Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Специфіка правосвідомості як елемента правової культури

Право, особливо його дія, завжди породжує суб'єктивну реакцію щодо правових норм. Воно формулюється, виникає, а також пере­творюється в життя тільки через волю і свідомість людей. Реакція громадян на право може бути позитивною або негативною, але в усіх випадках люди суб'єктивно реагують на чинне право, певним чином уявляють собі бажане право. Суб'єктивне ставлення людей до правових явищ визначається поняттям правосвідомості.

Правосвідомість — це сукупність правових уявлень, почуттів, переконань, оцінок, що виражають суб'єктивне ставлення інди­відів, соціальних груп, суспільства в цілому до чинного або бажано­го права, інших правових явищ, до поведінки людей у сфері право­вого регулювання.

За своїм змістом правосвідомість може бути розглянута з чоти­рьох боків:

1) вона містить знання правових явищ. Наприклад, знання про зміст тих чи інших норм права, організацію правотворчого і право-


Розділ 6


Правова культура та правова поведінка


 


застосовного процесів, про правомірні дії і правопорушення, засоби боротьби зі злочинністю;

2) вона вбирає в себе ставлення суб'єктів до юридичних норм,
практики їх застосування, законності, правосуддя. Один і той са­
мий закон може сприйматися людьми по-різному. Здебільшого гро­
мадяни схвалюють закони, оцінюють їх як справедливі, розумні і
тому виконують їх вимоги добровільно, в силу внутрішнього пере­
конання. Однак окремі правові приписи можуть правосвідомістю
відкидатися, що негативно впливає на їх реалізацію, породжує в
окремих випадках правопорушення;

3) за допомогою правосвідомості оцінюється поведінка людей як
правомірна чи протиправна, законна чи незаконна. Це оціночний
бік правосвідомості;

4) в процесі реалізації права найбільш важливе значення має по-
ведінковий бік правосвідомості, який відбивається у правових на­
становах, вмінні і готовності діяти за приписами правових норм.
Від ступеня розвитку поведінкових компонентів безпосередньо за­
лежить правомірність або протиправність поведінки суб'єктів.

Правову свідомість можна вивчати з різних ракурсів. Соціологіч­ний аспект дозволяє охарактеризувати правосвідомість як форму суспільної свідомості, що виконує специфічні функції в суспільстві, а також розкрити роль правової свідомості в життєдіяльності соціа­льного організма.

Правова свідомість є однією з форм суспільної свідомості і підко­ряється його загальним закономірностям формування і функціону­вання. Водночас вона посідає особливе місце в структурі суспільної свідомості. В силу цього правосвідомість має свою специфіку, що відрізняє її від інших форм суспільної свідомості (політичної, філо­софської, моральної, естетичної тощо).

Найбільш тісно правосвідомість взаємодіє з моральною і політич­ною свідомістю. Правосвідомість наповнена моральним змістом. Найважливіші політичні вимоги закріплюються в праві і відобра­жаються в правосвідомості. Однак правосвідомість має певну само­стійність, і було б помилково ототожнювати її з іншими формами свідомості.

Специфіка правосвідомості, на відміну від інших форм свідомос­ті, виявляється в предметі відображення, а також в особливих кате­горіях.


Предмет відображення правосвідомості право і правове регулю­вання в цілому, а також суспільні відносини, урегульовані правом або ті, що вимагають правового регулювання. Предмет моральної свідомості ширший — це відносини, що не входять до сфери право­вого регулювання: відносини дружби, товариства, кохання. Своїми особливостями наділений і предмет політичної свідомості — це відносини між різними соціальними групами, соціальними спільно­тами щодо участі в політичному житті суспільства. Предмет право­свідомості також має політичний зміст, але він містить специфічні явища, що не наділені безпосередньо політичним змістом. Це, на­приклад, питання юридичної техніки і стилістики, структури пра­вових норм тощо. Крім того, не всі ідеї політичної свідомості, по­літичні вимоги закріплюються в праві і відбиваються у правосвідо­мості, а тільки найважливіші з них.

