Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Естетика - теорія естетичної дільності. Системність естетичних знань

В історії світової естетики накопичено багато цінних спосте­режень, суджень, теоретичних ідей, що розкривають естетичне багатство дійсності та мистецтва. Однак, концепцій, що охоплю­ють весь процес естетичного освоєння світу і розвитку художньої культури в їх цілісності, було порівняно небагато. Ці універ­сальні всеохоплюючі концепції будувались кожного разу в залежності від розуміння взаємовідносин мистецтва і дійсності.

Найвидатнішим естетиком стародавньої Греції був Арісто­тель. Він створив славнозвісну «Поетику» -- книгу про сутність мистецтва і поділ його на роди і види. Його «Поети­ка» стала основою для всіх наступних вчень про природу мис­тецтва. В основі системи Арістотеля лежала теорія мімезису (імітації). Згідно з Арістотелем, мистецтво імітує різноманітність явищ дійсності (об'єкт) за допомогою фарб у живопису, слів -у літературі, каміння - у скульптурі (матеріал), через зорові -у живопису, звукові - у музиці образи (спосіб) в ім'я калокагатії - гармонічної єдності етичного та естетичного впливу на глядача (мета).

Значний внесок у формуваннятеоретичної естетики було зроблено Гегелем. В грандіозній і цілісній гегелівській системі художній процес - це частина світового процесу (стадія руху духу в зв'язку з матеріальним початком). Перша стадія проник­нення духу в матерію характеризується пануванням форми над духом, змістом. Це Гегель вважав першим - символічним -етапом розвитку мистецтва (мистецтво Давньої Індії, Єгипту), якому з найбільшою повнотою відповідає архітектура. Таке співвідношення духу і матерії притаманне «комічному» як ес­тетичній категорії. У своєму саморозвитку абсолютна ідея про­довжує одухотворяти матерію, і наступає друга стадія - класич­не мистецтво, якому притаманна гармонія духу і матерії, змісту і форми. Ця гармонія характерна для скульптури та живопису. Вона властива і провідній естетичній категорії «прекрасного». Далі наступає романтичний період, зміст починає панувати над формою, що фіксується в категорії «піднесеність», а також в музиці та літературі як видах мистецтва.

Саме завдяки цим теоретичним розробкам була створена єдина основа для ув'язування в системне ціле всіх областей естетики, що зберігає свій, тільки їй притаманний підхід, пов'я­заний з виявленням значущості для людини, для суспільства естетичних аспектів реальності та її освоєння.

Предметом естетики є весь світ, що розглядається з точки зору значущості, цінності його явищ для людства. Естетика -наука про історично обумовлену сутність загальнолюдських цінностей, їх походження, сприйняття, оцінки та засвоєння. Це філософська наука про найбільш загальні принципи естетично­го освоєння світу в процесі будь-якої діяльності людини, і перш за все в мистецтві, де сформовуються, закріплюються і досяга­ють найвищої досконалості результати освоєння світу за зако­нами краси. Природа естетичного та його різноманітність в дійсності та в мистецтві, принципи естетичного відношення людини до світу, сутність та закономірності мистецтва - такі основні питання цієї науки.

Естетика пропонує загальні визначення прекрасного і дослі­джує форми його виявлення в природі та в мистецтві, висуває деякі критерії прекрасного. Естетика входить в працю, худож­ню творчість, побут, у всі сфери діяльності, вона формує в лю­дині творчі засади та здатність сприймати красу і насолоджу­ватись нею, цінувати та розуміти мистецтво.

В історії естетичної думки склались дві крайні позиції з при­воду взаємовідносин естетики та мистецтва: 1) абсолютизація нормативності, коли естетику трактувати як науку, що наполег­ливо рекомендує художнику канони, правила, які виведені з філософії та політики; 2) емпіризм, коли вважається, що естетика повинна йти за фактами мистецтва та лише констатувати їх.

