Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Вироблення уміння і навичок працювати самостійно

Розраховувати на успіх впровадження самостійних занять у побут учнів можна лише озброївши їх спеціаль­ними вміннями. При цьому вміння поряд із знаннями по­винні формуватися на кожному уроці.

Вчені вважають самостійною таку діяльність, у проце­сі якої учень, знаючи кінцеву її мету, сам ставить перед собою завдання, що веде до досягнення цієї мети, сам до­бирає необхідні для її розв'язання засоби і способи дій, сам контролює їхню правильність. Мабуть, до такої само­стійної діяльності здатні тільки старшокласники. Одначе, щоб випускники школи уміли самостійно займатись фізич­ними вправами і любили це робити, вчитель повинен роз­почати відповідну роботу як можна раніше. Це спонукає його будувати належним чином навчання (в напрямі поси­лення інструктивної функції уроку). Для цього обов'язко­во дотримуйтеся двох умов. По-перше, грамотно організо­вуйте свої уроки. По-друге, весь час ніби повторюйте: «Дивіться, як це робиться», «Ось чому я роблю так», «А як можна ще?», тобто розкривайте технологію навчально­го процесу, роблячи її доступною кожному учневі.

При традиційному способі проведення уроку в школі його методичне забезпечення залишається практично поза увагою і не усвідомлюється учнями. їхня увага поглинає­ться руховими діями. Якщо такий стан міг протягом три­валого часу задовольнити школу, розв'язання завдань фі­зичного виховання школярів на сучасному етапі потребує постійної уваги учнів на те, які завдання вирішуються за допомогою того чи іншого прийому. Тут слід активізувати і думки, і дії школярів. Доцільно підводити дітей до усві­домлення мети будь-якої вправи, визначати шляхи її опа­нування, спонукувати до порівняння, узагальнення. І роби­ти це не від випадку до випадку, а систематично. Проілю­струємо цю тезу елементарним прикладом. Дітей навчили «розминати» плечовий пояс, застосовуючи дві вправи: ко­лові рухи руками з положення «руки до плечей» і ривковими рухами рук назад із положення «руки перед грудь­ми». На наступних уроках вчитель підводить дітей до «від­криття» нових вправ для плечових суглобів. Потім називає лише групу м'язів або суглоби, котрі слід підготувати до роботи, а діти самі вирішують, які для цього підійдуть вправи. Далі подається оцінка ефективності різних вправ для певних ситуацій. Врешті-решт, визначаються вимоги до виконання запропонованих вправ. Наприклад, при тре­нуванні м'язів черевного пресу обов'язково використовують­ся три вправи. При цьому, піднімаючи тулуб, не слід на­магатися сісти, а скоріше «згорнути» торс до таза, як згор­тають килим. Якщо проробка преса йде при нерухомій верхній частині (підйом ніг у висі), то м'язи преса пра­цюють на обертання таза вперед, і важливо зосередитись на обертанні таза, а не прагнути піднести ноги, які вико­нують лише роль обтяження для руху таза. Для розумін­ня механізму цього руху і його усвідомлення доцільно про­понувати дітям підіймати ноги з торканням пальцями ви­ще голови у висі на гімнастичній стінці. Виконуючи під­німання ніг і тулуба з поворотами, слід прагнути привести різнойменне плече до коліна або навпаки. Під час уроків на простих прикладах розповідайте дітям, як відбуваєть­ся їхнє навчання, як вони просуваються до певного вміння, навичок. Спочатку рухова дія, як правило, не виходить. І тут діти за допомогою вчителя пробують визначити, чому не Можуть виконати рухової дії, порівнюють свої невмілі виконання дій з тим, як це робить вчитель або їхні това­риші. Педагог допомагає учням побачити власні помилки. Вони повторюють вправу, і вона починає виходити. В ре­зультаті багаторазового повторення вправа виконується правильно. Так поступово діти заглиблюються в процес навчання уже в початкових класах. Доцільно навчити шко­лярів готувати себе до наступної фізичної роботи, розми­натись. Для цього у підготовчій частині уроку визначаєть­ся спрямування вправ, що пропонуються до виконання, як вони впливають на організм. Обговорюється питання і: про те, що різними вправами можна досягти одного і "того ж ефекту. Такий аналіз здійснюється поки що в самих загальних рисах і в старших класах буде деталізува­тись.

