Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Суспільства і держави ,,

Громадянське суспільство є головним чином, соціально-економічною та особистісною сферою життєдіяльності людей, вільною від державного втручання. В той же час громадянське суспільство пов'язане з державою і є можли­вим тільки в державно організованому суспільстві.

По-перше, ряд інститутів є одночасно компонентами і громадянського суспільства, і держави. Такими є, напри-


клад, політичні партії. Вони акумулюють і формулюють різноманітні інтереси індивідів і соціальних спільнот у єдиний політичний інтерес і забезпечують їх участь в управ­лінні суспільними та державними справами.

По-друге, межі між державою і громадянським суспіль­ством мають тенденцію до розмивання. З одного боку, громадянському суспільству держава делегує частину сво­їх повноважень. Тому в зарубіжних країнах нерідкими є такі явища як третейські (недержавні) суди, недержавні пенітенціарні установи, альтернативні (без формальної судової процедури) способи розв'язання конфліктів. З ін­шого боку, держава бере під контроль сфери діяльності, що раніше були закритими для державного втручання, напри­клад, регулює економічні відносини, здійснює інтервенцію в сімейні справи, якщо це необхідно для захисту від до­машнього насильства.

По-третє, громадянське суспільство передбачає контроль над державою, оскільки будь-яка державна влада постійно прагне до самозростання і підпорядкування собі суспіль­ства. Тому або громадянське суспільство формує і контролює державу, або держава поглинає суспільство і тоді воно пере­стає бути громадянським. Контроль громадянського су­спільства над державою здійснюється за допомогою полі­тичних партій (особливо опозиційних), засобів масової ін­формації, вільних демократичних виборів.

Громадянському суспільству відповідає тип держави, який називають правовим. Правова держава виступає як система органів та інститутів, які гарантують і захищають нормальне функціонування громадянського суспільства.

Принципи взаємодіїгромадянського суспільства і право­вої держави:

1) визнання державою економічного, політичного та
ідеологічного плюралізму суспільства;

2) безумовне визнання і захист державою прав людини
і громадянина, невтручання держави до приватного жит­
тя громадян;

3) взаємні обов'язки і відповідальність особи і держави;

4) взаємна відмова суспільства і держави від викори­
стання насильницьких, незаконних дій;

5) прагнення до соціального миру, партнерства та на­
ціональної згоди.

Громадянське суспільство в Україні і пострадянських державах ще тільки належить створити. На досягнення цієї


мети мають бути спрямовані зусилля як суспільства, так і державної влади.

7.4. Держава і соціальне партнерство

Соціальне партнерство— це добровільна і рівноправна взаємодія між найманими працівниками, бізнесменами і державою з метою соціального миру і прогресу, ефективної економіки, захисту прав та інтересів трудящих.

Взаємодія необхідна, щоб спільними зусиллями вирі­шувати значущі соціальні проблеми, такі, як бідність, без­домність, сирітство, розгул злочинності, забруднення нав­колишнього середовища. Представники кожної зі сторін трикутника по-різному усвідомлюють власну відповідаль­ність за ці людські біди, мають різні можливості та ресурси для допомоги і, нарешті, різні уявлення про саму природу соціальних проблем.

Поняття «соціальне партнерство» вперше ввів у обіг англійський філософ та економіст Джон Стюарт Мілль. Основи концепції соціального партнерства була розроблені ідеологами німецької соціал-демократії наприкінці XIX ст. Крупними ідеологами соціального партнерства є американ­ський економіст Джон Гелбрейт, французький соціолог Реймон Арон, німецький економіст Леонард Ерхард.

Елементи соціального партнерства впроваджувалися з початку XX ст. і в європейських країнах, і в США. У США його прихильниками виступили не тільки ділові кола (як, наприклад, знаменитий Генрі Форд), а й глава держави (в першу чергу, Теодор Рузвельт і Франклін Рузвельт). Ця концепція набула особливої актуальності унаслідок світової економічної депресії 1929-1933pp.

Основні суб'єкти соціального партнерства:

1) держава і створені нею з цією метою установи (гро­
мадські ради, трудовий арбітраж);

2) бізнес, тобто працедавці та їх об'єднання (союзи під­
приємців);

3) наймані робітники та їх об'єднання (профспілки).
Роль кожного з учасників цього тристороннього діалогу

змінюється залежно від соціально-політичної та економіч­ної обстановки в країні. Проте безперечним є одне: чим краще між ними відбувається соціальний діалог, тим кра-


І


ще йде формування соціального партнерства як у цілому в державі, так і в окремих галузях господарства. І, навпаки, домінування одного з суб'єктів перекручує саму ідею со­ціального партнерства і призводить або до тоталітаризму (якщо переважає держава), або до олігархізації (якщо до­мінує бізнес), або до соціального утриманства (якщо домінує армія найманої праці).

Роль держави у соціальному партнерстві визначається тим, що держава створює та підтримує його правові та по­літичні основи, зокрема нормативно-правову базу (напри­клад, законодавство про профспілки, про способи вирішен­ня трудових конфліктів, про зайнятість, про соціальне за­безпечення). Інституційно роль держави в забезпеченні соціального партнерства виражається у створенні і функ­ціонуванні внутрішньодержавних, регіональних і міжна­родних органів, до яких належать:

— ради (комісії) соціального партнерства, до яких вхо­
дять представники бізнесу, держави і найманих робітників.
Вони можуть утворюватися на різних рівнях (організації,

. галузі, адміністративно-територіального утворення), аж до національного;

— Економічна і Соціальна Рада Європейського Союзу;

— Міжнародна Організація Праці (є спеціалізованою
1 установою ООН).