Правосвідомості притаманні специфічні категорії. Основними, притаманними тільки правовій формі суспільної свідомості, катего­ріями є категорії юридичних прав, обов'язків і законності. На осно­ві цих категорій правосвідомість оцінює поведінку суб'єктів права як правомірну (що відповідає правам, обов'язкам і вимогам закон­ності, визначеними нормами права) і неправомірну (що протирічить обов'язкам чи порушує права, визначені правовими нормами). Це найбільш загальні категорії, притаманні будь-якому типу право­свідомості. З них розвиваються більш складні категорії: право-суб'єктність, правопорядок, правопорушення, правомірне і непра­вомірне, законне і протизаконне тощо. За допомогою даних катего­рій пізнаються, засвоюються окремі аспекти правового регулювання, досягається правова регламентація суспільних відносин.

Правосвідомість має складну будову. Елементи, рівні правосвідо­мості утворюють його структуру і несуть в процесі правового регу­лювання різне навантаження, відіграють певну роль. Тому, зважа­ючи на структуру правової свідомості, співвідношення його окре­мих частин або елементів, можна виявити роль правосвідомості в суспільному житті, у процесі реалізації права.

Розглядаючи структуру правосвідомості, слід виробити чіткі критерії виділення його окремих елементів. Тільки за цієї умови можна виявити роль структурних елементів правосвідомості на різ­них стадіях правового регулювання.

Структура правосвідомості в цілому може бути представлена у вигляді певних взаємопов'язаних елементів і утворень, які різнять-


Розділ 6


Правова культура та правова поведінка


 


ся між собою, по-перше, за ознакою соціальної спільноти; по-друге, з погляду їх змісту; по-третє, за глибиною пізнання правових явищ.

Право формується, діє і реалізується тільки проходячи через во­лю і свідомість людей, тобто через їх правосвідомість. Реальними носіями правосвідомості в суспільному житті є соціальні спільноти й індивіди, правосвідомість яких, що розглядаються в єдності двох аспектів раціонального (ідеологічного) і емоційного (психологічно­го), утворює його соціальну структуру.

Соціальна структура правосвідомості відбиває соціальну струк­туру суспільства, особливості, зміст і глибину пізнання правових явищ різними соціальними спільнотами та індивідами.

Соціальна структура правосвідомості постає у вигляді суспіль­ної, групової та індивідуальної правосвідомості. Всі соціальні групи наділені корінними інтересами, які формують суспільну право­свідомість і визначають зміст основних, характерних для даного су­спільства в цілому правових уявлень і переживань. Суспільна пра­восвідомість не тільки надає людині певну суму правових знань, але й слугує основою юридичної оцінки реальних відносин між людь­ми, формування ставлення до вимог правових норм, практичної дія­льності з правотворчості, реалізації правових норм тощо. Право­свідомість суспільства в цілому об'єктивується у вигляді існуючого законодавства, правопорядку, режиму законності, системи право­охоронних і правозастосовчих органів, системи норм права, вимог, заборон, обмежень, дозволів.

У реальній дійсності суспільна правосвідомість виявляється і конкретизується в правосвідомості різних соціальних груп чи у гру­повій правосвідомості як відносно самостійних елементах соціаль­ної структури правосвідомості.

Групова правосвідомість — це колективні (групові) уявлення і почуття про право та інші правові явища, які виявляють ставлення і оцінку правових явищ з боку соціальних груп, колективів, тимча­сових соціальних утворень.

Кожна соціальна група має як загальні цілі і задачі, що збігають­ся з суспільними задачами в цілому, так і свої специфічні, що ви­кликані потребами й інтересами даної соціальної групи. Звідси витікає, що у свідомості соціальних груп знаходить свій вияв су­спільна свідомість, але вона в кожній окремій соціальній групі від­бивається через призму специфічних умов, потреб, інтересів цієї групи, набуває специфічних рис, які дозволяють розглядати групо-


ву свідомість як відносно самостійне духовне утворення, що відріз­няється від суспільної та індивідуальної свідомості.

Критеріями для виявлення схожих і відмінних рис правосвідо­мості правових груп є практична соціальна діяльність суб'єктів со­ціальної групи в сфері правового регулювання, їх зіткнення з реа­лізацією правових норм і правової практики, що не виключає вплив на групову правосвідомість й інших ознак соціальної групи та її су­б'єктів (соціального стану, освіти, віку тощо). В результаті склада­ється специфічна для даної соціальної групи правосвідомість — си­стема групових правових поглядів, почуттів, оцінок, що відбивають специфіку її соціальної діяльності і правової практики.

Конкретно-соціологічні дослідження спрямовані на аналіз і ви­вчення особливостей групової правосвідомості і наочно показують, що соціальні групи, сформовані за видами соціальної діяльності, професії, освіти, віку характеризуються різним рівнем знання і ро­зуміння права, емоційним до нього ставленням, по-різному можуть оцінювати зміст окремих норм права і дотримуватись їх приписів.

Суспільна і групова правосвідомість безпосередньо проявляється через правосвідомість індивідів. Тому індивідуальну правосвідо­мість також слід віднести до елементів соціальної структури право­свідомості.

Індивідуальна правосвідомість формується на основі безпосеред­нього впливу суспільної і групової. Вона поєднує в собі їх елементи, а також індивідуально неповторні риси, які спричиняють наявність особливостей і відмінностей у правосвідомості суб'єктів у межах од­нієї соціальної групи. У правосвідомості індивіда відбиваються су­б'єктивні умови життя індивіда, його особливості, освіта, вихован­ня, професія, а також його здібності, характер. Все це формує пра­восвідомість індивіда, визначає специфіку його знань про право і особливості ставлення до нього.

Під час соціологічного дослідження правосвідомості індивіда ва­жливо виявити не тільки те, чи знає людина приписи правових норм, але і визначити ті інтереси, настанови, орієнтири, які є осно­вою вибору ним певного варіанта поведінки у сфері права.

Найважливішим джерелом розвитку правосвідомості індивіда є правова інформація. Можна виділити два способи її отримання на­селенням:

— у процесі освіти і сприйняття словесної інформації;


Розділ 6


Правова культура та правова поведінка


 


— у процесі суспільно-політичної і соціально-правової діяльності особистості.

Провідне місце серед джерел правових знань посідають телеба­чення, радіо, газети.

Специфічно цілеспрямованими процесами передачі і засвоєння правової інформації є освіта і виховання: лекції на правову темати­ку на підприємствах, у навчальних закладах, вивчення основ права у навчальних закладах, на курсах підвищення кваліфікації тощо.

Особливості суспільної, групової та індивідуальної правосвідомо­сті виявляються при розгляді їх структури з погляду змісту компо­нентів правосвідомості: раціонально-ідеологічних, емоційно-психо­логічних і поведінкових.

Раціонально-ідеологічні компоненти правосвідомості — це знан­ня, уявлення, поняття, ідеї про чинне і бажане право та інші право­ві явища. В теоретичному виявленні правові ідеї, уявлення, концеп­ції, принципи складають правову ідеологію, яка в силу своєї уза­гальненості є провідною ланкою суспільної правосвідомості.

До основних емоційно-психологічних компонентів правосвідомо­сті слід віднести суспільні й індивідуальні емоції, почуття, які фор­муються на основі правових знань і уявлень про норми права, юри­дичні права і обов'язки, законність, правотворчу і правозастосовну діяльність і пов'язані зі сприйняттям і оцінкою правових явищ. Про емоційно-психологічні компоненти правосвідомості можна го­ворити лише тоді, коли маємо справу зі свідомими правовими пере­живаннями, що активно впливають на поведінку суб'єктів. Ос­новою таких переживань є певні правові відносини. Вони мають точ­ну предметну спрямованість, в них виявляється ставлення до явищ оточуючої дійсності, що становлять предмет правового регулю­вання.

У своїй сукупності емоційно-психологічні компоненти суспільної правосвідомості утворюють соціально-правову психологію.

Правосвідомість — єдність раціональних і психологічних компо­нентів правової ідеології і правової психології. Правова ідеологія являє собою безпосередню основу для створення правових норм-цін-ностей. Однак при цьому вона використовує судження, оцінки, уяв­лення, накопичені у сфері правової психології.

Як відомо, свідомість нерозривно пов'язана з діяльністю. Це зу­мовлює необхідність вияву поведінкових компонентів у структурі правосвідомості. У поведінці суб'єктів виявляється реальний зміст


їх правосвідомості. Внаслідок цього в структурі правосвідомості до­цільно виокремлювати поведінкові компоненти, до яких належать правові настанови, що в сукупності складають ціннісну орієнтацію суб'єктів і готовність до діяльності у сфері правового регулювання. Поведінкові компоненти правосвідомості обумовлені основними еле­ментами раціонального і емоційного боків правосвідомості і, перш за все, правовими переконаннями і навичками.