Зміст роботи щодо формування уміння самостійно за­йматися фізичними вправами підкажуть вчителеві самі уч­ні. Якщо діти починають самостійно займатись, то в них, у їхніх батьків виникає безліч питань, які допоможуть вчи­телеві вносити відповідні корективи в зміст уроків, їхню організацію і методику проведення. Може скластися вра­ження, що при подібній методиці навчання, коли учні по­ставлені перед завданнями, що потребують творчої думки, осмислення власних дій, знижується щільність уроків. Ні, цього не відбувається. Річ у тому, що па велику частину питань і завдань вчителя учні відповідають не стільки сло­вами, скільки діями. Але необхідно постійно відчувати, чи готові учні до сприйняття тієї або іншої інформації. В уч­нів слід сформувати переконання: якщо вчитель «взяв сло­во», треба його уважно слухати і ми обов'язково довідає­мося про щось цікаве, важливе, корисне.

У цьому плані повчальний досвід роботи вчителя зОдещини В. В. Радзвіла. Все в нього починається на уро­ці, і всі відкриття для себе учні роблять саме па ньому. Сенс кожного уроку завжди один: виховання самостійності забезпечується мудрим співвідношенням репродуктивної і творчої діяльності учнів. Педагог вчить дітей користува­тись навчальними карточками вже з першого класу. Спри­яє самостійності використання вчителем тестів-орієнтирів. Так, учениці дев'ятого класу знають, що для виконання нормативу зі стрибків у довжину їм слід за хвилину зро­бити 130 стрибків через скакалку.

Вчитель вважає, що наш предмет — це не тільки робо­та Над фізичним удосконаленням особи, а й над її інтелек­туальним розвитком; це діяльна область формування осо­би, тобто дається повний простір для самостійної роботи, створюються умови для самовиховання.

Про можливість дітей уже з 7—8-річкого віку само­стійно і свідомо дотримуватись певних правил при загар­туванні і фізичному самовдосконаленні свідчать і реко­мендації «Дітки» П. К. Іванова. Спочатку вирішальну роль відіграє приклад батьків, а далі і дорослі можуть вчитись у них.

Сучасна філософія оздоровлення американської нації утверджувалася в США протягом більш як 200-літньої іс­торії цієї держави. В основі концепції — особиста зацікав­леність кожного американця у зміцненні власного здо­ров'я.

Тому не випадково серед завдань у галузі фізичної під­готовки дітей головними є два: 1) навчити дітей визначати рівень своєї фізичної підготовленості та планувати необ­хідні комплекси спортивних вправ; 2) виявити фактори мо­тивації дітей до занять фізичними вправами.

Дотримуючись поступовості у формуванні умінь само­стійно займатись фізичними вправами, вчитель повинен звернути увагу па ряд моментів.

1. Пропонувати вправи для самостійного виконання можна лише після того, як вони засвоєні на уроці в при­сутності вчителя. До свідомості школярів слід довести, що досягти помітних результатів вони можуть лише за умови тривалих і наполегливих тренувань. Підтримати інтерес до виконання вправ допоможе постановка проміжних за­вдань. Важливо поступово, за допомогою різноманітних стимулюючих прийомів, переводити учнів з орієнтації на результат до орієнтації па процес діяльності, прививати їм потребу займатись не тільки задля досягнення конкретної мети, а й для задоволення.

2. Щоб самостійно виконувати вправи з метою удоско­налення або розвитку фізичних якостей, учень повинен вмі­ти контролювати власні дії та оцінювати правильність їх виконання. Як навчити цьому учнів? На уроці широко ви­користовуйте прийоми самоконтролю. Не поспішайте самі оцінити правильність виконання, — доцільно залучати до цього учнів, використовувати предметні орієнтири, орієнтири-стимули. Далі варто привчити дітей до оцінки виконан­ня вправ товаришами, вказуючи па помилки. Так заклада­ються основи вмінь оцінювати і контролювати дії як у тих, хто виконує, так і в тих, хто оцінює.

