфремов займався лише науковою та науково-організаційною діяльністю – очолював Комісію для видання пам’яток новітнього українського письменства, Комісію для складання біографічного словника діячів України, Історико-літературне товариство при ВУАН. За приналежність до не існуючої організації – СВУ, акад. С.Єфремов отримав 10 років ув’язнення з «суворою ізоляцією». Загинув визначний вчений 10 березня 1939 р. в одному з таборів ГУЛАГу за три місяці до звільнення.

 

- прямим наслідком «процесу СВУ» стало знищення Української автокефальної православної церкви, адже 20 обвинувачених були представниками духовенства УАПЦ. Репресії проти Церкви стали другою хвилею червоного терору тому, що УАПЦ у підрадянській Україні була єдиною інституцією, що втілювала національні прагнення до духовної незалежності від Москви. Церква була оголошена «осередком мракобісся та контрреволюції», а духовенство та вірні – носіями «шкідливої ідеології».

- під тиском влади у січні 1930 р. у Софійському храмі відбувся «надзвичайний» собор, на якому ухвалено акт про «самоліквідацію» УАПЦ, але це не врятувало духовенство та активних вірних від гонінь. Досить сказати, що до 1937 р. каральні органи комуністичної влади фізично знищили близько 2 тисяч представників духовенства УАПЦ, тобто майже всіх. Серед них і трьох митрополитів цієї Церкви – В.Липківського, І.Павловського, М.Борецького.

! Занепад комуністичного режиму дозволив УАПЦ відновити своє легальне існування в Україні, це сталося на першому соборі у Києві у червні 1990 р. Тоді ж главою УАПЦ було обрано Патріарха Мстислава.

 

- ще однією резонансною справою стала т.зв. «справа Українського національного центру», розпочата у лютому 1932 р. За сфабрикованими доказами чекісти заарештували 50 осіб, зокрема, академіки М.Грушевський та М. Яворський, а також члени УПСР. Більшість заарештованих померли у таборах, 21 особу розстріляли.

- У 1933 р. органи ГПУ «викрили» т.зв. УВО – «Українську військову організацію», серед арештованих були представники освіти, наукової та творчої інтелігенції – прихильники «українізації». У результаті фальшивих звинувачень нарком освіти М.Скрипник у липні 1933 р. застрелився, а до кінця року за політичними мотивами були звільнені усі (!) керівники обласних управлінь освіти, 90 % - керівників районних відділень, 4 тис. вчителів, 210 викладачів, більшість директорів педагогічних вишів. Усі вони зазнали різних форм політичних репресій.

- нову хвилю арештів зумовило прийняття нового «українського правопису» 1933 р. Націоналістів шукали серед співробітників Інституту наукової мови при Академії Наук. Власне ВУАН зазнала справжнього погрому, було заарештовано понад 80 % її співробітників. Тотальна «чистка» охопила музеї та бібліотеки республіки, видавництва, науково-дослідні інститути, творчі спілки України.

- у 1933 р. розпочалися арешти письменників, особливого розмаху вони набувають після самогубства М.Хвильового (травень 1933 р.). За неповними даними до 1937 р. було репресовано близько 500 українських письменників, більшість з них були розстріляні у Соловецькому таборі у жовтні – листопаді 1937 р.

- комуністична система знищувала усе найталановитіше – знамениту школу малярства на чолі з проф. М.Бойчуком, модерний театр «Березіль» на чолі з режисером Лесем Курбасом, у 1934 р. були заборонені усі творчі об’єднання і створені єдині, керовані партією спілки.

 

! Знищення комуністичною Російською імперією української наукової та творчої інтелігенції породило у нашій історії трагічне визначення – «Розстріляне Відродження». Впродовж 20 – 30-х. рр. було вбито 80 % української інтелігенції. Українська, україномовна культура фактично була знищена у містах, розпочалося висвітлення історії з точки зору російського великодержавного шовінізму. У 1937 р. російський народ був проголошений «старшим братом»... Особливу увагу Москва приділяла русифікації України.

Голодомор 1932 – 1933 рр. – це масовий злочин, геноцид українців, навмисно організований керівництвом та урядом СРСР, що призвів до багатомільйонних втрат на території Української РСР (крім семи західних областей, Криму і Південної Бессарабії, які тоді не входили до складу УРСР) та Кубані. Організатори цього злочину розраховували на придушення українського національно-визвольного руху і фізичне знищення частини українських селян.

