Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Основні форми наукового пізнання

Застосування різноманітних методів наукового пізнання дає наукове знання, але це знання виникає не відразу у готовому вигляді, а розвивається поступово у процесі пізнання у різних формах. Для наукового пізнання перш за все характерні такі форми, як емпіричний факт, проблема, ідея, гіпотеза, теорія.

Фундаментом всього знання в кожній науці є фактичний матеріал або конкретні факти. Фактом (від лат.: factum -здійснене, зроблене) називають подію, явище, процес, що мають місце в об'єктивній дійсності і е об'єктом дослідження. Факт -це речення, що фіксує емпіричне знання.

Установлення фактів, їх опис - початкова, найбільш проста, але дуже важлива форма, в якій виявляється наукове знання. У науковому пізнанні сукупність фактів утворює емпіричну основу для висування гіпотез і створення теорій. Завданням наукової теорії є описування фактів, їх пояснення, а також про­рокування раніше невідомих фактів. Факти відіграють важли­ву роль у перевірці, підтвердженні і спростуванні теорій: відповідність фактам - одна із суттєвих вимог до наукових теорій. Розходження теорій з фактами розглядається як суттє­вий недолік теоретичної системи знання.

У розумінні природи фактів у сучасній філософії науки виділяються дві основні тенденції: фактуалізм і теоретизм. Якщо перший підкреслює незалежність і автономність фактів відносно різних теорій, то другий, навпаки, стверджує, що фак­ти повністю залежать від теорії і при зміні теорії відбувається зміна усього фактуального базису науки. З точки зору діалек­тичного матеріалізму, невірне як абсолютне протиставлення фактів теорії, так і повне розчинення фактів у теорії.

У результаті наміру пояснити явище, знайти його причини виникає наукова проблема. Наукове дослідження завжди являє собою ланцюг прямуючих одна за одною проблем. Проблема -це теоретичне або практичне запитання, що потребує свого вирішення, вивчення і дослідження. У перекладі з грецької мови цей термін означає: перешкоди, складність, завдання.

Поштовхом до створення наукової проблеми є нові факти, що виникають на практиці; вони не вкладаються в існуючу систему знань і тому вимагають для свого пояснення нових ідей. Формування проблеми - це важливий момент розвитку наукового знання, тому що правильно поставити проблему,значить, частково вирішити її. Невірна постановка проблеми є однією з причин виникнення вигаданих проблем (псевдопроб­лем), тобто таких проблем, постановка яких може суперечити фактам і законам; такі проблеми практично не вирішувані.

Однією із важливих форм розвитку наукового знання є ідея. Термін «ідеї» (від гр. jdea - вид, образ) був вперше введений дав­ньогрецькими філософамиі вживається в різних значеннях в історії філософії. Матеріалістичні напрями у філософії розгляда­ли ідеї як відображення дійсності. Демокріт, наприклад, називав ідеями атоми, що є неподільними формами,які осягаються розу­мом. За ідеалістом Платоном, ідеї - це прообрази речей, чуттє­вого світу, істинне буття. У середні віки вважалось, що Бог тво­рить речі згідно зі своїми ідеями, що є ідеальними формами.

У Новий час, у XVII - XVIII ст. на перший план висуваєть­ся теоретико-пізнавальний аспект ідей, розробляється вчення про ідеї як спосіб пізнання, ставиться питання про походжен­ня ідей, їх пізнавальну цінність і ставлення до об'єктивного світу. Емпіризм пов'язував ідеї з відчуттями і сприйняттями людей, а раціоналізм - із спонтанною діяльністю мислення. Велике місце вчення про ідеї займало у німецькому класично­му ідеалізмі: Кант називав ідеями поняття розуму, яким немає відповідного предмету у нашій чуттєвості; за Фіхте, ідеї - це іманентні цілі, згідно яким «Я» творить світ; за Гегелем, ідея є об'єктивною істиною, увінчує весь процес розвитку. Якщо ж пізнання розуміти як відображення дійсності, то ідея виступає як специфічна форма цього відображення. Однак ідея не зво­диться до фіксації результатів досліду, але є відображенням речі, властивості або відношення не просто у їх наявному бутті, а у необхідності і можливості, у тенденції розвитку.