Механізм соціального партнерства у принципі має такий

вигляд:

* — щодо суспільства держава бере на себе відповідаль-1 ність за соціальні гарантії, одержуючи натомість легітим-

ність влади та суспільну підтримку; 1 — щодо підприємців держава забезпечує гарантії прав

власності, сприятливий підприємницький клімат, підтрим-J ку національного бізнесу в зовнішньому світі, одержуючи

натомість підтримку з боку підприємців, строге дотриман-ї ня встановлених державою норм і правил;

— щодо найнятих робітників бізнес зобов'язується за­
безпечити їхнє благополуччя (гідну оплату праці та соці­
альний пакет, охорону праці, підготовку і перепідготовку

е' кадрів);

— щодо бізнесу наймані робітники зобов'язуються утри-
и' матися від явно деструктивних способів захисту своїх прав

та інтересів (економічного і фізичного терору, висування явно нездійсненних вимог тощо);

1 114


— баланс між суспільством і капіталом будується за принципом: соціально відповідальна поведінка підприємців в обмін на суспільну підтримку його інтересів, цілей і дій...

Соціальне партнерство є способом цивілізованого та'
ефективного регулювання соціально-трудових відносин,
запобігання або мирного вирішення соціальних конфліктів,
гарантією соціальної злагоди і прогресу. Соціальне парт­
нерство — це шлях до ефективної держави на основі соці­
альної консолідації, розширення суспільної підтримки
цілей та дій влади. Ідея соціального партнерства близька і
затребувана широкими народними шарами. Вона виходить*
з необхідності об'єднання влади з народом, устрою соціаль­
но-справедливого творчого суспільства, єднання духовного
та матеріального. ;

. Питання, завдання та тести для самоконтролю

1. Назвіть основних теоретиків громадянського суспіль­
ства.

2. Дайте визначення та назвіть ознаки громадянського
суспільства.

• 3. Складіть схему «Структура громадянського суспіль­ства».

4. Знайдіть відповідність між стовпцями таблиці «Дер­жава і громадянське суспільство ».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А. Держава 1. Фракція партії «зелених» у парламенті
2. Товариство філателістів
3. Інститут приватної власності
4. Третейський суд
5. Районна прокуратура
Б. Громадянсь­ке суспільство 6. Православний монастир
7. Журнал «Космополітен»
8. Асоціація художників-абстракціоністів
9. Міністерство у справах сім'ї та молоді
10. Міська рада

5. Чому, на вашу думку, термін «громадянське суспіль­
ство» в Конституції України відсутній? ;


6. Визначте фактори та принципи взаємодії держави і
громадянського суспільства.

7. Визначте суб'єктів соціального партнерства.

8. Користуючись Конституцією України, визначте еле­
менти громадянського суспільства в Україні.


Нормативні джерела ;

Конституція України: Прийнята на V сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 р.// Відомості Верховної Ради України. — 1996. — № ЗО. — Ст. 141.

Про внесення змін до Конституції України: Закон Укра­їни від 8 грудня 2004 р.// Відомості Верховної Ради Укра­їни. — 2005. — № 2. — Ст.44.

Додаткова література

Барков В., Розова Т. Громадянське суспільство в Україні: проблеми та їхнє вирішення // Вибори та демократія. — К.: Нац. ун-т Києво-Могилянська Академія. — 2006.— №3 (9). — С.20-27.

Братасюк М., Довгунь Т. Громадянське суспільство: сутність, генеза, ідеї, особливості становлення в умовах сучасної України. — Тернопіль, 1999.

Кресін О. Громадянське суспільство і держава: шлях до порозуміння і співпраці (з методологічного семінару) // Право України. — 2004. — №3. — С.18.

Левенець Ю.А. Держава у просторі громадянського су­спільства. — К.: Освітня книга, 2006. — 272 с

Матузов Н.И. Гражданское общество: Сущность и основ­ные принципы //Правоведение. — 1995. — № 3. — С. 83-93.

Романюк А. Порівняльний аналіз політичних систем кра-: їн Західної Європи. — Львів: Тріада плюс, 2004. — 392 с.

Струсь К. А.Государство и гражданское общество: Генезис идеи и современная Россия// Новая правовая мысль. — 2003. — № 2 (3). — С. 6-9.

Щепанская Т.А. Сущностные характеристики граждан­ского общества // Актуальні проблеми держави і права. 36. наук, праць. — Одеса: Юрид.літ., 2004. — Вип.22. — С.435-440.



Читайте також:

  1. IV-й період Римської держави ( ІІІ – V ст. н. е. ) – пізня Римська імперія
  2. Автомобільний пасажирський транспорт – важлива складова єдиної транспортної системи держави
  3. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  4. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  5. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  6. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах
  7. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах
  8. Антиінфляційна політика держави
  9. Антимонопольна діяльність держави
  10. Антимонопольна діяльність держави.
  11. Антимонопольна політика держави.
  12. Античні міста-держави на півдні України, їх культурні традиції.




Переглядів: 381

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Розділ 8

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.