Американські дослідники Джеймс Мейс та Роберт Конквест довели, що Голодомор відповідає загальноприйнятому визначеннюгеноциду. У 1988 р. Конгрес США, а в 1989 р. Міжнародна комісія юристів офіційно визнали Голодомор 1932 – 1933 рр. актом геноциду проти української нації.

24 країни офіційно визнали Голодомор геноцидом українського народу. У 2006 р. Верховна Рада ухвалила «Закон про Голодомор 1932 – 1933 рр. в Україні», яким офіційно визнавала Голодомор геноцидом. Проти голосувала фракція комуністів, від Партії регіонів підтримали Закон лише два депутати. Урядові кола Росії заперечують Голодомор, а праці українських науковців про Голодомор 1932 – 1933 рр. зараховано в РФ до «екстремістських видань»...

У 2010 р. суд визнав винними у здійсненні злочину геноциду сім вищих керівників СРСР і УРСР – Й.Сталіна, Л.Кагановича, П.Постишева, В.Молотова, С.Косіора, М.Хатаєвича, В.Чубара.

Внаслідок геноциду українського народу, організованого комуністичною Москвою методом голодомору, в Україні померло понад 10 мільйонів людей. Це найбільша гуманітарна катастрофа в історії нашого народу.

Четверта субота листопада в Україні визнана Днем пам’яті жертв Голодоморів. Щорічно у цей день відбувається загальнонаціональна хвилина мовчання та всеукраїнська акція «Запали свічку».

Перший у світі пам’ятний знак на вшанування річниці Голодомору «Розірване кільце життя» встановлений у канадському місті Едмонтоні (провінція Альберта) біля входу до будівлі мерії у 1983 році.

Термін «Голодомор», що походить від слів «голод» і «мор», з’явився у 1983 р. серед української діаспори Канади під час вшанування 50-х роковин трагедії. В Україні слово «Голодомор» у 1986 р. вперше публічно вжив Іван Драч. З 1988 р. воно стає загальноприйнятим в українській публіцистиці, а згодом і в науковій історичній літературі.

- відкрите пограбування селян із застосуванням війська більшовики почали практикувати відразу після окупації Червоною армією. Першими організаторами і керівниками цих дій були В.Ульянов-Ленін і Л.Бронштейн (Л.Троцький). Але за соціально-демографічними наслідками Голодомор 1932-1933 рр. був найтрагічнішим.

- хлібозаготівлі, враховуючи їх обов’язковість та карально-репресивний механізм виконання, були однією з форм натурально-продукових повинностей українських селян і стали однією із причин жахливої трагедії Голодомору. Також влада використовувала «чорні дошки» як систему примусової ізоляції селян. У 1932 р. 5 млн. українських селян були приречені – у крамниці сіл, занесених на «чорну дошку» не завозили навіть сірників. Для завершення хлібозаготівель комуністична влада застосовувала т.зв. загороджувальні загони навколо українських сіл і на залізницях, які унеможливлювали виїзд до міста.

- голод розпочався восени 1931 р., а протягом 1-ї пол. 1932 р. набув виразних ознак Голодомору. За таких обставин злочинний режим 7 серпня 1932 р. приймає закон «Про охорону ... соціалістичної власності», відомий як «закон про 5 колосків», який передбачав розстріл або 10-річне ув’язнення за збір колосків або залишків зерна.

- протягом січня – липня 1933 р. голод охопив усі області УСРР та райони Молдавської АСРР. Крім смерті від голоду, люди помирали від тифу, дизентерії, отруєнь, були випадки канібалізму.

- під час трагедії голоду держава вдалася до масового вилучення золота у населення за допомогою системи «Торгсину», де були встановлені завищені ціни на хліб. Протягом 1932 – 1933 рр. «Торгсин» купив в обмін на хліб 71 тонну побутового золота! «Золотозаготівлі» забезпечили будівництво і придбання обладнання для 10 «велетнів» перших сталінських п’ятирічок – Уралмашу, Кузнецькбуду, Дніпрогесу тощо.

- своє нелюдське обличчя комуністичний режим проявив у ставленні до дітей – у 1932 р. усі інтернати УРСС були позбавлені централізованого продовольчого постачання, бо діти належали до категорії «непрацездатних». Половина жертв Голодомору – діти.

- світове співтовариство не відреагувало на трагедію українського народу, хоча інформація про неї час від часу потрапляла на Захід. Ганебну позицію зайняли, наприклад, прем’єр-міністр Франції Е.Ерріо та британський письменник Б.Шоу, які публічно заперечували факт голоду в Україні та вихваляли «щасливе життя» українського селянина у колгоспі.

