Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






КОМПОНЕНТИ КУЛЬТУРИ

Нормы

Завдяки культурі у індивіда утворюється певна система загальних світоглядних уявлень, на основі якої він може будувати свої дії. Наявність у безлічі індивідів схожих одинпорядкових представлень і робить можливим суспільство як єдине ціле. Крім того, культура дає можливість орієнтуватися у соціальному світі, оскільки забезпечує людину системою "покажчиків" - заборон, заохочень, імперативів. Подібні покажчики - це соціальні норми (звичаї, устої, закони), цінності, символи і мова.

Живучи в суспільстві, людина повинна розуміти, які дії суспільство дозволяє, а які немає. Тільки за цієї умови в повсякденному житті буде порядок. Тільки так можна визначити, якої саме поведінки ми маємо право вимагати від інших, а інші від нас. Наприклад, коли ми заходимо в магазин, поступаємо в коледж, одружуємося або влаштовуємося на нову роботу, ми вже маємо деяке представлення відносно того, що очікується від нас і інших в цій обстановці. Такі очікування і є норми. Норми - це правила поведінки, очікування і стандарти, регулюючі взаємодії між людьми, що вказують на дозволену і недозволену поведінку в певних ситуаціях. Вони наказують нам, що ми "повинні", що нас "наслідує" і чого ми "не повинні" або чого нам "не слід" робити. У усіх культурах існує досить велике зведення правив, що стосується таких питань, як сексуальні стосунки, власність і безпека.

Норми допомагають нам орієнтувати свою поведінку по відношенню до інших людей. Вони дозволяють здійснювати дії так, щоб вони не йшли врозріз з діями інших. Але норми - це також і цілі. Ми приписуємо їм незалежне існування, розглядаючи їх як "речі", які само собою розуміються. Вони стають стандартами, за допомогою яких індивіди оцінюють дії один одного і винагороджують або засуджують різні типи поведінки. Деяким нормам, званим "устоями", люди надають дуже велике значення, строго караючи порушників. Інші норми, звані "звичаями", розглядаються як менш значущі і дотримують їх не так ревно.

Звичаї і представлення відносяться до звичних і буденних умовностями, яких ми дотримуємося у своїй повсякденній діяльності. Ми приймаємо ванну, чистимо зуби, причісуємося, носимо туфлі або сандалі, махаємо рукою на знак вітання, косимо траву на лужку перед будинком і спимо в ліжках. Людей, які порушують умовності, ми розглядаємо як "чужаків" і навіть як людей "дивних". Проте, як правило, ми не надаємо морального значення умовностям. Наприклад, можна рахувати людей в брудному одязі неотесаними, але не аморальними, а людей, що спізнюються на призначену зустріч, безтурботними і неуважними, але не злими. Плітки і кепкування сприяють виникненню умовностей.

Устої. Менш прихильно відносяться до порушників моральних норм. Вбивства, крадіжки, згвалтування, педофілія зустрічають в цивілізованих країнах різке неприйняття і строго караються. Моральність розглядається як істотний елемент для забезпечення добробуту і життєвості суспільства. Моральності зазвичай надається важливе значення, і ті, хто її порушує, вважаються аморальними, злими і порочними. Тому покарання порушників моральних норм суспільства дуже суворо; їх можуть ув'язнити, вигнати, калічити або піддати тортурам і навіть страчувати.

Звичаї і устої розрізняються тим, що вони, як правило, проводяться в життя людьми, діючими спонтанно і спільно.

Наприклад, антрополог Роберт X. Лоуи (1935) писав, що індійці з племені кроу карали тих, хто здійснював вчинки, що серйозно суперечать моральним засадам. Увечері будь-хто міг запитати одноплемінників: "Ви чули про таке-то"? Потім під гучний сміх присутніх усі обговорювали провину що провинилося найуїдливішим чином і робили це упродовж усього вечора. Винен випробовував із-за кепкувань своїх товаришів такий сором, що міг покинути общину і не повертатися туди до тих пір, поки не спокутуватиме свій гріх.

Закони. Устої суспільства є важливим джерелом законів. Закони - це правила, які проводяться в життя спеціальною політичною організацією людей, що користуються правом застосовувати силу. Як відмічав антрополог Э.А. Хебель, основою правового примусу є загальна згода на застосування фізичної сили, у вигляді загрози або фактично, уповноваженою на це стороною за праву справу, законним чином і в обумовлений законом час. Люди, які чинять правосуддя, можуть скористатися фізичною силою з малою вірогідністю відплати третьої сторони. Закони є зазвичай результатом осмислення, цілеспрямованого планування і офіційної декларації. Вони можуть бути змінені швидше, ніж звичаї і устої.


Читайте також:

  1. VI . Екзаменаційні питання з історії української культури
  2. АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ У ГАЛУЗІ КУЛЬТУРИ
  3. Амстердам, Дельфт — осередки культури Нідерландів
  4. Артефакти культури. Знання, цінності і регулятиви як три основних види смислів культури.
  5. Архаїчний і класичний періоди культури Давньої Греції
  6. Архаїчні культури на території України. Трипільська культура та її здобутки.
  7. Атрибутивні ознаки і властивості культури
  8. Багатомірність і сутність культури виявляється в її основних функціях: соціальній (гуманістичній), пізнавальній, аксиологічній, семіотичній, нормативній.
  9. Братства та їх роль в розвитку української культури.
  10. Варни і касти, їх роль у розвитку культури. Поширення буддизму та джайнізму.
  11. Вибір слова – основа культури мовлення
  12. Видатні діячі культури про роль книги у вихованні дітей.




Переглядів: 595

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ВИЗНАЧЕННЯ КУЛЬТУРИ | Цінності

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.