Аналіз соціальної структури правосвідомості не зводиться до пе­реліку її елементів і їх загальної характеристики. Необхідно вияви­ти співвідношення цих елементів. Зрозуміло, це не проста їх сума, а єдність, у якій виділяються первинні, спрямовуючі елементи (таки­ми є, наприклад, суспільна правосвідомість з переважанням у ній раціонально-ідеологічних компонентів правової ідеології) і так зва­ні «елементи другого порядку» (індивідуальна правосвідомість, емоційно-психологічні компоненти, соціально-правова психологія), що взаємодіють між собою.

Зі складної взаємодії і взаємопроникнення основних елементів соціальної структури правосвідомості складаються її рівні, що харак­теризують соціальну структуру правосвідомості з погляду глибини пізнання правових явищ з метою їх використання суб'єктами в практичній діяльності. Цей аспект дослідження структури право­свідомості має дуже важливе значення для розробки багатьох проб­лем, у тому числі для дослідження ролі правосвідомості в реалізації права і правозастосовної діяльності.

Соціальні рівні правосвідомості характеризують ступінь розвит­ку основних компонентів суспільної, групової та індивідуальної правосвідомості і особливості відображення у правосвідомості пра­вових явищ.

Для визначення соціальних рівней правосвідомості важливим є аналіз предметної спрямованості діяльності суб'єктів правосвідо­мості у сфері правового регулювання, тобто виявлення глибини ус­відомлення суб'єктами правових явищ для їх практичного викорис­тання в соціальному житті. Така свідомість обумовлена, наприклад, повсякденними умовами життя людей, їх практичними потребами, необхідністю дотримання і виконання юридичних обов'язків, діяль­ністю по застосуванню правових приписів у конкретних життєвих обставинах, осмислюванням закономірних зв'язків і сутності право­вих явищ.

113-405


Розділ 6


Правова культура та правова поведінка


 


       
   
 
 


Така предметна спрямованість діяльності суб'єктів визначає гли­бину відображення правосвідомістю правових явищ, яка характери­зується ступенем знання права, пізнанням і оцінкою правових явищ, можливістю їх практичного використання.

Отже, у правовій свідомості можна виділити три рівні: повсяк­денний, спеціалізований (професійний) і науковий.

Повсякденна правосвідомість — це відображення людьми право­вих явищ при їх зіткненні з правом у повсякденному житті в проце­сі трудової, суспільної діяльності, у сімейно-побутових відносинах тощо. Повсякденна правосвідомість органічно пов'язана з безпосе­редньою повсякденною практикою реалізації права, емпіричним до­свідом людей. Тому повсякденну правосвідомість можна уявити як переважний рівень масової правосвідомості, який складається з до­свіду трудової, суспільної та інших видів соціальної діяльності, що успадковується поколіннями, тому що вона набуває правової форми і пов'язана з дією правових норм. Масова правосвідомість охоплює зазвичай традиції, прості норми моралі, уявлення про оточуючу дійсність, які так чи інакше пов'язані з правовими явищами.

У масовій правосвідомості переважають соціально-психологічні компоненти, але внаслідок загального правового виховання, під впливом засобів інформації, юридичної практики до неї вносяться елементи теоретичної правової свідомості, формуються науково-світоглядні компоненти.

Предметна діяльність суб'єктів у певній галузі правового регу­лювання при розв'язанні юридичних справ, підготовці індивідуаль­но-владних приписів потребує спеціалізованого (професійного) рів­ня правосвідомості, за допомогою якого пізнаються і оцінюються правові явища з метою їх практичного використання в процесі пра-возастосовної діяльності. Спеціалізована правосвідомість формуєть­ся на основі спеціального правового виховання (освіти), юридичної науки у осіб і соціальних груп, що спеціально займаються правоза-стосовною діяльністю.

З погляду глибини пізнання правових явищ професійна право­свідомість представляє собою спеціалізовані правові знання, вмін­ня, навички, переконання, почуття, які дозволяють здійснювати предметну правозастосовну діяльність.

У зв'язку з цим професійна правосвідомість, що формується у практиці діяльності судових і адміністративних органів, за своїм змістом є правосвідомістю більш глибокого порядку, ніж повсяк-


денні уявлення про правові норми і розуміння їх членами суспільст­ва. Вона відбиває рівень групової та індивідуальної правосвідомості юристів-професіоналів, що здійснюють правозастосовну діяльність. Оскільки остання має науково обґрунтований характер, то в елемент­ному складі професійної правосвідомості певною мірою відкрива­ються компоненти теоретичної правосвідомості.