 

! Голодомор 1932 – 1933 рр. став наслідком терористичної діяльності комуністичного режиму, який штучно створив умови існування, несумісні з життям. Тому радянська соціально-економічна політика тих років мала виразні ознаки геноциду. Примусові хлібозаготівлі, «чорні дошки», натуральні штрафи, «хлібозаготівельні глибинні пункти», «конвеєрний метод», колективна відповідальність, захоплення заручників, позбавлення житла, присадибної землі, унеможливлення пересування та інші форми терору (розкуркулення, депортації, ув’язнення, розстріли) розкривають далеко неповний перелік репресивних дій зі свідомою мотивацією вбивства великих груп людей.

 

 

У четвертому питанні пригадуємо, що :

після розпаду Австро-Угорщини у результаті закінчення Першої світової війни у Центральній та Східній Європі утворилася низка незалежних держав, серед них – ЗУНР, що у січні 1919 р. об’єдналася з УНР. Проте сильніші сусіди – Польща, Румунія, Чехословаччина, за підтримки лідерів Великобританії, Франції, США, заволоділи західноукраїнськими землями.

а) українські землі під владою Польщі

- справами кордонів і розмежування територій на Паризькій мирній конференції займалася спеціальна комісія під головуванням Ж.Камбона. 25 червня 1919 р. Верховна рада Паризької мирної конференції ухвалила рішення передати Східну Галичину під тимчасове управління Польщі за умови надання їй автономії та проведення плебісциту. 21 листопада 1919 р. відповідно до «Статуту» Східна Галичина оголошувалася підмандатною територією Ліги Націй, а Польща отримувала мандат на управління нею на 25 років при умові надання автономії з окремим сеймом, судівництвом і військом. 2 грудня цього ж року у Парижі було встановлено кордон етнічного розмежування між поляками, українцями і білорусами, який проходив по лінії Буг – Пінськ – Німан. Пізніше її назвали «лінією Керзона» на честь міністра закордонних справ Великобританії Д.Керзона. Ухвала забороняла полякам творити адміністрацію на схід від цієї лінії.

- не зважаючи на нову Конституцію (березень 1921 р.), що проголошувала низку демократичних прав і свобод, польська влада розпочала репресії проти діячів українського руху, діячів ЗУНР, вояків УГА. Близько 100 тис. осіб були ув’язнені за підозрою в участі, сприянні ЗУНР та УГА, тисячі з них померли у таборах від голоду і хвороб. Українців звільнили з важливих посад, терміни «українець», «Галичина» було замінено на «русин» і «Східна Малопольща». Проводилась ізоляція українців Закерзоння, Галичини та Волині. У січні 1920 р. влада ліквідувала галицький крайовий сейм і заснувала у його приміщенні університет імені Яна Казимира. Зауважимо, що політика Польщі була спрямована на поширення серед українців угодовських тенденцій, а також зміцнення польського елементу у найважливіших галузях життя.

- з метою асиміляції українців у 1924 р. сейм ухвалив закон про освіту («Закон Ґрабського»), відповідно до якого замість національної була запроваджена т.зв. «утраквістична» (двомовна) школа. Викладання у такій школі поступово переходило на польську. Результатом «реформи» стало зменшення українських шкіл на дві третини – з 2151 у 1924 р. до 716 у 1930 р.

- політика Варшави спричинила стихійний та організований опір українців, який проявлявся у формі партизанського руху, акціях диверсій і саботажу.

 

 


Читайте також:

  1. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  2. Головні етапи кількісного аналізу та оцінювання ризику. Методичні підходи до визначення ризику.
  3. Додаткові методичні прийоми вивчення вищої нервової діяльності.
  4. ЗАВДАННЯ ТА МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ ДО МОДУЛЬНОЇ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ № 1
  5. ЗАВДАННЯ ТА МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ ДО МОДУЛЬНОЇ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ № 2
  6. Завдання та методичні рекомендації до вивчення теми
  7. Завдання та методичні рекомендації до вивчення теми
  8. Завдання та методичні рекомендації до вивчення теми
  9. Завдання та методичні рекомендації до вивчення теми
  10. Завдання та методичні рекомендації до вивчення теми
  11. ЗАВДАННЯ ТА МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ
  12. Завдання, джерела інформації і методичні прийоми контролю




Переглядів: 446

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 7. Україна у міжвоєнні роки (1919 – 1939 рр.) (4 год.) | В.Н. Синько

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.