Корисно запропонувати учням на основі аналізу і по­рівняння власних м'язевих відчуттів визначити різницю в ефективності впливу конкретної фізичної вправи (при змі­ні варіантів її виконання). Наприклад, згинання і розги­нання рук в упорі лежачи при постановці рук в різних спробах на різну ширину (віддаль), з різним положенням кисті, з розміщенням ніг на різну висоту, з різним кутом згинання в кульшових суглобах.

На конкретних прикладах показуйте учням, що пору­шення ними вимог до техніки вправи фактично анулює ефект її виконання.

Слід навчити всіх дітей оцінювати результати своєї са­мостійної роботи шляхом зіставлення досягнутого резуль­тату і запропонованого завдання. Низька оцінка діяльно­сті повинна націлити учня і вчителя на пошук причин не­вдачі і внесення коректив у подальшу роботу.

3. Центральним моментом навчання самостійно займа­тись фізичними вправами слід вважати набуття умінь і на­вичок в організації і методиці самостійної діяльності. З цією метою учнів залучають до раціонального розміщен­ня приладів, роздачі і збору інвентаря і т. ін. В ході уро­ку вчитель коментує доцільність запропонованого порядку виконання вправ, способів організації дітей. Далі вони за­лучаються до самостійного добору вправ. Уже в молодших класах вчителі дають кожному завдання: підібрати опти­мальну для себе вагу обтяження для силової підготовки. Час від часу ці завдання повторюються, виходячи з ново­го рівня розвитку сил дитини. Далі учні визначають опти­мальну кількість повторень вправи, темп рухів, довжину відрізків, тривалість виконання завдань.

4. На початку кожного навчального року перевіряєть­ся уміння учнів визначати й оцінювати показники пульсу, а також інших прийомів самоконтролю. Необхідні для кожного класу дані уточнюються, доповнюються.

Самоконтроль — це систематичні самостійні спостере­ження за зміною стану свого здоров'я, фізичного розвитку і функціональної готовності організму в процесі занять фізичними вправами. Дані самоконтролю використовують­ся учнями і вчителем фізичної культури з метою регулю­вання тренувальних навантажень, а також об'єктивної оцінки змін фізичного розвитку учня.

Доцільно навчити школярів користуватися вимірю­вальною апаратурою (динамометром, вагою, секундоміром, ростоміром, спірометром тощо), починаючи з молодших класів. Доступ до такої апаратури мають усі учні в спе­ціально обладнаному кутку залу,

Дані самоконтролю поділяють на суб'єктивні (самопо­чуття, сон, апетит, працездатність, бажання займатись фі­зичними вправами, болі і т. ін.) і об'єктивні (зміст тре­нування, вага, ріст, ЖЕЛ, динамометрія, ЧСС тощо).

Учні можуть вести щоденник самоконтролю. Різні ва­ріанти таких щоденників наводяться у навчально-методичній літературі та періодичній пресі.

Дані самоконтролю дають підставу для оцінки ефек­тивності самостійної роботи і при необхідності внесення в неї відповідних коректив.

5. Вже учні IV—VII класів зупиняють свій вибір на певному колі професій. Завдання вчителя спрямувати їхню самостійну роботу не тільки на всебічний розвиток, а й на професійний зміст їх занять. На уроках учні також озброюються умінням виконувати виробничу гімнастику в. навчальних майстернях, у процесі розумової діяльності.


Читайте також:

  1. III. Аудіювання тексту з метою розуміння
  2. IV. Повідомлення теми та мети уроку V. Сприймання і засвоєння нових знань, умінь та навичок.
  3. V. ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ТА МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ЇХ ВИКОНАННЯ
  4. V. Систематизація і узагальнення нових знань, умінь і навичок
  5. VI. Перелік питань для підсумкового контролю знань, умінь та навичок
  6. VІ. КАРТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА
  7. Аналіз самостійної роботи
  8. Анкета вивчення гігієнічних навичок дітей і підлітків
  9. Бар’єри на шляху до взаєморозуміння
  10. В) Інструкції до самостійної навчально-дослідницької роботи
  11. В) Інструкції до самостійної навчально-дослідницької роботи
  12. В) Інструкції до самостійної навчально-дослідницької роботи.




Переглядів: 1598

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Озброєння школярів знаннями, формування переконань | Залучення учнів до самостійних занять

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.