Відображення об'єктивної реальності і постановка практич­ної мети перед людиною, що знаходяться в органічній єдності, визначають специфіку ідеї і її місце у русі людської свідомості. Отже, ідея е активною, посередньою ланкою у розвитку дійсності, що створює нові форми реальності, які не існували раніше. Ідеї не тільки підсумовують досвід попереднього розвитку знання у тій або іншій області, а служать підґрунтям, па якому знання синтезуються у деяку цілісну систему. Ідеї виконують роль ак­тивних еврістичних принципів пояснення явищ, пошуків но­вих шляхів вирішення проблем. Під ідеєю розуміється також форма розвитку наукового знання, коли у вигляді ідей форму­ються якісь узагальнення, теоретичні знання, пояснюючії сутність, закон явищ. Наприклад, ідея про матеріальність світу, про корпускулярно-хвильовий характер світла, речовину і поле тощо. Отже, в ідеї як формі наукового пізнання, відображаєть­ся фундаментальна закономірність, яка лежить у підґрунті тієї чи іншої теорії. В такому розумінні ідея виявляється найваж­ливішою формою розвитку наукового дослідження.

Провідна ідея для систематичного висвітлення предметів і явищ одержала у теорії пізнання назву «концепція». Концеп­ція (від лат.: conceptio - розуміння, система) - певний спосіб розуміння, трактовки будь-якого явища, процесу, основна точка зору на предмет або явище, провідна ідея для їх систематичного тлумачення.

Цей термін використовується також для позначення про­відної думки, конструктивного принципу у науковому, худож­ньому, технічному, політичному та інших видах діяльності.

Величезну роль у розвитку наукового знання відіграє така форма теоретичного мислення, як гіпотеза.

Гіпотеза (від гр. основа, припущення) - це нау­ково обгрунтоване припущення про існування явищ, про внутрі­шню структуру або функції явищ, про причини виникнення і роз­виток явищ, вірогідність яких на сучасному етапі виробництва і науки не може бути перевірена і доведена. Гіпотеза являє собою форму імовірнісного знання, оскільки вона є таким висловлюван­ням, істинність і помилковість якого ще не встановлені.

В яких же випадках використовується гіпотеза у процесі розвитку наукового знання? По-перше, тоді, коли відомі факти недостатні для пояснення причинної залежності явищ і є потреба, щоб їх пояснити. По-друге, коли факти складні і гіпо­теза може принести користь як обособления знань в даний момент, як перший крок до пояснення їх. По-третє, тоді, коли причини фактів недоступні для досвіду, але дії і наслідки їх мо­жуть бути вивчені. Важливою вимогою наукової гіпотези є та­кож можливість практичної перевірки. Як форма наукового пізнання гіпотеза в своєму розвитку проходить чотири стадії: накопичення фактичного матеріалу, його опис і вивчення; фор­мування гіпотези про причинні зв'язки явищ; перевірка одер­жаних висновків на практиці, перетворення гіпотези у вірогід­ну теорію або заперечення раніше висунутої гіпотези і висування нової гіпотези.

Будь-яка гіпотеза, розвиваючись, одночасно підлягає пе­ревірці, необхідність котрої витікає із самої сутності гіпотези як тільки наукового припущення, як тільки імовірного знан­ня. Перевірка гіпотези полягає у тому, що її теоретичні на­слідки і висновки співставляються з результатами дослідів. При цьому дослід не відразу може підтверджувати гіпотезу. Від виникнення гіпотези до перетворення її в доказ нерідко проходить значний час. Ступінь імовірності гіпотези тим ви­щий, чим різноманітніші і багаточисленніші дослідження, що підтверджуються досвідом. За достатніх умов імовірності гіпо­теза теоретично і практично межує з вірогідністю. Перевірена і доведена на практиці гіпотеза переходить в розряд вірогідних істин і стає науковою теорією.

