МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Структура вільного часу населення
У структурі вільного часу населення велика його частина витрачається на відпочинок, різновидом якого є заняття спортом, туризмом та ін. Високим є попит на санаторно-курортні й оздоровчі послуги. Послуги санаторно-курортних і оздоровчих установ характеризуються показниками: · кількість санаторіїв та пансіонатів з лікуванням і місць у них; · кількість санаторіїв-профілакторіїв та місць у них; · кількість будинків і пансіонатів відпочинку й місць у них; · кількість баз та інших закладів відпочинку й місць у них. Основними показниками споживання послуг санаторіїв та закладів відпочинку є загальна чисельність населення, яке перебувало в цих установах протягом року, а також питома вага його окремих груп. Розвиток внутрішнього і зовнішнього екскурсійного туризму (передусім спортивного та екскурсійного) зумовив необхідність статистичного вивчення туристичних послуг як сфери культурної діяльності, яка є інструментом культурно-пізнавального розвитку людини. Туризм — одна з форм відпочинку населення. Статистика туризму аналізує ринок туристичних послуг через: ¨ вимірювання туристичних ресурсів (природних, оздоровчих, історичних, культурних, що здатні задовольнити потреби і запити туристів); ¨ аналіз потоків у місцях призначення і на маршрутах; ¨ дослідження обсягів, структури й інтенсивності споживання туристичних послуг; ¨ якість і ступінь задоволення населення в цих послугах. При цьому значний інтерес становить визначення загальної чисельності іноземних туристів, які відпочивають в Україні протягом періоду, що вивчається, та громадян України, котрі відпочивали за кордоном. Споживачами туристичних послуг є особи, які з метою відпочинку тимчасово перебувають у країні, що не є місцем їх проживання. Таких осіб називають відвідувачами або туристами ( якщо їх подорож триває від однієї доби до трьох місяців), або екскурсантами (якщо тривалість їх відпочинку є меншою за 24 год). Відповідно до класифікації Всесвітньої туристичної організації (ВТО) статистика туризму вивчає такі категорії відвідувачів [53]: · особи, які здійснюють розважальну поїздку або подорож з огляду на сімейні обставини, стан здоров’я; · особи, які відбувають на наради або у відрядження; · учасники ділових поїздок; · студенти й молодь, які мешкають за кордоном в інтернатах чи школах, подорожують під час канікул, і тимчасово працюючі; · пасажири — учасники морських круїзів; · транзитні пасажири, які перетинають країну і тривалість їх перебування не обмежена; · члени екіпажів іноземних кораблів і літаків, які перебувають на ремонті або зупиняються на певний час у країні; · артисти на гастролях. Наведені системи показників за сферами культурної діяльності можуть бути використані для оцінки якості функціонування установ і організацій, які надають населенню послуги у галузі культури, мистецтва, інформації, відпочинку, базуючись на взаємозв’язку динаміки окремих показників. У статистиці для досягнення такої цілі застосовується метод побудови соціально-економічної нормалі. Під час вивчення даної теми соціально-економічна нормаль являє собою теоретично обґрунтоване оптимальне співвідношення темпів зміни показників системи обслуговування населення щодо послуг культури, мистецтва, інформації, відпочинку, яке забезпечує гармонійний розвиток і стабільну якість роботи даної системи в країні. Порядок взаємозв’язку факторів, які можуть бути включені в соціально-економічну нормаль, залежатиме від мети вивчення й аналізу. Так, для аналізу ефективності забезпечення населення бібліотечними послугами бібліотечне обслуговування буде якісним за умови, якщо: а) темп зростання кількості виданих книг та журналів буде не меншим, ніж темп зростання кількості бібліотек; б) темп збільшення кількості бібліотек буде не меншим, ніж темп збільшення обсягу друкованого фонду; в) темп підвищення обсягу друкованого фонду бібліотеки буде не меншим, ніж темп підвищення чисельності читачів; г) темп зростання чисельності читачів буде не меншим, ніж темпи зростання решти складових . Тоді соціально-економічна нормаль матиме вигляд: , де ІВ — індекс виданих книг та журналів; ІБ — індекс кількості бібліотек; ІД — індекс обсягу друкованого фонду, що припадає на одну бібліотеку; ІЧ — індекс кількості читачів на 1000 примірників книг і журналів; ІН — індекс виданих книг та журналів у середньому на одного читача. Мультиплікативний зв’язок між наведеними індексами виражається формулою: . На підставі такої залежності будуються аналітичні індекси, за допомогою яких вивчається динаміка результативної ознаки. В цьому випадку індексна система описує вплив кожного з факторів, включених у нормаль наступним чином: · загальна динаміка виданих книг і журналів: ; · за рахунок зміни кількості бібліотек: ; · за рахунок зміни обсягу друкованого фонду, що припадає на одну бібліотеку: ; · за рахунок зміни кількості читачів на 1000 примірників книг і журналів: ; · за рахунок зміни виданих книг та журналів у середньому на одного читача: . Аналіз динаміки показників забезпечення населення послугами культури на підставі порівняння з нормаллю є своєрідним орієнтиром щодо підвищення якості обслуговування населення в цій сфері. Термінологічний словник Доступність послуг — виражається через обсяги вироблених послуг різних видів або кількістю місць у театрах, кінотеатрах тощо в розрахунку на певну кількість населення; вимірюється через забезпеченість населення технічними засобами (телевізорами, відеомагнітофонами, комп’ютерами та ін.) для отримання послуг. Друкована одиниця — поліграфічно оформлена продукція преси (книги, журнали, брошури, газети), віддрукована з одного набору, зброшурована і така, що має самостійний номер друкованого знака (шрифту). Засоби поширення інформації — електронні (телебачення, радіомовлення, комп’ютерні мережі, аудіо-, відеоносії) та друковані видання (книги, журнали, газети та ін.). Коефіцієнт нерівномірності розподілу — характеристика рівня розвитку різних видів закладів культури й ступінь їх відвідування. Його значення змінюються від 0 до 1. За умови рівномірного розподілу при неоднорідній сукупності Кнр = 0. Культурна діяльність — діяльність установ і організацій, спрямована на забезпечення умов для культурного, естетичного, фізичного розвитку людини та організації її відпочинку. Соціально-економічна нормаль — теоретично обґрунтоване оптимальне співвідношення темпів зміни показників сфери обслуговування населення щодо послуг культури, мистецтва, інформації, відпочинку, яке забезпечує гармонійний розвиток і стабільну якість роботи даної сфери в країні. Туристичні ресурси — сукупність природних, оздоровчих, історичних, культурних та інших ресурсів певної території, здатних задовольняти потреби і запити туристів. Завдання для самоконтролю 1. Завдання статистики культури, мистецтва і відпочинку. 2. Показники стану й діяльності установ та організацій з надання культурних послуг населенню. 3. Характеристики поведінки людей під час споживання послуг. 4. Джерела даних про забезпеченість населення інформацією. 5. Система показників бібліотечного обслуговування. 6. Коефіцієнт рівномірності розподілу і методика його розрахунку. 7. Класифікація показників діяльності закладів мистецтва. 8. Послуги санаторно-курортних та оздоровчих установ. 9. Статистика туризму і туристичні послуги. 10. Соціально-економічна нормаль як засіб оцінювання обслуговування населення в сфері послуг. 11. За даними Міністерства культури України розрахувати коефіцієнти нерівномірності розподілу й відвідування учнями шкіл естетичного виховання (на початок навчального року):
12. Оцініть структурні відмінності у витратах вільного часу серед чоловіків та жінок віком 15—20 років:
13. На підставі даних про бібліотечну діяльність в Україні побудувати соціально-економічну нормаль якості бібліотечного обслуговування населення:
14. Пропонуються такі дані про діяльність театральних закладів в Україні:
Проаналізуйте динаміку середньої частоти відвідування одного театру населенням за допомогою індексного методу. 15. За даними, наведеними в таблиці, проаналізуйте середньорічні показники динаміки кількості будинків та пансіонатів відпочинку і місць, що припадають на один заклад:
Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|