Разом з тим, спеціалізована правосвідомість не проникає в гли­бину всіх правових зв'язків і закономірностей правового розвитку. Його глибина і повнота обмежені конкретною областю правозастосов-ної діяльності, у межах якої спеціалізована правосвідомість здатна досягти істини щодо змісту чинного права і дати правильну оцінку поведінці суб'єктів у сфері правового регулювання. Повне і всебічне виявлення сутності і змісту правових явищ, їх співвідношення і за­кономірностей розвитку можливе тільки за допомогою теоретичної правосвідомості, яка представляє собою наукові знання, ідеї, конце­пції про сутність, характер і взаємодію правових явищ, всього меха­нізму правового регулювання. Тому вона може бути названа науко­вою правосвідомістю. її рівень визначається глибиною пізнання правових явищ вченими-юристами, спеціалістами у сфері законо­давства, політичними діячами. У процесі загального і спеціального правового виховання елементи теоретичної правосвідомості орга­нізовано вносяться в правову свідомість мас, під безпосереднім впливом якої формується повсякденна і спеціалізована правосвідо­мість.

Отже, теоретична правосвідомість, на відміну від повсякденної і спеціалізованої, характеризується більш глибоким проникненням у сутність правових явищ. Вона має найбільш строгі і точні форми виявлення результатів своєї діяльності. Вона вирішує задачу відоб­раження, спираючись на сувору систему наукових понять, суджень, умовиводів, науково-теоретичних доказів. Рівень теоретичної пра­восвідомості виступає провідним щодо рівнів повсякденної і спеціа­лізованої правосвідомості.

Правосвідомість відрізняється від інших сфер суспільної свідо­мості своєю гносеологією (пізнавальний апарат), аксіологією (систе­ма цінностей і засобів оцінки), праксеологією (методи керування практичною діяльністю).

Виходячи з цього, можна говорити про три функції правосвідо­мості:

пізнавальну;


 



11*5-403




Розділ 6

оціночну;

регулятивну.

Відповідно до цих функцій визначаються основні функціональні компоненти правосвідомості. Пізнавальній діяльності відповідає певна сума юридичних знань, або правова підготовка. Оціночній функції відповідає система оцінок і думок з юридичних питань, або оціночне ставлення до права, до практики його виконання і застосу­вання. Дія регулятивної функції виявляється у формуванні право­вих орієнтацій і настанов (див. табл. 7).

Пізнавальна функція визначає правову підготовку людей, яка не вичерпується їх формальними юридичними знаннями. Можна мати знання, але не вміти ними користуватися. Рівень правових знань і вміння застосовувати їх на практиці піддаються емпіричній пере­вірці з певним ступенем вірогідності.

Пізнаючи правову дійсність, люди не залишаються байдужими до отриманих знань. Виникає інтелектуально-емоційне утворення — психічне ставлення до об'єктів правового пізнання і правової прак­тичної діяльності, що виявляється в оцінці, тобто у визнанні цінності чого-небудь з погляду індивіда, групи чи суспільства.

Структуру правосвідомості складають чотири види оціночного ставлення: до права (його інститутів, норм); до правової поведінки оточуючих; до правоохоронних органів і їх діяльності; до своєї пра­вової поведінки (самооцінка).


Правова культура та правова поведінка

Ставлення до правових цінностей виражається в оціночних су­дженнях, які можуть бути виявлені емпіричним дослідженням з більшим чи меншим ступенем відповідності дійсним оцінкам до­сліджуваних осіб.

Сфера правових оцінок порівняно з правовими знаннями важче піддається емпіричному виявленню, що потребує більш складних методик.

Самі по собі ціннісні відносини як інтелектуально-емоційні утво­рення ще не наділені здатністю до практичної реалізації без психіч­них сил, що відіграють роль рушійних механізмів діяльності. Таку роль виконують інтелектуально-емоційно-вольові утворення — со­ціальні настанови, під якими ми розуміємо тенденцію чи схиль­ність особистості сприймати і оцінювати який-небудь об'єкт певним чином і готовність діяти щодо нього у відповідності до цієї оцінки. Коли об'єктом настанови є різні правові оцінки, ми говоримо про правові настанови.