Теорія є найбільш розвиненою формою наукового пізнання. Теорія - це система, узагальненого знання, основних наукових ідей, законів і принципів, що відображають певну частину навколиш­нього світу, а також матеріальну і духовну діяльність людей.

Слід відмітити, що термін «теорія» вживається у широкому розумінні. Дуже часто під теорією розуміють людське пізнання взагалі, на відміну від практики або у сукупності вірогідних знань, на відміну від гіпотези, а часом просто як сукупність думок у тій чи іншій області пізнання. Термін «наукова тео­рія» використовується і у більш вузькому розумінні, як сукупність понять і думок стосовно деякої предметної області, об'єднаних у єдину істинну, вірогідну систему знань за допомо­гою певних логічних принципів. У споглядальному, тсоретично-пізнавальному плані під теорією розуміють систему знань, що описує і поєднує сукупність явищ деякої області дійсності і зводить відкриті у цій сфері закони до єдиного об'єднуючого підґрунтя. У цьому плані наукова теорія як система знання характеризується деякими ознаками.

Першою ознакою наукової теорії є предметність, бо вся су­купність понять і тверджень належить до однієї і тієї самої пред­метної області, повинна відображувати одні і ті самі об'єкти дос­лідження. Правда, ця ознака не включає того, що для пояснення одних і тих самих об'єктів можуть існувати декілька теорій.

Друга ознака - адекватність і повнота відображення об'єктив­ної реальності. Це значить, що знання, котрі дає теорія, відпов­ідали б тому оригіналу, котрий вона описує, тобто вона повин­на бути вірогідною, мати характер об'єктивної істини. Ознака перевірочності характеризує теорію з точки зору змістовної істинності і здатності її до розвитку і удосконалення. Перевірочність виступає як встановлення відповідності змісту твер­дженням теорії, властивостям, відношенням реальних об'єктів. Вирішальним засобом такого встановлення є науковий експе­римент, практика у її широкому розумінні. Відповідно з цим повинна виконуватись вимога внутрішньої несуперечливості теорії і відповідності її дослідним даним. У протилежному ви­падку теорія має бути удосконалена або навіть заперечена.

Ознака істинності та вірогідності полягає у тому, що істинність основних тверджень наукової теорії вірогідно вста­новлена. У цьому відношенні наукова теорія відрізняється від наукової гіпотези, де істина встановлюється тільки з тим або іншим ступенем вірогідності.

Наукова теорія розвивається під дією різних стимулів, що можуть бути внутрішніми або зовнішніми. Зовнішні стимули -Це суперечності теорії і досвіду. Внутрішні стимули являють собою виявлені у складі теорії невирішені завдання. Як ті, так і інші спонукають розвиток теорії, що може здійснюватись у трьох основних формах: у інтенсифікаційній формі, коли відбу­вається заглиблення наших знань без зміни області застосуван­ня теорії. Друга форма - екстенсифікаційна, коли відбувається розширення використання теорії без суттєвих змін її змісту. Прикладом цього може служити розповсюдження теорії елект­ромагнетизму на сферу оптичних явищ. Третя форма - комбі­нована, екстенсифікаційно-інтенсифікаційна. Такої формою є процес диференціації наукових теорій.

У розвитку теорії можуть бути виділені два відносно са­мостійні етапи: еволюційний, коли теорія зберігає свою якісну визначеність, та революційний, коли здійснюється злам її ос­новних вихідних засад, компонентів, математичного апарату, методології. Зрештою такий стрибок у розвитку теорії є ство­рення нової теорії. Дійсна, дозріла теорія - це не просто сума пов'язаних між собою знань, але й містить певний механізм побудови знання, внутрішнього розгортання теоретичного змісту, втілює деяку програму дослідження: все це створює цілісність теорії як єдиної системи знання.





Переглядів: 2170

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Класифікація методів наукової діяльності та особливості їх використання | СЕМІНАР № 10 Проблеми істинності знання. Методи та форми пізнавальної діяльності

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.