МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Поняття і ознаки державного органу .Апарат держави - частина механізму держави. Апарат держави - юридично оформлена система всіх державних органів, що здійснюють безпосередню практичну роботу по управлінню суспільством, виконанню завдань і функцій держави. Можливе двояке розуміння апарату держави: у вузькому і широкому значенні. Апарат держави (у вузькому значенні) - власне управлінський апарат або апарат виконавчої влади, який складається з урядовців і очолюється виконавчими вищими органами. Апарат держави (в широкому значенні) - разом з власне управлінським апаратом включає главу держави, парламент, місцеві органи управління, озброєні сили, міліцію (поліцію), дипломатичні представництва за кордоном і ін. Ознаки апарату держави: 1) система державних органів, що є структурною організацією, заснованою на загальних принципах, єдності кінцевої мети, взаємодії і орієнтовану на забезпечення реалізації функцій держави; 2) система юридично оформлених державних органів, тобто наділених компетенцією (повноваженнями, юридичною відповідальністю) і які займаються управлінням суспільства на професійній основі як носії влади; 3) система державних органів, в рамках якої діяльність державних службовців чітко відмежована від «власності», що належить їм як суб'єктам; 4) система органів, кожний з яких має матеріально-технічні засоби для здійснення цих функцій; 5) система органів, диференційованих згідно принципу розподілу влади на законодавчі, виконавчі і судові; 6) система органів, що здійснює свою діяльність по управлінню суспільством і виконанню функцій держави у формах безпосередньо управлінських і правових. Безпосередньо управлінські форми діяльності державного апарату не мають юридичного характеру. Їх функції: • організаційно-регламентуюча - розробка наукових рекомендацій, підготовка проектів документів, організація виборів і др.; • організаційно-господарська - бухгалтерський облік, статистика, постачання і ін.; • організаційно-ідеологічна - роз'яснення нормативних актів, формування громадської думки і ін. Правові форми діяльності державного апарату мають юридичний характер: правотворча, правозастосовча, правоохоронна, контрольно-наглядова, засновницька. Правотворча діяльність - форма діяльності компетентних органів держави по встановленню, зміні або скасуванню правових норм. Ця діяльність включає підготовку проектів нормативних юридичних актів, їх ухвалення і видання. Правозастосовча діяльність - форма діяльності компетентних органів держави по реалізації правових норм. Ця діяльність включає організацію і контроль над дотриманням правових норм. Правоохоронна діяльність - форма діяльності компетентних органів держави по попередженню правопорушень і притягненню правопорушників до юридичної відповідальності. Вона здійснюється з метою охорони і захисту правових норм шляхом вжиття заходів юридичної відповідальності до правопорушників. Державні органи є структурними ланками державного апарату. Орган держави - частина державного апарату - група осіб або одна особа, що володіє певною державно-владною компетенцією для виконання завдань і функцій держави. Кожний орган держави створюється для здійснення певного виду державної діяльності тобто має свій предмет діяльності, завдання і функції. Юридичним виразом сукупності повноважень, функцій і юридичної відповідальності органу є його компетенція. Ознаки органу держави: 1) формується державою або безпосередньо народом (наприклад, парламент) відповідно до закону і функціонує на його основі; 2) має передбачені конституцією або іншими законами спеціальні функції, які він здійснює від імені держави; 3) володіє державно-владними повноваженнями, що дозволяють йому вчиняти юридично обов'язкові дії: а) видає нормативні і індивідуальні акти; б) здійснює контроль за виконанням вимог, передбачених цими актами; в) забезпечує і захищає ці вимоги від порушень шляхом вжиття заходів виховання, переконання, стимулювання, у разі потреби - державного примусу; 4) функціонально взаємодіє з іншими органами в процесі реалізації своїх повноважень, керуючись принципом «дозволено тільки те, що прямо передбачене законом». Принцип «дозволено все, що не заборонено законом» не відноситься до діяльності державних органів. Цей принцип діє у сфері майнових відносин громадян, юридичних осіб; 5) складається із службовців, що знаходяться в особливих правовідносинах один з одним і органом: об'єм, порядок використання ними владних повноважень встановлюється законом і одержує конкретизацію в посадових інструкціях, і ін; 6) має необхідну матеріальну базу - казенне майно, яке знаходиться в його оперативному управлінні; свій рахунок в банку; джерело фінансування - державний бюджет; 7) має організаційну структуру , територіальну сферу діяльності, систему службової підзвітності і службову дисципліну. Інститут держави - відносно відокремлена частина державної структури, що володіє певною автономією. Відповідно до структурно-функціонального принципу інститути держави можна поділити на: - організаційні (інститут президента, інститут парламенту); - функціональні (інститут референдуму, інститут адміністративного контролю, інститут державної влади). Види інститутів держави за ступенем складності: - прості - не можуть бути поділені на більш дрібні інститути (інститут надзвичайного стану, інститут адміністративного контролю, інститут референдуму, інститут відповідальності уряду); - комплексні - складаються з декількох педінститутів, які у свою чергу можуть бути інститутами для меншого дріблення (інститут форми держави включає підінститути: форми правління, форми устрою, форми режиму; інститут державного суверенітету: повнота і верховенство всередині, незалежність і рівноправність зовні; інститут представника держави на місцях: губернатор, префект і ін.). Види інститутів держави за принципом «поділу влади»: - інститути законодавчої влади (парламент, референдум і ін.); • інститути виконавчої влади (монарх, президент, уряд, виконавчі органи влади на місцях і ін.); • інститути судової влади (звичайні суди, надзвичайні суди, спеціальні суди, судова відповідальність, судовий контроль і ін.). Інститути держави змінюються в ході історичного розвитку. Деякі інститути зникають (інститут абсолютної монархії), інші з'являються (участь громадян в управлінні державою). Читайте також:
|
||||||||
|