У своїй сукупності настанови організуються в систему ціннісних орієнтацій. Ціннісні орієнтації — стійкі системи настанов, певним чином зорієнтовані на соціальні цінності, що спрямовують поведін­ку людей щодо цих цінностей в умовах їх складної взаємодії. Пра­вова орієнтація — сукупність правових настанов індивіда чи спіль­ноти, що безпосередньо формує внутрішній план, програму діяльно­сті в юридично значущих ситуаціях.

Отже, регулятивна функція правосвідомості здійснюється через правові настанови і орієнтації, що синтезують у собі всі інші джере­ла правової активності.

Регулятивна функція правосвідомості піддається науковому ви­вченню тільки експериментальним шляхом. При цьому експери­мент повинен з достатнім наближенням відтворити об'єктивні і су­б'єктивні фактори, що мають місце в реальному житті. Цій меті служить метод вербального експерименте, в якому досліджувані здійснюють оцінку і вибір різних варіантів правової поведінки, при­ймають рішення і обґрунтовують свою програму дій в динамічній ситуації конфлікте різних цінностей, зокрема правових.

У соціологічному підході до вивчення правосвідомості особливе значення має дослідження правових поглядів людей, які виступа­ють у двох суттєво різних формах:

1) як елементи безпосередньої свідомості;



Розділ 6

2) як зовнішньо об'єктивовані факти, що виявляються у поведін­ці та інших видах діяльності.

Звідси відмінність у методиці отримання інформації. У першому випадку інформація може бути отримана, головним чином, за допо­могою різних видів опитування (анкетування, інтерв'ювання) і про­ведення тестів. Джерелами отримання інформації про поведінку є документальні матеріали відповідних закладів, спостереження, ана­ліз практичних дій.

На процес формування правосвідомості вирішальний вплив здій­снює сукупність взаємодіючих факторів, що включають у себе:

1) безпосередні умови життя і роботи;

2) організовану систему освіти і виховання;

3) засоби масової комунікації.

Суттєвий вплив на формування правової свідомості має практич­на діяльність людей у сфері права, соціально-політична і соціаль­но-правова активність.

Зростання соціальної активності породжує потребу у правових знаннях, яка може бути задоволена шляхом детального вдоскона­лення правосвідомості.

Структуру соціологічного дослідження правосвідомості можна представити таким чином (див. табл. 8):

Когнітивний аспект правосвідомості характеризується даними, що свідчать про правові знання респондентів, про витоки і обсяг правових знань, їх системність, стійкість.


Правова культура та правова поведінка

—-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Глибина внутрішнього переконання в необхідності дотримання вимог норм права, ступінь усвідомлення його головних принципів та ідей становлять зміст аспекту переконання.

Оціночний аспект характеризується ставленням суб'єкта до пра­вових явищ як цінностей (до права в цілому, до конкретної правової норми, до діяльності правозастосовних та правоохоронних органів).

Про вольовий аспект правосвідомості свідчать ступінь і спрямо­ваність соціально-правової активності (участь респондентів у різних формах правотворчості (в обговоренні законопроектів, відправки листів у державні органи, до редакцій газет, радіо тощо), участь у діяльності правозастосовних і правоохоронних органів у ролі народ­них засідателів, членів товариських судів, комітетів народного конт­ролю тощо).

Соціологічне дослідження правосвідомості дає можливість отри­мати відомості про стан правосвідомості окремих особистостей, різ­них соціальних груп, суспільства в цілому на певний момент, щодо конкретного соціально значущого факту, події. Використання та­ких відомостей сприяє вирішенню важливих проблем суспільного життя.


Читайте також:

  1. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  2. VI . Екзаменаційні питання з історії української культури
  3. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  4. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  5. АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ У ГАЛУЗІ КУЛЬТУРИ
  6. Амстердам, Дельфт — осередки культури Нідерландів
  7. Аналіз витрат на підприємстві за їх елементами та статтями калькуляції.
  8. Англо-американський (прецедентний) тип правової системи
  9. Артефакти культури. Знання, цінності і регулятиви як три основних види смислів культури.
  10. Архаїчний і класичний періоди культури Давньої Греції
  11. Архаїчні культури на території України. Трипільська культура та її здобутки.
  12. Атрибутивні ознаки і властивості культури




Переглядів: 2550

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Механізм правової соціалізації | Правова поведінка особистості

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.