З урахуванням цих крайніх, суперечливих точок зору, особ­ливості естетики на сучасному етапі вбачаються у тому, що, розкриваючії закономірності та історично мінливі особливості мистецтва, естетика набуває певної нормативності. Дійсно, ес­тетика нормативна, оскільки вона узагальнює закони самого мистецтва; її висновки мають силу об'єктивних законів, пору­шення яких веде до відсторонення від природи та завдань ми­стецтва. Проте, закони мистецтва теж не абсолютні, а відносні, історичні. Великий художник, хоча і не може зламати закони, розсуває усталені рамки творчості, вносить в них продиктовані новою дійсністю, новим досвідом корективи. При ньому нова­торство завжди спирається на традиції. Отже, естетика узагаль­нює досвід мистецтва, теоретично обґрунтовує та підтримує все дійсно нове в ньому.

Таким чином, естетика як наука - це система законів, ка­тегорій, загальних понять, що відображує в світлі певної сусп­ільної практики суттєві естетичні властивості реальності та процесу її освоєння за законами краси, особливості соціального буття та функціонування мистецтва, сприймання та розумін­ня продуктів художньої діяльності.

У будь-якій діяльності людини, індивідуальній або колек­тивній, окрім її прямого утилітарного призначення є хоча б елементи загальнолюдського, що виявляється в її значущості для всього людства. Саме із загальнолюдським початком пов'язана естетична забарвленість або навіть естетичніш зміст людської діяльності. Можна сказати, що естетична діяльність - це діяльність людини в її загальнолюдській значущості, хоча загаль­нолюдське не вичерпується естетичним. Універсальною фор­мою естетичної діяльності є творчість за законами краси. Естетична діяльність включає в себе: * практичну (садово-паркову культуру, дизайн тощо): * художньо-практичиу (карнавал, весільний обряд, похо­вання, етикетну поведінку тощо):

* художньо-творчу (твори мистецтва);

* художньо-рецептивну ( сприймання твору);

* рецептивно-естетичну (сприймання краси реального пейзажу і таке інше);

* духовно-культурну (вироблення ідеалів особистого смаку, винесення смакових суджень, оцінок тощо);

* теоретичну (вироблення естетичних концепцій і поглядів).

Естетичні погляди, уявлення, смаки, ідеали як результат внутрішньої духовної діяльності людини, що збагачує її внутрішній світ, знаходить свій вихід зовні - у всіх формах естетичної діяльності та її продуктів. Естетичні сприймання та уявлення - це охоплення та духовно-практичне присвоєння людиною загальнолюдського в реальному світі. Естетичні вра­ження - це пам'ять про естетичні уявлення, їх оцінка та зак­ріплення в свідомості самого суттєвого. Естетичні смаки - цс система естетичних уподобань та орієнтацій, що заснована на узагальненій творчій переробці історично обумовлених есте­тичних вражень. Естетичний ідеал - уявлення про вищу гар­монію і досконалість в дійсності та в культурі, що стають ме­тою, критерієм та вектором діяльності людини з перетворення світу та творення культури. Ідеал не збігається з дійсністю і виступає узагальненням та гіперболізацією кращого в ній, до­мислюванням бажаного, але ще не існуючого. Естетичні кон­цепції - теоретично осмислений в світлі певного світогляду і приведений у наукову систему історичний досвід естетичної діяльності людей. Естетичні погляди - система естетичних концепцій, що є панівною у даному суспільстві або його підрозділі і обумовлює подальшу практику естетичної і худож­ньої діяльності людей.

Сукупність художньої діяльності, її продуктів (творчість, твори мистецтва), закладів, що управляють цим процесом (міністерства, комітети, відділи, управління тощо), а також інститутів, що обслуговують цей процес, готують кадри худож­ньої інтелігенції (художні вищі навчальні заклади, училища, школи, студії) та забезпечують соціальне функціонуваннямистецтва (музеї, бібліотеки, кінотеатри, театри, концертні зали тощо), складають художню культуру суспільства.




Переглядів: 837

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
СЕМІНАР № 14 Особливості моральної свідомості та спілкування | Естетика - наука про естетичне багатство дійсності та мистецтва

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.