МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
ФОНДИ МУЗЕЮРозділ 3 Поняття «фонди музею» Поняттям «фонди музею» позначають усю науково організовану сукупність матеріалів, прийнятих музеєм на постійне збереження. При цьому вони можуть знаходитися не тільки у фондохранилище й експозиції, але і бути переданими на експертизу або реставрацію, а також у тимчасове користування іншій установі або музеєві. Основу музейних фондів складають музейні предмети — пам'ятники історії і культури, а також об'єкти природи, вилучені із середовища побутування в зв'язку з їх здатністю документувати суспільні і природні процеси і явища. Крім них у фонди входять так називані науково-допоміжні матеріали, що не мають властивості музейних предметів, але допомагають них вивчати й експонувати. Це різні схеми, таблиці, графіки, плани, карти, моделі, макети, реконструкції, створені в процесі вивчення предмета або безпосередньо для експозиційних нестатків. Одні їх них дають можливість представити зовнішній вигляд предмета, коли по тим або інших причинах він не може бути поміщений в експозицію. Інші несуть додаткову інформацію про предмет, наприклад, рентгенівські знімки дозволяють у ході вивчення предмета з'ясувати його будівля. Вітрини, шафи, стенди й інші види музейного устаткування, а також всілякого аудіовізуального засобу, що включаються в експозицію з метою більш глибокого розкриття її змісту, до складу музейних фондів не входять. Матеріали, що складають музейні фонди, нерівноцінні по своїй значимості для науки і культури, а також для діяльності конкретного музею. Музейні предмети, на відміну від науково-допоміжних матеріалів, є пам'ятниками історії і культури, тому підлягають охороні відповідно до діючого законодавства. Нерівнозначна і цінність самих музейних предметів, що виражається поняттями «типовість» і «унікальність». Типовим музейним предметом вважається предмет, що відбиває типове явище і володіє властивості, що характерні для великого числа предметів, що існують у даний час. Прикладом типових предметів можуть служити стандартні промислові вироби, типові документи. Такий предмет, навіть якщо він зберігається в музеї в єдиному екземплярі, вважається типовим, тому що в повсякденному житті існують ідентичні йому предмети. Типові предмети не обов'язково є зразками серійного виробництва; вони можуть бути й одиничними предметами, що характеризують типові явища і зберігаються в музеях у порівняно великій кількості. Такі, наприклад, кам'яні знаряддя епохи неоліту. Разом з тим, якщо предмет, що відбиває типове явище, зберігся в одному екземплярі або в дуже невеликій кількості, то він вважається унікальним музейним предметом, тому що інформація, що утримується в ньому, здобуває винятковий характер. Інші унікальні предмети є такими в силу своєрідності і неповторності. Такі високомистецькі добутки образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва, наукові прилади оригінальної конструкції, одиничні екземпляри пам'ятників писемності. Наприклад, у колекції фотоапаратів Державного Політехнічного музею, що нараховує понад. 2 тис. предметів, маються як типові конструкції, так і унікальні пам'ятники фотографічної техніки. Радянські фотоапарати «Спорт», «Крихітка», фотокамера «Репортер» — це типові музейні предмети, що документують історію становлення вітчизняної оптико-механічної промисловості. Серед унікальних зразків — камера Шевальє, один з перших фотоапаратів, виготовлений у 1840-і рр. французьким оптиком Шарлем Шевальє. До унікального відносяться і меморіальні предмети — особисті речі видатних державних і суспільних діячів, представників науки, культури, мистецтва, а також речі, зв'язані зі знаменними подіями. Серед них виділяють особливу групу — реліквії. Це предмети, що володіють високим ступенем емоційного впливу й особливо шановані як пам'ять про видатну людину або подію. У Збройовій палаті Московського Кремля зберігаються, наприклад, реліквії, зв'язані з ім'ям донського козака Єрмака Тимофійовича, похід якого в Сибір у 1581 р. поклав початок її приєднанню до Росії. Серед них кольчуга, подарована отаманові царем Іваном Грозним. Саме вона, по легенді, стала причиною загибелі Єрмака в холодних водах Вагая, коли в ніч на 5 серпня 1685 р. сибірський хан Кучум зненацька напав на загін козаків і знищив його. Поранений отаман намагався переплисти приплив Іртиша, але через важку кольчугу потонув. З ім'ям Єрмака Тимофійовича зв'язаний також прапор із зображенням Архангела Михайла й уклінного Ісуса Навина під стінами біблійного міста Єрихона. Як свідчать документи, прапор «було при завоюванні Сибіру з Єрмаком у царювання пануючи Івана Васильовича». Виставка «Сибірські реліквії в Московському Кремлю». Фрагмент експозиції. Кольчуга Єрмака. Прапор Єрмака (Музей-заповідник «Московський Кремль»). Знак-митень з кольчуги Єрмака (Тобольский історико-архітектурний музей-заповідник) Реліквія — поняття аксиологическое, тому зі зміною ідеологічної і ціннісної орієнтації суспільства предмети можуть ставати реліквіями або переставати ними бути, як це відбулося, наприклад, із ще недавно шанованими прапорами, під якими боролися революційні загони в жовтні 1917 р. Отже, унікальними вважаються єдині у своєму роді предмети, що відрізняються особливою науковою, історичної і художньою цінністю, а також предмети, що відбивають типові явища, але збереглися в одному екземплярі або в дуже обмеженій кількості. Музейні предмети зв'язані між собою багатьма ознаками: приналежністю до тому самому історичного періоду, події, особі, авторові, типові джерел. Їх може поєднувати загальна тема, сюжет, час створення, середовище побутування, матеріал і техніка виготовлення. Ці зв'язки дуже важливо враховувати, адже інформація, що повідомляє група взаємозалежних предметів, повніше і цінніше тієї, що несе окремий предмет. Сукупність музейних предметів, зв'язаних спільністю одного або декількох ознак і представляющих науковий, художній або пізнавальний інтерес як єдине ціле, називається музейною колекцією. Предмети групуються в колекції по різних ознаках — по типах джерел, по походженню, по змісту. Колекція, що складається з предметів одного типу,згрупованих по визначеній ознаці класифікації — по матеріалі, галузям знань, практичної діяльності, регіонам, етнічним групам і т.п. — називаєтьсясистематичною колекцією. Це може бути колекція порцеляни, археологічна колекція, колекція сільськогосподарських знарядь, колекція телефонних апаратів, колекція стародруків, колекція африканських масок, колекція російського живопису і т.п. Читайте також:
|
||||||||
|